Advies / mening over HF antenne oplossing

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD1ACB
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2024, 16:51
Roepletters: PD1ACB
Locatie: Valkenswaard

Advies / mening over HF antenne oplossing

#1 Bericht door PD1ACB »

Hoi, na ruim 25 jaar de draad weer opgepakt.
In mijn vorige periode maakte ik alleen gebruik van de 2 meter en 70 cm om contacten te leggen.
Ik luisterde wel veel met mijn Yausu FRG-7700 op de HF banden.

Nu ik een nieuwe start gemaakt heb is de 2 meter en 70 cm weer geen probleem, transceiver aangeschaft en verticale rondstraler geplaatst.
Echter het uitkomen op de de 10, 20 en 40 meter is geheel nieuw voor me. Een Yaesu FT-991A gekocht en een Sigma end fed langdraad van 10 meter gespannen en hierin zit de vraag om jullie advies of mening. Ontvangen gaat best wel goed (hoewel ik niet weet wat ik beter of meer zou ontvangen bij een betere antenne) Ik krijg nu de opmerking of ik niet meer power kan geven omdat ik slecht te ontvangen ben, maar meer als 100 watt zit er niet in :)
Ik kan geen langere antenne plaatsen of ik zou een maximaal 20 meter lange langdraad met halverwege een haakse hoek moeten plaatsen. Een ander alternatief zou zijn, een verticale HF rondstraler van een meter of 6 lengte. (zijn diverse type/merken van op de markt)

concreet: wat is jullie advies, een 20 meter end fed draad met een haakse bocht in het midden, een verticale spriet oplossing of misschien wel helemaal een andere insteek. (een mast met en/of richtantennes kan ik niet kwijt)

groet, PD1ACB Henny.

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#2 Bericht door EA5JEX »

Kan beide, maar verticale antenne zal meer storing geven zowel bij zenden als bij ontvangen.

Ik zou dus de 20m oplossing kiezen.

Kees

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#3 Bericht door ON5RKN »

EA5JEX schreef: 15 jan 2024, 10:34 Kan beide, maar verticale antenne zal meer storing geven zowel bij zenden als bij ontvangen.

Ik zou dus de 20m oplossing kiezen.

Kees
Waarom zou een vertical meer QRM geven zowel bij zenden als ontvangen?
Verklaar U nader

on4ged
Berichten: 341
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#4 Bericht door on4ged »

Ik kan hier ook geen 20 m volle lengte rechtuit spannen en heb er dus ook voor gekozen om mijn 4-band EFHW dan ook maar met een hoek te spannen. Omdat de tuin nu eenmaal niet groter had ik geen andere oplossing. Maar dan werd mij ten stelligste afgeraden om dat met een haakse hoek te doen. Zo ben ik dan tot de oplossing gekomen om mijn antenne met twee hoeken te spannen, twee hoeken van ± 130° schat ik. Enig nadeel, ik heb twee houten palen moeten zetten om de antenne op de hoeken te ondersteunen. Het einde van de antenne verdwijnt in een boom gans achteraan in de tuin. Mijn antenne hangt hier nu op max 3m boven de grond en dat werkt naar behoren. Perfect? Waarschijnlijk niet, maar vermits er geen andere oplossing is moet ik het er maar mee doen.
Wat ook een mogelijkheid kan zijn is dat je de antenne over de tuin van de buren spant en daar ergens vastmaat aan bijv. een tuinhuis, garage etc. Maar dan moet je natuurlijk wel goed overeenkomen met de buren. Ik heb deze oplossing ook overwogen, dat was een groot grondstuk waar nog heel wat bouwsels stonden die wel konden dienen voor mijn plan. Maar dan werd het pand naast mij verkocht en de nieuwe eigenaar heeft een groot deel van die bouwsels afgebroken. Het zou nochtans een mooie oplossing geweest zijn want dan had mijn antenne veel vrijer gehangen dan nu. Nu hangt ze aan een kant helemaal afgedekt door een vrij dichte begroeiing. Dus ik heb me tevreden moeten stellen met de situatie zoals ze nu is. En dat werkt. Ik heb toch al wel enkele mooie verbindingen gemaakt, eenmaal met Canada zowaar, en dat ligt net in de richting die, door het groen afgedekt wordt. De beste resultaten heb ik wel op de kortere afstanden, en dan vooral van Noordoost- tot Zuidoostelijke richting. Zou ik het graag anders hebben? Ja maar het kan nu eenmaal niet anders in deze omstandigheden. Ik kan ook geen mast met richtantennes plaatsen, en ook en vertical komt niet in aanmerking.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#5 Bericht door PA0BAK »

PD1ACB schreef: 15 jan 2024, 10:06 Hoi, na ruim 25 jaar de draad weer opgepakt.
Welkom terug!
PD1ACB schreef: 15 jan 2024, 10:06Een Yaesu FT-991A gekocht en een Sigma end fed langdraad van 10 meter gespannen en hierin zit de vraag om jullie advies of mening.
[knip]
Ik kan geen langere antenne plaatsen of ik zou een maximaal 20 meter lange langdraad met halverwege een haakse hoek moeten plaatsen. Een ander alternatief zou zijn, een verticale HF rondstraler van een meter of 6 lengte.
FT-991a is een geweldige set, daar kan en zal het niet aan liggen :D
Een verticale antenne pikt veel storing op, daarom zou ik eerst iets maken met b.v. een stuk lichtnet snoer om te testen.
Een eindgevoedde draad van 20m zou beter moeten zijn, hier loopt een 20m met 2 bochten, maar het werkt!
Anders is misschien een oplossing, om een dipool antenne te maken met symmetrische voedingslijn, maar dan heb je wel een externe tuner nodig.

Eén van mijn antennes is een dipool van 2x 20m, die is gespannen in de vorm van een "Z", ook gevoed met een kippenladder.
Deze constructie is goedkoop te testen met gewoon gesplitst luidspreker-snoer.
Wanneer de antenne je bevalt, kan je de draad vervangen door koper/teflon draad, zodat e.e.a. jaren mee gaat.

Mijn antwoord heb je dus mogelijk niet veel aan, gewoon proberen op een zo goedkoop mogelijk manier, veel geld uitgeven kan altijd nog :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#6 Bericht door PH7R »

Gewoon 20mtr met haakse bocht proberen. Idem sloping proberen. Alles in je omgeving heeft invloed op je antenne dus vooral proberen. Of probeer 2x10mtr dipool met haakse bocht. Of Spiderbeam mast omhoog (begin bij 5mtr en elke paar weken ietsje verder omhoog :wink: tot 10mtr oid). Ook verticaal oplossingen proberen.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

wbree
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 sep 2023, 11:19
Roepletters: PD0KJV

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#7 Bericht door wbree »

Ik zit met hetzelfde probleem. Beperkte ruimte voor een 20 meter draadantenne. Tot maximaal 12 meter zou kunnen. Heb ook gekeken naar verticale antenne voor 10-20-40 meter. Zijn nogal prijzig en kennelijk veel QRM lees ik nu. Lees ook wel horrorverhalen dat een Endfed veel last kan geven van storing (RF) en/of lastig mooie SWR te verkrijgen. Dan moet je weer aan de gang met filters, extra draden etc. Een gedoe.
Een collega amateur adviseerde mij ook, probeer het eens met een gewone stroomdraad.

Aan PD1ACD: Overigens hoger vermogen dan 100 Watt PEP is geen optie gezien de beperkingen van de Novice machtiging op HF. Lijkt mij dus ook niet nodig.

Mvg. Wilco
Mvg. Wilco

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#8 Bericht door PE7K »

Ik heb geen enkele last van RF met een Endfed maar gebruik wel een goed mantelstroomfilter. SWR is ook geen probleem en de meeste transceivers hebben een antennetuner die uitkomst biedt bij niet al te hoge SWR waarden. Ik gebruik 2 endfeds van Hyendcompany, te weten https://www.hyendcompany.nl/antenna/mul ... 1510m#main en https://www.hyendcompany.nl/antenna/mul ... 1210m#main
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#9 Bericht door PA0BAK »

PE7K schreef: 15 jan 2024, 12:32Ik gebruik 2 endfeds van Hyendcompany
Niets mis mee, hier gebruik ik een Nederlands bouwpakket, goedkoper, maar wel een paar uur werk (voor mij).
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

wbree
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 sep 2023, 11:19
Roepletters: PD0KJV

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#10 Bericht door wbree »

PE7K schreef: 15 jan 2024, 12:32 k gebruik 2 endfeds van Hyendcompany, te weten https://www.hyendcompany.nl/antenna/mul ... 1510m#main en https://www.hyendcompany.nl/antenna/mul ... 1210m#main
Die jij gebruikt zijn 20 meter of langer. Die kan ik niet kwijt.
Is de https://www.hyendcompany.nl/antenna/mul ... _MK3#prod ook goed. Lees bij de reviews toch nog wel wat ruime SWR op sommige frequenties.
Mvg. Wilco

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#11 Bericht door PE7K »

SWR is afhankelijk van zoveel factoren dus je kunt het beter zelf proberen. Vaak gaat het gewoon goed en soms heb je een tuner nodig.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#12 Bericht door Thijzer »

Als je wegblijft op 80m dan heb je misschien aan een korte endfed al genoeg? Een trap voor 40m erin en je komt op zo'n 12m lengte uit, misschien past dat wel?

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#13 Bericht door PA0FRI »

Als de dit bekijkt zie je meer mogelijkheden over antennes:
https://www.pa0fri.com/Ant/Antmateriaal ... eriaal.htm
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Cor - PA4Q
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#14 Bericht door Cor - PA4Q »

Voordat je gaat zoeken naar alternatieven, kun je je allereerst afvragen waarom de huidige situatie niet lijkt te voldoen.

Echter het uitkomen op de de 10, 20 en 40 meter is geheel nieuw voor me. Een Yaesu FT-991A gekocht en een Sigma end fed langdraad van 10 meter gespannen en hierin zit de vraag om jullie advies of mening. Ontvangen gaat best wel goed (hoewel ik niet weet wat ik beter of meer zou ontvangen bij een betere antenne) Ik krijg nu de opmerking of ik niet meer power kan geven omdat ik slecht te ontvangen ben, maar meer als 100 watt zit er niet in :)
Op welke banden heb je die slechte rapporten? Welke afstand, welk tijdstip? Kunnen het de condities van dat moment zijn geweest?
Ik ken de Sigma endfed niet, is dat een half wave, resonante antenne (EFHW) met een transformator van 1:49 o.i.d.? Als de antenne een EFHW is zal hij op 40 meter sowieso niet werken.

Of is het een zg. random length met een transformator van 1:9? Heb je dan een goede counterpoise in gebruik? Heb je al op de set of met een analyzer gekeken wat de SWR is? Dit type antenne heeft vaak een externe tuner nodig omdat interne tuners niet voldoende instelbereik hebben. Bij een te hoge SWR zal de set dan het uitgangsvermogen terugregelen om de eindtrap te beschermen.

Wil je een langere draad? Je kunt natuurlijk de draad van je huidige antenne verlengen, Voor een EFHW naar een lengte waar hij wel resonant is, voor een random length wire naar een lengte waar hij bewust niet resonant is. Een antenne analyzer is hierbij onontbeerlijk. Een NanoVNA is dan zeer goed bruikbaar. Je kunt dan vrijelijk experimenteren zonder de set in gevaar te brengen. Je ziet dan wat het effect van een eventuele rechte hoek in de draad is.

73, Cor - PA4Q

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Advies / mening over HF antenne oplossing

#15 Bericht door PA3DAT »

Het gaat, denk ik, om deze antenne: https://www.truckerswereld.nl/sigma-lw-10/
De Sigma LW-10 lange draadantenne met eindvoeding heeft een lengte van 10meter en heeft een 9:1 UNUN op het voedingspunt, waardoor deze direct kan worden gevoed met een 50 Ohm coaxiale kabel. De 9:1 UNUN verwijdert ook statische ruis en zorgt voor een gelijkstroompad naar aarde.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie