Advies vertical HF antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 321
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Advies vertical HF antenne

#1 Bericht door Ron01 »

Beste leden,
Ik ben nu een tijdje op HF aan het luisteren, en heb een endfed 10-40 meter van HF kits.
Nu denk ik erover om een verticale antenne erbij te zetten, en zag de Sigma SE HF-360 en de Moonraker GPA-80 op internet.
Als beginner op HF heb ik geen idee of dit een verbetering tov mijn endfed is. Net als veel mensen heb ik veel last van slechte zonnepanelen en/of omvormers in de nieuwbouw wijk. Op 40 heb ik altijd S8-9 aan qrm, op 20 iets minder.
Ik luister graag dagelijks naar de ronde's op 20 en 40 meter en merk dat ik veel stations niet of nauwelijks kan horen en schakel tussen web-sdr en radio.
Ik heb niet veel ruimte voor andere antenne's, mijn tuintje is klein en ook moeder de vrouw doet erg moeilijk wbt antenne's :lol:
De vraag is dus: heeft het plaatsen van een van deze 2 verticals enig toegevoegde waarde?
Graag jullie deskundige advies.
73 Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Advies vertical HF antenne

#2 Bericht door PE4BAS »

Een vertical antenne pikt per definitie QRM uit de omgeving op. Als je geen grote antenne kwijt kunt zou ik eens gaan kijken naar een draaibare magnetic loop. Zo kun je de storing wegdraaien en prima luisteren naar je rondes.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Advies vertical HF antenne

#3 Bericht door ON5RKN »

Ron01 schreef: 21 feb 2024, 21:30 Beste leden,
Ik ben nu een tijdje op HF aan het luisteren, en heb een endfed 10-40 meter van HF kits.
Nu denk ik erover om een verticale antenne erbij te zetten, en zag de Sigma SE HF-360 en de Moonraker GPA-80 op internet.
Als beginner op HF heb ik geen idee of dit een verbetering tov mijn endfed is. Net als veel mensen heb ik veel last van slechte zonnepanelen en/of omvormers in de nieuwbouw wijk. Op 40 heb ik altijd S8-9 aan qrm, op 20 iets minder.
Ik luister graag dagelijks naar de ronde's op 20 en 40 meter en merk dat ik veel stations niet of nauwelijks kan horen en schakel tussen web-sdr en radio.
Ik heb niet veel ruimte voor andere antenne's, mijn tuintje is klein en ook moeder de vrouw doet erg moeilijk wbt antenne's :lol:
De vraag is dus: heeft het plaatsen van een van deze 2 verticals enig toegevoegde waarde?
Graag jullie deskundige advies.
73 Ron
Als het toch maar enkel om te luisteren is heb je voor een kleine 50€ een goeie active magnetic loop antenne....
Verticals en end feds die bezorgen u sowieso een hoop QRM of je moet hoog en boven het ruisniveau van de bebouwing uitkomen.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Advies vertical HF antenne

#4 Bericht door PD0JSB »

Ik sluit me bij ON5RKN aan ik zou gaan voor een ML30+ v2, klein compact, betaalbaar , en er is nog aan te hobbyen ook, (loop vervangen voor koperbuis, antenne kabel wisselen voor RG58, sma aan sluiting vervangen voor BNC,,, en de gevoeligheid is af testellen) maar zo uit de box is het ook niet verkeerd ,, de loop hoeft niet overdreven hoog opgesteld te worden 2,5 meter is vaak hoog genoeg
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Advies vertical HF antenne

#5 Bericht door PE4WJ »

Voor luisteren naar rondes op 20 en zeker 40m is een loop antenne inderdaad aan te raden. Op 20m zul je sowieso weinig NL stations horen ivm de skip, op 40m komen de signalen uit Nederland met name van boven (NVIS propagatie), een vertical heeft daar een dikke nul in het stralingspatroon zitten. Een vertical is derhalve het best geschikt voor grotere afstanden (lagere elevatie hoeken).
Een vertikaal opgestelde (kleine) magnetic loop kijkt zowel naar boven als ook naar lage elevatie hoeken (iig in het vlak van de loop, haaks erop heeft een loop ook een nul richting de horizon). Derhalve is een loop handig voor zowel lokale (NVIS) signalen als ook signalen van grotere afstand. Daarnaast zal de ontvangst een stuk "stiller" zijn qua QRM dan op een vertical, en heb je met een loop ook de mogelijkheid om storing te nullen, door hem zo op te stellen dat de nul haaks op het vlak van de loop naar de stoorbron wijst.

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 321
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Advies vertical HF antenne

#6 Bericht door Ron01 »

Op dit moment gaat het inderdaad om te luisteren, maar aangezien ik op termijn op ga voor Novice zou het beter zijn om in een antenne te investeren waarmee ik op hf kan uitkomen.
Het is een beetje zonde om eerst een "luisterantenne" te kopen en daarna weer een andere antenne te moeten kopen.
Het was ook de vraag of de antenne's die ik noemde een verbetering tov een endfed waren.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Advies vertical HF antenne

#7 Bericht door PE4WJ »

Helder! In dat geval zou je kunnen kijken of je de mogelijkheid hebt om bijv. een loop als ontvangst antenne te gebruiken, en de endfed (alleen) als zendantenne. Dan heeft je set wel een aparte ontvangst antenne input nodig, of je moet hiervoor een omschakelkastje knutselen wat schakelt met de PTT van de set.
Op die manier heb je het beste van 2 werelden.
Succes met studeren voor Novice!

73,

Wouter Jan PE4WJ

PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

Re: Advies vertical HF antenne

#8 Bericht door PD5NL »

Ron01 schreef: 22 feb 2024, 17:30 Op dit moment gaat het inderdaad om te luisteren, maar aangezien ik op termijn op ga voor Novice zou het beter zijn om in een antenne te investeren waarmee ik op hf kan uitkomen.
Het is een beetje zonde om eerst een "luisterantenne" te kopen en daarna weer een andere antenne te moeten kopen.
Het was ook de vraag of de antenne's die ik noemde een verbetering tov een endfed waren.
Ik snap je vraag. Ik heb op dit moment ook een endfed antenne. Bevalt op zich goed maar ben ook nieuwgierig of een verticale beter is.
Endfed is toch een draad (ruim 12 meter) en een verticale zou je kunnen kantelen als je hem niet gebruikt.

Dus ik blijf dit topic goed volgen :-)

73 Marco
Yaesu FT-710

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Advies vertical HF antenne

#9 Bericht door DC4CP »

Ron01 schreef: 22 feb 2024, 17:30 Op dit moment gaat het inderdaad om te luisteren, maar aangezien ik op termijn op ga voor Novice zou het beter zijn om in een antenne te investeren waarmee ik op hf kan uitkomen.
Het is een beetje zonde om eerst een "luisterantenne" te kopen en daarna weer een andere antenne te moeten kopen.
Het was ook de vraag of de antenne's die ik noemde een verbetering tov een endfed waren.
je hebt een Endfed antenne, span die vertikaal op een glasvezel mastje zoals de 12 meter versie van spiderbeam en probeer het uit, ik heb hiermee een tijdlang goede resultaten mee gehad.

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 321
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Advies vertical HF antenne

#10 Bericht door Ron01 »

DC4CP schreef: 22 feb 2024, 18:44
Ron01 schreef: 22 feb 2024, 17:30 Op dit moment gaat het inderdaad om te luisteren, maar aangezien ik op termijn op ga voor Novice zou het beter zijn om in een antenne te investeren waarmee ik op hf kan uitkomen.
Het is een beetje zonde om eerst een "luisterantenne" te kopen en daarna weer een andere antenne te moeten kopen.
Het was ook de vraag of de antenne's die ik noemde een verbetering tov een endfed waren.
je hebt een Endfed antenne, span die vertikaal op een glasvezel mastje zoals de 12 meter versie van spiderbeam en probeer het uit, ik heb hiermee een tijdlang goede resultaten mee gehad.
Op zich een heel goed advies, maar ik heb een klein tuintje en lastige vrouw (tenminste, wat antenne's betreft) :lol:
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

PA1AVL_
Berichten: 122
Lid geworden op: 29 okt 2023, 11:21

Re: Advies vertical HF antenne

#11 Bericht door PA1AVL_ »

Je zou in principe https://www.voacap.com/hf/ kunnen gebruiken om antennes te vergelijken voor verbindingen tussen bepaalde locaties. Alleen staat een EFHW niet in het lijstje met antennes. Misschien dat iemand hier kan aangeven in hoeverre een EFHW vergelijkbaar is met een dipool?

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Advies vertical HF antenne

#12 Bericht door PD3E »

Je zou ook nog een oude 27 Mhz spriet kunnen ombouwen en proberen.
Die dingen worden met enige regelmaat voor een habbekrats aangeboden op MP.
Hier op het forum staat daarover ook nog ergens een uitgebreide topic.

Succes!
73's PD3E, Erwin.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Advies vertical HF antenne

#13 Bericht door PA9X »

Ik heb een min of meer vergelijkbare situatie. Ik gebruik op bijvoorbeeld 30m t/m 80m een draad met een automatische tuner (CG-3000). Deze pikt flink wat storing op. Die gebruik ik dan ook alleen om te zenden. Voor de ontvangst gebruik ik een actieve loop die op het dak staat, een Wellgood die gemaakt wordt door M1GEO. Ik heb op de loop aanzienlijk minder storing dan op de draad.

Omschakelen tussen loop en draad doe ik d.m.v. de TRS-450 automatische T/R switch van SV1AFN.

PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Advies vertical HF antenne

#14 Bericht door PH7R »

PA9X schreef: 23 feb 2024, 14:15 Omschakelen tussen loop en draad doe ik d.m.v. de TRS-450 automatische T/R switch van SV1AFN.
Wat is je ervaring met vertraging op SSB qua schakelen? Ben op zoek naar een vergelijkbare oplossing.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Advies vertical HF antenne

#15 Bericht door DC4CP »

Ron01 schreef: 23 feb 2024, 09:02
DC4CP schreef: 22 feb 2024, 18:44
Ron01 schreef: 22 feb 2024, 17:30 Op dit moment gaat het inderdaad om te luisteren, maar aangezien ik op termijn op ga voor Novice zou het beter zijn om in een antenne te investeren waarmee ik op hf kan uitkomen.
Het is een beetje zonde om eerst een "luisterantenne" te kopen en daarna weer een andere antenne te moeten kopen.
Het was ook de vraag of de antenne's die ik noemde een verbetering tov een endfed waren.
je hebt een Endfed antenne, span die vertikaal op een glasvezel mastje zoals de 12 meter versie van spiderbeam en probeer het uit, ik heb hiermee een tijdlang goede resultaten mee gehad.
Op zich een heel goed advies, maar ik heb een klein tuintje en lastige vrouw (tenminste, wat antenne's betreft) :lol:
The sky is the limit bij een vertical. :lol:

Plaats reactie