HAM fest Friedrichshafen jaren 80 en nu

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
andre
Contacteer:

HAM fest Friedrichshafen jaren 80 en nu

#1 Bericht door andre »

Afgelopen week weer naar de beurs in Friedrichshafen geweest met een kleine groep liefhebbers. We hebben besloten na afloop daar maar niet meer, minstens voorlopig, niet meer naar af te reizen.
Waren er in de jaren '80 nog 6 hallen (de oude Messe) beschikbaar voor ham, dit jaar hield het al op bij 1 x halve hal commercieel en de andere helft voor de verenigingen e.d. Voor de vlooienmark was er slechts 1 hele, en nog minder als een 2e halve hal beschikbaar.

Veel vlooimarkt verkopers denken dat ze met hun handel goud in handen hebben want de prijzen reizen echt de pan uit, enkele pareltjes daargelaten.
Entourage verder prima, maar om nu voor een volgende keer weer 1600km te reizen en een ook al prijzig onderkomen voor 4 dagen te regelen...nee, even maar niet.

Ben benieuwd naar andere ervaringen, en ook benieuwd naar het aantal bezoekers deze keer..
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PE1LWT
Roepletters: PE1LWT

Re: HAM fest Friedrichshafen jaren 80 en nu

#2 Bericht door PE1LWT »

over de 13000 bezoekers dit jaar (300 meer dan in 2024)
sinds jaren 80 veel keren geweest en gestaan op de vlooienmarkt.
en ja , het loopt terug ,maar dit jaar weer genoten van de beurs en gezelligheid .reizen met de trein ging goed. 6 uur treinen in de 1e klas retour 105 euro.
volgend jaar 26-28 juni 2026 iig weer een reële optie om te gaan.
Jurgen

pa1bvm
Roepletters: PA1BVM

#3 Bericht door pa1bvm »

Als je radiomarkten van 1980 vergelijkt met de markten van nu .. dan tja ..
Daar zit ruim 45 jaar tussen.. mijn shack ( en ook ikzelf) zien er ook niet meer uit zoals 45 jaar geleden .
Andere spullen , ander "Focus" op het bedrijven van de hobby .
Nu zijn er mooie weak signal hulpjes die decoderen tot wel -25 dB onder de ruis .. dat lukte in 1980 niet ( ondanks dat er toen veel minder QRM was).
En de VHF banden ?? ook die zijn anders geworden .. nu hebben we CQ roepers in FT-8 , verkeerd gebruik van zend/ontvang periodes, Als je CQ DX roept dan krijg je reactie van iemand uit hetzelfde QRA-vak ..
We hebben nu Chat pages , Dx-clusters , Muf spotters , meteoren en Tropo voorspellers , digitale logboeken , zendamateur.com :D etc etc

Maar wel lekker allemaal op dezelfde QRG aan het zenden , ik denk dat zeker 50% van de VHF/UHF verbindingen worden gemaakt op de DIGI frequenties .En ja ik doe daar zelf ook aan mee CQ...-11dB....R-15dB...RR73..73 .. ik noem dat dan ook QSO en klik op LOG .
vakje #501 wordt automatisch groen gekleurd ..

Over een paar maanden is er Markt in Rosmalen ,
nou eens kijken of ik nog amateurs uit 1980 aan hun stem herken ..mannen uit de tijd van roger roger roger two six .. breek ..

PE9DX
Roepletters: PE9DX
Contacteer:

#4 Bericht door PE9DX »

LWT en BVM voor mij twee oudgedienden uit de jaren '80 / '90 tig waarin wij gouden tijden beleefden tijdens DXpedities, contesten en natuurlijk het VHF Dxen.
Ook wij worden ouder merk ik. :?
Gelukkig hebben we de herinneringen en foto's nog.

En daar kan ik nog steeds vol vuur over vertellen.

Groeten uit het hoge noorden,

Johan de PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

PB2T
Roepletters: PB2T
Contacteer:

#5 Bericht door PB2T »

De Messe in Friedrichshafen laat in het Schlussbericht https://www.hamradio-friedrichshafen.de ... -plattformweten dat er 11600 bezoekers waren.
Er zijn plannen om volgend jaar een astronomie beurs te introduceren.
prijzig onderkomen
De camping op de parkeerplaats kost 25 Euro per nacht.
Laatst gewijzigd door PB2T op 03 jul 2025, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Hans PB2T

andre
Contacteer:

#6 Bericht door andre »

11600...

Dus toch weer minder. Ik vond het al redelijk rustig op sommige momenten.

En prijzig onderkomen....ach, we moesten voor 4 dagen 530 euro betalen voor een 4 kamer appartement met alles erop en eraan...

Alles is relatief
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PB2T
Roepletters: PB2T
Contacteer:

#7 Bericht door PB2T »

Dus toch weer minder
Volgens de Messe 300 meer dan vorig jaar.
73, Hans PB2T

andre
Contacteer:

#8 Bericht door andre »

ahh oja....Maar dus zeker geen 13000... :lol:

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#9 Bericht door PA4WK »

Je kan 27 september ook gezellig naar de lichtmis in Meppel gaan.
Gratis naar binnen, als er verder in de buurt geen plaats is kun je tegen betaling van €4,= je auto in het weiland kwijt. Dat zijn de enige kosten, de rest heb je zelf in de hand.
Hele gezellige sfeer, en heerlijke gehaktbal en gezellig bijpraten met oude en nieuwe bekenden.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie