G5RV jr op kantelbare paal?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

G5RV jr op kantelbare paal?

#1 Bericht door PD5NL »

Allen,

Ik probeer nog steeds de ultieme antenne te vinden voor naast mijn huis die ik kan (moet) kantelen.
Nu heb ik al eerder de vlaggenmast besproken. Van het een komt het ander en ik nu gekeken naar een ATAS-120A (bij vast locatie is aarde een uitdaging)
en een G5RV antenne. Die heb je in verschillende uitvoeringen.

Nu had ik het volgende bedacht. Stel ik maak gebruik van een G5RV junior en het midden plaats ik op een paal (geen idee wat voor materiaal) waar de ladder langs loopt naar beneden, en de zijkanten maak ik op elke kant vast aan de houten schutting. Deze paal kan ik kantelen.

Ik heb even een tekening gemaakt:
G5RV.jpg
Ik kan natuurlijk "spelen" met de hoogte van de kantelbare paal. De zijkanten van 7,75 meter en de hoogte van de ladder van 5,30 meter is een vast gegeven.
Maar ik kan de hoek wel iets sturen.- Paal een meter hoger/lager ofzo.
De schutting is van hout en loopt langs mijn huis en is ongeveer 12 meter lang. Als ik de paal ga kantelen dan ligt hij dus langs de schutting.

Wat wil ik bereiken: TX er RX op 40/20/10 meter met maximaal 100 Watt. Ik heb een FT-710 met ingebouwde tuner (vandaar dat ik kwam op de ATAS 120A)
en die wil ik het liefst ook gebruiken. Lukt dat niet dan losse tuner aanschaffen.

Gaat bovenstaande werken? Zo, niet kan ik dan aan de knoppen draaien om het wel werkend te krijgen?

Alvast bedankt!
73 Marco
Yaesu FT-710

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: G5RV jr op kantelbare paal?

#2 Bericht door pe1rea »

Waarom zou het niet werken?
Het is erg moeilijk om een antenne te maken die -niet- straalt.
Het is net zo moeilijk om een antenne te maken die altijd en overal optimaal straalt....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: G5RV jr op kantelbare paal?

#3 Bericht door PA9X »

Zoals Jinny al schrijft, het is niet moeilijk om een antenne te laten stralen. In het geval van de G5RV geldt wel, hoe hoger hoe beter. De kans dat die G5RV het beter gaat doen dan die ATAS-120 is tamelijk groot.

Ik denk dat je het gewoon moet gaan proberen. I.p.v. kantelen, kun je overigens ook denken aan een aluminium of glasvezel schuifmast.

PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

Re: G5RV jr op kantelbare paal?

#4 Bericht door PD5NL »

Ok. Mijn twijfel zit/zat in de horizontale elementen. Die maken (in mijn opzet) nu een lijn van 6 meter naar ongeveer 2 meter hoogte i.p.v. een horizontale lijn op 5/6 meter hoogte.

Ik had nog niet van een glasvezel schuifmast gehoord. Ik zal even googelen.

73 MArco
Yaesu FT-710

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: G5RV jr op kantelbare paal?

#5 Bericht door PH7R »

PD5NL schreef: 04 dec 2023, 18:11 Ik had nog niet van een glasvezel schuifmast gehoord. Ik zal even googelen.

73 MArco
Spiderbeam
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: G5RV jr op kantelbare paal?

#6 Bericht door pe1rea »

Ik heb een min of meer willekeurige dipool over het schip hangen, met het hoogste punt op bijna 12meter, en de andere punten op 2,5 en een meter of 4.
Voedingspunt hangt ergens op een meter of 6...
Ik voed het geheel met kippeladder.
Werkt vrij redelijk, alleen op 80 niet..
Moet ik nog eens naar kijken..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0PGA
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 aug 2005, 20:50
Roepletters: PAoPGA
Locatie: Geulle

Re: G5RV jr op kantelbare paal?

#7 Bericht door PA0PGA »

Je moet wel rekening houden met het feit dat een inverted vee antenne smalbandiger wordt, maar dat is te sturen met de lengte van de dipooldelen.
Het is in ieder geval een oplossing . Ik gebruik al jaren een W3DZZ zo (topbevestiging 19 meter, uiteindes op ca 6m).
Succes met je antenne, proberen is ook experimenteren.
73, Wim PA0PGA
Real radio's glow in the dark

on4avt
Berichten: 1505
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: G5RV jr op kantelbare paal?

#8 Bericht door on4avt »

PA9X schreef: 04 dec 2023, 16:47 Zoals Jinny al schrijft, het is niet moeilijk om een antenne te laten stralen. In het geval van de G5RV geldt wel, hoe hoger hoe beter. De kans dat die G5RV het beter gaat doen dan die ATAS-120 is tamelijk groot.

Ik denk dat je het gewoon moet gaan proberen. I.p.v. kantelen, kun je overigens ook denken aan een aluminium of glasvezel schuifmast.
Met een touw en katrol kan je de antenne ook optrekken of zakken.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: G5RV jr op kantelbare paal?

#9 Bericht door PE1PQX »

PA9X schreef: 04 dec 2023, 16:47 Zoals Jinny al schrijft, het is niet moeilijk om een antenne te laten stralen. In het geval van de G5RV geldt wel, hoe hoger hoe beter. De kans dat die G5RV het beter gaat doen dan die ATAS-120 is tamelijk groot.

Ik denk dat je het gewoon moet gaan proberen. I.p.v. kantelen, kun je overigens ook denken aan een aluminium of glasvezel schuifmast.
Je ladderlijn vind het meestal niet fijn langs een alu paal te 'lopen'. Je krijgt mogelijk impedantie verschillen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: G5RV jr op kantelbare paal?

#10 Bericht door pe1rea »

Om de paar meter draaien, probleem alweer opgelost.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: G5RV jr op kantelbare paal?

#11 Bericht door PE1PQX »

pe1rea schreef: 05 dec 2023, 15:56 Om de paar meter draaien, probleem alweer opgelost.
ik zou afstand houden tussen ladderlijn en alu paal.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: G5RV jr op kantelbare paal?

#12 Bericht door PA2S »

Mij is niet duidelijk hoe de schuur en schutting ten opzichte van het huis staan. Ook is van belang tot in hoeverre het huis in de weg kan staan. Als de antenne niet op de woning kan/mag, dan is de berging inderdaad wel een optie.

Je mast/paal mag (voor vergunningsvrij) maximaal 5 meter boven het dak van de berging uitsteken, vermoedelijk kun je die hoger maken dan je aangeeft (tenzij de berging maar 1 meter hoog is...).

Bedoel je met de ladder een symmetrische voedingslijn, zoals dat 450 Ohm kunststof spul? Die zul je in elk geval moeten aanpassen aan de zender en daarvoor is de interne tuner daarvan niet geschikt, want die verwacht een asymmetrische voedingslijn (zoals coax).

Als ik het moest maken zou ik een externe tuner in de berging zetten met een stroombalun naar de ladderlijn. De rest doe je dan met coax. Of de tuner de boel kan aanpassen, is niet zomaar te zeggen. Dat valt wel te berekenen, maar dat is een verhaal apart.

Het grote voordeel van een symmetrische en horizontaal gepolariseerde antenne (zoals die G5RV) is dat je over het algemeen minder lokale storing ontvangt. Mogelijk helpt het ook als de antenne wat verder weg staat van woningen (vooral zonnepanelen met micro omvormers of optimisers zijn vreselijke piratenzenders).

Een glasvezel schuifmast is in mijn optiek een goede mogelijkheid, omdat je die kunt uitschuiven en niet hoeft te kantelen. Ook kan hij makkelijk omlaag als het hard gaat waaien.

Ik heb een MFJ glasvezel schuifmast tegen het tuinhuis staan. Een ladder tegen het gebouw en je schuift hem makkelijk in of uit. In mijn geval ondersteunt de mast een helft van mijn 2 x 13 meter dipool (met ladderlijn). Door te spelen met de hoogte van de helften kun je de balans verbeteren en lokale storing wat reduceren. Daarvoor is de schuifmast handig. In het verleden gebruikte ik een katrol waarmee het einde omhoog of omlaag kon. Over een tweede katrol liep het touw waarmee de dipool vast zat. Zie hier hoe dat gedaan was:

http://www.dx.nl/?p=81

Op deze pagina komt de glasvezelmast een paar keer in beeld:

http://www.dx.nl/?page_id=235

Een tweede glasvezelmast ondersteunde het uiteinde bij het tuinhuis achter in de tuin. Het andere uiteinde loopt richting woonhuis.

Later is er een aluminium mast gekomen en ligt een schuifmast op zolder (nee, die doe ik niet weg). De mast aan het tuinhuis is er nog steeds.

De uiteinden van de dipool zijn verlengd met 1 mm kunststofdraad (merk Mamutec van de bekende bouwmarkt H...bach). Uiteinden zijn prima geïsoleerd en de draad loopt over katrollen met aan het einde een plastic flesje water. Bij wind buigt de antenne mee en gaat het niet stuk. Tot mijn verbazing blijft de draad lang heel, ondanks de zon.

Een vertical werkt het beste als hij vrij staat en voorzien is van radialen. Nog los van de grotere hoeveelheid lokale storing, als de vertical tussen huizen staat zal het een stuk minder goed gaan werken. Bedenk ook dat stroom straalt en dus het onderste deel het meeste. Het "zwaartepunt" qua stroom zit bij een dipool in het midden en dus al snel een stuk hoger.

In mijn situatie had ik een vertical geprobeerd met de mast tegen het tuinhuis, maar bij testen via verschillende Web SDR's bleek dat de vertical het niet beter deed. De G5RV is een stuk simpeler en ik zou daarmee gewoon aan de slag gaan. De ladderlijn wel op afstandhouders plaatsen. Is behoorlijk stabiel, bij sneeuw of ijzel verloopt de afstemming een beetje, maar dan draai ik gewoon even aan de knoppen van de tuner.

Succes!

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: G5RV jr op kantelbare paal?

#13 Bericht door PH7R »

Ipv G5 kun je ook een verbeterde versie proberen ZS6BKW, zie PA0FRI https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/ZS6BKW/zs6bkw.htm
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

Re: G5RV jr op kantelbare paal?

#14 Bericht door PD5NL »

Bedankt voor alle antwoorden. Ik begrijp dat een glasvezel mast de voorkeur heeft. Ga ik naar op zoek.

Verder is de verbeterde versie geen optie door de lengte. Vandaar de G5RV junior.

De stand van het huis t.o.v. straat is niet relevant. De antenne gaat omhoog/zichtbaar worden als ik ga TX en anders niet zichtbaar.
Dus kantelen/ schuiven gaat het sowieso worden tijdens gebruik.

De schutting staat op 50 cm van de berging. Dat gedurende 12 meter van voor naar achter. Met de ladder bedoel ik het gedeelte wat van de G5RV naar beneden gaat. Dat is dus de 5,30 meter.

73 Marco
Yaesu FT-710

PB4PT
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: G5RV jr op kantelbare paal?

#15 Bericht door PB4PT »

Ik heb hier in de postzegelachtertuin ook een aantal jaren een zelfbouw-'G5RV jr' gebruikt, en daarvoor een zelfbouw versie van de W8010. Beide antennes werkten best wel aardig. Toen er wat slijtage optrad na een aantal jaren, werd het weer tijd voor iets anders.

Ik ben op zoek gegaan naar ontwerp van een zolang mogelijke dipool (uiteindelijk met wat gezigzag op de uiteinden) waarbij de lengte van elk been van de dipool uit de buurt blijft van een halve golflengte op enige amateurband waarvoor ik de antenne wil gebruiken.

In mijn geval leverde dat een dipool op van 2 x 13.5m, maar er zijn veel meer lengtes mogelijk. Ik herinner me zelfs excel files die suggesties doen voor handige lengtes.

Je krijgt dan een antenne die zeer onwaarschijnlijk een goede SWR heeft voor enige HF band, maar de SWR zal ook niet zo hoog/beroerd zijn dat je het met een tuner kunt oplossen (omdat je uit de buurt blijft van een beenlengte die erg hoog impedant wordt).

In combinatie met een remote tuner die onderaan de open-feedlijn naar de dipool hangt, levert dat een antenne op die nergens perfect is, maar op veel banden goed functioneert.

Overwegingen: maak dipool zo lang mogelijk om voor de laagste band toch nog een klein beetje signaal af te stralen. Zorg dat het voedingspunt niet hoog-impedant wordt waardoor de tuner er niets meer mee kan. Breng de tuner naar de antenne, zodat je op de coax tussen tuner en TRX al een redelijke afsluiting hebt.

Succes!

Plaats reactie