450 ohm lintlijn verlengen, hoe?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: 450 ohm lintlijn verlengen, hoe?

#16 Bericht door ON5RKN »

PA2HP schreef: 17 dec 2023, 21:09 vandaag de 450 ohm lintlijn gesoldeerd en krimpkous er om gedaan.
Het "zwabberen" van de SWR lijkt een stuk minder inderdaad, maar over is het zeker niet.

Lengte draad (1 been +lintlijn) is 26 meter...resultaat waardeloze swr op 40 en 80 (> 5-10)...kan ook aan de beroerde situatie op en rondom het dak liggen...1ste been hangt gestrekt naar de achtertuin, andere been gaat eerst 5 meter horizontaal over het dak, dan nog zigzaggend naar een paaltje in de voortuin.(hoogte 2,5 meter)

Maar, wat iemand hiervoor ook al noemde, de swr , hoe slecht ook, krijg ik wel plat, met de Palstar BT-1500 Double L tuner.
Alleen "schiet" de swr zo af en toe nu nog van 1.1 naar 5.0 of hoger...en zeker als je wat meer vermogen gebruikt.(200watt)
Hoe hoog boven het dak? En hoe breng je die binnen, ook daar moet je bepaalde regels volgen.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: 450 ohm lintlijn verlengen, hoe?

#17 Bericht door ON5RKN »

Harry, ik heb net eens uw QRZ-pagina bekeken.

Als ik het goed zie loopt uw ladderlijn langs een metalen buis waar links en rechts 2 vertikaaltjes op staan,
Als dit zo is begint daar je fout, je mag je ladderlijn niet tegen die buis aanleggen, je moet er op zijn minst een afstand gelijk aan de breedte
van je ladderlijn afblijven, ongeveer 3cm, ook de manier waarop je die binnenbrengt is fout

Vroeger had PA0Q daar een mooie fotoreportage van op zijn website anders kon je deze bekijken en wist je direct wat ik hiermee bedoelde.

Lees deze eens door https://kv5r.com/ham-radio/ladder-line/ je zal er ongetwijfeld tot een oplossing komen van je probleem

Roy pd8rw
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: 450 ohm lintlijn verlengen, hoe?

#18 Bericht door Roy pd8rw »

Op qrz staat 2x15m works great ..

Dus wat is het dat het niet meer werkt ?
Heb je iets veranderd?

PA2HP
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: 450 ohm lintlijn verlengen, hoe?

#19 Bericht door PA2HP »

Vandaag het euvel gevonden!!
Op het dak geweest en daar bleek de lintlijn ter hoogte van de dakdoorvoerpan en klein breukje te hebben.
Dit gerepareerd en alles werkt weer als vanouds.
Iedereen dank voor het meedenken.

Plaats reactie