Coax inkorten of toch maar niet?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#16 Bericht door TheoP »

Er is een relatie met de prijs en prestatie.
Ik koop bij UKW berichte en let er op dat het een merk heeft zoals Telegartner.

Theo

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#17 Bericht door PA3CQN »

PA1AIS schreef: 17 dec 2023, 12:57 Heren, ik verbaas me dat er kennelijk nog connectoren bestaan zonder teflon.
Mij verbaast het niet. Er is simpelweg een grote instroom uit China met discutabele connectoren. Eigenlijk op alle vlakken. Ik loop tegenwoordig al met een magneet langs de vakken om te kijken of iets wel echt fosforbrons is. Want de meeste pinheaders zijn gewoon ijzer met een kleurtje, die doen het wel maar na een half jaar niet meer. Voor connectoren is een aansteker goed bruikbaar. Al kijken ze je wel raar aan.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

ON4CAY
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 dec 2023, 19:57
Roepletters: ON4CAY
Locatie: Broechem (België)

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#18 Bericht door ON4CAY »

PA3CQN schreef: 17 dec 2023, 12:43
ON4CAY schreef: 17 dec 2023, 10:35 Ik ga het teveel netjes oprollen en in de garage aan het plafond hangen.
Oprollen is best een punt met dikke coax. Doe het zo ruim mogelijke en zonder twisten in de coax. Dat klassieke om je schouder en elleboog winden is niet aan te bevelen.
Veel ga je er waarschijnlijk niet van merken maar theoretisch daalt de kwaliteit als je er een draai in windt of de buigradius overschrijdt. En geen strakke tie wrap er omheen maar lekker losjes. Nogmaals: theoretisch. Ik schijn een van de weinige gekken te zijn die (coax)kabel oprolt ipv op windt.
Ik heb hier precies een hele 'discussie' op gang gebracht ;) In alle geval al dank voor de bijdragen!
Coax rol ik inderdaad altijd op, als je het 'klassieke' winden om schouder en elleboog gebruikt, dan twist je de kabel constant en dat is voor niets goed.
Ik gebruik wel tie wraps om het wat ordelijk te maken zodat die (momenteel 2) kabels wel wat bij elkaar blijven, maar laat voldoende speling, dus niet aangetrokken tot op het eind zodat niet echt vastgesnoerd zitten.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#19 Bericht door PE1PQX »

Het oprollen van een coax als deze nog voor RF gebruikt heeft ook zo zijn effecten, maar op VHF en UHF zal dit naar verwachting minimaal zijn.

Google eens op 'dirty RF choke'
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

ON4CAY
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 dec 2023, 19:57
Roepletters: ON4CAY
Locatie: Broechem (België)

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#20 Bericht door ON4CAY »

PA1AIS schreef: 17 dec 2023, 11:40 Die paar meter extra op die lengte lekker laten zitten, dat gaat het verschil niet maken. Als je ooit nog eens wilt herinrichten, kan je je zelf wel voor de kop slaan als je net het afgeknipte stuk te kort komt.
Dat is wat ik ook in gedachten had... Want dan moet je weer coaxen aan elkaar gaan zetten met een koppelstuk en dat is toch weer altijd iets wat ik liever vermijd.
Intussen heb ik het daarnet eens nagemeten en de ene kabel is 9 meter te lang en de andere 12 meter... De leverancier is wel echt goed geluimd geweest bij het afknippen, want ik heb die extra meters er in feite zo goed als gratis bijgekregen. Nu, bij de gebruikte Hyperflex 10 geeft dat respectievelijk 0,7 en 0,9 dB extra verlies op 435 MHz die bij de 3,0 dB opgeteld moet worden. Bij een lengte van 38,3 meter ben je de helft van je vermogen kwijt bent op 435 MHz. De extra lengtes hier vertegenwoordigen een extra verlies van enkele procenten.
En vermits de X-300N een gain van 9 dB heeft op 70 cm en de D-777 een gain heeft van 5,5 dB op UHF compenseert dat toch voor een groot deel.
Benieuwd wat het zal geven eens ik alles klaar heb. Ik ben nu in de garage de kabel aan het leggen en dan kan ik hem door de muur naar de woonkamer trekken waar een hoek als shack zal ingericht worden. Dus nog de eindpluggen eraan en dan wordt het uittesten en hopen dat alles in orde is.

ON4CAY
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 dec 2023, 19:57
Roepletters: ON4CAY
Locatie: Broechem (België)

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#21 Bericht door ON4CAY »

PE1PQX schreef: 17 dec 2023, 14:07 Het oprollen van een coax als deze nog voor RF gebruikt heeft ook zo zijn effecten, maar op VHF en UHF zal dit naar verwachting minimaal zijn.

Google eens op 'dirty RF choke'
Heb ik gegoogeld en weer wat bijgeleerd! Btw op https://www.youtube.com/watch?v=zFr3eya2GV4 test iemand de invloed van oprollen van coax RG58 op de SWR, weliswaar bij 27 MHz, maar daar waren de effecten nauwelijks te meten (tweede cijfer na de komma).

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#22 Bericht door PE1PQX »

ON4CAY schreef: 17 dec 2023, 14:55
PE1PQX schreef: 17 dec 2023, 14:07 Het oprollen van een coax als deze nog voor RF gebruikt heeft ook zo zijn effecten, maar op VHF en UHF zal dit naar verwachting minimaal zijn.

Google eens op 'dirty RF choke'
Heb ik gegoogeld en weer wat bijgeleerd! Btw op https://www.youtube.com/watch?v=zFr3eya2GV4 test iemand de invloed van oprollen van coax RG58 op de SWR, weliswaar bij 27 MHz, maar daar waren de effecten nauwelijks te meten (tweede cijfer na de komma).
RG58 wordt ook wel gekscherend 'dropveter' genoemd. Voor kortere stukken (minder dan een meter of 4 à 5) op bijvoorbeeld HF is dat wel bruikbaar, maar op 50MHz en hoger zou ik het in ieder geval niet toepassen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#23 Bericht door PA3CQN »

ON4CAY schreef: 17 dec 2023, 14:47 de ene kabel is 9 meter te lang en de andere 12 meter...
Zo'n leverancier willen we allemaal wel ;)
Ik deed dat vroeger wel eens ( ooit in een elektronicazaak gewerkt) als er nog maar een paar meter op de rol bleef, maar dit zijn forse overlengtes.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

ON4CAY
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 dec 2023, 19:57
Roepletters: ON4CAY
Locatie: Broechem (België)

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#24 Bericht door ON4CAY »

PE1PQX schreef: 17 dec 2023, 15:07
ON4CAY schreef: 17 dec 2023, 14:55
PE1PQX schreef: 17 dec 2023, 14:07 Het oprollen van een coax als deze nog voor RF gebruikt heeft ook zo zijn effecten, maar op VHF en UHF zal dit naar verwachting minimaal zijn.

Google eens op 'dirty RF choke'
Heb ik gegoogeld en weer wat bijgeleerd! Btw op https://www.youtube.com/watch?v=zFr3eya2GV4 test iemand de invloed van oprollen van coax RG58 op de SWR, weliswaar bij 27 MHz, maar daar waren de effecten nauwelijks te meten (tweede cijfer na de komma).
RG58 wordt ook wel gekscherend 'dropveter' genoemd. Voor kortere stukken (minder dan een meter of 4 à 5) op bijvoorbeeld HF is dat wel bruikbaar, maar op 50MHz en hoger zou ik het in ieder geval niet toepassen.
Ik gebruik RG58 ook zelden of nooit, tenzij als (erg) soepel tussenkabeltje en dan met een lengte van hoogstens 50 cm, dus dan lijkt me dat wel acceptabel om te gebruiken.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#25 Bericht door TheoP »

RG 59 is prima en goedkoop om als dummy load te dienen voor bv 23 cm.
Maar heren voor korte golf is dit prima geschikt, de verliezen zijn beperkt tot niemand merkt hier iets van.

Theo

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#26 Bericht door PA1AIS »

PE1PQX schreef: 17 dec 2023, 14:07 Het oprollen van een coax als deze nog voor RF gebruikt heeft ook zo zijn effecten, maar op VHF en UHF zal dit naar verwachting minimaal zijn.

Google eens op 'dirty RF choke'
Met oprollen is RF gezien niets mis, juist niet. Als toegift kan je er ook nog een paar ferriet-clamps om doen. Helpt alleen maar meer en beter tegen mantelstromen en andere RF-strooi rommel. Gráág oprollen dus!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#27 Bericht door PA1AIS »

ON4CAY schreef: 17 dec 2023, 14:55
PE1PQX schreef: 17 dec 2023, 14:07 Het oprollen van een coax als deze nog voor RF gebruikt heeft ook zo zijn effecten, maar op VHF en UHF zal dit naar verwachting minimaal zijn.

Google eens op 'dirty RF choke'
Heb ik gegoogeld en weer wat bijgeleerd! Btw op https://www.youtube.com/watch?v=zFr3eya2GV4 test iemand de invloed van oprollen van coax RG58 op de SWR, weliswaar bij 27 MHz, maar daar waren de effecten nauwelijks te meten (tweede cijfer na de komma).
Het oprollen van coax kabel mag nooooit invloed hebben op de SWR. Als dat het geval is, zijn er mantelstromen of een hele slechte antenne met hoge reflectie.
De lengte van de coax mag ook noooit verschil in SWR maken, ander is de antenne gewoon bagger.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#28 Bericht door PA1AIS »

TheoP schreef: 17 dec 2023, 19:25 RG 59 is prima en goedkoop om als dummy load te dienen voor bv 23 cm.
Maar heren voor korte golf is dit prima geschikt, de verliezen zijn beperkt tot niemand merkt hier iets van.

Theo
Ik heb jaren lang in onze werkplaats een 100m rol RG58 gebruikt als dummyload achter de testset. verzwakking heen + verzwakking terug = SWR 1:1 op VHF.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#29 Bericht door PA3DAT »

Ik gebruik RG58 alleen nog in mijn schoenen, om de veters te strikken... :D

Maar zonder flauwekul, RG58 is prima op HF voor antennes afregelen, vakantie etc. Op 10Mhz is het verlies ca. 5dB per 100m. Dat betekent dat je ook met een kabellengte van 20 of 30m op HF weinig merkt van de verliezen. En als je dan RG58 gebruikt, maximaal stukjes van 50cm las ik, dan gaan de verliezen wel weer in de connectoren zitten: van trx naar coax-switch, van coax-switch naar swr-meter, van swr-meter naar antennetuner enz. Ik vergeet nog de eindtrap(pen)...

Bij mij gaan de (dikke) coaxkabels rechtstreeks de transceivers in, zowel op 6m/4m/2m/70cm als 23cm. Alleen op HF een antenneswitch en een externe tuner.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

ON4CAY
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 dec 2023, 19:57
Roepletters: ON4CAY
Locatie: Broechem (België)

Re: Coax inkorten of toch maar niet?

#30 Bericht door ON4CAY »

De coax rechtstreeks aan de transceiver koppelen is natuurlijk het beste, maar ik zou er toch wel een SWR meter willen tussen plaatsen, kwestie van een en ander in het oog te kunnen houden vooraleer de eindtrap van de transceiver het zou moeten ontgelden met alle (kostbare) gevolgen vandien.

Plaats reactie