interesseonderzoek Veron.

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: interesseonderzoek Veron.

#31 Bericht door pc1mb »

Ik zit al meer dan genoeg aan een beeldscherm, niet best voor m'n ogen. Dus als er wat op papier arriveert vind ik dat niet erg. En 5 tientjes per jaar vind ik niet duur voor een lidmaatschap, met of zonder papier.

Het zou er beide moeten zijn, digitaal meteen beschikbaar, niet pas na een jaar en al helemaal niet tegen extra kosten. Dát is wél ouderwets.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: interesseonderzoek Veron.

#32 Bericht door pc1mb »

Los van het clubblad vind ik op dit moment belangenbehartiging op het gebied van EMC het belangrijkste. De vereniging die dat het beste kan heeft mij stem...

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: interesseonderzoek Veron.

#33 Bericht door elsinga »

[mod] Zullen we zaken als gratis N registratie buiten deze discussie houden? [/mod]

Ook hier de enquete mail gekregen en gelijk ingevuld. Over het papieren blad, van mij mag het als PDF maar ook op papier. Ik zou het ook niet erg vinden als de artikelen gewoon (ook?) op Veron.nl zouden staan, als een soort online magazine. Vele regionale media doen dit op die manier, dus de techniek is niet al te lastig.

En de DARU bevestigt dat ook artikelen zonder copyright publiceren kan. Ben zelf auteur van een paar daar van en ik heb de instelling meer delen is meer beter. Uiteraard stel ik een berichtje als dat gebeurt op prijs (dat deed het Vlaamse zendamateur magazine prima), maar zelfs zonder hoop ik dat veel mensen wat aan mijn artikelen hebben.

Ga ik mijn lidmaatschap opzeggen? Nee. Ik denk dat het steunen van een vereniging die het belang van mij als zendamateur behartigt goed is. Ook al ga ik vrijwel nooit naar een afdelingsavond en krijg ik per jaar slechts een handvol fysieke QSL kaarten. Ook al schrijf ik artikelen voor een andere club.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: interesseonderzoek Veron.

#34 Bericht door Juul - PE0GJG »

Met de copyrights op zich is niks mis. Naar het verleden toe natuurlijk wel. Maar naar de toekomst kun je zoiets prima regelen als je de schrijver van een artikel laat "tekenen" dat hij of zij toestemming geeft enz.
Laat onverlet dat de schrijver nog steeds "de eigenaar is'. En dus vrijheid van handelen heeft. T'is maar net hoe je e.e.a. inricht.

Mijn artikelen uit de jaren 80 die ik schreef in Electron over eindtrappen e.d. mag ik hier gewoon plaatsen. Of de secretaris nu bezwaar maakt of niet.......hi

Je kunt ook het z.g. "piep systeem" hanteren, publiceren totdat de rechthebbende 'piept'.
Doen we bij de omroep ook.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: interesseonderzoek Veron.

#35 Bericht door PA0BAK »

elsinga schreef:Over het papieren blad, van mij mag het als PDF maar ook op papier.
Het nadeel van PDF is, dat het zich niet aanpast aan de grootte van het scherm, publicatie in HTML is veel gebruikers-vriendelijker, zeker in een tijd waarin mensen veel lezen op een slimme telefoon.
elsinga schreef:En de DARU bevestigt dat ook artikelen zonder copyright publiceren kan.
Niet alleen de DARU, op de websites die ik beheer staat altijd overname met bronvermelding toegestaan, dat is dan gelijk een vorm van reclame voor de site.
Verder mag je teksten van (bijna) alle rijks-overheids websites gewoon overnemen en hergebruiken, dit geldt in mindere mate voor lagere overheden (helaas).
Wanneer de Wet Open Overheid van kracht wordt, wordt er nog veel meer vrijgegeven.
Het hele auteursrecht is niet meer van deze (ICT) tijd :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: interesseonderzoek Veron.

#36 Bericht door andreph5c »

pe1rea schreef:Even ter verduidelijking, ik heb de papieren VRZA altijd met plezier gelezen, maar niet op de mat is dan iets van het vergankelijke net en een pc/laptop opstarten om een blad te gaan lezen.
Dat doe ik dus niet.
Dat schiet erbij in, en komt er dan niet meer van

Ben (nog) lid van beide verenigingen en bij mij gaat het juist andersom de papieren elektron ff snel door bladeren en hup de bak in.
Maar de digitale versie van de cqpa lees ik wel uitgebreid, lekker handig ff downloaden op mijn gsm, en als ik ergens moet wachten, en niets te doen heb pak ik snel ( zoals velen ) naar mijn gsm en niet om te facebooken etc maar om de cq-pa te lezen, en zo gaat het met meer digitale blaadjes die ik via via krijg ( oa Razies, Qst ,Hb radio, Tca )
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: interesseonderzoek Veron.

#37 Bericht door Juul - PE0GJG »

pa0bak schreef:
elsinga schreef:Over het papieren blad, van mij mag het als PDF maar ook op papier.
Het nadeel van PDF is, dat het zich niet aanpast aan de grootte van het scherm, publicatie in HTML is veel gebruikers-vriendelijker, zeker in een tijd waarin mensen veel lezen op een slimme telefoon.
elsinga schreef:En de DARU bevestigt dat ook artikelen zonder copyright publiceren kan.
Niet alleen de DARU, op de websites die ik beheer staat altijd overname met bronvermelding toegestaan, dat is dan gelijk een vorm van reclame voor de site.
Verder mag je teksten van (bijna) alle rijks-overheids websites gewoon overnemen en hergebruiken, dit geldt in mindere mate voor lagere overheden (helaas).
Wanneer de Wet Open Overheid van kracht wordt, wordt er nog veel meer vrijgegeven.
Het hele auteursrecht is niet meer van deze (ICT) tijd :roll:

Die laatste zin ben ik het niet mee eens. Want wat als je artikelen in een boek worden gebruikt en daar geld mee verdient wordt? Daar moet op z'n minst overleg mee gepaard gaan.
En dat houd bij de rechter stand.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: interesseonderzoek Veron.

#38 Bericht door PA0BAK »

Juul - PE0GJG schreef:Die laatste zin ben ik het niet mee eens. Want wat als je artikelen in een boek worden gebruikt en daar geld mee verdient wordt? Daar moet op z'n minst overleg mee gepaard gaan.
En dat houd bij de rechter stand.
Klopt, maar tot 70 jaar na je overlijden?
Er staat niet, dat ik tegen auteursrecht ben, maar ik schrijf, dat de huidige vorm niet voldoet in deze ICT tijd.
Daarom wordt er al een paar jaar gewerkt aan een herziening, die hopelijk in 2022 van kracht wordt.

[OffTopic]
Wist je dat het auteursrecht niet vanzelfsprekend is voor overheden?
Wist je dat er zelfs auteursrecht is op het vertalen van de bijbel?
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: interesseonderzoek Veron.

#39 Bericht door Juul - PE0GJG »

pa0bak schreef:
Juul - PE0GJG schreef:Die laatste zin ben ik het niet mee eens. Want wat als je artikelen in een boek worden gebruikt en daar geld mee verdient wordt? Daar moet op z'n minst overleg mee gepaard gaan.
En dat houd bij de rechter stand.
Klopt, maar tot 70 jaar na je overlijden?
Er staat niet, dat ik tegen auteursrecht ben, maar ik schrijf, dat de huidige vorm niet voldoet in deze ICT tijd.
Daarom wordt er al een paar jaar gewerkt aan een herziening, die hopelijk in 2022 van kracht wordt.

[OffTopic]
Wist je dat het auteursrecht niet vanzelfsprekend is voor overheden?
Wist je dat er zelfs auteursrecht is op het vertalen van de bijbel?
Dat wist ik ja.

Je schrijft nl
"Het hele auteursrecht is niet meer van deze (ICT) tijd"

En nu schrijf je ineens:
"Er staat niet, dat ik tegen auteursrecht ben, maar ik schrijf, dat de huidige vorm niet voldoet in deze ICT tijd'

Wat is nu eigenlijk je punt?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: interesseonderzoek Veron.

#40 Bericht door PA0BAK »

Juul - PE0GJG schreef:Wat is nu eigenlijk je punt?
Ben ik zo onduidelijk?
Het hele auteursrecht is niet meer van deze (ICT) tijd, de huidige vorm voldoet niet (meer).
We gaan wel ver OffTopic zo .........

Kleine opmerking, dit staat nu in de wettekst, (let op de datum):

Code: Selecteer alles

Wet van 23 september 1912, houdende nieuwe regeling van het auteursrecht
Wij WILHELMINA, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz., enz., enz.
Allen, die deze zullen zien of hooren lezen, salut! doen te weten:
Alzoo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenschelijk is eene nieuwe regeling van het auteursrecht vast te stellen;
Zoo is het, dat Wij, den Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: interesseonderzoek Veron.

#41 Bericht door PD2B »

Blijkbaar zijn ze selectief bij de Veron, nog mail ontvangen met een linkje naar de enquete....
Mvg,

Bert

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: interesseonderzoek Veron.

#42 Bericht door PA5COR »

Wat een drukte om een enquete... :mrgreen:
Gister gekregen ingevuld, klaar.
Ben lid van de Veron en de lokale Frag, voor ondersteuning op "lokaal" niveau.
Geen dassendrager ook, maar vanwege de internationale vertegenwoordiging, niks op de VRZA
tegen hoor.
Het blad is een stuk minder interessant zeker nu er veel minder zelfbouw projecten in staan als vroeger.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: interesseonderzoek Veron.

#43 Bericht door PE2AAB »

PD2B schreef:Blijkbaar zijn ze selectief bij de Veron, nog mail ontvangen met een linkje naar de enquete....
Of je E-mailadres is niet bekend in het VAS (Veron Adressen Systeem) ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: interesseonderzoek Veron.

#44 Bericht door andreph5c »

PC1TK schreef:leuke discussie over papieren of digitale en het hopeloos ouderwetse gedoe .. VRZA voorzitter vertelde op een van onze bijeenkomsten dat ze heel veel leden verloren. Omdat ze naar een digitale clubblad gingen ! En daar van nog nooit hersteld zijn . En bij ons zijn het juiste de jongere leden die een gewoon blad in huis willen . En ik had juist gedacht dat die liever een digitale willen .

Komt om dat je als 50iger niet meer in de jongere wereld thuis bent .Veel van mijn generatie denken nog steeds dat Lp's uit zijn en cassettebandjes echt niet meer gebruikt worden . EN ! Papieren uitgaves van kranten en tijdschriften bij de jongere garantie uit is . Je hebt groepen mensen van alle leeftijden die om milieureden geen papieren uitgaves meer wil hebben .

Maar veel van die ouderwetse geluidsdragers maar ook dingen zo als een gewoon clubblad , zijn juist weer in ..
En als je dat te horen krijgt van een groepje studenten .. ga ik als mid50tiger daar ook niet op in !
Zo wie zo verbaast over de gemiddelde leeftijd tijdens de laatste cursussen. En hun mening over bv een clubblad .

Dat de Vrza daar door leden heeft verloren dat klopt, en zoals ik er achteraf na kijk was de Vrza daar te vroeg mee, de digitale magazines stonden toen nog in de kinderschoenen en was het nog niet goed door ontwikkeld toen de Vrza die stap nam.
Maar nu het goed door is ontwikkeld waarom kan de Veron niet naast hun papieren abonnement ook een digitale abonnementen aanbieden?
Het voordeel van een digitale magazine ( vindt ik ) vooral met schema’s en tekeningen als iets niet duidelijk is kan je het vergroten inzoomen zo dat je het beter kan zien en begrijpen en dat heb je bij een papieren blad niet en dat vindt ik een nadeel bij een papieren blad.
En het hoeft niet eens leden te kosten, ik krijg uit Canada ook het blad Tca van de Rac ( digitaal via via ) die komt digitaal als analoog op papier uit en ja kan kiezen welke abonnement je wilt een digitale of op papier, en daar is de digitale versie populairder dan de papieren versie, misschien ook om dat in sommige gebieden in Canada de post maar eens in de twee weken bezorgd wordt dat weet ik dus niet, maar het is wel een fijt en je kan daar door nieuwe leden aantrekken wat weer geld in de kas brengt.
En daar naast kent Nederland het online blaadje Razzies en die schijnt ook populair te zijn ( ken niet de aantal downloads maar zijn er veel heb ik begrepen ) dus het kan wel en er is ook wel behoefte aan een blad die digitaal verschijnt.
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: interesseonderzoek Veron.

#45 Bericht door PD2B »

PE2AAB schreef:
PD2B schreef:Blijkbaar zijn ze selectief bij de Veron, nog mail ontvangen met een linkje naar de enquete....
Of je E-mailadres is niet bekend in het VAS (Veron Adressen Systeem) ;-)
Zeker wel...
Mvg,

Bert

Plaats reactie