Lintkabel oprollen wel of niet?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Lintkabel oprollen wel of niet?

#1 Bericht door PA1GVZ »

Beste OM's

In hoeverre mag je lintkabel nu wel of niet oprollen. Ik gebruik 300 ohm lintkabel aan een dipool, nu heb ik de over lengte opgerold liggen. Mag dit ongestraft? En zo ja moet dit dan strak opgerold zijn zoals een bijvoorbeeld een brandweerslang? Nu is dat in ieder geval niet het geval.
Ik lees verschillende berichten hierover zo her en der echter heb ik geen overtuigend antwoordt kunnen vinden hierop.

73, Gert

Roy pd8rw
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Lintkabel oprollen wel of niet?

#2 Bericht door Roy pd8rw »

Juist niet je best doen om dit allemaal netjes ip te rollen .

Frot , pleur , smijt het overtollige stuk in een grote kartonnendoos of een grote plastic krat etc

Je hebt het overtollige stuk nu ook op een manier opgeborgen/ opgerolt
Werkt je antenne setup nog ? Zoja niks meer aan doen 😉

De platte uitdrukkingen frot en pleur mogen vervangen worden voor een woord na keuze zolang de boodschap maar het zelfde blijft 😉🤪

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Lintkabel oprollen wel of niet?

#3 Bericht door Thijzer »

Ik denk dat Gert een vaste lengte lintkabel aan zijn antenne heeft en met die lengte niet goed wegkomt. Ik denk niet dat hij teveel heeft gekocht en advies vraagt over of hij dat moet oprollen, opfrotten, vouwen, in stukjes knippen of anderszins moet compacteren om op te slaan op de rommelzolder.

Gok ik. Ik weet 't natuurlijk niet zeker. :wink:

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Lintkabel oprollen wel of niet?

#4 Bericht door ON7RA »

Bijlagen
openlijn.jpg
73 Renaat :D ON7RA :D

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Lintkabel oprollen wel of niet?

#5 Bericht door PE1RTC »

In de tijd dat ik werkte met een random lengte dipool met 450 Ohm kippenladder had ik ook overlengte om daardoor op alle banden te kunnen werken. Dat ging hier gewoon opgerold in een doos. Nooit veel van gemerkt.
Een veranderende impedantie aan de kant van de tuner die tune je immers weer weg. De truuk is om een zodanige lengte te kiezen dat je impedantie op alle banden binnen het tunebereik van de (symmetrische) tuner valt.

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Lintkabel oprollen wel of niet?

#6 Bericht door PA1GVZ »

Het topic van PA0FRI heb ik ook gelezen, die beschreef ook ergens dat je het netjes (als een brandweerslang) op moest rollen. Dit werd overigens ook direct weer door iemand tegen gesproken. Vandaar mijn vraag.
Ik heb een dipool gemaakt voor vakantie met een meter of 15 lintkabel. Nu is dat veelal te lang en rol ik het op, echter kan het zijn dat je juist die lengte wel weer nodig hebt. Is deze opgerolde overlengte nadeling voor de werking?
De lengte is willekeurig gekozen zonder een onderliggende berekening of iets dergelijks. Proberen betekent afknippen en als het geen effect blijkt te hebben ......

73 Gert

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Lintkabel oprollen wel of niet?

#7 Bericht door PA1GVZ »

Thijzer schreef: 24 mar 2024, 09:19 Ik denk dat Gert een vaste lengte lintkabel aan zijn antenne heeft en met die lengte niet goed wegkomt. Ik denk niet dat hij teveel heeft gekocht en advies vraagt over of hij dat moet oprollen, opfrotten, vouwen, in stukjes knippen of anderszins moet compacteren om op te slaan op de rommelzolder.

Gok ik. Ik weet 't natuurlijk niet zeker. :wink:
Precies dat :)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Lintkabel oprollen wel of niet?

#8 Bericht door PA0BAK »

Een waterdichte oplossing heb ik niet, maar wat ik doe:
Van gesplitst tweeling snoer heb ik stukken kippenladder gemaakt, van 5m lang.
Het overtollige is (voor mij) altijd weg te spannen aan een boom, struik, caravan, e.d.
Er kan dus nooit meer over zijn dan 5m.
Koppelen deed ik vroeger met kroonsteentjes, nu met ronde stekers die ook in de auto ook gebruikt worden, iedere bouwmarkt heeft ze.

Dit is zoals ik portable werk, maar iedere situatie en iedere antenne kan weer anders zijn :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Lintkabel oprollen wel of niet?

#9 Bericht door PA3DJS »

je hebt het over een dipool. Ik ga er even van uit dat er een gebalanceerde tuner aan hangt, dus common mode gedrag zal niet zo relevant zijn.

Als je het voor het oog netjes oprolt (de brandweerslang dus), heb je optimale koppeling tussen de stukken lintlijn die netjes op elkaar liggen. De verandering in eigenschappen van het stuk lijn zal dus maximaal zijn (vergeleken met gestrekt).

Zoals reeds aangegeven door PE1RTC: als je tuner het aankan, zou ik mij geen zorgen maken. Ga je heel gekke dingen doen (hoog vermogen en hoge SWR in de lintlijn), dan kan warmteontwikkeling een rol gaan spelen. In geval van een gestrekt stuk kan warmte makkelijker wegkomen.

Ik ben het eens met Roy, PD8RW; als je de minste invloed wilt tussen gestrekt en "opgerold" voor het gewenste signaal (dus niet common mode gedoe), prop het dan gewoon spaghetti-achtig in een niet geleidende doos/bak

Plaats reactie