Examens F + N 2021

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Examens F + N 2021

#16 Bericht door PH7R »

Gert_PA2LO schreef: 17 mar 2021, 19:22
Ooit kreeg je bij 0 fout een gratis jaarabbo bij één van de verenigingen... Is dat nog zo?
Op dit moment is dat niet meer het geval. Wel vinden de kandidaten in het promotie-tasje van de VERON dat zij konden meenemen een speciale aanbieding.
Daarvoor was ik zeker te snel weg :lol: :lol: .
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Examens F + N 2021

#17 Bericht door PH7R »

Gert_PA2LO schreef: 17 mar 2021, 19:22 Ons team van VE's (volunteer examiners) is hiermee gestopt in verband met onvoldoende belangstelling. Tijdens HAM Radio in Friedrichtshafen is het afleggen van het Amerikaanse examen nog wel mogelijk.
Is dit gebaseerd op ARRL examen database vragen?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Examens F + N 2021

#18 Bericht door Gert_PA2LO »

Daarvoor was ik zeker te snel weg :lol: :lol:
Klopt. Maar ik heb je even gemaild hoe we dat netjes oplossen.
Is dit gebaseerd op ARRL examen database vragen?
In de USA vinden de examens plaats op basis van de vragen die opgenomen zijn in de (FCC) Question pools. Op de website van de ARRL vind je de Question pools terug: http://www.arrl.org/question-pools. In tegenstelling tot in ons land kan je in de VS niet meteen voor het "hoogste" examen gaan: je moet alle examens doorlopen om Amateur Extra te worden. Ook goed om te weten: je moet een (post)adres in de VS hebben voor je aanvraag, dat kan ook een adres zijn van familie/vrienden/kennissen.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Examens F + N 2021

#19 Bericht door PH7R »

Gert_PA2LO schreef: 17 mar 2021, 19:44
Is dit gebaseerd op ARRL examen database vragen?
In de USA vinden de examens plaats op basis van de vragen die opgenomen zijn in de (FCC) Question pools. Op de website van de ARRL vind je de Question pools terug: http://www.arrl.org/question-pools. In tegenstelling tot in ons land kan je in de VS niet meteen voor het "hoogste" examen gaan: je moet alle examens doorlopen om Amateur Extra te worden. Ook goed om te weten: je moet een (post)adres in de VS hebben voor je aanvraag, dat kan ook een adres zijn van familie/vrienden/kennissen.
Ook altijd eerst Technician of gelijk General en dan Extra op 1 dag? Postadres is geen probleem.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Examens F + N 2021

#20 Bericht door Gert_PA2LO »

Ook altijd eerst Technician of gelijk General en dan Extra op 1 dag? Postadres is geen probleem.
Kan allemaal in één sessie. Zodra je Technician af hebt, wordt het nagekeken. Ben je geslaagd? Dan mag je meteen General doen. Ook daar voor geslaagd? Dan mag je ook Extra doen. En...je betaalt als je het in één sessie doet ook maar één keer het examengeld (rond de 15 dollar).

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Examens F + N 2021

#21 Bericht door PA3BAS »

Et discite schreef: 17 mar 2021, 17:33
Ja en nee. Ik weet niet of ik nog PD zal aanvragen wetende dat ik in Mei op ga voor F. Daarnaast heeft discussie omtrent PA0 me een beetje aan het denken gezet. Daarnaast apparatuur nog aanschaffen incl antennes. :D
Gewoon die PD-call aanvragen. Kan je later omzetten naar een andere call en met die PD-call kan je in ieder geval lekker gaan zenden op de banden. Dan kan je vast praktijkervaring opdoen. En het wachten op je F-call is dan minder vervelend...
.... But will it blend?

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Examens F + N 2021

#22 Bericht door PH7R »

PA3BAS schreef: 17 mar 2021, 21:01 Gewoon die PD-call aanvragen. Kan je later omzetten naar een andere call en met die PD-call kan je in ieder geval lekker gaan zenden op de banden. Dan kan je vast praktijkervaring opdoen. En het wachten op je F-call is dan minder vervelend...
Waar, echter ik ken mijzelf een beetje en dan ga ik tijd besteden aan lekker zenden ipv leren voor het examen. Wel PD en geen apparatuur aanschaffen :wink:
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Examens F + N 2021

#23 Bericht door elsinga »

Zelfs al je exact hetzelfde examen krijgt als je de avond ervoor nog als proefexamen gemaakt hebt kun je nog 4 fouten hebben... Mijn situatie toen ik voor F ging. De examinator die me het antwoordblad wilde geven schrok toen ik zei dat ik dat al had en hem vertelde dat het examen van die dag net toevallig het (enige) examen was dat voor de 3e keer exact gelijk werd afgenomen...

Ik hanteerde overigens dezelfde werkwijze: stof doornemen uit Veron boek, samenvatting maken (staat op mijn site) en dan oefenen met historische examens. Vraag fout, dan stof er bij en uitzoeken hoe het wel zit, eat sleep repeat.

Alle geslaagden gefeliciteerd!
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Examens F + N 2021

#24 Bericht door PA3BAS »

De examinator die me het antwoordblad wilde geven schrok toen ik zei dat ik dat al had en hem vertelde dat het examen van die dag net toevallig het (enige) examen was dat voor de 3e keer exact gelijk werd afgenomen...
Ik denk dat dat ondermeer de reden is dat je de vragen niet meer mee mag nemen. Of heb ik het verkeerd begrepen en mocht je de papieren toch wel meenemen?
.... But will it blend?

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Examens F + N 2021

#25 Bericht door PH7R »

PA3BAS schreef: 18 mar 2021, 07:56
De examinator die me het antwoordblad wilde geven schrok toen ik zei dat ik dat al had en hem vertelde dat het examen van die dag net toevallig het (enige) examen was dat voor de 3e keer exact gelijk werd afgenomen...
Ik denk dat dat ondermeer de reden is dat je de vragen niet meer mee mag nemen. Of heb ik het verkeerd begrepen en mocht je de papieren toch wel meenemen?
Vragenboek moet je inleveren.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: Examens F + N 2021

#26 Bericht door PC8M »

Et discite schreef: 17 mar 2021, 19:12
PD2ADX schreef: 17 mar 2021, 18:54 Hoe heb je je voorbereid? Daar ben ik altijd wel nieuwsgierig naar :)
Examens herhalen en herhalen, bij fout antwoord theorie nog eens nagaan (alle examens gedownload en geprint 2020-2004: ca 80). Daarnaast zijn een aantal hoofdstukken voor N en F hetzelfde. Waar ik niet zo'n fan van ben zijn vragen die meer toetsen op goed lezen (bijv zinnen met een soort dubbele ontkenning). Mijn zwakte op dit moment is het begrijpen van schema's als non-techneut. Daarnaast zijn de examens nogal voorspelbaar, altijd x vragen over wet- en regelgeving, x vragen over antennes, etc.. Ik verwacht zeker geen 0 fouten in Mei bij F. Maar ambitie is er wel.
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ik werk al wel heel wat jaren in de IT maar heb geen electro technische achtergrond. Ik moet ontzettend veel herhalen en uitzoeken (bedankt youtube en hbo electrotechniek en natuurkunde docenten!!) om de F stof goed te begrijpen. Wanneer ik een oefenexamen doe haal ik rond de 33 a 40 vragen goed. Het is vaak dus net niet en ik moet zeker nog even oefenen om zeker ervan te zijn om te slagen. Ik heb wel plezier in het leren, dus dat maakt het dan wel weer goed. Mijn strategie:

1. DLZA N + F stof doornemen en tussentoetsen maken
2. Stof samenvatten
3. Wat ik niet begrijp opzoeken in Veron of VRZA cursus boeken
4. Oefenexamens maken op DLZA en ham-radio.nl

Ik hoop hiermee dan toch een keer mijn F te halen. We gaan het 14 april zien en anders in mei op voor de herkansing :)

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Examens F + N 2021

#27 Bericht door PH7R »

PD2ADX schreef: 18 mar 2021, 08:58
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ik werk al wel heel wat jaren in de IT maar heb geen electro technische achtergrond. Ik moet ontzettend veel herhalen en uitzoeken (bedankt youtube en hbo electrotechniek en natuurkunde docenten!!) om de F stof goed te begrijpen. Wanneer ik een oefenexamen doe haal ik rond de 33 a 40 vragen goed. Het is vaak dus net niet en ik moet zeker nog even oefenen om zeker ervan te zijn om te slagen. Ik heb wel plezier in het leren, dus dat maakt het dan wel weer goed.
Qua Youtube erg goed (engels - laatste nederlands):
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... YdNtCeYcRe
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... -z6UY3w9fi
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... djL6slnjbL
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... aNoHoY6gWw
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Examens F + N 2021

#28 Bericht door pa3kc »

Ik ga op voor de N, ik heb er zin in! :D

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: Examens F + N 2021

#29 Bericht door PC8M »

Et discite schreef: 18 mar 2021, 09:26
PD2ADX schreef: 18 mar 2021, 08:58
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ik werk al wel heel wat jaren in de IT maar heb geen electro technische achtergrond. Ik moet ontzettend veel herhalen en uitzoeken (bedankt youtube en hbo electrotechniek en natuurkunde docenten!!) om de F stof goed te begrijpen. Wanneer ik een oefenexamen doe haal ik rond de 33 a 40 vragen goed. Het is vaak dus net niet en ik moet zeker nog even oefenen om zeker ervan te zijn om te slagen. Ik heb wel plezier in het leren, dus dat maakt het dan wel weer goed.
Qua Youtube erg goed (engels - laatste nederlands):
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... YdNtCeYcRe
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... -z6UY3w9fi
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... djL6slnjbL
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... aNoHoY6gWw
Bedankt! Dit zijn mooie playlists om eens wat topics uit leren! Engels is geen probleem.

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: Examens F + N 2021

#30 Bericht door PC8M »

pa3kc schreef: 18 mar 2021, 09:57 Ik ga op voor de N, ik heb er zin in! :D

Je hebt al een F call, waarom ga je dan nog op voor N eigenlijk?

Plaats reactie