clarck pompmast

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
19RF186 panda58
Berichten: 268
Lid geworden op: 02 okt 2011, 11:07
Locatie: Hardenberg

Re: clarck pompmast

#31 Bericht door 19RF186 panda58 »

Thijzer schreef:Dat zijn geen kraantjes maar de klemringen om elke sectie vast te zetten.

Nadeel is dat je dus naar buiten moet om de mast te laten zakken. Voordeel is wel dat hij dus altijd rechtop staat.

Als je met de compressor werkt, zorg voor een reduceerventiel van maximaal 1,8bar! De compressor zal regelmatig aanslaan want die masten zijn niet luchtdicht, die lekken eigenlijk behoorlijk. Dus even afwegen wat je doet.

Ik heb er zelf een in de tuin staan tegen de garage, altijd ingeschoven tot ik ga hobbyen. Dan even compressor aan, laten opstijgen en dan de compressor uitzetten. Tegen de tijd dat de druk zo laag is dat hij gaat zakken, ben ik allang klaar. Kan best een halve dag overheen gaan.

Als je nog wat wilt weten, ik heb er meerdere uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet, ik ken ze inmiddels wel!
Hallo Thijzer,

Heb jij dan een handleiding hoe je hem uit elkaar kan halen?
Denk dat de bovenste sektie lek is.
daarom schuift hij ook niet meer helemaal in.
Is het veel werk om alle sektie open te halen en te kontroleren?
Als ik toch 1 keer bezig ben wil ik het ook goed doen.
Heb eindelijk tijd gehad om hem te kontroleren hi.

hoor het wel
jan
Als je niet buiten roken kunt, rook je buiten!

on3nad
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 mar 2020, 15:25
Roepletters: on3nad

Re: clarck pompmast

#32 Bericht door on3nad »

is er ergens online een schema te vinden hoe zo een pompmastje net ineen zit?

on4bgc
Berichten: 64
Lid geworden op: 02 dec 2021, 14:20
Roepletters: on4bgc

Re: clarck pompmast

#33 Bericht door on4bgc »

https://www.clarkmasts.be/Nederlands/Index.html
Daar eens zoeken/vragen
Neen heb je al ;-)

pe1br
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: clarck pompmast

#34 Bericht door pe1br »

Ik wil ook een opstelling met een Clarck mast maken en heb een vraag over de klemringen welke waarschijnlijk voor dit topic ook wel interessant is.
Als je de klemringen niet gebruikt kan de mast dan draaien op de hoogste stand ?
Dit i.v.m. richt antennes die ik graag in dezelfde richting wil houden.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: clarck pompmast

#35 Bericht door PE4BAS »

Als je de klemringen niet gebruikt kan de mast dan draaien op de hoogste stand ?
Als het windstil is zal het wel goed gaan. Maar bij een flinke wind gaan je richtantennes uiteraard als windwijzer fungeren. Ik denk dat een opstelling met een clarkmast op continu druk alleen geschikt is voor een verticale antenne. Voor richtantennes kan je beter gaan kijken naar een kokermastje met elektrische lier. Is ook nog steviger denk ik.

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 591
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: clarck pompmast

#36 Bericht door PH4CK »

ik heb hier een clarkmast zonder klem ringen.
Deze mast heeft een spiebaan in de buizen en kan zodoende niet draaien.
De mast is hierdoor ook makkelijk voor gebruik op afstand, luchtdruk erop en de mast schuift uit en als je de lucht laat ontsnappen dan zakt de mast weer.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

on3nl
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2023, 11:33
Roepletters: ON3NL

Re: clarck pompmast

#37 Bericht door on3nl »

Heeft er iemand toevallig (specifieke of generieke) technische informatie over deze masten. https://wiki.london.hackspace.org.uk/vi ... ndbook.pdf Heb ik al maar ik heb zelf een 63/100 trailer en ben op zoek naar zoveel mogelijk details hiervan. Welke draadsoort/maat wordt er bijv gebruikt in de sectionele clamp collar (zoals zij dat noemen). Wil die van mij opschonen met snij-ijzers en in glorie herstellen.

Mocht iemand ook deze trailer hebben, dan graag even een PM. Heb wat specifieke vragen.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: clarck pompmast

#38 Bericht door Thijzer »

Ik heb zo'n mast gehad, de draad is volgens mij UNF of UNC draad. Heb eens nieuwe bouten besteld (ik praat 20 jaar geleden) bij een hydrauliek-boer, daar is dat gangbaar spul. Maar je kunt aan de hand van de diameter en spoed opzoeken welke draad het is.
De collars hadden toen een soort vleugelbout en dat was niet handig, heb daar binnenzeskant bouten in gezet, die kon je met gereedschap goed vast- en losdraaien.

Mocht je nog meer willen weten, schiess mal los. Hopelijk weet ik 't nog.

on3nl
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2023, 11:33
Roepletters: ON3NL

Re: clarck pompmast

#39 Bericht door on3nl »

Dank voor je reactie. Zal eerst eens checken. Bij vragen kom ik hier terug 😎

Plaats reactie