De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#16 Bericht door PE1PQX »

Zelftappers?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3PWR
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 jul 2012, 12:46
Roepletters: PA3PWR

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#17 Bericht door PA3PWR »

PA2OLD schreef:Dag Peter,

Bedankt voor jouw reactie.
Ik hoop dat je ergens even wat tijd vindt en het antenne wat hoger kan testen.
Als liefhebber van dit soort "vreemde" en makkelijk te bouwen antennes, ben ik zeer benieuwd naar de resultaten en zal zeker nabouwen.
Zelf gebruik ik o.a. 2 Popovic antennes, waarvan de theorie iets anders zegt, als wat ik ervaar in het gebruik.
Zou dat vaker voorkomen dat gesimuleerde antennes het in het echt het soms anders, beter doen als de theorie?
Of zou dat suggestie zijn?

Waar heb je trouwens die roestvrije staven vandaan en waren die niet zeer lastig om te buigen?
De roestvrij stalen staafjes heb ik bij "BROEKS" in Hilversum gehaald op de Hilvertsweg,dit is een groothandel in metalen en levert ook gewoon aan de particulier.
Wat betreft de werking van antennes in theorie en praktijk is mij niets vreemd :-),Ik heb al zoveel zgn. vreemde dingen meegemaakt waaruit blijkt dat theorie en praktijk soms lijnrecht tegenover elkaar staan.

Neem nou b.v mijn draad-antenne;

Zelf heb ik zo'n ontwerp nog niet gezien.Wat ik heb gedaan:
Ik heb een 4:1 balun (home-made uiteraard) neergehangen en deze aan 1 kant bevestigd aan de dakgoot van zo'n 25 á 30 meter lang,de andere kant aan een stuk antenne-litze van dezelfde lengte en opgehangen als een inverted "V" maar de inverted V staat haaks (90 graden) t.o.v de dakgoot.Ik gebruik hem als een multiband antenne en moet hem dus wel i.c.m een antenne tuner gebruiken,weet ook niet of ie ergens een dip heeft :-).
Dus je kunt eigenlijk zeggen dat ik maar wat gedaan heb.Dit was in eerste instantie eigenlijk bedoeld als nieuwsgierigheid om te kijken of zoiets uberhaupt iets doet.Tot mijn grote verbazing werk ik met deze antenne heel europa en er buiten met goede tot zeer goede rapporten.Op 40 mtr tettert ie helemaal de pan uit maar hij is prima te gebruiken van 10 t/m 80 mtr.Echter blijft het een compromis antenne en een gedipte werkt natuurlijk altijd beter.De bedoeling was om hem na enkele weken testen weer naar beneden te halen maar inmiddels hangt ie alweer bijna een jaar :-).

Groetjes Peter.

PA3PWR
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 jul 2012, 12:46
Roepletters: PA3PWR

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#18 Bericht door PA3PWR »

PE1PQX schreef:Zelftappers?
Zou een mogelijkheid kunnen zijn Andre,heb hier zelf niet voor gekozen omdat ik geen risico wilde lopen om de behuizing van de adapter te "kraken",hoewel deze behuizing wel van "taai" kunststof gemaakt is !

Groetjes,

Peter.

PA3PWR
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 jul 2012, 12:46
Roepletters: PA3PWR

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#19 Bericht door PA3PWR »

PD1EU schreef:
PA3PWR schreef:Het ontwerp is niet geheel van mijzelf
Heb je misschien een linkje naar dat ontwerp ?
De PL259 connector zit me een beetje dwars. Ik zoek een oplossing voor deze antenne met een N-uitvoering.
Wellicht tips in die richting (de eenvoud spreekt me erg aan :mrgreen: ) ?

-Ed
Ik zou me drukker maken om de kabel die je erbij wil gaan gebruiken en natuurlijk de lengte van de kabel,verlies van de pl-259 is te verwaarlozen.Zou je hoger dan 500 mhz gaan dan zeker aan een andere aansluiting denken.

Groetjes,

Peter.

PA3PWR
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 jul 2012, 12:46
Roepletters: PA3PWR

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#20 Bericht door PA3PWR »

PA3PWR schreef:
PD1EU schreef:
PA3PWR schreef:Het ontwerp is niet geheel van mijzelf
Heb je misschien een linkje naar dat ontwerp ?
De PL259 connector zit me een beetje dwars. Ik zoek een oplossing voor deze antenne met een N-uitvoering.
Wellicht tips in die richting (de eenvoud spreekt me erg aan :mrgreen: ) ?

-Ed
Ik zou me drukker maken om de kabel die je erbij wil gaan gebruiken en natuurlijk de lengte van de kabel,verlies van de pl-259 is te verwaarlozen.Zou je hoger dan 500 mhz gaan dan zeker aan een andere aansluiting denken.

Groetjes,

Peter.
Oh ja,de link :-)

Na vele links bleek het een filmpje op YouTube te zijn,het filmpje duurde volgens mij ongeveer 15 minuten en alles werd bevestigd op een plexi-glas stripje/strook.

SUC 6.

PA3PWR
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 jul 2012, 12:46
Roepletters: PA3PWR

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#21 Bericht door PA3PWR »

PA4JAN schreef:Ziet er mooi uit uitleg is ook duidelijk
alleen waar komen de RVS staafjes vandaan vroeg Ben ook :D
ik denk dat je ze kunt buigen met een buig ijzer Ben ??
Of met een bankschroef ??
Jan,

Je geeft het antwoord zelf al :-) De bankschroef.Het is wel wat anders dan het buigen van b.v aluminium.Je kunt het eerst proberen met een stukje dat je overhoud van de 1 mtr lengtes zolang je maar zorgt dat je een stukje van ongeveer 75 cm overhoud voor het buigen van de stralers..

Groetjes,

Peter.

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#22 Bericht door PD7P »

PD1EU schreef:
Btw, schroefdraad tappen in blinde gaatjes, hoe doe je dat (speciale tap) ?

-Ed

daar gebruik je een zgn blindgattap voor.is een tap met de werking van een boor voor wat betreft de afvoer van tap materiaal.
materiaal draait dan naar boven weg ipv in het tapgat te vallen zoals met een normale tap.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#23 Bericht door PE1PQX »

PA3PWR schreef:
PE1PQX schreef:Zelftappers?
Zou een mogelijkheid kunnen zijn Andre,heb hier zelf niet voor gekozen omdat ik geen risico wilde lopen om de behuizing van de adapter te "kraken",hoewel deze behuizing wel van "taai" kunststof gemaakt is !

Groetjes,

Peter.
Daarom niet te grote zelftappertjes gebruiken en heel voorzichtig indraaien.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#24 Bericht door PD4NX »

PA3PWR schreef:Na vele links bleek het een filmpje op YouTube te zijn,het filmpje duurde volgens mij ongeveer 15 minuten en alles werd bevestigd op een plexi-glas stripje/strook.
Dit filmpje dus.
Hoe noem je de mastklem die je gebruikt hebt ? Heb gesurft om het te vinden, maar helaas.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#25 Bericht door PD4NX »

PD4PLM schreef:daar gebruik je een zgn blindgattap voor.is een tap met de werking van een boor voor wat betreft de afvoer van tap materiaal.
materiaal draait dan naar boven weg ipv in het tapgat te vallen zoals met een normale tap.
Aha, een machinetap blind.
Die is duurder dan de hele antenne. :oops:
Afbeelding

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PD2RLD
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 okt 2005, 14:22
Roepletters: PD2RLD
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#26 Bericht door PD2RLD »

Leuke antenne, en dualband ook nog!
'k Ga dit zeker eens nabouwen!

Roland.

PA3PWR
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 jul 2012, 12:46
Roepletters: PA3PWR

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#27 Bericht door PA3PWR »

PD1EU schreef:
PA3PWR schreef:Na vele links bleek het een filmpje op YouTube te zijn,het filmpje duurde volgens mij ongeveer 15 minuten en alles werd bevestigd op een plexi-glas stripje/strook.
Dit filmpje dus.
Hoe noem je de mastklem die je gebruikt hebt ? Heb gesurft om het te vinden, maar helaas.

-Ed
Ed,

Dat is een "gewone" mastklem met een extra aluminium plaatje om de moeren niet in het pvc pijpje te laten "vreten".
Je kunt natuurlijk ook op zoek gaan naar een klem die om de pvc pijp past zodat je de antenne in elke opstelling kunt gaan klemmen/zetten zoals je zelf wil.Ik heb het gedaan met gaten voor zowel horizontale alswel vertikale opstelling.

Peter.

PA3PWR
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 jul 2012, 12:46
Roepletters: PA3PWR

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#28 Bericht door PA3PWR »

PD1EU schreef:
PD4PLM schreef:daar gebruik je een zgn blindgattap voor.is een tap met de werking van een boor voor wat betreft de afvoer van tap materiaal.
materiaal draait dan naar boven weg ipv in het tapgat te vallen zoals met een normale tap.
Aha, een machinetap blind.
Die is duurder dan de hele antenne. :oops:
Afbeelding

-Ed
Neem een boortje van 3,2 m/m voor 4 m/m boutje.ver houding is ongeveer 0,8. d.w.z voor 5 m/m boutje = 5x0,8 = 4m/m boren, 6 m/m boutje = 6x0,8 = 4,8 m/m boren,etc,etc.Dit gaat op tot 10 m/m Bouten.

PS:In dit antenne voorbeeld gaat het om draad snijden in kunststof,dus als je alleen een boortje van 3 m/m hebt is dat in dit geval heus niet erg.

Peter.

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#29 Bericht door PD4NX »

Bedankt Peter voor al je toelichtingen.
Voldoende informatie om eens lekker te experimenteren.
Het leuke is dat je op deze manier een simpele duurzame antenne op je dak kunt plaatsen waar, mits goed waterdicht afgewerkt, geen onderhoud voor nodig is. :mrgreen:

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: De 10 euro dual bander (2/70 cm) professional look

#30 Bericht door PD7P »

voor de duidelijkheid,
m5=4.2 mm boor
m6=5 mm boor
m8=6.5 mm boor
m10=8.5 mm boor
m12=10.5 mm boor

Plaats reactie