Bliksembeveiliging coaxkabel

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Bliksembeveiliging coaxkabel

#1 Bericht door PD4M »

Rosmalen komt er weer aan en ik ben aan het inventariseren wat ik allemaal nodig heb. In ieder geval coax voor de aan te leggen antenne. Daarom zat ik bij kabel Kusch op de website te kijken welke coax het beste is van antenne naar binnen. Ik heb vorig jaar dat H2000 meegenomen maar ik vind het rotspul. Het schiet in de kronkel die je er niet meer goed uit krijgt. Dus het wordt weer gewoon Aircell7. Ben daar erg tevreden over. Is dit een goede keuze voor buiten?

Lezend op de Kusch website kom ik steeds die bliksem dingen voor de coax tegen.
Afbeelding
Afbeelding

Aangezien de coax van antenne op het platte dak naar shack net daaronder (op de 2e verdieping) gaat komt de coax niet langs aarde. Ik heb verder ook geen extra aarde in de shack. Heeft een dergelijk ding zin in de voedingslijn? Kan ik er statische elektriciteit mee weren? En waar zou ik het eventueel mee kunnen verbinden? Er is geen bliksemafleiding op het dak. Alleen een alu daklijst die het hele blok huizen langsloopt. Dat lijkt me geen goede voorziening om een bliksem 'ding' aan te verbinden :roll:

Dus concreet...
1. Is Aircell7 voor HF een goede optie voor circa 15 meter van antenne naar shack?
2. Heeft een bliksem afleider 'ding' zin wanneer je geen bliksemafleider op het dak hebt en ook geen goede aarde in de shack?
3. Indien wel zin, waar koppel je deze dan het best aan? Is die dakgoot misschien toch een idee omdat het waarschijnlijk ergens in het blok huizen aan aarde is gelegd? Of elektrocuteer ik dan de halve straat?

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#2 Bericht door Steef »

Die BAI dingen slaan door als er heel hoge spanning op komt.
MAW bij overspanning sluit de overspanning beveiliging de kern naar de mantel kort.

En dat heeft alleen zin als de mantel / overspanningbeveiliging aan een behoorlijke aarde BUITEN danwel net na de gevel doorvoer zit.

Anders brengt het niks. En vaak kunnen deze overspanning beveiligingen maar 1 keer hun werk doen.
Dus als ze een keer een tik te verwerken hebben gehad, moeten ze vervangen worden.
Aan jou de eer om na te gaan of ze nog goed zijn :shock:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#3 Bericht door PA3JMS »

Ben zelf ook al e.e.a. aan het opzoeken geweest omdat ik een kleine mast in de tuin of op het schuurdak wil plaatsen. Tijdens de zoek tocht ben ik onderstaand document tegen gekomen:

http://www.antennekabel.nl/foto-bliksem ... liging.pdf

Het staat onder aan deze pagina http://www.antennekabel.nl/antenne-bliksem-afl.html met nog wat meer info.

Het gaat hoofdzakelijk over het afleiden van de bliksem. Dit gaf mij het gevoel dat als ik geen goede bliksem afleider heb mijn antenne de bliksem afleider wordt. Het hele systeem is niet geaard maar dat maakt voor een bliksem inslag niet veel uit.

Waar je voor moet zorgen is dat je geen directe bliksem inslag in je antenne krijgt en ten tweede dat statische lading je set niet kan bereiken.

Bliksem afleiders kunnen er voor zorgen dat de bliksem niet in de antenne inslaat. Ze leiden de bliksem af. De surge protector zorgt er voor dat statische lading je set niet bereikt. Deze moet echter wel vast zitten aan een goed aardpunt. Een dikke koperen leiding naar een aard pen naast de woning. (Zoals steef ook al aangeeft).

Dit is tot nu toe het beeld wat ik heb.
73 Jan

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#4 Bericht door PD2R »

Ik wil surge protectors gaan plaatsen daar waar mijn coax kabels het huis binnen gaan. Gelukkig heb ik een koperen hemelwater afvoer aan mijn huis, dat scheelt dus een dikke koperen kabel/strip naar het aard punt trekken.

Deze van Hofi schijnen heel goed te zijn.

Ook bij Array Solutions te koop: http://www.arraysolutions.com/Products/hofi-lp.htm
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#5 Bericht door PA2LAD »

PD2R schreef:Deze van Hofi schijnen heel goed te zijn. Ook bij Array Solutions te koop: http://www.arraysolutions.com/Products/hofi-lp.htm
Die van Hofi worden ook professioneel gebruikt. Meestal kan je het gaspatroontje vervangen. Je moet wel uitkijken dat je er een kiest voor het juiste zendvermogen+ wat marge , anders is je patroon stuk t.g.v. je eigen zendsignaal i.p.v. de energie die van buiten naar binnen komt. :wink:

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#6 Bericht door Steef »

PD2R schreef:Ik wil surge protectors gaan plaatsen daar waar mijn coax kabels het huis binnen gaan. Gelukkig heb ik een koperen hemelwater afvoer aan mijn huis, dat scheelt dus een dikke koperen kabel/strip naar het aard punt trekken.
Wel te hopen dan, dat deze uit 1 geheel bestaat.
Een overgang met een beetje overgang weerstand geeft spanningvallen van duizenden volts.

Wil je beveiligd zijn tegen een directe inslag? Trek dan je portemonnee maar.
Als je behoorlijke BAI heb, zal overspanning beveiliging een aanvullende bescherming bieden.

Als je alleen overspanning beveiliging heb, dan help dat goed tegen een indirecte inslag.
Als het tegen static moet werken, mag je wel veel reserve ladingen hebben liggen, en deze heel nauwkeurig kiezen.

Wij gebruikten 50mm2 massief koper voor BAI.
Maar als je het te scherp buigt kan de bliksem er zo uitvliegen!

Een directe inslag heeft zo veel energie, dat je dat echt niet weg doet met een aardpennetje.
En 100% beveiliging daartegen is nagenoeg onbetaalbaar.
Wie praat luistert niet

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#7 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 01:57, 1 keer totaal gewijzigd.

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#8 Bericht door PD4M »

Mooie verhalen, maar is de conclusie dus dat we a. Bliksem hebben en b. statische electriciteit. Dat beiden niet goed zijn voor lijf en leden en radio. Maar dat alleen een goede bliksemafleiding (BAI?) goed werkt maar bijna onbetaalbaar is voor de gewone rijtjeshuisbewoner. Dat je jezelf kunt wapenen tegen statische electriciteit door een dergelijk ding aan te schaffen. Dat de beveiligers van Hofi een goede reputatie hebben, maar dat je wel een goede aardpen moet hebben met dito koperen kabel naar die pen. Of dat je een ander medium vindt dat goed geleid naar aarde zoals een (koperen) dakgoot.

Goed samengevat?

Maar als je geen goede aarde hebt om naar af te leiden. Heb je dan wat aan zo'n surge protector? Kun je je anderszins wapenen tegen statische electriciteit? Iemand van onze afdeling heeft namelijk door statics zijn ft950 mogen laten repareren van de verzekering. Hoe kun je dit dan toch voorkomen (behalve altijd je antenne loshalen...)?

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

pd3jme

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#9 Bericht door pd3jme »

ik heb er ook zoiets tussen,maar dan van phoenix contact.
ik heb die dingen toen gekocht bij antenne bouw bijzen,en ook die zijn voorzien van zo`n gasbusje.
144_Phoenix-Contact-5603859.jpg
144_Phoenix-Contact-5603859.jpg (7.66 KiB) 7119 keer bekeken

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#10 Bericht door PD4M »

Maar dan wel met een goede aarde voor het 'ding' neem ik aan? Hoe heb je hem aangesloten?

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#11 Bericht door Steef »

Ik doe dus altijd ALLES los koppelen.

Incl. 230V, utp kabel, stuurkabel Steppir enzv.

99,9 % van de tijd zit ik niet achter mijn set thuis, en dus zijn mijn spullen 99,9% van de tijd goed beveiligd.

Probeer dat maar eens met een Bliksem Afleider Installatie :wink:
Wie praat luistert niet

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#12 Bericht door fred101 »

Hier het zelfde. Ik koppel alles af. Ik heb al eens een FT897 verloren door static. En zelf een keer een klap gehad van de kippenladder door static.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

pd3jme

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#13 Bericht door pd3jme »

nou maarten,ik moet je eerlijk bekennen,de aarde moet er nog aan....... :oops:
maar als ik weet dat er onweer in de lucht zit,of word verwacht en ik ben niet thuis,dan ligt de mast hier plat in de tuin om het risico zo klein mogelijk te maken voor inslag.
en dat wil wel in deze hoek,hier vlakbij zit een bejaardentehuis met allemaal bliksemafleiders op het dak,en daar wil het graag inslaan.
ik moet dus hoognodig dat gaan aanleggen,want anders hebben deze pluggen geen enkele zin natuurlijk.

oh ja,ik heb ze dus in een waterdichte polyesterkast aan de muur,vanuit de kast lopen de kabels de mast in(ecoflex 10)
en vanaf de andere kant lopen ze vanuit de kast door de muur ons huis in(aircell 7)
m.a.w.ik kan ze dus in de kast loskoppelen mocht dat nodig wezen om de een of andere reden.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#14 Bericht door PD2R »

@Steef, koperen HWA is uit 1 stuk, althans, de buis naar beneden en daar gaat het om.
Vroeger in Wijk bij Duurstede, woonde ik vlakbij het bedrijf Hommema. Ik was toen wat aan het rommelen op de 27 MC en dacht dat het wel eens verstandig kon zijn om de bliksem af te leiden. Ik als 15 jarige puisten kop bij Hommema aangebeld. Nou, kwam ik even van een koude kermis thuis :( .
Daar kwam wel even wat meer bij kijken dan ik had gedacht :shock: .

Ik ben me er dan ook terdege van bewust dat surge protectors ook niet meer doen dan hun naam al doet verraden. Sommige bedrijven noemen het "lightning arrestors" maar dat klink in mijn oren nogal misleidend.

Verder probeer ik er ook altijd om te denken om de coax en de andere kabels los te koppelen. Maar eerlijk is eerlijk, het wordt nog wel eens vergeten dus vandaar de surge protectors.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Bliksembeveiliging coaxkabel

#15 Bericht door PD4M »

Kunnen jullie nog even op mijn vraag ingaan... Liggen die Surge protectors aan aarde? En als je geen goede aarde in de buurt hebt en geen koperen strips langs de woning naar beneden wilt leggen. Hebben ze dan nog zin? Kortom, is het in mijn situatie slim om zoiets aan te schaffen? Al was het maar om een tik statische electriciteit op te vangen in plaats van mijn radio. of werken ze niet als je geen aarde hebt. In dat geval, hoe kun je dan het beste te werk gaan. Jullie hebben kennelijk allemaal mooie kastjes en plenty ruimte.

Ik wilde van het dak direct de woning in door de rioolontluchtingsbuis op het dak, een meter of twee daaronder een gaatje prikken op de overloop op de 2e etage en coax eruit naar mijn kamertje. Waar maak ik hem dan loskoppelbaar? Voor het gemak maar even een schetsje van mijn blokkendooswoning, houtskeletbouw! Er zit nog een begane grond onder. Dus plat dak met hierop straks een GPA50. ik dacht eraan om coax door de ontluchtingsbuis van het riool te steken en 'af te tappen' op de overloop. Door de muur van mijn hobbykamertje zo naar de radio. Dan hoef ik niet door het dak of de gevelbeplating te boren.

Afbeelding


Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Plaats reactie