zelfbouw EndFed mysterie

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#16 Bericht door PA3DJS »

Cor - PA4Q schreef: 17 dec 2023, 12:59 Op de foto die je bij je eerste bericht stuurde meen ik toch duidelijk een wikkelverhouding van 2:14 te zien. En bij je SWR meting met de 2k7 weerstand meet je een SWR van 1:1, heel mooi dus, bijna te mooi.
Daarbij komt dat ik flink wat verslagen heb gezien met EFHW antennes met een flink van 1:7 afwijkende wikkelverhouding.
De juiste benodigde verhouding is afhankelijk van de draadeigenschappen en van de directe omgeving waarin de antenne is opgehangen.
De nagestreefde waarde van 1:1 is natuurlijk heel mooi maar zeker niet noodzakelijk, alles onder de 1,5 of 2 is gewoon bruikbaar.
Overigens, bij de uitleg van het te verklaren fenomeen meld je wel de sprong in resonantiefrequentie als je van binnen naar buiten gaat, maar niet de bijbehorende SWR waarden.

Maar belangrijker, een afwijkende wikkelverhouding heeft m.i. alleen effect op de gemeten waarde van de SWR, niet op de resonantie frequentie.
Dus ook al zou je een wikkeling te weinig hebben gehad, het kan naar mijn overtuiging niet het ondervonden fenomeen verklaren. Als het fenomeen nu niet meer optreedt heb je wellicht onbewust nog iets anders gewijzigd.

73, Cor - PA4Q
Dat was mijn eerste actie ook, windingen tellen, en ik kom ook op een totaal van 14 keer door de kern heen, dus 1:7. Mensen vergeten weleens dat de oversteek die halverwege door de kern gaat, ook een winding is.

Ik zie ook niet waarom die ene winding meer er voor zorgt dat alles in een keer goed is. Ik heb ook het idee dat er nog wat is veranderd.

Het belangrijkste is dat TS de boel aan de loop heeft.

bfrqrv
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2023, 12:26

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#17 Bericht door bfrqrv »

Ja dat was mijn gedachte ook eerst, maar ik heb echt secuur gekeken of er iets anders is veranderd maar kan niets vinden. Ook de andere argumenten begrijp ik heel goed, maar het fenomeen was echt gek en niet logisch qua SWR vooral.
Nogmaals erg tevreden hoor de antenne doet het heel mooi en dipt exact goed, maar even voor de techniek de succes foto. Ik zie toch echt een ander beeld.
Zelfde wikkeldraad, zelfde ring,zelfde draadlengte, zelfde plek,zelfde condensator maar zo'n groot verschil.
Bijlagen
endfd2.jpg

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#18 Bericht door PA3DJS »

Ik tel er nog steeds 14 (net als bij de foto in #1)! Hij lijkt alleen in spiegelbeeld gewikkeld.

Zelfs strak (of minder strak) wikkelen geeft al wat verschil in transformatoreigenschappen.

bfrqrv
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2023, 12:26

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#19 Bericht door bfrqrv »

PA3DJS schreef: 17 dec 2023, 18:13 Ik tel er nog steeds 14 (net als bij de foto in #1)! Hij lijkt alleen in spiegelbeeld gewikkeld.

Zelfs strak (of minder strak) wikkelen geeft al wat verschil in transformatoreigenschappen.
Wij zien echt een groot verschil tussen beide wikkelingen, maar ik begrijp de verwarring. Ik vermoed dat de wikkelingen "per kant" ook belangrijk zijn en dat dit het grootste effect heeft gegeven. Prima, misschien ga ik zelfs de 1e nog een keer namaken om het voor mijzelf te bewijzen.
thx allemaal!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#20 Bericht door PA3DJS »

bfrqrv schreef: 17 dec 2023, 19:22
PA3DJS schreef: 17 dec 2023, 18:13 Ik tel er nog steeds 14 (net als bij de foto in #1)! Hij lijkt alleen in spiegelbeeld gewikkeld.

Zelfs strak (of minder strak) wikkelen geeft al wat verschil in transformatoreigenschappen.
Wij zien echt een groot verschil tussen beide wikkelingen, maar ik begrijp de verwarring. Ik vermoed dat de wikkelingen "per kant" ook belangrijk zijn en dat dit het grootste effect heeft gegeven. Prima, misschien ga ik zelfs de 1e nog een keer namaken om het voor mijzelf te bewijzen.
thx allemaal!

Een groot verschil, bedoel je die 1.5 MHz verschuiving van buiten naar binnen?
Die ene winding verschil bij de oversteek, gaat het verschil echt niet maken. Strak of los wikkelen kan wel schelen, maar dat los je gewoon op door de antennedraad iets korter of langer te maken. Ik zou jezelf niet te veel laten (mis?)leiden/lijden door de "theoritische" lengte.

Ik vind de SWR in de dip belangrijker. Een dip op bijv 7.1 MHz van SWR = 3 heb ik liever niet vergeleken bij een dip van SWR = 1.2 op bijv 7.05 MHz.

Wat ook van belang is voor het rendement van je trafo, is dat de SWR sterk oploopt als je meer buiten de band afstemt. Dit wel even gecorrigeerd voor kabeldemping.

bfrqrv
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2023, 12:26

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#21 Bericht door bfrqrv »

duidelijk! Oh je hebt het over 1.5 mhz verschuiving?Dat komt mij tijdens de testen met de 1e versie wel bekend voor. Waar zie je dat aan dan, aan de wikkelingen?
Om niet het fenomeen uit het oog te verliezen in de 1e versie kon je wel een dip vinden, maar die zat altijd 1.5 mhz lager dan theoretische lengte. Dat zou nog niet zo'n probleem geweest zijn ware het niet dat de trafo dus bizar reageerde op hoogte en aarde. En het is lastig te geloven, maar er was echt niets anders in die 1e trafo dan alleen die wikkelingen.

Daarom vind ik het interessant om die 1e nog een keer "na te bouwen" om te zien of ik het kan reproduceren.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#22 Bericht door PA3DJS »

bfrqrv schreef: 18 dec 2023, 07:09 duidelijk! Oh je hebt het over 1.5 mhz verschuiving?Dat komt mij tijdens de testen met de 1e versie wel bekend voor. Waar zie je dat aan dan, aan de wikkelingen?
Om niet het fenomeen uit het oog te verliezen in de 1e versie kon je wel een dip vinden, maar die zat altijd 1.5 mhz lager dan theoretische lengte. Dat zou nog niet zo'n probleem geweest zijn ware het niet dat de trafo dus bizar reageerde op hoogte en aarde. En het is lastig te geloven, maar er was echt niets anders in die 1e trafo dan alleen die wikkelingen.

Daarom vind ik het interessant om die 1e nog een keer "na te bouwen" om te zien of ik het kan reproduceren.
Die 1.5 MHz komt uit jouw bevindingen. Het is niet iets dat specifiek is voor zo'n trafo. Wat wel vreemd is, is dat je die 1.5 MHz ook hebt op andere locaties. Je zou dan een andere verschuiving verwachten omdat de andere locatie waarschijnlijk heel anders is dan de eerste. Ik mag aannemen dat je meetfrequentie wel is wat je denkt dat het is. Hoe meet je de SWR/dip?

Ik vind het niet vreemd dat als je van binnen (stenen schuur?) naar buiten gaat, de hoogte verandert, of de draad in het algemeen anders hangt, je op 27 MHz een flinke verschuiving hebt.

Het kan heel onvoorspelbaar worden als er nog iets anders hangt of staat dat in resonantie komt bij (in jouw geval) 27 MHz. Denk even aan waslijn, onhandige lengte tuidraden van vaste mast, etc.

Een tweede antenne in de buurt (lees 3 m er bij vandaan en 3 m lager) heeft mij wel wat tijdverspilling opgeleverd. De dip was niet echt diep meer, en verschoven. De "noodantenne" weggehaald en probleem opgelost. Het ging ook om CB (voor mijn vader) en een stukje 10 m voor mijzelf.

bfrqrv
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2023, 12:26

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#23 Bericht door bfrqrv »

Oke ja helder ik begrijp alle variabelen en heb die dan ook exact hetzelfde gehouden in trafo test 1 en trafo test2.
Het is geen klein verschil , maar echt enorm. Aan de racties te zien moet het dan iets anders geweest zijn, maar is eigenlijk uitgesloten. Nog eenmaal het fenomeen, omdat het niet een kwestie was van alleen de dip zoeken, de antenne reageerde echt heel extreem op invloeden van buitenaf meer extreem dan je normaal al verwacht. Nogmaals jongens geen probleem hier hoor puur voor de techniek!


- Trafo 1 (zie 1e foto) is gemaakt van exact dezelfde spullen als trafo 2
- Draadlengte 5.10 is exact dezelfde draad, hij is niet eens van de hengel af geweest.
- SWR trafo 1 was een paar strepen uit de hoek op de gewenste frequentie MITS je dus de trafo binnen een meter van de grond hield. Maar dan nog was er een hele brede lagere dip rond 1.5mhz lager van maar 1 streep uit de hoek. Een opvallend groot bandbreedte dus 1.5 mhz lager die extreem dipte,
- Deed je die trafo boven een meter uitkomen dus stel 1.5-3 meter boven de grond (iedere plek getest, ook in de vrije ruimte) was de SWR op de gewenste frequentie 1:2 en nog steeds die hele brede bandbreedte op 1.5 mhz lager 1:1

Ik ben in de lucht opstelling niet verder gaan buigen/knippen, omdat 1.5 mhz omhoog wel heel afwijkend zou worden mbt de antenne lengte en werd het echt niet logisch meer. Naast dat feit was de gevoeligheid grond/geen grond dus 100x meer dan mijn trafo2 en als mijn gekochte endfed.

Als de theorie dit niet kan verklaren moeten we het laten gaan. Ik ben wel voornemens om een zelfde trafo als nr1 nog een keertje te maken dat zou wel kunnen bewijzen of er iets anders mis was, of dat die trafo 1 toch echt andere eigenschappen heeft.

Cor - PA4Q
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#24 Bericht door Cor - PA4Q »

Draadlengte 5.10 is exact dezelfde draad, hij is niet eens van de hengel af geweest.
Deze hengel is toch niet toevallig van carbonvezel?

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#25 Bericht door PA1AIS »

PA3DJS schreef: 17 dec 2023, 18:13 Ik tel er nog steeds 14 (net als bij de foto in #1)! Hij lijkt alleen in spiegelbeeld gewikkeld.

Op de 1e foto tel ik er 13, op de 2e foto 14.
De 1e wikkelreeks aan de lage kant heeft er 1 meer.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#26 Bericht door PA3DJS »

Waar meet je mee?

Ik neem aan dat je de hele hengel mee omhoog beweegt, omdat je anders de draad anders hebt bij het op en neer bewegen van de trafo. Meet de SWR eens continu en pak de kabel eens beet op verschillende plekken. Grote kans dat je SWR dan verandert. Als jij de trafo beweegt, beweeg je ook de coax cie er aan zit, en dat heeft invloed op de tegencapaciteit.

Een brede dip in geval van een dunne is meestal niet zo goed voor het rendement.

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#27 Bericht door Snof »

Dat had ik zelf nooit zo gedaan, loopt zo wel kort over de wikkelingen heen.

Afbeelding

bfrqrv
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2023, 12:26

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#28 Bericht door bfrqrv »

Cor - PA4Q schreef: 18 dec 2023, 13:16
Draadlengte 5.10 is exact dezelfde draad, hij is niet eens van de hengel af geweest.
Deze hengel is toch niet toevallig van carbonvezel?
Heb ook een glasfibermast maakt allemaal niet uit. Ik span ze ook al zo lang naast een carbon en geen verschil.
https://www.youtube.com/watch?v=idx1zdmeIOs

Het gaat hier ook om een vergelijk dus al zou het al uitmaken zal dat in beide gevallen zichtbaar zijn. Maar goed punt hoor! We moeten alle details langs gaan.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#29 Bericht door PA3DJS »

PA1AIS schreef: 18 dec 2023, 13:28
PA3DJS schreef: 17 dec 2023, 18:13 Ik tel er nog steeds 14 (net als bij de foto in #1)! Hij lijkt alleen in spiegelbeeld gewikkeld.

Op de 1e foto tel ik er 13, op de 2e foto 14.
De 1e wikkelreeks aan de lage kant heeft er 1 meer.
Dat was reeds geconstateerd, zie #19 en #20.

v.w.b. 13 of 14, het gaat om het aantal keren dat de draad door de kern gaat, zie eventueel #16.

bfrqrv
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2023, 12:26

Re: zelfbouw EndFed mysterie

#30 Bericht door bfrqrv »

Snof schreef: 18 dec 2023, 13:37 Dat had ik zelf nooit zo gedaan, loopt zo wel kort over de wikkelingen heen.

Afbeelding
mee eens! Dat zou de invloed ook geweest kunnen zijn

Plaats reactie