Hoe best coax aan draadantenne koppelen

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON4CAY
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 dec 2023, 19:57
Roepletters: ON4CAY
Locatie: Broechem (België)

Hoe best coax aan draadantenne koppelen

#1 Bericht door ON4CAY »

Dag allemaal,
Momenteel ben ik mijn nieuwe shack (na omzeggens 20 jaar compleet inactief te zijn geweest) terug aan het inrichten. Intussen ben ik al een hele tijd verhuisd en heb destijds mijn mast en antennes verkocht en moet dus, althans wat antennes betreft, helemaal van nul herbeginnen. Voor VHF en UHF heb ik een Diamond X300N geplaatst met Hyperflex 10 en Messi & Paoloni EVO connectors, daar kan ik al zeker voorlopig mee verder.
Voor HF, kwestie van toch al iets te hebben, heb ik een Diamond WDS330S gekocht die op internet toch goede reviews oplevert.
Ik ga hem een dezer ophangen, en in de handleiding vond ik volgende afbeelding:

Afbeelding

dus volgens die figuur zou je de coax langs boven een lus moeten maken en dan terug naar de connector onderaan. Kwestie van de trekkracht op de connector te verminderen, dat begrijp ik. Maar toch vind ik op internet massa's afbeeldingen van dipoolantennes waar men de coax gewoon onderaan bevestigd heeft.
Omdat de antenne hier vlak boven het terras zal lopen, ben ik wel van plan mijn coax (RG213, die had ik nog liggen, maar de oude connectors heb ik er voor alle zekerheid afgeknipt omdat ze er erg geoxideerd uitzagen en ineens ook vervangen door Messi & Paoloni EVO connectoren) een eind verder aan de spandraad te bevestigen zodat hij niet helemaal naar beneden doorhangt (mijn shack is op het gelijkvloers).
Dus:
1. hoe hebben jullie je draadantennes aan de coax gekoppeld?
2. zou het op een of andere, mij tot nogtoe onbekende, reden invloed hebben als je de coax redelijk dicht en parallel onder de draadantenne hangt?
Graag jullie mening en/of ervaringen.
Alvast bedankt om te reageren?
Groeten vanuit het Antwerpse,
Ronny

PE0DNY
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: Hoe best coax aan draadantenne koppelen

#2 Bericht door PE0DNY »

Ik heb hem er ook gewoon aan hangen, er hangt dan een dikke 12 meter coax aan, gebeurd niks mee.
Wel goed met zelf vulkaniserende tape waterdicht maken.
73 Ynte

ON4CAY
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 dec 2023, 19:57
Roepletters: ON4CAY
Locatie: Broechem (België)

Re: Hoe best coax aan draadantenne koppelen

#3 Bericht door ON4CAY »

Bedankt voor de reactie! Ik gebruik ook altijd rijkelijk vulcaniserende tape en dat geeft, buiten waterdichtheid, toch ook een extra 'steun' aan de verbindingen. Het rolletje' dat je op de afbeelding zit is trouwens vulcaniserende tape, maar ik draai er nog een extra laag rond.
En als ik hem een eind verder aan de spandraad zou vastmaken, dan haal ik een deel van het gewicht weg van de connector naar de spandraad ;)

Btw nog een typfout ontdekt in mijn topicstart: het is niet een WDS330S maar een WD330S, wat uiteraard geen invloed heeft op de vragen zelf.

PA3FBO
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Hoe best coax aan draadantenne koppelen

#4 Bericht door PA3FBO »

Ik had op mijn vorige adres een W3-2000 (80/40m sper-dipool) hangen. De balun hing met een rvs kabeltje aan de mast, de kabel hing gewoon aan de balun. Ik had later wel een probleem met de kabel. Vanaf de mast liep de kabel over het dak van de liftmachinekamer. Dit dak was voorzien van "schuurpapier". De kabel was blijkbaar door de wind heen en weer geschoven en de mantel was aan één zijde doorgesleten. Dit gaf vreemde SWR effecten speciaal bij nat weer.

on4avt
Berichten: 1506
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Hoe best coax aan draadantenne koppelen

#5 Bericht door on4avt »

Ik probeer altijd om de druk of trekkracht op de coax op te heffen voor langdurende installatie. Zoals op die tekening is dat zeker goed.
Een zware coax hangt gewoon te trekken aan die plug. Vroeg of laat komen er problemen van. Zoals hier ook gezegd door de wind die de coax heen en weer laat slingeren. Een dure plug na en paar jaar afknippen en weggooien ?Is maar mijn ideé.


Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 418
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Hoe best coax aan draadantenne koppelen

#7 Bericht door pa3a »

Een eenvoudige trekontlasting in de vorm van een lusje is voldoende voor 'normal size' antenne opstellingen.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

PE0DNY
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: Hoe best coax aan draadantenne koppelen

#8 Bericht door PE0DNY »

Hm, ruim 36 euro uitgeven om te voorkomen dat je over een paar jaar een stekker van een paar euro moet vervangen?
Ik heb overigens zonder trekontlasting nog nooit een stekker hoeven vervangen omdat het stuk was getrokken.
Dat is mijn praktijk ervaring.
Je kunt ook overdrijven.
73 Ynte

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Hoe best coax aan draadantenne koppelen

#9 Bericht door Snof »

Deze werkt bij mij ook prima, coax kun je dikker maken met vulcaniserende tape wat de meeste hier wel in huis hebben.
https://www.buisklem.nl/productgroepen/ ... h-verzinkt

ON4CAY
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 dec 2023, 19:57
Roepletters: ON4CAY
Locatie: Broechem (België)

Re: Hoe best coax aan draadantenne koppelen

#10 Bericht door ON4CAY »

Iedereen alvast bedankt voor de vele reacties!
pa3a schreef: 20 jan 2024, 10:19 Een eenvoudige trekontlasting in de vorm van een lusje is voldoende voor 'normal size' antenne opstellingen.
Hoe bedoel je dat? Waar komt dan dat lusje en waar maak je het aan vast? Bij antennes aan een mast is dat makkelijk te doen: een lusje in de coax en dat lusje aan de mast vastmaken, maar bij een draadantenne heb je natuurlijk geen mast aan de balun, tenzij je een inverted-V maakt, maar dat is hier niet de bedoeling.

Nu, dat maken van die lus over de balun zoals in de tekening is ook iets wat ik niet echt graag doe, want dan moet je in feite al een vrij kleine lus maken met een vrij korte bocht als gevolg waarbij je de coax ook niet echt vriendelijk behandeld...

Ik denk dat ik de coax onder de balun koppel en dan een eind verderop aan de spankabel bevestig, zo ontneem ik toch een heel deel van de trekkracht op de balun, lijkt me, temeer daar ik over de ganse aansluiting van de connector aan de balun rijkelijk vulcaniserende tape aanbreng.

Dan wordt het iets als dit:

Afbeelding

Lijkt me toch voldoende solide, niet?

Ronny

Plaats reactie