Jpc-12 antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
HB9FXF
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 apr 2008, 12:09
Roepletters: HB9FXF

Jpc-12 antenne

#1 Bericht door HB9FXF »

Voor vakanties etc heb ik me een jpc12 aangeschaft, een eenvoudig te monteren vertical, en hij werkt best goed, ik ben er ieder geval tevreden over. Wat ik niet goed begrijp is dat ik de antenne eenvoudig resonant ( 1:1 ) krijg op 40-30-20 maar daar boven 17-10m komt de swr niet onder 1:2. De bijgeleverde radialen heb ik gesplitst in 4 draden van ongeveer 6 meter lang (nog niet gemeten) ik zou het eerder andersom verwachten. Heeft iemand een idee over de swr?
Bijlagen
IMG_20240213_113615.jpg

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Jpc-12 antenne

#2 Bericht door PA1GVZ »

Ik heb hem ook en deze antenne werkt idd best aardig.
Voor de banden boven de 14 mhz moet de spoel er dacht ik tussen uit en gebeurt het afstemmen dmv de telescoop in te schuiven. E.e.a. staat in de enigszins beknopte handleiding beschreven.
Ik heb ook de radiaal van lintkabel gesplitst in vier.

Wat ik mij herinner van afgelopen zomervakantie is dat ik hem aardig kon afstemmen op alle banden. Voor 80 meter heb ik een extra spoel erbij gekocht en een telescoop spriet van 5 meter. Ook dit ging nog redelijk al is het rendement dan wel een heel stuk minder.

73, Gert

HB9FXF
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 apr 2008, 12:09
Roepletters: HB9FXF

Re: Jpc-12 antenne

#3 Bericht door HB9FXF »

Ik heb dezelfde setting, ook een extra spoel en spriet van 5 meter, met 1 spoel en de lange spriet lukt 60m ook heel aardig, op dit moment gebruik ik de lange spriet zonder spoel op 20, zoals gezegd 1:1 maar ga naar 17m of hoger, krijg ik hem niet beter dan 1:2

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Jpc-12 antenne

#4 Bericht door PA1GVZ »

Ik herken dit niet eerlijk gezegd. Ik heb wel de indruk dat de antenne zonder de spoel, dus voor de hogere banden, minder goed presteert. Maar ik krijg de SWR wel redelijk goed. Ik gebruik hiervoor altijd een antenne analyzer.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Jpc-12 antenne

#5 Bericht door PA4WK »

Ben ook in het bezit van de JPC-12 en wil graag ook de lagere banden 60 en 80 meter erbij hebben en heb het plan om zelf een extra spoel te maken.
Nu lees ik hier op dit geweldige forum dat deze te koop is, kunnen jullie aangeven waar? of is dit een extra afstembare spoel?
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

HB9FXF
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 apr 2008, 12:09
Roepletters: HB9FXF

Re: Jpc-12 antenne

#6 Bericht door HB9FXF »

Ik heb de complete set maar ook de losse spoel en de lange telescoop spriet bij AliExpress besteld .

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Jpc-12 antenne

#7 Bericht door Thijzer »

Leuke antenne voor portabel werk, past netjes in het zijvak van de rugzak van de IC-705!

Volgens mij gebruik je dan een paar van die buizen minder en stem je inderdaad af met de telescoop.

Het is een stevige antenne die zich goed laat afstemmen. Met de slider op de spoel stem je 'm grof af en daarna met de telescoop fijner. De radialen heb ik wel nieuw gemaakt en op 80m heeft deze antenne denk ik weinig zin maar op 20m heb ik er heel Europa mee gewerkt, QRP.

Bij ali koop je deze voor 125 piek volgens mij, daar vind je ook wat accessoires zoals de genoemde lange spriet en een verlengspoel voor 80m.

HB9FXF
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 apr 2008, 12:09
Roepletters: HB9FXF

Re: Jpc-12 antenne

#8 Bericht door HB9FXF »

Ik ga er van uit dat de wat mindere SWR (1:2) veroorzaakt is door wat kleinere bomen in de omgeving, blijkbaar had een meer uitgeschoven en dus langere antenne daar minder last van. De tuin was niet zo groot dus ik kon er niet veel mee experimenteren. FT8 verbindingen gemaakt op 80 -10m , helaas had ik mijn microfoon vergeten🤔 zeer snel te monteren antenne, de componenten voelen degelijk aan.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Jpc-12 antenne

#9 Bericht door ON7RA »

Voor wie een JPC 12 bezit kan dit misschien helpen?
https://www.youtube.com/watch?v=4D-yaBrHRWI
73 Renaat :D ON7RA :D

Plaats reactie