bomen en antennes

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: bomen en antennes

#16 Bericht door Hans PE1KWH »

Als je een boom als (vertical) antenne kunt gebruiken heeft hij ook invloed op jouw signaal.
https://play.fallows.ca/wp/radio/ham-ra ... d-antenna/

Ik merk het thuis ook. Als ik mijn HEXBeam rond draai is er een duidelijk verschil in het deel van de cirkel waar 15 tot 20 meter hoge eiken staan.
De ruis neemt daar flink af.

Als het blad er af is neemt het effect ook af.

Zoekontvanger
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 okt 2022, 15:07

Re: bomen en antennes

#17 Bericht door Zoekontvanger »

Een ieder bedank voor de reacties tot hier.
Ik doe nog niets met zenden maar ben wel in het heel klein bezig met ontvangen.
T.z.t. wil ik verhuizen naar een huis buiten de stad met een tuin en veel bomen om mij heen. Ik knuffel ze niet maar ik word blij van bomen om mij heen .
In mijn nieuwe huis wil ik ook gaan zenden en buiten antennes gaan plaatsen, vandaar mijn vraag.

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: bomen en antennes

#18 Bericht door 19DT2120 »

Je gaat er bijna altijd op vooruit, Veel minder tot geen QRM en waarschijnlijk de mogelijkheid van het plaatsen van antennes met of zonder mast!
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: bomen en antennes

#19 Bericht door ON5RKN »

19DT2120 schreef: 14 dec 2023, 20:00 Je gaat er bijna altijd op vooruit, Veel minder tot geen QRM en waarschijnlijk de mogelijkheid van het plaatsen van antennes met of zonder mast!
Ter uwe informatie Bomen absorberen RF op alle frekwenties!

Hoe hoger de frekwentie hoe meer,

Wij hebben nog mogen moeten laten toppen omdat signalen van point to point µ-wave's er niet meer doorgingen.

De chap in kwestie gaat er dus op achteruit.

https://ham.stackexchange.com/questions ... hes-absorb

https://www.abc.net.au/science/articles ... ed%20trees.

on4avt
Berichten: 1506
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: bomen en antennes

#20 Bericht door on4avt »

En wat denk je dan van dit? Deze staan richting West,huis is SW.
Links bomen is zuid.
20231215_161818_resized.jpg
20231215_161823_resized.jpg

on4avt
Berichten: 1506
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: bomen en antennes

#21 Bericht door on4avt »

En wat denk je dan van dit? Deze staan richting West,huis is SW.
Links bomen is zuid.
20231215_161818_resized.jpg
20231215_161823_resized.jpg
Al de bladeren zijn er nu af, maar s'zomers is dat éen groen muur. Hoogte schat ik op 25 m.
Misschien meer.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: bomen en antennes

#22 Bericht door ON5RKN »

Elke situatie is weer anders, maar ik vermoed wel dat je seizoensgebonden een verschil merkt
Het effect of HF zal wel kleiner zijn dan bvb op VHF of UHF

on4ged
Berichten: 340
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: bomen en antennes

#23 Bericht door on4ged »

Hoezeer de bomen invloed hebben op mijn uitzendingen kan ik niet echt zeggen vermist ik ook niet kan vergelijken. Maar werken doet het wel. Mijn 4-band-EFHW hangt hier op 3 m boven de grond, en omdat de tuin te klein is om hem rechtuit te spannen hangt hij hier met twee hoeken van ± 120°. Het uiteinde van de antenne loopt voor enkel meters door de boom waaraan de antenne bevestigd is. En om het zo te stellen hangt hij hier aan bijna alle kanten mooi tussen of vlak naast de bomen. Behalve in Noord-oostelijke richting, en in noordelijke richting staat de grote woonst van 11à 12 m hoogte. En toch heb ik hier nog mooie verbindingen maken. Misschien wel minder dan anderen, maar ik kan me er zeker tevreden met stellen, ik heb geen keuze. In Oostelijke richting heb ik wel de meeste verbindingen, maar ook in de richtingen die afgedekt zijn door de woonst en het groen werkt het ook nog. Ook van daaruit komen nog verbindingen binnen. Minder wel, maar er zijn er. Het perceel naast mij (westwaarts) is helemaal en hoog dichtgegroeid, maar de nieuwe eigenaar gaat nu beginnen met dat oerwoud te rooien. Benieuwd wat dat zou kunnen opleveren.
Veel vergelijk, tussen bebladerd of niet kan ik niet maken, ik ben niet zo heel actief., Maar ik ga dat nu toch wel goed in het oog hoeden wat het verschil gaat zijn als de tuin ernaast gerooid is.

Op VHF heb ik wel ervaringen gehad met gebladerte. Daar stond ik ooit in een bos en wilde een portable verbinding maken met een OM in de stad slechts enkele km verderop. Ik zag door het gebladerte de stad liggen maar geen verbinding mogelijk. Met één hand schoof ik een dikke tak opzij en creëerde zo een kijkgat op de stad. En daar was mijn verbinding met 59+. Dus op VHF is mijn besluit dat gebladerte zeker een invloed heeft. Op HF hoop ik binnenkort meer te weten.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Plaats reactie