Ervaringen met Fritzel GPA 30

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaringen met Fritzel GPA 30

#46 Bericht door pa3kc »

Zo hé, kampioen oude topics openen!

9 jaar oude topic, nice :)

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Ervaringen met Fritzel GPA 30

#47 Bericht door PA4WK »

Kijk ook eens op deze site als je een antenne aan wilt schaffen vooral de multiband V dipolen zijn interessant, veeeeel goedkoper dan diamond, en ik heb er 1 in handen gehad , ziet er kwalitatief prima uit. http://www.prosistel.net/home-e/default.html
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Ervaringen met Fritzel GPA 30

#48 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik heb net m'n 45 jaar oude GPA30 naar de oud ijzer meneer gebracht.
Was een leuke antenne.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Ervaringen met Fritzel GPA 30

#49 Bericht door PA5COR »

Ik misbruik mijn Imax 2000 voor 10/12/15/18, geen traps, de oude hield het 18 jaar vol voor de top brak, de nieuwe ( gekregen) staat er sinds deze zomer weer op het dak
Voor 160/80/40/20 staat er de 23 meter hoge aluminium buis ( 80 mm onder 35 mm top) met MFJ 998 1500 watt autotuner aan de voet die deze prima op die banden aanpast.
Verder de FD-4 met spoel en 10 meter draad erachter op 12 meter hoog van 160-6 meter, ja ook op 6 meter doet ie het prima.
Met 1000 meter koperdraad in/op de grond gaat het prima als radialen veld.
Voor 2/70 Diamond X510N kloon, op 12.5 meter top 17.7 meter en goede coax eraan.
Voor elke HF frequentie kiezen uit horizontaal en vertikaal antenne.
Alles bij een rijtjes huis.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ervaringen met Fritzel GPA 30

#50 Bericht door PA3DAT »

De 3-bands vertical van bijv. HYgain of Fritzel is een uitstekende antenne. Enige nadeel vind ik de hogere ruisvloer van een vertical. Maar bij de jaarlijkse Jota's, in het buitengebied met weinig storing, gaat ie als een speer! Ook op 3 meter hoogte met 3 radiaaltjes (als extra antenne, naast de drie elements 3-bander op een 25m hoge mast).

Een driebands draaibare dipool daarentegen is een stuk rustiger, dat kan zomaar een paar S-punten schelen. Het schijnt (persoonlijk kan ik het niet verklaren) dat de meeste QRM van huishoudelijke apparatuur, ladertjes etc. verticaal gepolariseerd is.

Ik gebruik dus een FD4, bruikbaar voor vele banden, zelfs 6m las ik hier. Voor 6m t/m 80m dan, hoewel op 30m iets minder: ruim 1:3 maar tunebaar. Op 15m binnen de 1:3 en tunebaar. Dus ook perfect voor 12m (1:1) en 17m (1:1,4).
Vlak daarboven de homemade 3-bander voor 10/15/20m. De ruisvloer van de dipool ligt ca. 2 S-punten onder die van de FD4 en hij straalt ook iets beter af heb ik de indruk. Ik kan 'm natuurlijk in de richting van het tegenstation draaien. En omdat ie in twee richtingen straalt hoef ik altijd maar weinig te draaien. Sta ik richting zuid-oost dan komen de Amerikanen net zo goed binnen op de "achterkant".

Foto: https://www.aloys.nl/cms/wp-content/afb ... tennes.jpg

Laatste opmerking: ik gebruikte mijn 3-bands dipool (met coaxtraps op 28 en 21 MHz) ook voor 12m en 17m. Dat bleek een slechte keuze; je kunt het wel netjes tunen en je ontvangt van alles maar ze horen jou niet! En op de FD4 hoorden ze me wél... Persoonlijke ervaring.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Ervaringen met Fritzel GPA 30

#51 Bericht door PD3E »

@PA3KC
Leuk toch? Het zou gek zijn een nieuw topic te starten als het er al is ;-)

@PA4WK
Ik heb hier al een 'normale' dipool voor 20 meter hangen maar ben niet tevreden over de resultaten. Kan ook bijna niet anders omdat ie redelijk ingesloten tussen mijn woning en die van de buren hangt op een hoogte van ongeveer drie meter. Verre van ideaal dus.

Daarnaast heb ik een endfed hangen als sloper (van 4 meter naar 2 meter) waar ik ook meer van verwacht.
Een deltaloop heb ik ook al eens geprobeerd maar ook deze hing, net als de dipool, te laag en ingesloten.

@PE0GJG
Goed om te horen dat je tevreden was. Ik ben benieuwd of je ook naar de alternatieven van K-PO en Diamond hebt gekeken. Die zijn qua prijs wat interessanter :-)

@PA5COR
Ik heb via qrz even naar je opstelling gekeken. Dat krijg ik er hier niet door vrees ik.

@PA3DAT
Ik heb ook gelezen dat de ruisvloer hoger ligt in vergelijking met een dipool. Dat verschil merk ik ook met de endfed tov de dipool.
Toch valt het mij best mee nog.
Aan de andere kant biedt een GPA een mooie lage afstraling, kan ik 'm vrij hoog plaatsen en is ie niet richtinggevoelig.

Een MFB-13 lijkt mij overigens wel interessant. Die is niet zo groot als de FB-13, alleen moet er dan weer een rotor bij....

Bedankt alvast voor ieder zijn reactie!!
73's PD3E, Erwin.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Ervaringen met Fritzel GPA 30

#52 Bericht door PA5COR »

@PD3E
Hier al 33 jaar wonen en mensen wat helpen en aanbieden slagroom taarten bij het beschikbaar stellen van ophangpunten helpt echt :mrgreen:
Bovendien vinden de buren het geinig een oude grijze man nog op het dak nte zien klimmen ( 68 jaar) e met antennes stoeien.
Krijg alleen de opmerking of ik wel voorzichtig doe :lol:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Ervaringen met Fritzel GPA 30

#53 Bericht door PA0FRI »

PD3E schreef:Gebruiken jullie na al die jaren... nog steeds de GPA-30? :-) Waarom wel/niet of veranderd?
Toen de GPA-30 omstreeks 1970 op de markt kwam, waren zijn traps en Alu buizen qua kwaliteit beter dan dat van andere (USA) fabricaten.
Je had dus veel waarvoor je geld. Dat verklaart waarom ze nog steeds in gebruik zijn, mits er regelmatig onderhoud aan gedaan wordt.
Enige tijd geleden heb ik de traps van een Cushcraft R6000 vervangen door het bovenste deel van een GP-30.
De traps van de R6000 zijn van mindere kwaliteit en bij regen lekte het.
Het is nu een halve golf OCF antenne voor 10/15/20 m geworden.
Bijlagen
GPA3 & R000 mod.gif
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Ervaringen met Fritzel GPA 30

#54 Bericht door PA4WK »

Hallo Erwin,
De GPA-30 van Fritzel is een prima antenne, hou er rekening mee dat als je de antenne gebruikt zoals hij beschreven wordt, dus met voor elke band 1 radiaal het eigenlijk geen ground plane is maar een hoekdipool.
Dat geeft op zich niets, blijft nog steeds een prima antenne maar is wel een beetje richting gevoelig (in de richting waarheen de radiaal afgespannen is voor de desbetreffende band.)
De antenne krijgt een mooier rondstralend patroon als je minimaal 3 radialen per band monteert, maar helaas kun je dat niet altijd weg spannen.
Verder heeft hij natuurlijk alle eigenschappen die normaal zijn bij een verticale antenne en heeft hij net als alles af en toe een beetje aandacht nodig.
Op de site van Frits PA0FRI staat precies hoe je een Fritzel antenne schoon moet maken, ik heb het ook gedaan en hij werd als nieuw.
Ten slotte, probeer echt die antennes omhoog te brengen, zoveel als mogelijk uit de stoornevel van de woningen.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Ervaringen met Fritzel GPA 30

#55 Bericht door PD3E »

@PA5COR
Je bent van harte welkom met de taarten!
De term 'grijze oude man' laat ik even voor wat het is :-)

@PA0FRI
Ik heb het artikel (en vele anderen) op je website gelezen.
Heel leerzaam en interessant.
Dank je wel.

@PA4WK
Dank je wel Wim.
Ik ga e.e.a. eens afwegen.
Heb gisteren ook een mooie recensie gelezen over een BB7V.
Maar die prijs pfff.
Misschien toch maar eens onderzoeken of ik zelf zoiets in elkaar kan knutselen.
Of toch maar een draad verticaal zien op te stellen.
73's PD3E, Erwin.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Ervaringen met Fritzel GPA 30

#56 Bericht door PD2R »

PD3E schreef: Heb gisteren ook een mooie recensie gelezen over een BB7V.
Maar die prijs pfff.
Misschien toch maar eens onderzoeken of ik zelf zoiets in elkaar kan knutselen.
Een dummy load heeft ook een SWR die perfect 1:1 is maar is als antenne niet geweldig. Hetzelfde kan gezegd worden voor die BB7V. Met wat installatie draad en een goed antenne boek (websites met goede info zijn er ook genoeg, kijk maar eens op de site van Frits PA0FRI :wink: ) kun je voor veel minder geld een veel betere antenne maken.

Het gezegde "voor niets gaat de zon op" is ook in onze hobby van toepassing. Breedbandigheid gaat altijd ten kost van efficiëntie. Dat geld bijvoorbeeld al voor een 80 meter antenne die goed wilt kunnen gebruiken in zowel het CW gedeelte als het telefonie gedeelte van de band. Daar moet je dus al compromissen sluiten. Kun je nagaan wat voor compromissen er gesloten moeten worden om een antenne te laten werken op alle amateur banden tussen de 2 en 32 MHz! En dan ook nog eens zonder radialen.
Een dergelijk antenne is gewoon een slecht afgeschermde dummy load. Dat kun jij zelf echt veel beter en goedkoper.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Ervaringen met Fritzel GPA 30

#57 Bericht door pa0ejh »

Dit is het schema van de BB7 opgetekend door een amateur die wel eens wilde zien wat er in zit.......
BB7V.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Ervaringen met Fritzel GPA 30

#58 Bericht door PD3E »

@PD2R
Beste brandweercollega,
Dank je wel voor je reactie!
De reden om dit topic weer nieuw leven in te blazen was vrij simpel: is een verticaal zoals de GPA 30 wellicht iets voor mij?
Dat er wellicht betere antennes zijn en dat ik die zelf goedkoop kan maken, is allemaal bekend.

@PA0EJH
Bedankt voor het schema. Leuk!
Ik denk dat ik maar een ander beroep ga zoeken ;-)
73's PD3E, Erwin.

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Ervaringen met Fritzel GPA 30

#59 Bericht door 19DT2120 »

@PD3E -> MARTIN - G8JNJ heeft het een en ander over de BB7V varianten geschreven: https://g8jnj.webs.com/cometcha250b.htm
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ervaringen met Fritzel GPA 30

#60 Bericht door PA3DJS »

PD2R schreef:
Het gezegde "voor niets gaat de zon op" is ook in onze hobby van toepassing. Breedbandigheid gaat altijd ten kost van efficiëntie. Dat geld bijvoorbeeld al voor een 80 meter antenne die goed wilt kunnen gebruiken in zowel het CW gedeelte als het telefonie gedeelte van de band. Daar moet je dus al compromissen sluiten. Kun je nagaan wat voor compromissen er gesloten moeten worden om een antenne te laten werken op alle amateur banden tussen de 2 en 32 MHz! En dan ook nog eens zonder radialen.
Een dergelijk antenne is gewoon een slecht afgeschermde dummy load. Dat kun jij zelf echt veel beter en goedkoper.
Helaas heb je daar gelijk in. Ik ben bezig met een dipooltje van 10 m lang (met 1.8 m verticale hangende einden) voor de 80 m band. Je hebt echt grote spoelen nodig om dat aangepast te krijgen zonder dat al je dure RF vermogen in het aanpasnetwerk gaat zitten. De bandbreedte (SWR=2) is 14 kHz. Het lijkt aardig te werken.

Nu dus bezig met een single band remote tuner voor het dipooltje.

Klein, breedbandig en efficiient gaan helaas niet samen.

Plaats reactie