Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
ON4VP
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 feb 2011, 08:25
Locatie: JO21LB
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#31 Bericht door ON4VP »

Volgens het ARRL lab (test vorig jaar) zou een metalen plaat aan de achterzijde de efficiëntie verhogen? Ideeën?
http://www.youtube.com/watch?v=K9Zev5gr ... re=related
73's de ON4VP vanuit JO21LB.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#32 Bericht door pa3kc »

Ik heb deze tuner nu een dag, de laatste versie heb ik.

Mijn setup: G5RV ladder lijn rechtstreeks op de tuner tuned alle banden van 160m tot 6m. Kleine gel accu van 12v 9A erbij.

De gel accu doet +- 12.4V (bij volle lading). Dat is net buiten het bereik wat de tuner volgens specs aankan maar desondanks tuned de tuner zonder problemen er mee. Dit had ik gedaan om geen lange voedingskabel te hoeven te trekken vanaf de shack of ergens anders naar de tuner.

Bijzonder dat het zo makkelijk gaat dat tunen, dit is mijn eerste buiten ATU. Ik gebruik geen mantelstroom filter op de coax kabel naar de shack en ook niet op de voedingslijn. Misschien dat ik dat nog ga doen maar eerst even kijken hoe dit gaat.

De tuner word wel een heel klein beetje warm bij niets doen. Op de gel accu word de tuner wat warmer dan op een 13.4V voeding. Bij een paar uur niets doen en aangesloten op mijn bureau op 13.4V word die wat minder warm dan op de 12V accu. Vond dit wat vreemd en bij navraag bij de leverancier bleek dit wel goed.

Hebben jullie ook dat de tuner een klein beetje warm word bij niets doen maar wel voorzien van spanning?

12 jaar oude topic bump :)

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#33 Bericht door PE4BAS »

De tuner alleen lang gebruikt onder aan de mast. Ik heb geen idee of hij warm blijft als hij niet gebruikt word maar wel op spanning staat. Heb je ook enig idee waar die warmte vandaan komt? Ik heb de tuner nu ongebruikt liggen. Wil hem straks wel even aansluiten om te zien of hij warm gaat worden na verloop van tijd.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#34 Bericht door pa3kc »

Aan de kant met het logo en serie nummer.

Net boven waar de voedingskabel en coax op gaan.

Mijn gel accu idee is leuk, maar ik kan die om de dag gaan opladen.

Ik ga binnenkort de tuner toch maar voeden vanuit een voeding :roll:

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#35 Bericht door PE1RTC »

Waarom zou je geen dubbele Bias-T gebruiken en zodoende de voeding via de coax laten lopen? Scheelt je weer kabel trekken/graven.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#36 Bericht door PE4BAS »

Aan de kant met het logo en serie nummer.

Net boven waar de voedingskabel en coax op gaan.

Mijn gel accu idee is leuk, maar ik kan die om de dag gaan opladen.

Ik ga binnenkort de tuner toch maar voeden vanuit een voeding :roll:
Ik heb het een uurtje getest. De tuner word inderdaad warm links van het midden. Logo en serienummer zijn bij mij al reeds jaren verdwenen. Ik vermoed dat het een spoel is van een relais die altijd "aan" staat. Als je de tuner aansluit op spanning hoor je ook een "tik" van een relais. Ik heb de stroom gemeten bij 13,8V en is bij mij 430mA. Dus zo een accu is snel leeg. Zelf heb ik een paar jaar een 90Ah accu en een 50W zonnepaneel gebruikt om de tuner te voeden, maar in de winter was die ook binnen een paar dagen leeg. Dus daar toch maar van afgestapt. Als je een lagere spanning gebruikt zal de stroom hoger zijn vermoed ik, misschien dat de tuner daarom warmer wordt. Al blijft het opgenomen vermogen dan hetzelfde in theorie. De laatste 4 jaar heb ik de tuner ook gewoon met een 12V voeding gevoed. Nadeel is wel dat dit bij 24/7 gebruik, zelfs als je de tuner niet gebruikt een stroom vretertje gaat worden. Als je de voeding in de shack hebt staan met een bias-T zou je die mooi uit kunnen schakelen.

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#37 Bericht door PE1RTC »

Mijn CG-3000 staat al een jaar of 3 24/7 aan.
Ik heb er nooit aan gevoeld of ie warm wordt maar dat zal ik eens doen.
Kwaad kan het in ieder geval kennelijk niet.
Ik weet niet of er kans is op condensvorming of dat de tuner zo goed luchtdicht zit dat dit onmogelijk is, maar anders lijkt het me beter om de tuner aan te laten staan ter voorkoming van condensvorming.
Ik heb hier een Van Dijken RX loop staan met voorversterker erin. Daarin zitten 2 transistoren die redelijk warm worden en zodoende de boel mooi droog houden.
Tijdens de 2 weken vakantie in Italie had ik m uitgeschakeld staan.
Aangezien ik nog vakantie heb had ik zin om eens wat met de plaats van de loop te experimenteren.
Bij het losschroeven van de IP-65 behuizing zag ik onmiddellijk een hoop condens aan de binnenkant, ook bij de print.
Dus die blijft ook maar weer 24/7 aan.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#38 Bericht door PA9X »

Idem hier. Tuner wordt op dezelfde plek warm. Ik heb de tuner aan een 13,8V voeding hangen. Die staat op zolder met een voedingskabel naar de tuner en kan ik met een afstandsbedieningen aan- en uitschakelen als ik de tuner wat langere tijd niet gebruik.

Wat ik wel merkte is dat de behuizing van de tuner in de volle zon wel behoorlijk heet kan worden. Dat zal niet echt bijdragen aan de levensduur van het apparaat. Ik heb aan de achterzijde van de tuner een plastic plaat (snijplank van Action) gemonteerd om 'm zo tegen de zon te beschermen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#39 Bericht door PA1AIS »

ON4VP schreef: 13 okt 2011, 07:22 Volgens het ARRL lab (test vorig jaar) zou een metalen plaat aan de achterzijde de efficiëntie verhogen? Ideeën?
http://www.youtube.com/watch?v=K9Zev5gr ... re=related

Ja, dat heb ik jaaaren terug ook ontdekt. Echter blijft de tuner op lage banden, 80, 160, niet altijd betrouwbaar.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#40 Bericht door ON5RKN »

Ooit een vergelijking gedaan tussen de CG 3000 een zelfde genre tuner van MFJ en de SGC-230...

De CG3000 en de MFJ versie presteerden totaal ondermaats en onbetrouwbaar
terwijl je met een vermogen van 200Watt SGC-230 allerlei opstellingen kun uittesten van eindegevoed tot kippenladder.

Ik heb die nog steeds liggen maar is eigenlijk nimmer in gebruik moet ik eens te koop aanbieden.

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#41 Bericht door PE1RTC »

Dan zal ik wel geluk hebben want hier werkt de CG-3000 ook op 160m en 80m prima.
Heb ook een SG-230 gehad en die werkte ook best.
Een vergelijkend onderzoek zit er niet in want er zit een paar jaar tussen de ene en de andere tuner.
Met mijn inverted L van een meter of 30 en een draad van een meter of 15 als counterpoise heb ik nog geen nadeel aan de CG-3000 kunnen ontdekken de laatste 3 jaar.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Ervaringen met CG 3000 auto-tuner?

#42 Bericht door PA9X »

Gebruik al 8 jaar een CG-3000, met 200 watt, met allerlei antenne opstellingen geëxperimenteerd. Eindgevoed, groundplane, dipool, OCF, ZS6BKW,
halo, loops, etc. Nooit problemen ervaren. Kan jouw ervaring in het geheel niet delen.
ON5RKN schreef: 28 aug 2022, 10:12 Ooit een vergelijking gedaan tussen de CG 3000 een zelfde genre tuner van MFJ en de SGC-230...

De CG3000 en de MFJ versie presteerden totaal ondermaats en onbetrouwbaar
terwijl je met een vermogen van 200Watt SGC-230 allerlei opstellingen kun uittesten van eindegevoed tot kippenladder.

Ik heb die nog steeds liggen maar is eigenlijk nimmer in gebruik moet ik eens te koop aanbieden.

Plaats reactie