28 okt 2023 - Dag van de Radio Amateur en zelfbouw tentoonstelling

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0LPS
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:49
Locatie: Dieren bij Arnhem

Re: 28 okt 2023 - Dag van de Radio Amateur en zelfbouw tentoonstelling

#31 Bericht door PA0LPS »

Ben er geweest.
Had die 710 ook wel willen zien.
Maar heb alleen maar bruine dozen gezien.... :(
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naam Bert, lid van Veron, afdeling Amersfoort.
Examen gedaan (Techniek + Voorschriften) in 1973 en Morse in 1980.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: 28 okt 2023 - Dag van de Radio Amateur en zelfbouw tentoonstelling

#32 Bericht door pe1rea »

Direct rechts om de hoek stond er eentje uitgepakt...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: 28 okt 2023 - Dag van de Radio Amateur en zelfbouw tentoonstelling

#33 Bericht door PH2LB »

Na een nachtje goed slapen, weer bijgekomen van een dagje op de zelfbouw tentoonstelling staan.

We hadden een mooie aanloop en aan aandacht geen gebrek. Van 9:30 tot 13:30 zelfs geen tijd gehad om zelf even de markt over te lopen en continue gesprekken gehad en veel kennis uitgewisseld. Denk dat er een aantal mensen de NanoVNA nu meer gaan gebruiken dan alleen maar voor SWR metingen en mogelijk zelfs gaan zelfbouwen. En mogelijk dat ook het 3D printing in een paar shacks wordt geintroduceerd.

Ik kijk terug op een gezellige beurs, veel bekend gesproken, gezichten bij digitale bekenden gezien en nieuwe contacten opgedaan. De onderdelen markt was groot genoeg om lekker te snuffelen, maar persoonlijk had ik wel iets meer aanbod van gebruikte (professionelere) meet apparatuur willen zien b.v. een spectrum analyzer staat nog steeds op mijn verlang lijstje. Er stond wel een mooie, maar de heren van het AT wouden hun R&S FSW toch echt niet van de hand doen :lol: (wel donders mooi ingericht busje overigens).

Toevoeging, al met al, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch echt een keer moet uitdunnen, want heb iets te veel projecten van het zelfde soort. Dus kan het zo maar zijn dat er een aantal QRP-Labs producten en andere zelfbouw beschikbaar komen in de "Particuliere (ver)koop (vraag en aanbod)" verschijnen.

Edit: helaas heb ik vergeten een foto te maken van de mijn zelfbouw uitstalling, dus als iemand toevallig een foto heeft gemaakt, zou ik die graag ontvangen voor het plakboek.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: 28 okt 2023 - Dag van de Radio Amateur en zelfbouw tentoonstelling

#34 Bericht door PA1FOX »

PH2LB schreef: 29 okt 2023, 10:32 Er stond wel een mooie, maar de heren van het AT wouden hun R&S FSW toch echt niet van de hand doen :lol: (wel donders mooi ingericht busje overigens).
Ons is verteld dat die mooie R&S bijna 3 ton kost.

Ik weet niet wat jouw budget is... :P

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: 28 okt 2023 - Dag van de Radio Amateur en zelfbouw tentoonstelling

#35 Bericht door PH2LB »

PA1FOX schreef: 29 okt 2023, 13:03 Ons is verteld dat die mooie R&S bijna 3 ton kost. Ik weet niet wat jouw budget is...
:lol: dacht meer aan een amateur prijsje "voor weinig".

Nee zonder gekheid, ik weet wat de FSW lijn kost (en de opties maken hem helemaal duur) dus was ook meer als grapje bedoeld.
Pro spul kost gewoon bakken vol met geld, maar als je ziet wat dat ding ook allemal kan en dat niet geheel vreemd.

Ik zou al heel tevreden zijn met een Siglent SVA1032X of SVA1015X 8)

Voor degene die wil weten wat de 2e hands prijzen FSW zijn ;-) https://www.testunlimited.com/Product/R ... /FSW43/927
En als je even met de optie configurator wilt spelen: https://www.rohde-schwarz.com/us/produc ... 11793.html
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: 28 okt 2023 - Dag van de Radio Amateur en zelfbouw tentoonstelling

#36 Bericht door PD2EW »

.

De DvdRA zit er weer op en het was, naar ik heb begrepen, de laatste die in Zwolle werd gehouden. Ooit heb ik al eens gezegd dat ik aan die DvdRA wel een keer mee wilde doen, maar dan wel aan de 'andere kant van de stand'. Dit jaar heb ik dat dus maar gedaan en mijn besturingen voor SDR-Sharp (Airspy), HDSDR, WebSDR en KiwiSDR meegenomen.
Links en rechts van mij stonden gelijkgestemde deelnemers, elk met hun eigen interessegebied... heeeeelemaal goed!

Ik had de verwachting dat ik tussen de bedrijven door nog wel even door de hallen kon lopen, om wat ideetjes op te doen of om wat aan spulletjes aan te schaffen. Daar is dus écht helemaal niets van terechtgekomen, mijn secondant had nog wel even wat tijd en kon dat wel. Het gaf m.i. ook wel aan dat er genoeg animo was voor mijn onderwerp: SDR software en de bediening ervan.

Met een groot 42 inch scherm, een stuk of wat laptops en een paar dozen vol materiaal en proviand (bij nader inzien was dit laatste niet nodig) togen wij (Wijnand en ik) zaterdag al vroeg richting Zwolle. Eenmaal daar aangekomen was de eerste verrassing, dat we de hal in konden rijden om daar de boel uit te pakken. Ook viel mij de ruime opzet op, want ik ben Rosmalen en Apeldoorn gewend. Oké, dat was allemaal ‘vrogger’, dus van vóór de Coronatijd... Toen alles in onze kraam eenmaal stond opgesteld, was het kwart voor 9 en verscheen er al een enkele 'voorbijganger'. Een tijdje daarna werd het geleidelijk aan (bij ons in het pad) wat drukker.

Ik heb veel demo's gegeven, vaak met de nodige uitleg, en ook getracht de (beginnende) hobbyist en geïnteresseerde een beetje te enthousiasmeren. Het was goed om te horen dat vele bezoekers al over de materie gehoord hadden, want het kan een geweldige instap zijn naar een uitgebreidere wijze van radiohobby bedrijven. Toch hoorde ik veel reacties over het moeilijke installeren en als het werkt, wat er dan uiteindelijk nog mee te gaan doen. De ervarener radiohobbyist weet dat inmiddels al wel, maar het betrof hier toch wel erg veel vragen van 'starters'. Blij was ik ook met de reacties en aanvullingen op informatie die ik al in mijn versies en lijsten verwerkt heb. Het Bandplan, de Frequentielijst, de Scannerlijst en de Voorkeuzelijst, maar ook de 'kekke' layout van het SDR-Sharpprogramma waren menigmaal onderwerp van gesprek. Wel werd ik een beetje overvallen door de reacties van: hoe ver gaat jouw antenne… Helaas heeft niet iedereen affiniteit met de radiohobby, of natuurkunde in zijn pakket gekozen.. ;-)

Om even op de voorgaande reactie van Lex te reageren: bij mijn stand werden erg vaak foto's gemaakt van het grote scherm (42 inch), de laptopschermen en de informatie die vooraan in de mappen ter inzage lag (maar weinig werd ingezien). Mogelijk, en als het zich weer voor doet, graag en veel foto's van de getoonde info maken! Doe er thuis wat leuks mee en ga vooral niet wegkruipen als je de mobiel in de hand neemt om een foto te maken, het staat er voor en doe er alsjeblieft wat mee! Mogelijk heeft iemand toevallig ook nog foto’s bij/van/voor mijn buurtjes gemaakt..?

Enkele leuke situaties en reacties zal ik jullie niet onthouden:
Vader en zoon kwamen bij ons langs de stand en junior stond stil. Hij zag de gekleurde schermen en ik vertelde over het bedienen van de software met een Playstation 4 controller. Daarop overhandigde ik de gamecontroller aan de jongeman en liet hem zijn gang gaan... hoppaaaa en weg was’tie'... Hij zat er al helemaal in en in no-time had hij het bedienen onder de knie. Ik vertelde hem dat hij aan de overkant van het pad de boel ook nog kon bedienen en met het beeld op het grote 42 inch scherm. Hij liep enthousiast naar de overkant..., gaat daar staan, draait zich om en… niets werkte meer! Na daarvoor al een paar uurtjes te hebben ge'gamed' in de kraam met deze PS4 controller, had de accu toch echt het einde van zijn capaciteit bereikt. En laat dát nou net toevallig bij hem en natúúrlijk op dát moment gebeuren ...! Even later kwamen vader en zoon nog weer even langs en ik moest mededelen dat de controller helaas nog altijd aan de lading lag..

Ook fijn om te horen dat er enkele Linuxgebruikers goed bezig zijn met de SDR materie.
Er waren ook veel vragen van gebruikers over nog weer andere SDR software en ik weet dat het er is, maar ik kon niet alles laten zien en heb –helaas voor hen- keuzes in moeten maken: de populairste eerst.

De blog-V4 werd ook door velen herkend en met wat hulp van het signaal van mijn Middengolfzendertje en buurman Lex zijn 40 meter CW modulatortje kon er toch een demonstratie van de stick gegeven worden.

Vaak heb ik het advies gegeven om ook op het Z.A. forum te zoeken naar info, daar waar ikzelf ook ooit gestart ben met wat info over de materie. Het viel mij wel op dat weinigen dit wisten.. en dus is het forum ook weer een beetje gepromoot.

Bijgaand een foto voor het archief van Lex (helaas pas bij het opruimen gemaakt) en eentje van mijn stand, gemaakt op een rustig momentje van de Markt. Hopelijk is er weer een volgende keer en het liefst in de buurt. Mogelijk ben ik dan weer van de partij, want ik heb me er ook prima vermaakt. Ik zag helaas niet veel bekenden, maar die kennen gelukkig de materie al...

Ik kreeg vandaag nog een berichtje van een oud-collega (dank Nils): De Stentor heeft ook aandacht aan de DvdRA besteed: https://www.destentor.nl/zwolle/de-wond ... ~ab291f0a/

.
Bijlagen
20231028_164136a.jpg
WhatsApp Image 2023-10-28 at 19.03.43.jpeg

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: 28 okt 2023 - Dag van de Radio Amateur en zelfbouw tentoonstelling

#37 Bericht door Gert_PA2LO »

Hier ook nog wat filmpjes en foto's van de DvdRA:
https://www.rtvfocuszwolle.nl/video-rad ... wolle/amp/

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: 28 okt 2023 - Dag van de Radio Amateur en zelfbouw tentoonstelling

#38 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik heb veel achter de stand (CGR) gestaan. Ondanks dit ook wat tijd om rond te lopen. een SD kaartje en wat loten.

De aankoop van de Ten-Tec Argonaut V (model 516) is de kers op de taart.
IMG_8261.JPG
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 28 okt 2023 - Dag van de Radio Amateur en zelfbouw tentoonstelling

#39 Bericht door PA0ETE »

Mooi apparaat Tjeerd!
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie