Vraag F examens CBR vernieuwd of de oude vragen

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
uptempo

Vraag F examens CBR vernieuwd of de oude vragen

#1 Bericht door uptempo »

Weet iemand of vragen F examens uit voorgaande jaren nog worden gebruikt door het CBR of heeft er een vernieuwing plaatsgevonden?

PH7R
Roepletters: PH7R

Re: Vraag F examens CBR vernieuwd of de oude vragen

#2 Bericht door PH7R »

uptempo schreef: 30 mar 2025, 19:06 Weet iemand of vragen F examens uit voorgaande jaren nog worden gebruikt door het CBR of heeft er een vernieuwing plaatsgevonden?
Grotendeels nog in gebruik.
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes

uptempo

#3 Bericht door uptempo »

Bedankt voor de reactie. Het is gewoon het idee, ik oefen onder andere met examenvragen uit voorgaande jaren (toen nog beschikbaar was)... en her en der op internet staat interessante informatie om door te nemen

Gert_PA2LO
Roepletters: PA2LO

#4 Bericht door Gert_PA2LO »

Oefenen met examenvragen uit voorgaande jaren is een prima manier om je voor te bereiden op het examen. De examenstof is (nog) ongewijzigd. Wel zijn vorig jaar bij het N-examen vragen over gedragsregels toegevoegd.

De vernieuwing van examenvragen in de database bij het CBR vindt geleidelijk plaats. Er zijn nieuwe vragen toegevoegd aan de database én er zijn vragen verwijderd. Iedere vraag die je bij het CBR in het RZAM-examen kan tegenkomen is onder handen genomen. De kern van de vraag is dan misschien wel gelijk gebleven maar soms zijn voor rekenopgaven de waarden veranderd. Het onthouden van alleen een uitkomst uit een oud examen is daarom niet zo zinvol, je zal echt de berekening moeten kunnen maken. Daarnaast zijn alle vragen ook “omgebouwd” op een manier dat een vraag altijd in een vragende stijl wordt gesteld.

Dus bijvoorbeeld niet meer:
“Dit is het blokschema van een ontvanger. Het blokje gemerkt met X stelt voor de: …..”
a...
b...
c...
d...

maar
“Dit is het blokschema van een ontvanger. Wat stelt het blokje gemerkt met X voor?”
a...
b...
c...
d...

PA3GNZ, Tjeerd
Roepletters: PA3GNZ
Contacteer:

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Het lijkt mij sowieso handig de materie achter de opgaven te leren. Daar heb je later ook nog wat aan.

Niet alleen vragen/antwoorden leren.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

BQC: 461
NTC: 004

https://www.pa3gnz.nl

uptempo

#6 Bericht door uptempo »

Ik heb nog een document gevonden voor F examens vanaf 2025. Zie bijlage
Bijlagen
Definitieve exameneisen RZAM-F .pdf
(293.46 KiB) 38 keer gedownload

uptempo

#7 Bericht door uptempo »

#4 Bericht door Gert_PA2LO » 31 mar 2025, 09:00

Oefenen met examenvragen uit voorgaande jaren is een prima manier om je voor te bereiden op het examen. De examenstof is (nog) ongewijzigd. Wel zijn vorig jaar bij het N-examen vragen over gedragsregels toegevoegd.

Bedankt voor de informatie. Ben benieuwd welke vragen over gedragsregels zijn toegevoegd aan het examen. Heeft iemand vrij recent deelgenomen aan het examen met vragen over gedragsregels?

Ik neem vragen door van voorgaande jaren en zoveel mogelijk berekeningen maken (antwoord staat bij de vraag, weet ik zeker dat de berekening juist is). Ik heb vragen van 1974 tot 2020. Hoewel van 2015 tot 2020 mis ik nog veel oude examens. Sinds 2021 staan de examenvragen niet meer online?

Gert_PA2LO
Roepletters: PA2LO

#8 Bericht door Gert_PA2LO »

Ben benieuwd welke vragen over gedragsregels zijn toegevoegd aan het examen.
Wat ik daarover kan zeggen is wat in de brief van 13 november 2024 van het CBR aan de opleiders is gemeld:
"Voor het Novice-examen geldt dat het onderdeel Gedragsregels wordt toegevoegd aan de exameneisen. De Gedragsregels maken al deel uit van het Full-examen in eindterm 13. Binnen deze eindterm komen vragen aan bod over (maatschappelijke) verantwoordelijkheden van de radiozendamateur en operationele vaardigheden."

Een goede manier om je voor te bereiden hierop is om kennis te nemen van het document dat gepubliceerd is op de website van de Stichting Radio Examens: https://www.radio-examen.nl/public/uplo ... p%20v4.pdf
Sinds 2021 staan de examenvragen niet meer online?
Dat is juist: in juli 2020 heeft de toezichthouder bepaald dat de examenbundels niet meer aan het eind van een examen aan kandidaten meegegeven mochten worden. Dat is de reden waarom er online geen examens meer van na die periode zijn terug te vinden.

uptempo

#9 Bericht door uptempo »

Wederom bedankt voor uw reactie .. ik heb direct de informatie gedownload.

Mooi dat binnenkort www.ZendCursus.nl ook mogelijkheden zal bieden. Daar zal ik mij ook aanmelden.

Ik vind het ook wel een beetje fascinerend om oude vragen te lezen, zoals deze uit het C examen najaar 1974.

42. Indien de machtiginghouder de voorwaarden waaronder de machtiging is verleend niet nakomt, kan:
A de machtiging worden ingetrokken
B hem een boete van ten hoogste 25 gulden worden opgelegd
C hem een boete van ten hoogste 1000 gulden worden opgelegd

...stukje nostalgie...

Plaats reactie