hoe actief zijn de afdelingen?

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

hoe actief zijn de afdelingen?

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Om te beginnen: ik heb concrete verhuisplannen naar het zuiden van Nederland :)
Wanneer en waarheen precies is nu nog niet bekend, maar heb goede hoop dat het nog dit jaar een feit zal gaan worden.
De HAM-radio spullen zijn reeds ingepakt in verhuisdozen. :D

Hoewel ik van geen enkele amateurvereniging lid ben, heb ik wel gekeken naar activiteiten.
Op de afdelingenpagina van de VERON-site zie ik actuele info staan over Regio 18, de regio waarin ik nu nog woon. Echter, info over Regio 25 is hopeloos verouderd en duidelijk niet bijgehouden :( En dat zal juist de regio gaan worden waarbinnen mijn nieuwe QTH gelegen is.

In mijn jonge jaren heb ik daar gewoond en mijn 1e amateurlicentie behaald, toen was er volop activiteit. Zoveel zelfs dat er ook een VRZA-afdeling werd opgericht destijds. Maar hoe is het nu :?:
Weet iemand wat ik daar zal kunnen verwachten aan activiteiten in Regio 25 van de VERON?
Volgens repeaterlijsten zouden daar drie FM-repeaters actief zijn, op 2/70/23 elk eentje.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: hoe actief zijn de afdelingen?

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Charles,

Dat is lang geleden!

Je hebt het over regio 18. Let op dat regionummers en afdelingsnummers niet altijd gelijk lopen.
Zo zit ik bij VERON afdeling A29, maar het is regio 30 (qsl).

Volgens mij is dit toch een vrij actieve club in http://www.radioclub.nl/ Den Bosch.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: hoe actief zijn de afdelingen?

#3 Bericht door -Verwijderd account »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Je hebt het over regio 18. Let op dat regionummers en afdelingsnummers niet altijd gelijk lopen.
Inderdaad bedoel ik afdeling maar schreef Regio :oops:
PA3GNZ, Tjeerd schreef:Volgens mij is dit toch een vrij actieve club in http://www.radioclub.nl/ Den Bosch.
Als je een mededeling hebt staan over afgelasting in 2020 en dat is dan het laatste nieuws....
Kan ik moeilijk actueel noemen en de rest op die site is nog ouder.
Het staat trouwens ook niet op de VERON-site maar vanaf die VERON-afdelingspagina wordt je naar de site van radioclub gestuurd.

Maar afgezien daarvan is mijn vraag primair hoeveel activiteiten er zijn daarzo. Dan kan ik inschatten hoe vlot ik de dozen moet uitpakken waar de HAM-radio spullen inzitten. Hoofdzakelijk 10m/4m/2m/70cm/23cm FM/SSB koopdozen.
Een wekelijkse ronde is er niet, voor zover ik daarover info kon vinden. Wel een handjevol repeaters voor digitaal werk en een paar FM-praatpalen.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: hoe actief zijn de afdelingen?

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Door de Corona toestand zijn er minder activiteiten.

Hopelijk voor jou reageert er iemand uit de omgeving. Of schrijf de afdelingen aan.

In de periode dat ik nog in Tiel woonde was er elke zondag een ronde van Den Bosh, 11:30 145.250.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: hoe actief zijn de afdelingen?

#5 Bericht door PA3HMP »

ROndes zijn er nog wel, en nu beginnen ook langzaam de bijeenkomsten van de regio's weer op te starten hopende dat iedereen ingeent is.

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: hoe actief zijn de afdelingen?

#6 Bericht door pe1br »

Bij ons in regio 40 (Twente) is het ook mondjesmaat weer begonnen.
1x keer maand afdelingsavond gehad (wanneer mogelijk) in een clubgebouw van de wandelclub in Hengelo.
Als de 1.5 meter regel er af gaat kunnen wij ons eigen clubgebouw weer in gebruik gaan nemen en zullen we gewoon weer elke maandagavond en zaterdagmiddag open zijn.

Tijdens de corona tijd hebben we 2x een BBQ gehad (buiten natuurlijk), houden we bij genoeg deelname zondags een auto vossenjacht en hebben we elke maandagavond de twentse soldeerbout ronde.

Op de website staat de meest recente informatie: https://www.veronvrzatwente.nl
Je moet er toch iets van maken in de corona tijd en afwachten tot er weer meer mag.

-Verwijderd account

Re: hoe actief zijn de afdelingen?

#7 Bericht door -Verwijderd account »

Zo, tijd voor een update :D

Het lijkt erop dat de activiteiten hier in mijn huidige QTH vrijwel nihil zijn :(
Er zou een repeater hier actief moeten zijn PI2OSS en volgens die lijst is er PI2VKL op korte afstand, maar tot nu niks te horen. Zelfs geen callgever...
Ook zou er een wekelijkse ronde zijn, maar ook daar blijft het oorverdovend stil...

Ik zou haast mijn amateurradio-toestellen gaan verdenken dat die defect zouden zijn, maar gelukkig blijken ze gewoon prima te werken :D
En dit alles ondanks dat ik een "stoorzender" in huis heb :(

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: hoe actief zijn de afdelingen?

#8 Bericht door PA0BAK »

PE2CH schreef: 27 dec 2021, 19:02 Er zou een repeater hier actief moeten zijn PI2OSS en volgens die lijst is er PI2VKL op korte afstand, maar tot nu niks te horen. Zelfs geen callgever...
Ook zou er een wekelijkse ronde zijn, maar ook daar blijft het oorverdovend stil...
Volgens de lijst van het AT is er geen machtiging (meer) voor PI?OSS en PI?VKL.
v.w.b. de VRZA is er in Zuid-Nederland niets tussen Vlissingen en Eindhoven.
Om die reden wordt er momenteel hard gewerkt, om een VRZA afdeling West-Brabant te (her)starten.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

tonnie
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 aug 2015, 04:19
Locatie: jo21vt

Re: hoe actief zijn de afdelingen?

#9 Bericht door tonnie »

Iedere donderdag op 145.475 is er een afdelings ronde, is al jaren zo, om 21h30
Verder is er praktisch iedere zondagavond een ronde op 145.500 om 21.00h

gr, t

-Verwijderd account

Re: hoe actief zijn de afdelingen?

#10 Bericht door -Verwijderd account »

Bedankt tonnie voor de bevestiging.
Zal as donderdag weer eens uitluisteren, ontvangst mag eigenlijk geen probleem zijn met een mobielspriet op de cv-radiator.
Zo groot is de stad trouwens ook niet :D

Op zondagavond heb ik tot nu toe steeds slechts 1(!) amateur gehoord, die zit in Nuland en dat is niet ver van hier.
Andere stations kon ik niet ontvangen met de RTL-SDR stick :(
Zou dat ding doof zijn?

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: hoe actief zijn de afdelingen?

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Heb je geen 2M set of portofoon meer Charles?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: hoe actief zijn de afdelingen?

#12 Bericht door -Verwijderd account »

tonnie schreef: 28 dec 2021, 05:12 Iedere donderdag op 145.475 is er een afdelings ronde, is al jaren zo, om 21h30
Hoewel we het hier hebben over een lokale ronde, is de ontvangst ronduit slecht. Bij vlagen hoorde ik wat :(
Jan pa3abk schreef: 14 nov 2021, 13:09 Ik zie dat op jouw QTH alleen VDSL2 beschikbaar is.
Een van de problemen met de Experiabox is/was dat de voeding ervan zelfs de WiFi kon lamleggen.
Dat zal nu wel verholpen zijn. KPN heeft nieuwe voedingen uitgedeeld.
Zodra je de Experia box aansluit koppel je eigenlijk ook weer de hele flat aan jouw apartement.
Gezien de hele flat aangewezen aan VDSL kan het strooiveld gigantisch zijn.
Het hangt als een "wolk" om de flat heen.

jan/pa3abk
Dit is een serieus probleem wat het praktisch onmogelijk maakt om iets te doen met de hobby.
Enkel online gaan is wat blijkbaar overblijft.
Antenne's buiten opstellen lijkt me niet echt een probleem, maar in tegenstelling tot vroeger ga ik geen gaten meer boren in kozijnen en muren om de coax binnen te krijgen.
Na mijn verhuizing kreeg ik van verhuurder een forse rekening ivm schadeherstel vanwege de gaten die ik gemaakt had om de coax binnen te krijgen. Een duur grapje kan ik je zeggen :cry:

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: hoe actief zijn de afdelingen?

#13 Bericht door pe1br »

PE2CH schreef: 30 dec 2021, 22:20 Na mijn verhuizing kreeg ik van verhuurder een forse rekening ivm schadeherstel vanwege de gaten die ik gemaakt had om de coax binnen te krijgen. Een duur grapje kan ik je zeggen :cry:
Heb je geen zolderraam of klapraam dat je open kunt zetten ?
2 planken (1 binnen 1 buiten) en met bouten aan elkaar trekken door het open raam gat.
Je kan er zelfs isolatie tussen maken en/of aan de buitenkant rubber op de randen plakken om te zorgen dat het waterdicht blijft.

-Verwijderd account

Re: hoe actief zijn de afdelingen?

#14 Bericht door -Verwijderd account »

pe1br schreef: 30 dec 2021, 23:01 Heb je geen zolderraam of klapraam dat je open kunt zetten ?
2 planken (1 binnen 1 buiten) en met bouten aan elkaar trekken door het open raam gat.
Je kan er zelfs isolatie tussen maken en/of aan de buitenkant rubber op de randen plakken om te zorgen dat het waterdicht blijft.
Een dergelijke oplossing zat idd in mijn gedachtegang, maar in de praktijk valt het niet mee. Reden? De schuifpui wil je ook graag kunnen openzetten om in/uit te lopen :)

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: hoe actief zijn de afdelingen?

#15 Bericht door DC4CP »

PE2CH schreef: 31 dec 2021, 12:01Een dergelijke oplossing zat idd in mijn gedachtegang, maar in de praktijk valt het niet mee. Reden? De schuifpui wil je ook graag kunnen openzetten om in/uit te lopen :)
https://www.ebay.de/itm/233146775707?ha ... SwJj9cdOuw

Ze zijn wel duur geworden zie ik, op die manier kan je toch een antenne naar buiten brengen.

https://www.funk73.de/p/fensterdurchfue ... uchse-q11a

Of deze laatste naar Nederland verzend weet ik niet.

Plaats reactie