MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA2JG
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2009, 17:57
Roepletters: PA2JG
Locatie: Leeuwarden

MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#1 Bericht door PA2JG »

Hallo ik ben Jelle PA2JG voorheen pa3gts afgelopen week bovenstaande beam geplaatst en stemt goed af alleen krijg ik het idee dat de beam "rondstralend" is beetje vreemd gezegd maar als ik draai naar stations hoor ik ze soms even hard aan de voor als aan de achterkant,de beam zit precies goed in elkaar de traps met de diverse kleuren dat klopt allemaal en de swr is over de 3 banden wel redelijk dus zou je zeggen de beam zit goed in elkaar,voedingspunt voorzien van een HYGAIN 1 op 1 balun daar de coax aan naar beneden en zie daar,nu geeft Mosley zelf aan voeden met de coax kabel er direkt aan en dan de ene straler aarden aan de beam met een strip daar komt dan de afscherming aan van de coax en de binnen ader is dan geisoleerd aangesloten aan de andere kant dan de dipool,met de ervaringen over mantelstromen hf in de shack en al die toestanden leek het me toen toch beter om een 1 op 1 er tussen te zetten ja nu zullen jullie wel zeggen waarom probeerd ie dat niet maar was ook wel benieuwd naar mensen die dit zelf ook mee hebben gemaakt en wat hun ervaringen hierover zijn,ik hoop op vele reacties !
M vr gr Jelle PA2JG 73 s !
Laatst gewijzigd door PA2JG op 14 aug 2011, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#2 Bericht door andre »

hoi Jelle,

af en toe een punt (leesteken) in je verhaal maakt het ietsie leesbaarder, maar dat terzijde.

Ik heb tijden terug een Fritzel FB33 gehad, waarvan ik overtuigd was dat die ook goed in elkaar zat, maar die had dezelfde eigenschappen als jou antenne nu. Omdat ik overtuigd was van de goede montage heb ik deze beam maar 1 jaar in gebruik gehad. Later is er over deze antenne nog veel geschreven in dit forum, ook over juist het ontbreken van een VA verhouding. Mogelijk dat je daar nog iets uit kunt vissen. Uiteraard geen Mosley maar wellicht nuttige informatie.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#3 Bericht door pe5t »

Jelle,

Andre heeft dezelfde ervaringen met de FB33 als ik. 15 jaar heb ik zo´n ding in de mast gehad. Aanpassing was altijd goed (met de originele balun). V/A verhouding zelden beter dan 10 dB. V/A verhouding hangt niet af van de manier waarop je de antenne voedt, met of zonder balun. Ze wordt bepaald door de positie en lengte van de reflector en director.
Da´s bij alle trapbeams hetzelfde.

Kees

PA2JG
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2009, 17:57
Roepletters: PA2JG
Locatie: Leeuwarden

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#4 Bericht door PA2JG »

Hallo allemaal bedankt voor de antwoorden,vanmiddag bezig geweest nog in de mast had gelukkig de gehuurde hoogwerker nog staan die zou afgelopen vrijdag al opgehaald worden maar dat wordt nu morgen dus kon vanmiddag nog mooi even omhoog,ik heb een uitschuifbare mast achterhuis van ingeschoven 11 meter en uitgeschoven 24 meter,nu had ik van amerikanen gehoord de ene straler aan aarde leggen
en de andere gewoon aan de kern van de coax met een choke eronder gewikkeld i p v de hygain balun toen leek het wel oorlog,aanpassing
op 20 totaal niet mogelijk 10 en 15 waren ook niet om naar huis te schrijven dus de aarde strip toch maar verwijdert en de choke gewoon op de beide stralers gemonteerd en ja ik ontvang wel signalen maar ben nog niet echt tevreden , valt me wat tegen ergens maar de condities zijn ook niet geweldig heb momenteel op 20 een enorme ruisbuilt , swr op 10 vlak en op 15 vlak en op 20 minimun dip 1 op 1 punt 5 in het midden van de band terwijl die met de hygain zowat 1 op 1 was,zo zie je maar weer verandert toch altijd weer !.

M vr gr Jelle PA2JG 73 s !

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#5 Bericht door pc9t »

Mosley antennes hebben niet zo'n beste F/B gain. Mechanisch zijn ze beresterk en Gain is soms verbluffend, maar F/B is niet echt geweldig.

Maar soms is het een voordeel, hoef je niet zoveel met je rotor te draaien, en is het de 180graden optie zoals bij Steppir :lol:

Heb zelf gisteren een TA53M gezet en daar is de F/B op 20 meter maar 10 dB en op 10 meter maar 16 dB, het voordeel is wel dat op een korte boom van 4.20 meter het een 3 elements is op 10,12,15,17,20 meter en de antenne nog uitgebried kan worden met 6 meter zodat er dan ook nog een 3 elements voor 6 meter erbij komt, en alles met 1 coaxkabel wordt gevoed.

Heb voor de TA53M de TA33M warc gehad welke ook werkte als een speer, en daar was de F/B wat hoger van als bij de TA53M. Ik weet dat de F/B van Hy-gain en Fritzel en PKW hoger zijn als bij Mosley.

Dus maak je geen zorgen dit is een normaal verschijnsel bij Mosley.

Hopelijk heb ik je hiermee geholpen.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

pd0sv
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 dec 2010, 22:33
Locatie: JO21EW
Contacteer:

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#6 Bericht door pd0sv »

Hallo Jelle ik heb zelf een Mosley TA-34-XL en die werkt als een speer wat je niet moet doen is een balun aan een Mosley antenne hangen dan gaat het gegarandeerd mis .
Ik heb het zelf ook geprobeerd maar dat werkt niet gewoon de coax aansnijden op 5 cm kabelschoentje eraan en hij werkt .
mijn antennne heeft een prima voor achter verhouding en mn swr is op alle banden niet slechter dan 1:1.2 gemeten met een antenne analyzer van Palstar en een mini VNA antenne imp prima rond de 50 ohm .
waar ze wel heel slecht tegen kunnen is te dicht op het dak meerdere antennes in de mast en stalen tuidraden maar dat geld denk ik voor de meeste antennes .
mocht dit niet het geval zijn bij jou zou ik mn traps even doormeten of ze wel goed verbinding maken zeker in de reflector en director traps is dit alles goed zou ik een mailtje eraan wagen naar Mosley ze zijn daar zeker bereid om je te helpen .

vy 73 Sjaak PD0SV

http://www.everyoneweb.com/PD0SV/
http://www.everyoneweb.com/PD0SV/
IC7600 TS850 FT736
Mosley TA-34-XL

PA2JG
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2009, 17:57
Roepletters: PA2JG
Locatie: Leeuwarden

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#7 Bericht door PA2JG »

Hoi Sjaak bedankt voor je reaktie,heb nu de coax er rechtstreeks aan wel een mantelstroom filter eronder misschien dat dat ook niet hoeft ?
Ja ik heb er onder een A3WS hangen een Warc beam van Cushcraft ben bang dat de afstand te kort is dat de ene de andere beinvloed
ben er niet tevreden over,aanpassing nu ergens te hoog , 20 meter 1 op 1 op 14.400 en op 15 meter staat ie 1 op 1 op 21.600 dus te hoog
op 10 meter is het wel goed aanpassing 1 op 1 punt 3 op 28.600 dus dat gaat wel ,ook precies alles goed gemonteerd alles enkele malen nagelopen geen enkele trap verkeerd om en afgeregeld in het ssb gedeelte maar helaas doet ie niet zoals ik wil,helaas kan ik er nu niet goed bij ik heb een vast staande mast achterhuis en ben al verplicht om met een hoogwerker omhoog te gaan om er bij te kunnen,kan niet kantelen dan kom ik op de openbare weg terecht wel jammer ergens maar je het is niet anders,he bedankt voor het anwoord en zal er nog eens mee bezig,zou em nog af kunnen regelen naar het cw gedeelte en als ie dan lager in resonantie zou komen zou het klaar zijn !
M vr gr Jelle PA2JG 73 s !
Laatst gewijzigd door PA2JG op 14 aug 2011, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

PA2JG
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2009, 17:57
Roepletters: PA2JG
Locatie: Leeuwarden

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#8 Bericht door PA2JG »

pa7lz schreef:Mosley antennes hebben niet zo'n beste F/B gain. Mechanisch zijn ze beresterk en Gain is soms verbluffend, maar F/B is niet echt geweldig.

Maar soms is het een voordeel, hoef je niet zoveel met je rotor te draaien, en is het de 180graden optie zoals bij Steppir :lol:

Heb zelf gisteren een TA53M gezet en daar is de F/B op 20 meter maar 10 dB en op 10 meter maar 16 dB, het voordeel is wel dat op een korte boom van 4.20 meter het een 3 elements is op 10,12,15,17,20 meter en de antenne nog uitgebried kan worden met 6 meter zodat er dan ook nog een 3 elements voor 6 meter erbij komt, en alles met 1 coaxkabel wordt gevoed.

Heb voor de TA53M de TA33M warc gehad welke ook werkte als een speer, en daar was de F/B wat hoger van als bij de TA53M. Ik weet dat de F/B van Hy-gain en Fritzel en PKW hoger zijn als bij Mosley.

Dus maak je geen zorgen dit is een normaal verschijnsel bij Mosley.

Hopelijk heb ik je hiermee geholpen.

Hoi ja ik denk toch dat m n andere beam de warc beam in de mast te dicht bij hangt he dat dat het probleem
zou kunnen veroorzaken tenminste dat idee krijg ik nu wel steeds meer , maar in ieder geval zou ik eerst weer een hoogwerker moeten huren
om er bij te kunnen komen,ik woon in de stad en ja weinig ruimte om het huis,kan de mast niet kantelen helaas , ik denk dat de enigste oplossing zou zijn de warc beam eruit en de mosley eruit en dan maar een steppir of een ultrabeam erin maar die dingen kosten behoorlijk wat en lees er veel prblemen mee met de aandrijving van de stralers he dat gaat vaak stuk dus dat lijkt me ook niet zo geweldig,he bedankt voor u reaktie ! M vr gr Jelle PA2JG 73 s !

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#9 Bericht door andre »

Hallo Jelle, mijn SteppIR hangt inmiddels 31/2 jaar in de mast en doet het nog steeds. Ik ken amateurs waar die al meer dan 8 jaar probleemloos werkt. Er zijn inderdaad wat productie foutjes geweest met de motors, maar dat is inmiddels lang verleden tijd, maar wordt nog al eens opgeblazen. Je moet te raden gaan bij a: jezelf, en b: bij mensen die zo een antenne hebben staan, en niet bij lui die er géén een hebben staan.

Ik ken voorbeelden van hele mooie dure sets die het ook spontaan begeven. Tja, je moet soms wat geluk hebben.
Mijn Icom IC7700 is ook recentelijk van zijn troon gevallen, heel vervelend maar gewoon dikke pech. Hij is weer gerepareerd en het is nog steeds een beest van een trx.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA2JG
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2009, 17:57
Roepletters: PA2JG
Locatie: Leeuwarden

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#10 Bericht door PA2JG »

Hoi Andre ja begrepen over de steppir maar dat was niet van iemand die niet zo n ding had las op een forum
van een zend amateur die de aandrijving ervan stuk had,maar inderdaad het gebeurt. Kan jaren goed gaan en
ook direkt al stuk gaan maar gelukkig zijn die problemen over.Ik had ook wel ergens zin aan zoiets ,heb je mooi
1 antenne voor de meeste banden ideaal en heb je geen problemen dat de ene beam de andere beam verstoord
en volgens mij heb ik daar last van.Heb een nieuwe beam in de mast voor 10 15 en 20 meter
en die doet het minder dan ik verwacht had,was net even bezig op 20 meter ik las op het dx cluster australie maar
moet je menen dat ik dat hoor nee dus,de rest hoor ik allemaal wel,de mast staat op 24 meter hoogte en zelfs dan
komen er stations uit het zuiden nog binnen dat klopt ergens niet ik denk dat het hele stralings patroon van de nieuwe
beam verstoord is geraakt door de onderste beam das een warc antenne een a3ws,dus zal wel weer de mast in
moeten maar dat wordt voorlopig even niks want ja qrl staat weer te wachten en eerst maar even wat rekeningen betalen
he haha gaat ook wel door , he groetjes van Jelle pa2jg 73 s vanuit Leeuwarden.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#11 Bericht door PD2R »

Door wie werd de VK gespot? Als hij gespot wordt door een ZL of een JA dan hoef jij hem natuurlijk niet te horen.

Je kunt met behulp van programma's zoals EZNEC kijken welke invloed de twee beams op elkaar hebben. Zelf ben ik niet zo bekend met EZNEC maar een bevriend amateur gebruikt het programma altijd wanneer hij nieuwe antennes wil modelleren. Hij heeft me wel eens plaatjes laten zien waarop goed te zien was hoe twee antennes elkaar beïnvloede.

Succes.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#12 Bericht door pe5t »

Jelle,

Wanneer je de twee beams zo dicht bij elkaar plaatst dan loop je het risico dat ze elkaar gaan beinvloeden.
Dat gaat als volgt:
De elementen voor 20m kunnen werken als reflectoren voor 17m, de elementen voor 17m op hun beurt als directoren voor 20m, de elementen voor 17 meter als reflectoren voor 15m en ga zo maar door.
De resonatiefrequenties van al die elementen bestrijken n.l. met stapjes van ca. 0,5 tot 1,5 MHz het gehele gebied van 13,5 tot 29 MHz.
Het resultaat is het verdwijnen van alle richtwerking en wat je overhoudt is een antenne die niet veel beter is dan een dipool en nog slecht aanpast bovendien.
De remedie is die antennes op verschillende masten plaatsen of er 10 meter afstand tussen houden.

Kees

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#13 Bericht door PD2R »

Het is wellicht niet praktisch maar zou het niet schelen als je de antennes 90 graden ten opzichte van elkaar opsteld?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA2JG
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2009, 17:57
Roepletters: PA2JG
Locatie: Leeuwarden

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#14 Bericht door PA2JG »

pe5t schreef:Jelle,

Wanneer je de twee beams zo dicht bij elkaar plaatst dan loop je het risico dat ze elkaar gaan beinvloeden.
Dat gaat als volgt:
De elementen voor 20m kunnen werken als reflectoren voor 17m, de elementen voor 17m op hun beurt als directoren voor 20m, de elementen voor 17 meter als reflectoren voor 15m en ga zo maar door.
De resonatiefrequenties van al die elementen bestrijken n.l. met stapjes van ca. 0,5 tot 1,5 MHz het gehele gebied van 13,5 tot 29 MHz.
Het resultaat is het verdwijnen van alle richtwerking en wat je overhoudt is een antenne die niet veel beter is dan een dipool en nog slecht aanpast bovendien.
De remedie is die antennes op verschillende masten plaatsen of er 10 meter afstand tussen houden.

Kees
Hoi Kees bedankt voor je antwoord inderdaad ik heb dat vermoeden ook want het werkt ergens niet goed,de A3ws hangt als onderste antenne
die moet er dan maar uit en dan de Mosley laten zakken heb ik in ieder geval niet in m n direkte omgeving de A3ws antenne die
samen problemen geven,10 meter ertussen ja dat zou ideaal zijn maar heb maar 1 mast staan dus dat gaat niet op hier dus maar in ieder geval
lijkt me dit nu de beste oplossing ! Groetjes van Jelle pa2jg 73 s !

PA2JG
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2009, 17:57
Roepletters: PA2JG
Locatie: Leeuwarden

Re: MOSLEY TA-33M beam 10 15 en 20 mtr.

#15 Bericht door PA2JG »

PD2R schreef:Het is wellicht niet praktisch maar zou het niet schelen als je de antennes 90 graden ten opzichte van elkaar opsteld?
Hoi ja ook dat heeft iemand mij ook verteld in een lokale ronde dan beinvloeden ze elkaar veel minder
nou in ieder geval denk ik toch dat de a3ws de mast maar moet verlaten dan hangt er 1 beam in met redelijk veel ruimte ik
denk dat dat voor nu de beste oplossing is !

M vr gr Jelle pa2jg 73 s

Plaats reactie