Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#16 Bericht door vk2gwk »

Ik ben nog niet overtuigd door het verhaal in de Duitse pdf.... Een smoorspoel op een kippeladder....??? Dan toch maar liever eerst balanceren voor ik naar een symmetrische voedingslijn ga. Maar. "oe zal wel geliek hebben..." :)

Steef heeft helemaal gelijk. Gewoon zorgen voor een flinke tegencapaciteit bij je auto tuner. Ik heb daar indertijd een heel blikken dak voor gebruikt...) en aan het antenne eind een flinke lange draad. Werkt prima (als de condities een beetje meewerken..)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#17 Bericht door kees - pa3deb »

vk2gwk schreef:Ik ben nog niet overtuigd door het verhaal in de Duitse pdf.... Een smoorspoel op een kippeladder....??? Dan toch maar liever eerst balanceren voor ik naar een symmetrische voedingslijn ga. Maar. "oe zal wel geliek hebben..." :)..)
Dat is het hem nu juist, ik weet niet wie er gelijk heeft! Vandaar al die vragen en vergelijkingen. De tuner komt op zolder in mijn (houten) garage en ik zit zelf lekker warm in de huiskamer, 15 meter verderop. Je kunt je voorstellen dat ik er geen zin in heb dat de zaak in de hens gaat terwijl ik lekker zit te sleutelen.
vk2gwk schreef:Steef heeft helemaal gelijk. Gewoon zorgen voor een flinke tegencapaciteit bij je auto tuner. Ik heb daar indertijd een heel blikken dak voor gebruikt...) en aan het antenne eind een flinke lange draad. Werkt prima (als de condities een beetje meewerken..)
Dat is dus in ieder geval een mogelijkheid: gewoon de ene helft van de dipool plus bijbehorende helft van de kippelader aan de "hete" kant van de tuner en een goede aardleiding plus blikken dak aan de "koude" kant. En omdat het een hoekdipool is kan ik ook nog de voorkeursrichting bepalen (noord-zuid of oost-west).
In elk geval leuk om mee te experimenteren en het optimale eruit te halen.
73
Kees, PA3DEB

DO1YWF
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 feb 2006, 11:07

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#18 Bericht door DO1YWF »

pa3deb schreef:
DO1YWF schreef:Ik heb dan wel voor de zekerheid noog een mantelwellensperre(20 Ferritringetes op de koax) monteert.
73 de Wolfgang
Hi Wolfgang,

Als ik op de site van Peter Bogner kijk, zie ik daar diverse soorten Mantelwellensperre. Als ik het goed begrepen heb, gebruik jij dus zo'n filter in de coax naar de tuner toe. Maar Peter adverteert ook met "Mantelwellensperre AT" dus bestemd voor situaties waarin een auto-tuner (SG230, CG3K, AH4 etc.) aan een kippeladder geknoopt wordt. Het filter zit dan na de tuner in de voedingslijn naar de antenne. Het nut daarvan ontgaat me eigenlijk een beetje. Maar misschien zie ik dat wat te simpel?
Misschien kan iemand dat uitleggen?

Ik heb de Mantelwellensperre direkt an de uitgang van de CG3000 gemonteert en dan gaat het met het coax naar de shack.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#19 Bericht door PE4BAS »

Volgens mij staat er in de handleiding van de CG3000 dat men juist geen balun moet gebruiken tussen de antenne en tuner. Een mantelstroomfilter kan nooit kwaad natuurlijk. Ik werk nu een jaar met de CG3000 tuner die onder aan mijn aluminium tape vertical hangt, tegencapaciteit 3 radialen van 7,5 meter. Ik kan op alle banden heel behoorlijk DX werken, zelfs op 160m is het een keer gelukt met Canada op SSB ! Op 80m en 40m is er zelfs een duidelijk verschil tussen mijn horizontale loop van 84m en de vertical met DX signalen, de vertical is beduidend beter. Dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van de vertical maar meer iets over de uitstekende NVIS capaciteit van de horizontale loop :wink:
Overigens krijgt de tuner bij mij de 12m band niet getuned, maar dat zal aan de lengte van de antenne liggen. Met mijn vorige setup (Alu GP van 8,5m) had ik er geen probleem mee. De SWR blijft op alle banden onder de 1:1,7 ongeveer.

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#20 Bericht door kees - pa3deb »

PE4BAS schreef:Volgens mij staat er in de handleiding van de CG3000 dat men juist geen balun moet gebruiken tussen de antenne en tuner. Een mantelstroomfilter kan nooit kwaad natuurlijk.
Dat dacht ik dus ook, totdat ik die Mantelwellensperre van Peter Bogner zag. De tweedraads versie is duidelijk bedoeld voor in de kippeladder en dan zit je volgens mij aan de verkeerde kant.
Maar goed, ik heb inmiddels een CG3000 in de shack. De kippeladder aan de beide aansluitpunten en het werkt als een speer. Moet nog wat gaan testen, maar zo op het eerste gezicht kan er op elke band gewerkt worden. Dat is al een hele vooruitgang.
Zal binnenkort wat foto's op mijn website zetten.
73
Kees, PA3DEB

PA3EQX
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 sep 2009, 14:51
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#21 Bericht door PA3EQX »

>Maar goed, ik heb inmiddels een CG3000 in de shack. De kippeladder aan de beide aansluitpunten en het werkt als een speer. Moet nog wat gaan testen, maar zo op het eerste gezicht kan er op elke band gewerkt worden. Dat is al een hele vooruitgang.

Hoi Kees, had je 'm van 't weekend al in gebruik?? RST599 met 9 + 10 db binnen hier in Alphen aan den Rijn op 3575KHz.
Ik zat nog een paar andere dingen te doen op de PC vandaar niet direct retour.

Heb trouwens zelf ook een CG3000 waar ik ongeveer 12 mtr draad me tune, afgespannen van 7-5 meter hoog, met de CV als voorlopige "aarde"
Ben er ook erg tevreden mee 8) Hoor je binnenkort weer op CW tot dan. 73's Hielke PA3EQX

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#22 Bericht door kees - pa3deb »

PA3EQX schreef:Hoi Kees, had je 'm van 't weekend al in gebruik?? RST599 met 9 + 10 db binnen hier in Alphen aan den Rijn op 3575KHz. Ik zat nog een paar andere dingen te doen op de PC vandaar niet direct retour. Heb trouwens zelf ook een CG3000 waar ik ongeveer 12 mtr draad me tune, afgespannen van 7-5 meter hoog, met de CV als voorlopige "aarde"
Ben er ook erg tevreden mee 8) Hoor je binnenkort weer op CW tot dan. 73's Hielke PA3EQX
hoi Hielke,
bedankt voor het fb rprt! Ja, zaterdag om 1 uur werd ik gebeld dat hij er was, en vanaf een uur of drie ook in gebruik genomen. Het is wel ontzettend gemakkelijk tunen, een tikje tegen de sleutel en de boel is klaar. Er zit nu nog 15 meter coax tussen de tuner en de zender, omdat ik in de huiskamer zit momenteel. Als ik in het voorjaar weer naar de garage verhuis, wordt die afstand een stuk korter. Zal me benieuwen of er dan iets te merken is van RFI of andere ellende. Voorlopig nergens last van, dus gaat prima.
73
Kees, PA3DEB

on7ru
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 aug 2008, 22:28
Locatie: Aalter
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#23 Bericht door on7ru »

Veel leesplezier met mijn CG-3000 ervaring + foto's opstelling


Read my 160m story and find some picutures on my blog:
http://on7ru.spaces.live.com/blog/cns!1 ... !209.entry
and
http://on7ru.spaces.live.com/blog/cns!1 ... !201.entry



Frank, ON7RU
http://www.on7ru.net

ON4VP
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 feb 2011, 08:25
Locatie: JO21LB
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#24 Bericht door ON4VP »

Een beetje "vijgen na Pasen" maar ik heb zelf enorm veel met deze type couplers gewerkt en geëxperimenteerd. Heb zowel de SGC modellen gehad (SG-230, SG-237, SG-211) de meest recente de CG-3000. Deze laatste is sowieso de beste koop voor uw geldbeugel.

Persoonlijk ervaar ik de beste ervaringen met een verticale en een aantal radialen. Werk je tegen de grond aan, dan win je minstens 6 tot 10 dB wanneer je minstens 60 radialen legt die een iets langer dan een kwartgolf zijn voor de laagste freq. waarop je wil werken. Eleveer je het voedingspunt v.d. antenne, dan moet je lang niet zoveel radialen uitspannen. Van zodra het voedingspunt op ongeveer 1/4 lambda (laagste freq) van de grond zit, kom je eigenlijk met 4 radialen toe voor een vergelijkbaar resultaat zoals 60 radialen op of in de grond. Natuurlijk is het lastig een voedingspunt op een ideale hoogte te krijgen voor zeer lage banden.

Ik heb geëxperimenteerd met verschillende lengtes. van 54 tot 7 Mhz zit je met een straler van 6 tot 10 meter heel goed waarbij de 10 meter de beste resultaten geven op 40 en 30 meter. Zulke lengte is makkelijk te halen met bv. een fiberpole zoals die van DK9SQ. Ik heb ook met verschillende alu stralers gewerkt. Die hebben uiteraard wat meer windload. De constructie moet dus wat steviger.

Een zeer mooi concept met een straler van 13 meter is een antenne die voor mezelf het ook erg goed deed op 80 meter en redelijk goed op 160 meter (EU, geen overzeese DX). 80 meter naar USA zat er wel redelijk in als de condities goed waren. De makkelijkste opstelling is dus met geëleveerde radialen. Ik heb lang een opstelling gehad waarbij de CG-3000 op een hoogte van een 4-tal meter boven de grond zat, en de radialen meteen als spandraden fungeerden. Eigenlijk werkte dit als een speer, met een verticale straler van zeg maar een goeie 9 meter.

Het voordeel van verticale antennes is de omnidirectionele straling, en de relatief lage opstralingshoek, die redelijk scoort voor dx. Horizontale dipole antennes moeten minstens 1/2 lambda van de grond opgesteld zijn om redelijk op te stralen. En meestal moet je dipole antennes dus relatief laag opspannen vanwege restricties. Dat werkt redelijk ok tot 20 meter maar de lage banden daar straal je eigenlijk alles te hoog de atmosfeer is waardoor je enkel lokaal goed uit de verf komt.

De verticale antenne is wel iets meer static gevoelig met een ietwat hogere ruisvoet. De horizontale dipole is iets rustiger in ontvangst maar doorgaans zijn de dx signalen ook een stuk minder sterk. Een te lage opgespannen dipole straalt ook omnidirectioneel.

Na heel wat experimenten, en moest ik nu opnieuw een opstelling maken, zou ik terug opteren voor een verticale straler, enkele radialen op een paar meter v.d. grond met de CG-3000 aan de voet v.d. straler. Snel opgesteld, lage kost, makkelijk en echt een zeer goede opstelling om alle banden te werken met behoorlijk resultaat. De kippenladder met CG-3000 en een gestrekte dipole (2 x 23 meter) scoorde een stuk minder dan mijn verticale opstellingen.

Info en enkele foto's van de opstellingen :

https://picasaweb.google.com/philippe.v ... ndVertical
https://picasaweb.google.com/philippe.v ... ElevatedGP
https://picasaweb.google.com/philippe.v ... GPVertical

AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door ON4VP op 27 feb 2011, 17:36, 2 keer totaal gewijzigd.
73's de ON4VP vanuit JO21LB.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#25 Bericht door PE4BAS »

Mooie foto en eigenlijk dezelfde opstelling die ik al 2 jaar gebruik ondertussen. Ook zeer goede ervaringen hiermee, en volgens mij de beste opstelling voor een multiband vertical.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#26 Bericht door PD9CN »

Beste,

Zou deze toepassing ook werken op een Solarcom I-Max2000 Basisantenne. En ik zou de massa willen gebruiken van een zinken dak afdekking plus minus 5meter lang en 1.5 meter breed .

Ik heb ook nog een kwartgolf voor 7Mhz verticale antenne is dit een beter optie!?


73 Cor PD9CN
http://www.pd9cn.nl
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#27 Bericht door PA5COR »

Imax 2000 met 5.5 meter radialen werkt prima van 17 tot en met 10 meter.
Voor 160 - 20 een inverted L 22 meter hoog ( achter ons rijtjes huis met 700 meter radialen in elke richting en plaats die ik maar kwijt kon) en 24 meter draad naar voren met de MFJ 998 1.5 Kw auto tuner en de SB-1000 doet het prima, vel contacten op 160 met USA/Canada etc.
Ook op 80 prima, waarbij de stroompunt boven in de antenne zit, japan ec, goede signalen, beter als de OCF FD-4 op 13.5 meter hoogte.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

r-o-n-a-l-d
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jul 2008, 16:30
Roepletters: PA0KBG

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#28 Bericht door r-o-n-a-l-d »

Normaal gesproken haal ik de antennekabels na gebruik uit de set (en voor HF uit de tuner).
Nu vraag ik me af als je een CG-3000 gebruikt en je hebt deze in de mast gemonteerd, dan kun je niet eenvoudig de antenne(draad) even afkoppelen van de tuner.
In geval van bv. onweer, is er dan niet meer kans dat de tuner stuk gaat? Of is deze daar tegen beveiligd o.i.d?
Is het dan afdoende om de set te ontkoppelen en de 12V naar de tuner te verbreken?
73 Ronald

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#29 Bericht door PE4BAS »

PE1PJR schreef: In geval van bv. onweer, is er dan niet meer kans dat de tuner stuk gaat? Of is deze daar tegen beveiligd o.i.d?
Denk dat het dan gebeurd is met de tuner Ronald. Tegen een rechstreekse inslag is natuurlijk niets bestand. Maar in dit geval zou een inslag vlakbij denk ik ook al funest zijn. Dat is dan weer het nadeel van zo een tuner...

ON4VP
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 feb 2011, 08:25
Locatie: JO21LB
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#30 Bericht door ON4VP »

Is inderdaad een klein risico dat je moet incalculeren. Zulke couplers staan aan het voedingspunt v.d. antenne en zijn dus blootgesteld aan weerelementen. Tegen een guur weertje zijn ze zeker bestand maar bliksem is iets wat we net willen vermijden.
Als je kan, is het best dat je de antenne kan loskoppelen bij onweer. Maar in mijn geval zou ik daar telkens een ladder voor moeten opklimmen en dus was het elke keer weer even bang afwachten op er niets stuk ging. Is trouwens nooit het geval geweest.
73's de ON4VP vanuit JO21LB.

Plaats reactie