VR voorstellen 2021 online

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

VR voorstellen 2021 online

#1 Bericht door pe1hzg »

Hallo,

De voorstellen voor de VR2021 staan inmiddels online, zie https://a13.veron.nl/wp-content/uploads ... R-2021.pdf


Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om "reclame te maken" voor voorstel 4, het voorstel om het examen ook in de Engelse taal beschikbaar te maken.
Hier in de buurt zijn een aantal high-tech bedrijven, zoals ASML, Philips, NXP, Sygnify. Bij deze bedrijven worden ook vele techneuten uit het buitenland aangetrokken. Voor een aantal is het simpel: CEPT (feitelijk HAREC) maakt het mogelijk om de buitenlandse vergunningen in Nederlandse om te zetten. Maar dat geldt niet voor iedereen (bij ons bij ASML werken inmiddels 120 verschillende nationaliteiten) en als mensen al een woordje Nederlands spreken, het doen van een technisch examen in het Nederlands is toch wat anders. Een aantal van mijn buitenlandse collega's zijn rastechneuten die ik graag op de band zou horen, echt een aanvulling zouden zijn en ik hoop dat dit mogelijk wordt.

In dat opzicht is de reactie van het HB een beetje jammer: In AO 89 gedateerd 19 maart 2014 is het antwoord gegeven op een eerder gestelde vraag over het afnemen van examens in de Engelse taal.
Dat antwoord is er, maar de regels zijn veranderd: het is een toestand om een examen te maken en zeker als er een Engelse versie moet komen, maar examens mogen niet meer meegenomen worden en examenvragen, al dan niet in het Engels, kunnen nu dus hergebruikt worden. Daarmee is de hoeveelheid werk dus minder en werkt deze nieuwe regel nu dus in ons voordeel. Bovendien hebben diverse mensen aangegeven dit vertaalwerk te willen doen.

Ik hoop dat dit voorstel het haalt en dat jullie ook kennis kunnen maken met de soms briljante collega's waar ik overdag mee samenwerk.

Geert Jan

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: VR voorstellen 2021 online

#2 Bericht door PH7R »

Het anwtoord is veelzeggend: "AT heeft aangegeven dat het afnemen van examens in de toekomst anders zal worden ingevuld. De details zijn nog niet bekend". Toekomst is onbepaald.

Maar ik steun je voorstel van harte.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: VR voorstellen 2021 online

#3 Bericht door PA2RU »

Het voorstel van afdeling Gouda heeft mijn steun niet..
Men heeft het over het wijzigen van de bandplannen mbt digimode's op 30m..
Beter zou het zijn om de gebruikersbepalingen te veranderen omdat die leidend zijn...bandplannen slechts ter advies..
Dat voorstel had ik toen in deze bewoordingen ingediend bij A11 , er staat me ook iets van bij dat dit voorstel destijds is ingetrokken door afdeling Gouda omdat het al op de tafel van AT zou liggen..

Jammer om te lezen in de nieuwe voorstellen dat er op dit punt geen vooruitgang is geboekt...
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: VR voorstellen 2021 online

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik steun je voorstel om het ook in de Engelse taal te doen van harte.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie