multiband Par End-Fedz nabouwen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1JXI
Berichten: 124
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:14

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#61 Bericht door PE1JXI »

Ik heb er ook eentje gemaakt maar nog niet getest met de spoel er aan
Dus alleen voor 10 meter SWR op 28 mhz 1:1,6 28,7mhz 1:1,0 30mhz 1:1,6
als ik weer tijd heb zal ik het compleet testen en de bevindingen hier posten
Bijlagen
multie.JPG

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#62 Bericht door PA3HHO »

Hallo Egbert
pa0ejh schreef:@PA3HHO. Gewoon proberen alles halveren , dan zie je waar je uitkomt , dat
doen wij ook , en de C is hier niet nodig.
Waar dient nu die C van 150 pF voor in het originele ontwerp en waarom kan ik die in een 20/10m multiband versie weglaten? Is dat in PA0JIP en PA3JANNEKE taal uit te leggen? Alvast bedankt!

Condities op 10m en 15 waren inderdaad geweldig, ik heb Japan en China gewerkt (first voor mij) met mijn zelfbouw rotary dipool en veel verbindingen met Brazilië, Argentinië en Uruquay. Gaaf!
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#63 Bericht door pa0ejh »

@PA3HHO. Die C is alleen nodig voor de 40/20/10 versie , en wel om de aanpassing op 10m
te verbeteren. De 10mtr draad tot aan de verlengspoel is 1 golflengte voor 10m , waardoor de
Impedantie anders is als die voor 20 en 40mtr , waar de draadlengte een 1/2 golflengte is.

In beide gevallen is de Imp. wel hoogohmig , maar voor 10mtr wordt de Imp. hoger.........

Wanneer je TRCVR een Tuner heeft , kun je die C weglaten , de Swr ligt dan rond 1.8 en kan
de Tuner de aanpassing verbeteren.

Ik heb nog een vertical geprobeerd voor 20 en 10 op een vishengel van 7mtr. Dat werkt
prima , met een Swr van onder de 1.5 op beide banden. De lengte tot aan de spoel is 4.80m
en de spoel zelf heeft 20wdg. op 40mm Pvc , na de spoel komt nog 1.50mtr. draad , alles uit
1 stuk draad gewikkeld , gewoon met gesplitst schemerlampen snoer , enkeldraads dus.

De spoel op 40mm Pvc , ik had niets anders , heeft ca. 2.6mtr draad en 9uH zelfinductie
Bijlagen
IMG_0147.JPG
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA1FJ

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#64 Bericht door PA1FJ »

Probeer ook eens 10m draad, horizontaal of verticaal te voeden met 5,5 meter lintkabel (zep antenne) en te tunen met een tuner met een symetrische ingang of 1:4 balun, Werk perfect van 40-10 meter!
73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
PE1JXI
Berichten: 124
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:14

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#65 Bericht door PE1JXI »

vandaag de ant getest maar met niet zo'n goed resultaat
gemeten met een mfj ant analyzer
eerste dip swr 1,2 op 36mhz tweede swr 1,6 op 26mhz derde swr 1,8 op 16 mhz vierde swr 3,0 op 8 mhz
vanaf de trafo naar de spoel 10,15m draad na de spoel 2 tot 2,5 m draad welke ik div malen 10 cm van af heb geknipt maar zonder beter resultaat,
de spoel heb ik gewikkeld met 0,7mm draad en de inductie is 35 microH
zonder de spoel werkt de ant perfect voor de 10 meterband
Hummmm en wat , nu wat zou ik fout gedaan hebben?

pe2wdo
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 mar 2008, 14:27

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#66 Bericht door pe2wdo »

@hajac

Ik heb het vermoeden dat je antenne op 40m iets te kort was. Met afknippen bereik je dan het tegengestelde effect.
Info is wel een beetje beperkt. Heb je ook de impedanties (Re en Im-deel) vs. freq gemeten (dit geeft voor een analyse
betere info dan 'SWR' waarde). Wat 'deed' de antenne op ca. 7.1 MHz, 14.2 en 28.4 MHz?

Groet,

Willem
PE2WDO

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#67 Bericht door pa0ejh »

@HAJAC. De draad achter de spoel is te kort , de dips op 16 en 8Mhz moeten lager liggen , dus op 14 en 7Mhz.....maar als je steeds 10cm stukjes er afknipt dan moet het je wel opgevallen zijn dat de Freq. steeds omhoog gaat......de verkeerde kant op dus....

Wat ook nog kan , is dat de spoel te weinig draad bevat , de zelfinductie op zich zegt niets.

Mijn spoel heeft ca. 5,5 mtr draad , de draad achter de spoel is 1,30mtr....hoelang de draad
tussen trafo en spoel is weet ik zo niet meer , maar zal dit morgen opmeten , en hier posten.

De vertical die gemaakt heb voor 20 en 10 die heeft een lage Swr 1,5 of minder , over de
gehele breedte van de beide banden , hier heb ik een grotere spoel diameter gebruikt , dat
kan ook nog gunstig uitvallen voor de bandbreedte op 20 , want de bandbreedte op 40m
is bij de 40/20/10 versie maar 100Khz , op 20 is de bandbreedte wel groot , de gehele bamd.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#68 Bericht door PC8M »

Heeft iemand ook een schema/uitleg liggen voor een 20 meter monoband variant ?

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#69 Bericht door pa0ejh »

@PA1FJ. Hallo Fred. Bedankt voor je bijdrage , maar kun je iets meer vertellen over de draad
, is die geisoleerd? , dit vanwege de verkortings factor , en de lintlijn is dat 450 Ohm Wireman of
300 Ohm , omdat bij deze type's de verkortings factor weer verschillend is.

Het voordeel van de EndFed is dat het voedingspunt bij het huis zit , dat kan bij je antenne ook
maar ik vind de lintlijn weer lastig in de shack weg tewerken en moet uit de buurt van metaal
blijven waarvoor het voor mij niet de eerste keuze is , en je hebt altijd? een tuner nodig....

@PD2ADX. Die 20m versie staat op de vorige Pagina , zie de bijdrage van PD2SO.

@HAJAC. Harry , mijn draad met PVC isolatie , 10,05 mtr voor de spoel en 1,70 mtr
achter de spoel , de spoel zelf heeft 80Wdg. 1mm Cul draad op een 3/4" pvc buis.

Mijn antenne hangt horizontaal , op ca.6mtr. hoogte , mocht jij hem vertikaal hebben dan
zullen de maten niet meer kloppen .
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE1JXI
Berichten: 124
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:14

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#70 Bericht door PE1JXI »

Egbert en Willem bedankt voor de tips

Als eerste heb ik alleen met een draad van 10,15 m getest dus alleen voor 10 meter
SWR op 28 mhz 1:1,6 28,7mhz 1:1,0 30mhz 1:1,6 dit vind ik prima

Daarna de spoel met 2,5 m draad er aan.
eerste dip swr 1,2 op 36mhz tweede swr 1,6 op 26mhz derde swr 1,8 op 16 mhz vierde swr 3,0 op 8 mhz
Dus vanaf de trafo naar de spoel 10,15m draad achter de spoel 2 tot 2,5 m

de spoel heb ik gewikkeld met 5 meter 0,7mm draad op 3/4" pvc buis ongeveer 80 windingen en de inductie is 35 microH zie foto

ik snap de dip op 36mhz helemaal niet en dan
26 mhz is 2 mhz te laag tov 28 mhz dus zou je zeggen de draad is te lang voor de spoel
16 mhz is 2 mhz te hoog tov 14 mhz dus zou je zeggen de draad is te kort na de spoel
8 mhz is 1 mhz te hoog tov 7 mhz dus zou je zeggen de draad is te kort na de spoel

Egbert je zegt dat je 1,7 meter na de spoel hebt , ik ga dit ook maar eens uitproberen en natuurlijk is dit afhankellijk van het aardvlak en vertikaal of horizontaal
Ik denk dat de spoel wel goed is of het nu 80 windingen 0,7 of 80 windingen 1 mm draad dat dit niet zo veel uitmaakt.
spoel.JPG
Mocht dit wel veel uitmaken dan hoor ik het graag

Groetjes Harrie PE1JXI

PD2SO
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 mar 2007, 12:55

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#71 Bericht door PD2SO »

harry,
ik heb geen ervaring met de multiband endfed, maar enkele gedachten;
De zelfinductie van je spoel wordt zeker anders als je hem met 1mm ipv 0,7mm wikkelt.
je spoel wordt dan 80 keer 0,3mm langer.

het klopt volgens mij wel dat je dip met 10,15m draad rond de 28,7mc ligt (halvegolf)
de spoel zou een sper voor 28mc moeten zijn en voor 14mc , en een doorlaat voor 7mc
ik denk toch dat je gewikkelde spoel het probleem is.

Wat die 14mc eigenlijk zonder de spoel en laatste stuk draad?

ik ben toch ook wel nieuwsgierig naar de resultaten van pa1rik en zijn gebruikte maten en resultaten.

nog even voor de duidelijkheid ik heb geen ervaring met de multiband end fed.

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#72 Bericht door PD7MAA »

PD2ADX schreef:Heeft iemand ook een schema/uitleg liggen voor een 20 meter monoband variant ?
Hier de geaarde versie (i,v,m, statics ) alleen voor 20 m.
Deze versie geeft wat minder ruis bij ontvangst , handig bij DX :wink:
Ik heb er meerdere malen Australië mee gewerkt met 5-7 rapport.


Have fun

John
Bijlagen
halfwave tuner.gif
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#73 Bericht door PA3HHO »

hajac schreef:eerste dip swr 1,2 op 36mhz tweede swr 1,6 op 26mhz derde swr 1,8 op 16 mhz vierde swr 3,0 op 8 mhz
Ik ben geen expert, maar heb de afgelopen periode wel veel met traps geëxperimenteerd. Alle deskundigen zijn het er over eens dat zo'n trap niet precies resonant moet zijn op de werkfrequentie maar iets erboven of eronder. Mijn (praktijk!)ervaring met een traps is dat ze vrijwel altijd ook een verkortende werking hebben op de resonantiefrequentie.

Dat klopt ook wel wanneer je b.v. naar multiband antennes van Fritzel of Hy-Gain kijkt; de 10m trap zit voor zover ik weet altijd dichter bij dan 1/4 golflengte. Normaliter zou een kwart golf voor 10m ergens tussen de 2,5 en 2,5 meter liggen. Bij alle multiband antennes met traps die ik gezien heb, zit de 10m trap dichterbij; ergens tussen 2,1 en 2,3. Ook bij mijn eigenbouw rotary dipool voor 20/15/10 waarbij ik voor 10m "afgepelde" 15m traps gebruik ligt het voedingspunt ergens op 2,4 meter voor resonantie op 28.5 MHz.

M.a.w. ik denk dat de draadlengte voor de spoel wat korter moet, en de draadlengte na de spoel misschien wat langer. Probeer met de trap eerst de draad voor 10m (dus voor de spoel) goed te krijgen. Er moet dan wel een draad achter de spoel zitten, maar de lengte is niet kritisch. Pas wanneer 10m met spoel én draad na de spoel goed is, dan voor 20/40 de draadlengte na de spoel op maat knippen. Dat de PAR en 3EKE versie precies 10,25m gebruiken dat zegt weinig; als hun trafo net even anders transformeert dan het jouw krijg je al andere meetwaarden.

Ik zou de draad tussen trafo en spoel iets korter maken. Als het goed is zijn mijn kernen binnenkort binnen (Andy Fleischman), dan ga ik ook aan de slag en laat ik mijn bevindingen hier weten.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#74 Bericht door PA3DAT »

PA3HHO schreef:Mijn (praktijk!)ervaring met een traps is dat ze vrijwel altijd ook een verkortende
werking hebben op de resonantiefrequentie.
Soms niet. Ik heb een 2-bands vertical voor 20 en 40, daarbij zou de trap dan lager
moeten zitten dan 5,28m (1/4 golf op 14.200 KHz). Maar bij mij zit ie op ~ 5,5 meter.
Het resterende deel voor 40 is dan nog (slechts!) ca. 3,5 meter lang...

Volgens de theorie heeft de trap juist een verkortende werking op de rest van de antenne,
en dat klopt dus met mijn praktijkervaring.

We hebben het daar al eens eerder over gehad, ik vond het terug na enig zoeken:
http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... VNA#p55950
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pg3n
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 mar 2011, 08:27
Locatie: Cuijk

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#75 Bericht door pg3n »

Vanmorgen aan het testen geweest met mijn end fed antenne, eerst achter in de tuin, maar ondervond teveel hinder van mijn andere antennes.
Toen de zaak opgesteld op de dijk bij de maas.
Vrij uitzicht alle kanten dus een mooie lokatie om daar nog eens te testen en wat qso's te gaan maken.
Word vervolgd.

Wat mij opvalt dat ik voor de spoel een lengte van 11,90 mtr nodig heb en na de spoel een draad van 2,7 mtr.
Hiermee komt de antenne in resonantie op 40/20 en 10 mtr.
De spoel is gewikkeld op 16 mm pvc buis en is gewikkeld met 120 windingen 0,8 mm.
Volgens berekening zou dat 35 mH geven.
Voor de Ferrietkern gebruik ik de FT240-43, deze had ik beschikbaar.

gr Peter
Bijlagen
IMG_3065.JPG
end fed 402010.jpg

Plaats reactie