MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#16 Bericht door SM0FLY »

PA2JG schreef:
pe5t schreef:Jelle,

Wanneer je de twee beams zo dicht bij elkaar plaatst dan loop je het risico dat ze elkaar gaan beinvloeden.
Dat gaat als volgt:
De elementen voor 20m kunnen werken als reflectoren voor 17m, de elementen voor 17m op hun beurt als directoren voor 20m, de elementen voor 17 meter als reflectoren voor 15m en ga zo maar door.
De resonatiefrequenties van al die elementen bestrijken n.l. met stapjes van ca. 0,5 tot 1,5 MHz het gehele gebied van 13,5 tot 29 MHz.
Het resultaat is het verdwijnen van alle richtwerking en wat je overhoudt is een antenne die niet veel beter is dan een dipool en nog slecht aanpast bovendien.
De remedie is die antennes op verschillende masten plaatsen of er 10 meter afstand tussen houden.

Kees
Hoi Kees bedankt voor je antwoord inderdaad ik heb dat vermoeden ook want het werkt ergens niet goed,de A3ws hangt als onderste antenne
die moet er dan maar uit en dan de Mosley laten zakken heb ik in ieder geval niet in m n direkte omgeving de A3ws antenne die
samen problemen geven,10 meter ertussen ja dat zou ideaal zijn maar heb maar 1 mast staan dus dat gaat niet op hier dus maar in ieder geval
lijkt me dit nu de beste oplossing ! Groetjes van Jelle pa2jg 73 s !
Jelle,

Ditzelfde hier bij 2 hams in Stockholm meegemaakt. Een A3W boven bij een Fritzel FB53 en een andere boven een Cushcraft X9. In beide gevallen werd de 3 banden beam sterk beinvloed op F/B en SWR. Advies gegeven om de A3W haaks op de 3 banden beam te zetten en simsalabim; probleem weg.

73/Bram

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#17 Bericht door andre »

Jelle, ik heb even zitten gluren op google maps naar je mast&antenne's. Verbazingwekkend als jij daar vergunning voor hebt gekregen terwijl zoveel anderen met veel meer ruimte die niet krijgen, of er heel erg veel moeite voor moeten doen, zo midden in de bebouwing.

Verder kan ik het niet zo goed zien maar ik neem aan je in de tuin geen ruimte hebt om de boel te kantelen. Mogelijk als er een bok bij komt van een metertje of 3.

Het zou toch zonde zijn voor iemand met zulke mogelijkheden dat dan die antenne niet lekker werkt.

Ik wens je er in ieder geval veel succes mee, en inderdaad probeer of iemand eens de boel kan simuleren op de pc.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA2JG
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2009, 17:57
Roepletters: PA2JG
Locatie: Leeuwarden

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#18 Bericht door PA2JG »

andre schreef:Jelle, ik heb even zitten gluren op google maps naar je mast&antenne's. Verbazingwekkend als jij daar vergunning voor hebt gekregen terwijl zoveel anderen met veel meer ruimte die niet krijgen, of er heel erg veel moeite voor moeten doen, zo midden in de bebouwing.

Verder kan ik het niet zo goed zien maar ik neem aan je in de tuin geen ruimte hebt om de boel te kantelen. Mogelijk als er een bok bij komt van een metertje of 3.

Het zou toch zonde zijn voor iemand met zulke mogelijkheden dat dan die antenne niet lekker werkt.

Ik wens je er in ieder geval veel succes mee, en inderdaad probeer of iemand eens de boel kan simuleren op de pc.
Hoi Andre ja even gekeken op google inderdaad kun je me zien daar,ik heb de vergunning in 1995 aangevraagd toen en dat ging
wonder boven wonder vrij snel had de papieren zo binnen,toen Bijzen gebeld in Zwolle toen en die heeft alles bij me
aangelegd en keurig gedaan ,kan de mast in en uitschuiven tot top hoogte 24 meter en ingeschoven is ie 11 meter
.Kantelen kan helaas niet want dat komt de mast op de openbare weg zo klein is m n achterplaatsje,de tuin die je ziet op google
is er niet meer bestaat nu uit allemaal tegels en een mooi hardhouten hekwerk eromheen dus toen ik met de nieuwe situatie bezig
was,een hoogwerker gehuurd voor 3 dagen en alles er uit geweest en nieuw spul erin kabels vernieuwd en onderhoud gepleegd
was al 15 jaar niks aan gedaan hi dan moet het wel eens .Maar toen alles klaar was getest en vondt alles "rondstralend werken" om het zo maar uit te leggen dus ik dacht dit klopt niet en het vermoeden kwam ook al snel de beams zitten onderling een meter uit elkaar
kijk vroeger had ik een 2 ele Hygain bijna boven in en de A3ws eronder daar zat wel haast 3 meter tussen en de dipolen zagen elkaar
haast niet , als je nu ziet hangt alles vrij dicht bijelkaar,dus ja optie ook om de beam te draaien inderdaad maar ik weet niet dan zit je altijd met het idee nu staat de rotor op zuid en de beam daar niet he nee dat lijkt me geen goed idee,zal volgende week een dagje een auto
hoogwerker huren,dan gaat de a3ws eruit en dan de mosley laat ik zakken op de plaats van de a3ws dit lijkt me de kortste klap
helaas heb ik dan de warc banden niet meer maar ja kijk 3 banden goed is altijd nog beter dan 5 banden matig !
M vr gr Jelle pa2jg 73 s !.

PA2JG
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2009, 17:57
Roepletters: PA2JG
Locatie: Leeuwarden

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#19 Bericht door PA2JG »

SM0FLY schreef:
PA2JG schreef:
pe5t schreef:Jelle,

Wanneer je de twee beams zo dicht bij elkaar plaatst dan loop je het risico dat ze elkaar gaan beinvloeden.
Dat gaat als volgt:
De elementen voor 20m kunnen werken als reflectoren voor 17m, de elementen voor 17m op hun beurt als directoren voor 20m, de elementen voor 17 meter als reflectoren voor 15m en ga zo maar door.
De resonatiefrequenties van al die elementen bestrijken n.l. met stapjes van ca. 0,5 tot 1,5 MHz het gehele gebied van 13,5 tot 29 MHz.
Het resultaat is het verdwijnen van alle richtwerking en wat je overhoudt is een antenne die niet veel beter is dan een dipool en nog slecht aanpast bovendien.
De remedie is die antennes op verschillende masten plaatsen of er 10 meter afstand tussen houden.

Kees
Hoi Kees bedankt voor je antwoord inderdaad ik heb dat vermoeden ook want het werkt ergens niet goed,de A3ws hangt als onderste antenne
die moet er dan maar uit en dan de Mosley laten zakken heb ik in ieder geval niet in m n direkte omgeving de A3ws antenne die
samen problemen geven,10 meter ertussen ja dat zou ideaal zijn maar heb maar 1 mast staan dus dat gaat niet op hier dus maar in ieder geval
lijkt me dit nu de beste oplossing ! Groetjes van Jelle pa2jg 73 s !
Jelle,

Ditzelfde hier bij 2 hams in Stockholm meegemaakt. Een A3W boven bij een Fritzel FB53 en een andere boven een Cushcraft X9. In beide gevallen werd de 3 banden beam sterk beinvloed op F/B en SWR. Advies gegeven om de A3W haaks op de 3 banden beam te zetten en simsalabim; probleem weg.

73/Bram

Hoi Bram bedankt voor je reaktie ik ga dit komende week uittesten,het zou zonde zijn om de goed werkende A3ws beam eruit te halen
want 17 en 12 meter zijn toch leuke banden dus dan zo maar doen en zien wat het resultaat is,ik hou iedereen op de hoogte
wat m n bevindingen zijn komende week !.
M vr gr Jelle pa2jg 73 s !

PA2JG
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2009, 17:57
Roepletters: PA2JG
Locatie: Leeuwarden

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#20 Bericht door PA2JG »

PA2JG schreef:
SM0FLY schreef:
PA2JG schreef:
pe5t schreef:Jelle,

Wanneer je de twee beams zo dicht bij elkaar plaatst dan loop je het risico dat ze elkaar gaan beinvloeden.
Dat gaat als volgt:
De elementen voor 20m kunnen werken als reflectoren voor 17m, de elementen voor 17m op hun beurt als directoren voor 20m, de elementen voor 17 meter als reflectoren voor 15m en ga zo maar door.
De resonatiefrequenties van al die elementen bestrijken n.l. met stapjes van ca. 0,5 tot 1,5 MHz het gehele gebied van 13,5 tot 29 MHz.
Het resultaat is het verdwijnen van alle richtwerking en wat je overhoudt is een antenne die niet veel beter is dan een dipool en nog slecht aanpast bovendien.
De remedie is die antennes op verschillende masten plaatsen of er 10 meter afstand tussen houden.

Kees
Hoi Kees bedankt voor je antwoord inderdaad ik heb dat vermoeden ook want het werkt ergens niet goed,de A3ws hangt als onderste antenne
die moet er dan maar uit en dan de Mosley laten zakken heb ik in ieder geval niet in m n direkte omgeving de A3ws antenne die
samen problemen geven,10 meter ertussen ja dat zou ideaal zijn maar heb maar 1 mast staan dus dat gaat niet op hier dus maar in ieder geval
lijkt me dit nu de beste oplossing ! Groetjes van Jelle pa2jg 73 s !
Jelle,

Ditzelfde hier bij 2 hams in Stockholm meegemaakt. Een A3W boven bij een Fritzel FB53 en een andere boven een Cushcraft X9. In beide gevallen werd de 3 banden beam sterk beinvloed op F/B en SWR. Advies gegeven om de A3W haaks op de 3 banden beam te zetten en simsalabim; probleem weg.

73/Bram

Hoi Bram bedankt voor je reaktie ik ga dit komende week uittesten,het zou zonde zijn om de goed werkende A3ws beam eruit te halen
want 17 en 12 meter zijn toch leuke banden dus dan zo maar doen en zien wat het resultaat is,ik hou iedereen op de hoogte
wat m n bevindingen zijn komende week !.
M vr gr Jelle pa2jg 73 s !
Hallo vanmiddag de antenne 90 graden gedraaid en tot de conclusie gekomen dat het richt effect is toegenomen alleen maakt het
niks uit wat de swr aangaat,metingen zijn 14.500 1 op 1 punt 7,21.700 mhz 1 op 1 precies en op 10 meter op 28.800 een dip van 1 op 1 punt 7 dus allemaal ook niet echt om naar huis te schrijven helaas nu de volgende stap is de beam in het cw gedeelte
te plaatsen zodat hopen dat de dip zakt en dan precies in het ssb gedeelte uit komt !
U hoort van m n bevindingen !
M vr gr Jelle pa2jg 73 s !

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#21 Bericht door andre »

Hallo Jelle,

het gegeven dat je F/B is toegenomen zegt al iets van een verbeterde rendement van je antenne. Dat nu je swr niet datgene is wat jij er van verwacht is jammer. Dat wil echter niet zeggen dat je antenne dan minder werkt met deze ietwat slechte swr.

Als jij je antenne gaat afregelen op het lagere bandsegment, dus de cw frequentie, waarbij dan de swr op het ssb bandje wel naar jou zin is, wil dit niet ook zeggen dat die antenne dan ook optimaal werkt op dit segment van het ssb gedeelte.
Oftewel, een goede swr is wel leuk op de swr meter, maar wil niet zeggen dat dan automatisch ook die antenne daar optimaal werkt.
Er zijn op dit forum amateurs die je dat vele malen beter als ik kunnen uitleggen hoe dat precies komt :wink:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#22 Bericht door Steef »

Jelle,

Ik denk dat je eerst een van de meest onderschatte antennes ter wereld had.
De ECHTE Hy-Gain antennes van vroeger, zijn een van de, zo niet de allerbeste multiband antennes die er zijn.

Wij hebben er ook een, zo oud dat deze nog van VOOR de SWR meter en Balun tijd is!
De beam heeft GAIN onvoorstelbaar, en is scherp als een mes.
Enkele graden draaien scheelt gewoon meerdere S punten!

Dus die voor achter verhouding krijg je waarschijnlijk niet snel meer terug.
Wie praat luistert niet

PA2JG
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2009, 17:57
Roepletters: PA2JG
Locatie: Leeuwarden

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#23 Bericht door PA2JG »

andre schreef:Hallo Jelle,

het gegeven dat je F/B is toegenomen zegt al iets van een verbeterde rendement van je antenne. Dat nu je swr niet datgene is wat jij er van verwacht is jammer. Dat wil echter niet zeggen dat je antenne dan minder werkt met deze ietwat slechte swr.

Als jij je antenne gaat afregelen op het lagere bandsegment, dus de cw frequentie, waarbij dan de swr op het ssb bandje wel naar jou zin is, wil dit niet ook zeggen dat die antenne dan ook optimaal werkt op dit segment van het ssb gedeelte.
Oftewel, een goede swr is wel leuk op de swr meter, maar wil niet zeggen dat dan automatisch ook die antenne daar optimaal werkt.
Er zijn op dit forum amateurs die je dat vele malen beter als ik kunnen uitleggen hoe dat precies komt :wink:
Hoi Andre ja ik snap dat helemaal maar de beam zit in z n totaliteit gewoon te hoog in de band dat klopt toch niet ? alles is precies gemonteerd volgens de beschrijving je hebt bij de mosley antenne 2 mogelijkheden afstellen in de cw band en in het ssb gedeelte
zitten 2 gaatjes in het alu om em langer of korter te schuiven en dan vast te zetten ja dan dacht ik de traps langer maken zodat je lager in resonantie zit je probeert toch dingen te redeneren en een minimale swr ja ik weet das ook niet zaligmakend maar ja om nu alles met een tuner te gaan doen is m n bedoeling eigenlijks niet.De beam werkt opzich wel gisteravond een verbinding gehad met zuid afrika was daar 10 db over 9 en had de man hier ook dus ja dat lijkt wel goed,kon em draaien nu en ging het signaal weg dus zit wel richtwerking in maar minder als m n oude HYGAIN de TH2 had ik ervoor erin ding heeft 15 jaar gezeten en nu zat er water in de traps dus eruit en ja dan wil je wel eens wat anders,de andere beam is de Cushcraft de a3ws warc beam ook hele mooie verbindingen mee gemaakt.Ik ga nu in ieder geval er mee de lucht in zien wat het oplevert,he bedankt voor het meedenken !
M vr gr Jelle pa2jg 73 s !.

PA2JG
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2009, 17:57
Roepletters: PA2JG
Locatie: Leeuwarden

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#24 Bericht door PA2JG »

Steef schreef:Jelle,

Ik denk dat je eerst een van de meest onderschatte antennes ter wereld had.
De ECHTE Hy-Gain antennes van vroeger, zijn een van de, zo niet de allerbeste multiband antennes die er zijn.

Wij hebben er ook een, zo oud dat deze nog van VOOR de SWR meter en Balun tijd is!
De beam heeft GAIN onvoorstelbaar, en is scherp als een mes.
Enkele graden draaien scheelt gewoon meerdere S punten!

Dus die voor achter verhouding krijg je waarschijnlijk niet snel meer terug.
Hoi Steef inderdaad volledig met je eens die eruit gekomen is is de Hy-gain de TH2 dit is een 2 ele uitvoering die had al een behoorlijke
voor achter verhouding ondanks de 2 elementen,als ik dit allemaal van te voren geweten had had ik weer een hy-gain gekocht maar
in ieder geval je wilt eens wat anders proberen en de oude beam zat vol water dus die moest er wel uit,maar ja ik moet het er maar mee doen he het is niet anders maar ik ga er mee aan de gang en zien wat ie doet op de lange termijn !
Bedankt voor je antwoord !
M vr gr Jelle pa2jg 73 s !

PA2JG
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2009, 17:57
Roepletters: PA2JG
Locatie: Leeuwarden

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#25 Bericht door PA2JG »

PA2JG schreef:
Steef schreef:Jelle,

Ik denk dat je eerst een van de meest onderschatte antennes ter wereld had.
De ECHTE Hy-Gain antennes van vroeger, zijn een van de, zo niet de allerbeste multiband antennes die er zijn.

Wij hebben er ook een, zo oud dat deze nog van VOOR de SWR meter en Balun tijd is!
De beam heeft GAIN onvoorstelbaar, en is scherp als een mes.
Enkele graden draaien scheelt gewoon meerdere S punten!

Dus die voor achter verhouding krijg je waarschijnlijk niet snel meer terug.
Hoi Steef inderdaad volledig met je eens die eruit gekomen is is de Hy-gain de TH2 dit is een 2 ele uitvoering die had al een behoorlijke
voor achter verhouding ondanks de 2 elementen,als ik dit allemaal van te voren geweten had had ik weer een hy-gain gekocht maar
in ieder geval je wilt eens wat anders proberen en de oude beam zat vol water dus die moest er wel uit,maar ja ik moet het er maar mee doen he het is niet anders maar ik ga er mee aan de gang en zien wat ie doet op de lange termijn !
Bedankt voor je antwoord !
M vr gr Jelle pa2jg 73 s !

Hallo allemaal kreeg net bericht van Mosley uit de usa en die zeggen de A3WS beam er geheel uithalen werkt nu als een artificial ground de gedraaide beam dus die gaat er morgen uit,ook zegt Mosley dat er tenminste 10-12 feet ruimte tussen 2 hf beams moet zitten om geen invloed van elkaar te krijgen !

M vr gr Jelle pa2jg 73 s !

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#26 Bericht door andre »

hmmm...dilemma Jelle.

Dan misschien toch maar een SteppIR. Dan behoud je de warc banden. :wink:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#27 Bericht door PD2R »

Onze ervaring bij PI4DX is ook dat de antennes zeker 3 meter onderlinge afstand moeten houden. Met een programma als EZNEC is dat trouwens goed te simuleren. Bij een onderlinge afstand kleiner dan 3 meter is dan goed te zien dat de antennes elkaars afstralingspatroon beïnvloeden.
De 10 tot 12 feet waar Mosley het over heeft komt dus niet uit de lucht vallen.
Succes.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#28 Bericht door pe5t »

Zet een 2 el Steppir op je mast en gooi het aluminium eruit. Eventueel met 30/40m element of een parallel aan de boom geplaatste 30/40m dipool.
Een 2 el Steppir doet niet onder voor die drie elements trapbeams en heeft vrijwel zeker een betere V/A verhouding.
50 Mhz en zelfs 70 Mhz elementen laten zich toevoegen (met een reflector en 2 directoren heb ik het ding van 70 Mhz voorzien) en je bent met 1 of 2 coaxkabels klaar.

Kees

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#29 Bericht door PA1 »

Een steppir is niet te vergelijken met aluminium. De prijs is 2 tot 3 keer zo hoog en bovendien heeft een trapped beam een veel langere levensduur dan de steppir. Je maakt mij niet wijs dat je de steppir 20 jaar kan laten hangen zonder dat ie kapot gaat. Een fritzel of hygain kan dat wel...
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#30 Bericht door andre »

Mijn 3e steppir doet het al bijna 4 jaar probleemloos, en ik ken amateurs die in bijna 10 jaar net zo veel problemen hebben gehad als ik nu...dus geen enkele. Dan ben je inderdaad in verhouding tot de twee beams zoals bij Jelle wat duurder uit, maar de werking is dan ook zeer veel beter als de situatie die Jelle nu heeft.
Mag het dan ook ietsie meer kosten? Een hobby mag, mits een mee werkende xyl, geld kosten, en als er een paar stevige sets op de plank staan valt de SteppIR daarbij in het niet.

Ik begrijp dan ook vaak de kritiek niet zo over deze antenne. O.k. er zijn wat zwakke punten geweest, maar ik kan ook een hele rits trx-en van 2k en hoger opnoemen die binnen, of net buiten de garantie defecten hebben opgeleverd. Ik hoef daarbij niet verder te kijken als mijn eigen situatie!
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie