Horizontale loop

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

Horizontale loop

#1 Bericht door PA0BAK »

Op dit moment gebruik ik een dipool voor hf, die de vorm van een Z heeft, deze werkt best redelijk.
Deze antenne heeft een totale lengte van 46m, boven een stuk grond van 7m x 20m, waarvan de helft mijn huis is.

Nu heb ik zitten denken aan een horizontale loop antenne, van 7m x 20m, dit zou op alle banden van 80m t/m 10m redelijk moeten werken, maar minder statische ruis hebben, dan mijn open dipool.
Evenals de Z dipool, zal deze worden aangestuurd met een kippenladder.

Zijn hier mensen die daar een mening en/of ervaring mee hebben?
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
TRX: FTDX-10, FT-710, Xiegu G-90.

PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

Re: Horizontale loop

#2 Bericht door PA3DJS »

Als je met statische ruis bedoelt de "storing" ten gevolge van bliksemontladingen, ga je gemiddeld genomen geen verschil merken. Je antenne kan geen onderscheid maken tussen EM veld t.g.v. een ontlading en een EM veld uit dezelfde richting van een mede-amateur.

PE4BAS
Roepletters: PE4BAS
Contacteer:

#3 Bericht door PE4BAS »

Heb jaren in de winter een horizontale loop gebruikt van 21X21x21x21m. Deed het prima, vooral op 80m. Maar verwacht geen wonderen. Mijn inv-V doublet van 2x22m doet het net zo goed volgens mij.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=AoDADQT24cQ[/youtube]
Bas PE4BAS / PA6G

http://pe4bas.blogspot.nl

- PD2SKZ -
Roepletters: PD2SKZ
Contacteer:

#4 Bericht door - PD2SKZ - »

Alles wat ik ooit hier met een open antenne heb gedaan is mislukt. Eind gevoed, symmetrisch noem het maar op. Werd gek van alle rommel en rotzooi. Heb al een paar jaar een verticale delta-loop hier die ik voed met open lijn en afstem met een s-match. Dat werkt zalig. Ik zweer bij gesloten antennes op HF. Maar goed, 300 mensen hebben ook 300 meningen. Het beste advies wat ik je kan geven is dat je het gewoon eens moet maken. Een testopstelling in de vorm zoals je beschrijft. En dan er mee spelen. En als het dan bevalt maak je het permanent. Zo niet haal je het weer weg, toch ? Zou alleen wachten tot het weer wat aangenamer buiten word want nu buiten rommelen is niet zo fijn. Succes met je experimenten !

PA0BAK
Contacteer:

#5 Bericht door PA0BAK »

- PD2SKZ - schreef: 21 jan 2026, 19:03Zou alleen wachten tot het weer wat aangenamer buiten word want nu buiten rommelen is niet zo fijn.
Het is de bedoeling om e.e.a. van het voorjaar uit te proberen, maar wanneer iemand het al eens gedaan heeft, kan ik daar mogelijk van leren.
De huidige "Z" antenne is ook ontstaan door experimenteren.
Ook wil ik een soort DX-Commander maken, maar dan van 5m (maximaal) hoog, uitsluitend voor de banden 10m t/m 20m en misschien met een koperen tuidraad ook voor 30m.
Alle constructies zullen best wel stralen, dat doet ieder draadje, maar welke het beste is een kwestie van nadenken en testen.

PF0T
Roepletters: PF0T

#6 Bericht door PF0T »

PA0BAK schreef: 20 jan 2026, 16:27 ... een horizontale loop antenne, van 7m x 20m, dit zou op alle banden van 80m t/m 10m redelijk moeten werken, maar minder statische ruis hebben ... aangestuurd met een kippenladder ...
Enkele vragen (uit interesse en ter verduidelijking):
1) wat voor impedantie aanpassing wil je gebruiken tussen kippenladder en transceiver?
2) Wil je nog een (of meer) common mode choke(s) aanbrengen?
3) Wat voor antenne hoogte heb je in gedachten?
4) Op welke plek wil je de kippenladder koppelen aan de (rechthoekige neem ik aan) loop (bv. midden lange zijde, midden korte zijde, of een hoek)?
5) Ten aanzien van de loop omtrek, op welke banden ligt je nadruk qua performance? Een (elektrische) loop lengte van 7+20+7+20=54m zit namelijk dicht bij een impedantie maximum voor 7073kHz op 52.5m. Een (elektrische) loop lengte van bijvoorbeeld 56m is gunstiger/consistenter qua feedpoint impedantie voor de 3.6MHz, 7.1Mhz en 14.3MHz banden (even aannemende dat het performance nadruk op deze drie banden ligt).

Patrick

PF0T

#7 Bericht door PF0T »

PF0T schreef: 23 jan 2026, 16:11
PA0BAK schreef: 20 jan 2026, 16:27 ... een horizontale loop antenne, van 7m x 20m, dit zou op alle banden van 80m t/m 10m redelijk moeten werken, maar minder statische ruis hebben ... aangestuurd met een kippenladder ...
Enkele vragen (uit interesse en ter verduidelijking):
1) wat voor impedantie aanpassing wil je gebruiken tussen kippenladder en transceiver?
2) Wil je nog een (of meer) common mode choke(s) aanbrengen?
3) Wat voor antenne hoogte heb je in gedachten?
4) Op welke plek wil je de kippenladder koppelen aan de (rechthoekige neem ik aan) loop (bv. midden lange zijde, midden korte zijde, of een hoek)?
5) Ten aanzien van de loop omtrek, op welke banden ligt je nadruk qua performance? Een (elektrische) loop lengte van 7+20+7+20=54m zit namelijk dicht bij een impedantie maximum voor 7073kHz op 52.5m. Een (elektrische) loop lengte van bijvoorbeeld 56m is gunstiger/consistenter qua feedpoint impedantie voor de 3.6MHz, 7.1Mhz en 14.3MHz frequenties/banden (even aannemende dat het performance nadruk op deze drie banden ligt).

Patrick

PA0BAK
Contacteer:

#8 Bericht door PA0BAK »

PF0T schreef: 23 jan 2026, 16:11 Enkele vragen (uit interesse en ter verduidelijking):
Daar heb ik een externe tuner (mAT-Y200) voor, en een ferriet trafo met impedantie verhouding 1:1, 1:4 en 1:9
PF0T schreef: 23 jan 2026, 16:11 2) Wil je nog een (of meer) common mode choke(s) aanbrengen?
Nee.
PF0T schreef: 23 jan 2026, 16:11 3) Wat voor antenne hoogte heb je in gedachten?
Alles zal (helaas) moeten hangen tussen de 6m (voedingspunt) en 4m.
PF0T schreef: 23 jan 2026, 16:11 4) Op welke plek wil je de kippenladder koppelen aan de (rechthoekige neem ik aan) loop (bv. midden lange zijde, midden korte zijde, of een hoek)?
In het midden van een lange zijde.
PF0T schreef: 23 jan 2026, 16:11 5) Ten aanzien van de loop omtrek, op welke banden ligt je nadruk qua performance? Een (elektrische) loop lengte van 7+20+7+20=54m zit namelijk dicht bij een impedantie maximum voor 7073kHz op 52.5m. Een (elektrische) loop lengte van bijvoorbeeld 56m is gunstiger/consistenter qua feedpoint impedantie voor de 3.6MHz, 7.1Mhz en 14.3MHz banden (even aannemende dat het performance nadruk op deze drie banden ligt).
De antenne zal primair gebruikt worden op 80m, 60m, 40m en 30m.
Maar mogelijk ook voor experimenten en vergelijkingen op 20m, 17m, 15m, 12m en 10m.

Op dit moment heb ik een "Z-dipool" van 2x 23m en een endfed van 20m, waarvan de endfed verre van optimaal is.

PA3DJS
Contacteer:

#9 Bericht door PA3DJS »

PA0BAK schreef: 21 jan 2026, 19:42
- PD2SKZ - schreef: 21 jan 2026, 19:03Zou alleen wachten tot het weer wat aangenamer buiten word want nu buiten rommelen is niet zo fijn.
Het is de bedoeling om e.e.a. van het voorjaar uit te proberen, maar wanneer iemand het al eens gedaan heeft, kan ik daar mogelijk van leren.
De huidige "Z" antenne is ook ontstaan door experimenteren.
Ook wil ik een soort DX-Commander maken, maar dan van 5m (maximaal) hoog, uitsluitend voor de banden 10m t/m 20m en misschien met een koperen tuidraad ook voor 30m.
Alle constructies zullen best wel stralen, dat doet ieder draadje, maar welke het beste is een kwestie van nadenken en testen.
Klopt voldoende draadlengte in combinatie met een stevige tuner krijg je altijd aan het stralen, maar of het ook lekker ontvangt wordt pas duidelijk als je het probeert. Wat op locatie A werkt, hoeft niet op locatie B te werken (en omgekeerd). Nog een paar maanden, en dan wordt het weer technisch weer.

pa3dq

#10 Bericht door pa3dq »

Hallo,
Ben al een jaar of 10 met diverse loop antennes bezig nu 85m tussen 7 en 12,5m hoog over 5 mastjes verdeeld achter het huis
Open lijn gevoed aangepast met LC tuner of in de 1op4 balun gestoken voor het gemak dan all band met ic7300 interne tuner aangepast
Tot nu toe fijnste RX signaal ruis verhouding ontvang antenne, waar je ook mee kan zenden gemeten op het gehoor tov 40m zepp ref antenne
Een aanrader een gesloten antenne over een zo groot mogelijk opper vlak maar ook de 54m lange loop deed het al heel mooi

Suc 6 het is de moeite waard en lekker buiten met katrolletjes en draadjes spelen
eenvoud is de kunst van het ware

PA0KLS
Roepletters: PA0KLS

#11 Bericht door PA0KLS »

Bij de JOTA in Eindhoven-Noord gebruiken wij sinds enige jaren voor 80 een horizontale loop van 21 x 21 x 21 x 21 meter op een hoogte van 8 meter, en voor 40 een zelfde loop met de halve grootte die binnen in de loop voor 80 hangt.

Dat werkt fantastisch, weinig storing en andere ruis en een goed richtingseffect recht omhoog, naar de E- en de F-laag. En daarheen moet je stralen op deze lage banden. Dit is dus een gesloten loop, geen open antenne en ik denk dat daardoor de storing zo laag is. Hij staat dan in een soort parkje met woonhuizen rondom.

De antennes worden gevoed met een vrij lang stuk RG58 coax, het zou wel eens 100 meter kunnen zijn, en ik heb geen idee wat de impedantie is aan de zenderkant. De ATU lost dit gewoon op. Ik zal daar komende keer eens een Nanovna op aansluiten. De coax kabels liggen vanaf een van de hoeken van de vierkanten gewoon door het gras en door een stukje bos, en lopen aldus naar de blokhut ven de scoutinggroep. Niks gedaan aan balans of onbalans of mantelstromenfilters.

Een heerlijke antenne, ik wou dat ik hier thuis daarvoor de ruimte had.

PA3DJS
Contacteer:

#12 Bericht door PA3DJS »

@PA0KLS: Een full wave loop kun je zonder balun of CM choke gebruiken. Dit omdat de CM impedantie van een full wave loop erg hoog is (in orde van kOhms). Dit gaat niet op voor een loop die niet in full wave resonantie is.

Hij straalt inderdaad nog wat beter omhoog dan een half wave dipool. Hij kan ook meer vermogen hebben alvorens partial discharge (corona ontlading) optreedt.

Wij (Sc. Jan Campertgroep) doen het met dipolen, scheelt in ruimte en opbouwen. We hebben dan meer tijd om van ons JOTA torentje een speelobject te maken.

pe2aab
Moderator
Roepletters: PE2AAB
Contacteer:

#13 Bericht door pe2aab »

Zo’n loop gebruiken wij inderdaad ook. Hoe krijg je dat nou goed in beeld… even inzoomen. De draad is ook groen. :mrgreen:

Hier een foto waarbij de loop nog slap hangt en gehesen moet worden. Dan zie je hem het beste. 4 stuks driepoten met één langer been waar we middels een touwtje de draad van de antenne ophijsen.

Dit is de 80m versie. We hebben ook een 40m versie. Die kun je er tussen hijsen.
IMG_7675.jpeg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PF0T

#14 Bericht door PF0T »

PA3DJS schreef: 05 feb 2026, 13:55 Een full wave loop kun je zonder balun of CM choke gebruiken. Dit omdat de CM impedantie van een full wave loop erg hoog is (in orde van kOhms). Dit gaat niet op voor een loop die niet in full wave resonantie is.
Mee eens, indien de (elektrische) feedline lengte (tussen receiver en de full wave loop antenne) een even multiple is van een kwart golflengte.
In geval van een kippenladder feedline is dit de gewenste situatie (voor zowel de CM en DM impedantie bij de transceiver).

Indien echter de (elektrische) feedline lengte een oneven multiple is van een kwart golflengte, dan is/wordt de CM impedantie bij de receiver laag, en kan/zal je (meer) last krijgen van de CM stoor stroom (dit omdat de feedline nu als een impedantie transformer werkt voor de CM stroom).

Ik zelf ga wel een common mode choke gebruiken in de verkorte horizontale loop antenne die ik ga bouwen, omdat
1) ik een coaxiaal kabel ga gebruiken als feedline, en
2) ik de feedline lengte wil kunnen kiezen/gebruiken, om de gewenste DM impedantie te krijgen bij de tranceiver/antennetuner.
De common mode choke zorgt dus (lees: moet zorgen) voor een hoge CM impedantie, ongeacht de gekozen coaxiale feedline lengte.

Nb. in tegenstelling tot een kippenladder feedline, is de velocity factor van een coaxiaal kabel typisch anders voor een CM dan voor een DM mode signaal.

Patrick.

PA3DJS
Contacteer:

#15 Bericht door PA3DJS »

PF0T schreef: 06 feb 2026, 17:50
PA3DJS schreef: 05 feb 2026, 13:55 Een full wave loop kun je zonder balun of CM choke gebruiken. Dit omdat de CM impedantie van een full wave loop erg hoog is (in orde van kOhms). Dit gaat niet op voor een loop die niet in full wave resonantie is.
Mee eens, indien de (elektrische) feedline lengte (tussen receiver en de full wave loop antenne) een even multiple is van een kwart golflengte.
In geval van een kippenladder feedline is dit de gewenste situatie (voor zowel de CM en DM impedantie bij de transceiver).

Indien echter de (elektrische) feedline lengte een oneven multiple is van een kwart golflengte, dan is/wordt de CM impedantie bij de receiver laag, en kan/zal je (meer) last krijgen van de CM stoor stroom (dit omdat de feedline nu als een impedantie transformer werkt voor de CM stroom).

Ik zelf ga wel een common mode choke gebruiken in de verkorte horizontale loop antenne die ik ga bouwen, omdat
1) ik een coaxiaal kabel ga gebruiken als feedline, en
2) ik de feedline lengte wil kunnen kiezen/gebruiken, om de gewenste DM impedantie te krijgen bij de tranceiver/antennetuner.
De common mode choke zorgt dus (lees: moet zorgen) voor een hoge CM impedantie, ongeacht de gekozen coaxiale feedline lengte.

Nb. in tegenstelling tot een kippenladder feedline, is de velocity factor van een coaxiaal kabel typisch anders voor een CM dan voor een DM mode signaal.

Patrick.
Die bijna fysieke kwartgolf lengte (+ meervoud van halve golven), kan inderdaad roet in het eten gooien. Als je zorgt dat er ook maar iets CM demping is (kabel over de grond), of CM impedantie bij de set van groter dan paar honderd Ohm, dan demp je die CM kwartgolf resonantie. Bij twijfels plaats ik wel eens CM filters op 0.25 lambda afstand om CM resonantie de kop in te drukken. Dit geldt voor iedere antenne (met name end-feds, of sleeve dipoles), dus niet speciaal voor de full wave loop.

In jouw situatie (niet resonante loop) moet je zeker wat aan CM onderdrukking doen. De spanning in het voedingspunt kan flink oplopen (= hoge CM spanning), en de CM impedantie van de loop zelf is laag. Als je die CM choke bij de loop gaat plaatsen, zou ik voor een balun gaan, vanwege dat de CM spanning zo hoog kan worden in het voedingspunt, dat je het met de beste CM choke niet redt. Ik neig naar een lucht choke met compensatiewikkeling zodat het een echte balun wordt. Of dit goed werkt, hangt wel af van de verhouding hoogste / laagste frequentie. 4:1 gaat doorgaans prima, waarbij de CM choke op 2*freq.laag in resonantie komt.

Het klopt dat Vf voor CM hoger is dan voor DM bij coax. Ik neem aan dat je foam dielectric coax gebruikt, en dan komt Vf(CM) dichter bij Vf(DM).

Plaats reactie