IARU-R1: de toekomst van amateurradio

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#1 Bericht door PH7R »

Veron website https://www.veron.nl/nieuws/iaru-r1-de- ... teurradio/

Quote: "Het dagelijks bestuur van IARU-R1 is van mening dat het tijd is voor verandering. Samenwerken en de huidige trends ombuigen. Daartoe moeten we ons denken en onze manier van werken heroriënteren".

Ik mag hopen dat we op zijn minst 1 vereniging in Nederland krijgen. Bundel krachten richting AT/politiek/etc, moderne cursus en examen opzet, actieve ondersteuning antenne plaatsen.

Quote: "Een belangrijk onderwerp, omdat de gemeenschap van radioamateurs vergrijst en de ledentallen van veel IARU-verenigingen teruglopen. Het doel van de workshop in oktober is dan ook om oorzaken te achterhalen en een programma te formuleren om het tij te keren".

Volgens mij zijn de oorzaken al lang bekend.

Visie Veron: " De VERON moet vernieuwen, verbinden, verbreden en verjongen om in een snel veranderende maatschappij haar leden te kunnen blijven faciliteren en inspireren".

Verjongen in visie van Veron: https://www.veron.nl/activiteiten/jeugd-en-jongeren/

Heeft de laatste jaren weinig opgeleverd, dus "als je blijft doen wat je deed krijg je wat je kreeg".
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#2 Bericht door PA3DAT »

In de Electron las ik de aankondiging van de jaarlijkse Verenigingsraad. Een afdeling had een uitgebreid idee ingestuurd hoe het 'verjongen' gestalte zou kunnen krijgen. Eén van de puntjes was: geef de jeugdcommissie een eigen budget.
De korte reactie van het bestuur vond ik zéér teleurstellend: het ingediende voorstel was onjuist want de commissie had al een budget van € 1150 per jaar en in de andere punten konden ze zich niet vinden.

Mijn samenvatting: de huidige aanpak levert onvoldoende resultaten op, maar het hoofdbestuur gaat er gewoon mee door... :(
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 30 mar 2021, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#3 Bericht door PA3DAT »

Overigens:
op de website van de Veron staat een link "81ste verenigingsraad 2021 voorstellen zijn hier te downloaden" maar die werkt niet.
Je komt dan gewoon weer terug op de pagina https://www.veron.nl/nieuws/81ste-verenigingsraad/

Voor de duidelijkheid: hoewel geen lid ben ik wel vóór de Veron (mijn xyl is al bijna 40 jaar Veron-lid).
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#4 Bericht door pc1mb »

Die reaktie was erg conservatief inderdaad, aan de andere kant klonk het wel alsof de jeugd commissie wel degelijk een flink deel van de gevraagde ruimte voor initiatieven heeft, maar niet benut. Dat ligt dan niet aan het HB.

Wat ik wel vreemd vind is dat het budget volledig uit het VERON fonds bekostigd wordt, stond er meen ik bij. Eigenlijk krijgen ze dus geen cent "normaal" budget ?

Maar wat is "onvoldoende" resultaat? Waar ligt je verwachting en is die reëel? Concreet technische hobbies zijn allemáál een beetje uit de mode. Überhaupt het hebben van een hobby, anders dan gamen, netflixen en zes keer per jaar op vakantie gaan is uit de mode. Daarom vervelen velen zich te pletter nu, omdat hun activiteiten buiten huis dicht zijn.

Hoe wil je daar als zendamateurs tegen de stroom op roeien? Je zou nog aansluiting kunnen zoeken bij het raspberry / 3d print / IoT / makerspace gebeuren, maar dan heb je het enige wat nog enigszins hip is aan technische hobbies wel gehad...

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#5 Bericht door Yannick PE2YSB »

Hoe wil je daar als zendamateurs tegen de stroom op roeien? Je zou nog aansluiting kunnen zoeken bij het raspberry / 3d print / IoT / makerspace gebeuren, maar dan heb je het enige wat nog enigszins hip is aan technische hobbies wel gehad...
Ik denk wel dat daar een oplossing zit. Het aantal studenten dat kiest voor technische opleidingen is bijvoorbeeld ook ieder jaar groter dan het jaar ervoor. De interesse in techniek en ook elektronica is er zeker wel, maar die is wel met zijn tijd mee gegaan. Het magische van radio is er een beetje af denk ik maar onderwerpen zoals je hierboven nieuwt hebben waarschijnlijk de zelfde aantrekking op jongeren als kortegolf radio's hadden op de jeugd in de jaren 50 en 60.

Maar om het over een andere boeg te gooien, als ik naar mezelf kijk, mijn persoonlijkemening en ik wil niemand tegen de schenen schoppen. Ik ben 35, bijna volwassen, maar geen jeugd meer. Ik voel me eigenlijk ook niet echt verbonden met de (meeste) huidige zendamateurs.. sorry mannen, de hobby verbindt ons natuurlijk, maar als ik op een afdelingsbijeenkomst kom, of een rommelmarkt rondloop, dan haal ik de gemiddelde leeftijd flink naar beneden en zit in een andere levensfase dan de meeste. Ik heb kleine kinderen, een beginnende carriere, mijn eerste koophuis.
Het probleem dat ik ervaar is dat het sociale aspect van de hobby voor mij wat beperkt is daardoor. Buiten de techniek vind ik helaas weinig klik met de gemiddelde zendamateur. Ik denk dat dat sociale aspect minstens zo belangrijk is, na het voetballen gaan teamgenoten immers ook voor de derde helft de kantine in, die hobby beperkt zich ook niet tot alleen voetballen.

Je kunt natuurlijk flink investeren in echte jeugd dingen, waar je je richt op bijvoorbeeld mensen onder de 20. Maar hoe hou je ze vast als ze eenmaal binnen zijn en 21 worden? Ik hebber overigens geen antwoord op :) ik denk ook wel dat tijd een probleem is. Ik zou zelf zo veel willen doen om actiever te zijn als <40 jarige, maar werk, kinderen, xyl, huishouden etc kosten me al genoeg tijd, ik ben blij als ik op zaterdagavond een uurtje heb om met de soldeerbout even aan te raken of een uurtje aan mijn radio te draaien.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#6 Bericht door Yannick PE2YSB »

Excuses voor de typefouten, mijn vingers zijn te dik voor mijn telefoon.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#7 Bericht door pc1mb »

Je bent niet de enige onder de vijftig hoor, hier nog een. Maar de jongere amateurs weten elkaar niet echt te vinden, omdat markten en afdelingen gedomineerd worden door de 60+ categorie.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#8 Bericht door PA3CQN »

Ik geloof er niks van dat de jeugd geen belangstelling heeft voor techniek en HF. Als ik zie wat er op ALI allemaal aan (HF-gerelateerd) spul wordt verkocht en afgenomen dan zit dat wel snor. Daar zit veel IoT, 433, 860 en ander spul voor digitale overdracht tussen, maar dat tel ik ook gewoon mee. De antenne-knutselaar met soepblik en 1/4 golf stralertje op 2,4 GHz ook. En al die SDR software wordt ook niet door 60-plussers gemaakt.

Dat jongeren geen lid van een vereniging worden is meer een algemene trend. Ook te zien bij andere klassiekers als vakbond en bv een NFN.
En neem het ze eens kwalijk: ze moeten opboksen tegen een brigade bejaarden die star op hun posities zitten en het beleid bepalen. Het lijkt de politiek wel :wink:

Het is dus niet een geisoleerd probleem van de vereniging maar een veel breder probleem. Dat los je niet op met een knutselavond voor de jeugd.
Wil je de jeugd weer actief betrekken dan zul je op bestuurlijk niveau dingen moeten veranderen. En dat is een opgave waar de hele maatschappij aan moet werken.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#9 Bericht door elsinga »

Okay, even wat algemeenheden en vooroordelen in gedachten nemen en wat opmerkingen:
- de jeugd is niet "lid van een club", ze liken een Youtube kanaal en dergelijke
- de jeugd besteedt hun vrije tijd aan dingen die ze leuk vinden én al kennen, met name op dat laatste gaat het mis

Ik ben zelf (net) 50+, maar ook betrokken binnen Scouting en dus met enige regelmaat tussen de jeugd te vinden. Die vinden portofoons wel leuk, maar om te gebruiken. Niet om te weten hoe het werkt. Hetzelfde geldt voor mobiele telefoons, ze kunnen hun ouders haarfijn uitleggen hoe ze ze moeten gebruiken, maar vertellen hoe dat dan onder de motorkap werkt... dat lukt niet. De jeugd is een echte consument. De interesse gaat maar zover dat ze dingen kunnen, niet zover dat ze dingen kennen. ;)

Ook ik heb geen magisch stokje waarmee de jeugd spontaan zendamateur wil worden. Het enige wat we kunnen doen is ze laten zien wat we allemaal kunnen als zendamateur. En dan liefst dingen die hen aanspreken, maar wat dat is dat is best lastig.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#10 Bericht door Juul - PE0GJG »

pc1mb schreef: 07 apr 2021, 13:01 Je bent niet de enige onder de vijftig hoor, hier nog een. Maar de jongere amateurs weten elkaar niet echt te vinden, omdat markten en afdelingen gedomineerd worden door de 60+ categorie.


Dank je...................................
Juul uit februari 1947.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#11 Bericht door PH7R »

Ook hier geen magic stick. Maar jongeren worden tegenwoordig wel aangesproken door zogenaamde "influencers". Ik denk dat het ook belangrijk is om aanwezig te zijn op sociale media bijv. Instagram, TikTok, Twitch etc.. Uiteindelijk gaat het erom via sociale media een potentiele doelgroep te bereiken. Er wordt ook te weinig geëxperimenteerd op dit gebied door de verschillende verenigingen. Dus blijven we doen wat we doen en krijgen we wat we hebben = dalend aantal zendamateurs.

Off topic: indien het aantal leden maar genoeg daalt dan zullen de verenigingen uiteindelijk wel moeten fuseren (iets met elk nadeel ...).
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#12 Bericht door PA0FRI »

Yannick PE2YSB schreef:. Het probleem dat ik ervaar is dat het sociale aspect van de hobby voor mij wat beperkt is daardoor. Buiten de techniek vind ik helaas weinig klik met de gemiddelde zendamateur.
De oudere zendamateurs zijn dat geworden omdat zij interesse in de techniek hadden. Dat verbond hen en velen zijn ook "huismussen". Geen belangstelling voor andere gezamenlijke activiteiten. Sociaal contact is er wel in kleine groepen van twee of meer personen als het gaat om technische projecten of experimenten. Bij elkaar op bezoek komen hoort daar ook bij.
De "jeugd" doet meer aan communicatie via een transceiver, is qua techniek een gebruiker geworden, waar overigens niets mis mee is.
Één van mijn kleinzoons (10j) heeft belangstelling voor technieken en is niet naar huis te krijgen als hij bij ons is.
Het probleem is dat er geen goede elektronica bouwdozen te krijgen zijn waar nog gewone componenten met lange draadeinden in zitten, zodat er met eenvoudige circuits begonnen kan worden. U kent dat wel lampjes, belletjes, zoemers, motortje, kristal ontvanger etc. zoiets als de PHILIPS serie EE.
Soms nog 2dehands al dan niet compleet te koop.
Bijlagen
Philips EE (7).jpg
Philips EE (5).jpg
Philips EE (3).jpg
Philips EE (1).jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#13 Bericht door PH7R »

PA0FRI schreef: 07 apr 2021, 19:05Het probleem is dat er geen goede elektronica bouwdozen te krijgen zijn ...
Met een Arduino starterkit kun je heel leuk beginnen.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#14 Bericht door PA9X »

Velen roepen dat we meer moeten doen om jongeren te betrekken. Een budget is één ding, maar dan nog vrijwilligers die activiteiten willen organiseren. Ik kan je na een aantal jaren ervaring in het hoofdbestuur in ieder geval vertellen dat alles valt en staat met vrijwilligers, het fundament van iedere vereniging. Dus eenieder die oproept om meer te doen voor jongeren, kan per direct bij de VERON terecht om de handen uit de mouwen te steken. En als je dan goede ideeën hebt, is het budget het laatste wat het probleem zal zijn.

https://www.veron.nl/vereniging/vacatur ... commissie/

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: IARU-R1: de toekomst van amateurradio

#15 Bericht door PA0FRI »

Arduino, dat bedoel ik nou, printplaten en ic's, leer je weinig van elektronica principes, wet van Ohm, etc.
Net zoiets als iemand een motor geven en hem/haar de aandrijving van de voorwielen laten maken.
Van de motor zelf wordt niets geleerd.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie