Welke antenne zou jij gebruiken?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#31 Bericht door PA3DAT »

Ik ben al meer dan 40 jaar blij met een FD4 Windom-antenne. Maar ik kan die lengte van 41m hier goed kwijt, ik vind het echter niet bepaald een handige antenne om mee te nemen op vakantie... :D

(Dan gebruik ik mijn hengeltje als 5m lange vertical voor 10/12/15/17/20/30/40m. Een antenne van minder dan € 10 aan materiaal waarmee ik de hele wereld werk op alle genoemde banden. Ook NW. Zeeland en Atarctica op 40m. Maar dat heb ik al vaker geschreven :oops: )
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on4ged
Berichten: 340
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#32 Bericht door on4ged »

Als je hoog de bergen in trekt zou ik omwille van het gewicht en de afmetingen die je dan sowieso moet meezeulen opteren voor de HighEndfed 10-80. Die is het gemakkelijkst op te hangen en heeft maar één bevestigingspunt nodig, je mast dus. Maar die kan je ook gemakkelijk met een touw over een tak van een boom de hoogte in brengen en dan als sloper naar beneden naar de TRX. Zo doe ik het ook, als ik het eens een keertje doe.Ik ben wel nog nooit hoog in de Zwitserse of andere bergen geweest, maar het principe telt overal.
Er wordt hier wel eens gesproken van een symmetrische antenne en dat die minder storing zou oppikken, maar dan maak ik me daarbij de bedenking dat wanneer je hoog in de Zwitserse bergen bent er toch wel heel wat minder storing op te pikken zal zijn. (vermoed ik)
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#33 Bericht door PE7K »

Ik gebruik zo'n endfed antenne in Zwitserland en ik heb nagenoeg geen QRM. Nadeel in de bergen is wel dat die 'bergen' veel tegenhouden als de antenne ongunstig is opgehangen. Ik heb gelukkig een gunstige opstelling die vanuit een mast van 10 meter het dal in gaat en dan uiteindelijk op 15 meter hoogte in een boom eindigt. Aan de zuidkant zitten hoge bergen maar richting noordwest worden de bergen als maar lager dus verbindingen met Nederland gaan meestal erg goed op 40 en 80.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#34 Bericht door PA9X »

on4ged schreef: 29 jan 2024, 10:08 maar dan maak ik me daarbij de bedenking dat wanneer je hoog in de Zwitserse bergen bent er toch wel heel wat minder storing op te pikken zal zijn. (vermoed ik)
Dat kan ik dan meteen weerleggen. Afgelopen zomer in Zwitserland op 1800m hoogte met een 23 m lange draad schuin omhoog de boom in en een CG-3000 tuner. Twee chalets in de buurt met zonnepanelen en een hoogspanningskabel op een 50 meter afstand. 's Avonds nog eens storing van vermoedelijk LED verlichting in de tuin van de buren een stukje verderop. S7 continu op 20 meter :(

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#35 Bericht door PE7K »

Dan heb je helaas pech gehad. Mijn ervaring was gelukkig beter.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

PA7HS
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:43
Roepletters: PA7HS
Locatie: Zwolle

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#36 Bericht door PA7HS »

Op de 80 meter band werk je naar NL via NVIS, de opstellingsrichting van de antenne maakt nagenoeg niets uit en de nabije bergen ook niet.
73's, PA7HS Hans

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#37 Bericht door PE7K »

Ja, dat is natuurlijk zo maar wat ik wel vreemd vind is dat als ik de draad 60 graden (tov de eerdere richting) naar het westen uitspan, in een andere boom en op ongeveer dezelfde hoogte dat ik veel minder goede resultaten heb. Het is wel zo dat in situatie 1 de ondergrond naar beneden wegloopt (het dal in), terwijl in situatie 2 de ondergrond gelijk blijft tov de antenne. In allebei de situaties loopt de draad iets naar beneden vanaf voedingspunt. Het vergelijk tussen beide situaties was natuurlijk niet precies op hetzelfde moment, vergelijken is dus lastig.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

PA7HS
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:43
Roepletters: PA7HS
Locatie: Zwolle

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#38 Bericht door PA7HS »

Vergelijken van antennesituaties is lastig op 80m aangezien de propagatie op die band bijna nooit stabiel is.
Mijn ervaring is dat het relatief veel tijd kost om antennes te vergelijken, vooral als het dezelfde antenne is of antennes met ongeveer dezelfde eigenschappen.

NVIS gedrag zal in de praktijk zeker afwijken van de fraaie tekeningetjes die we in lesboeken tegenkomen a.g.v. omgevingsvariabelen.
Als je de antenne dan, zoals in jouw situatie ca. 60 gr. draait en ook de hoogte boven de grond wat wijzigt zal de af- en opstraling ook wat wijzigen.

Met antennes experimenteren verveelt nooit, je komt telkens weer voor nieuwe uitdagingen te staan.
Vooral als je beperkt bent m.b.t. de opstelmogelijkheden is het aldoor een uitdaging om de prestaties toch weer te verbeteren.
Als je een have golf dipool op ideale NVIS hoogte kan uitspannen ben je snel klaar, dat werkt ongeveer altijd uitstekend maar dan is het weer geen uitdaging meer HI.

Succes, het komt vast goed.
73's, PA7HS Hans

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#39 Bericht door PE7K »

PA7HS schreef: 30 jan 2024, 13:21 Met antennes experimenteren verveelt nooit, je komt telkens weer voor nieuwe uitdagingen te staan.
Succes, het komt vast goed.
Ja, ik vind het een leuk onderwerp. En dat de uitkomst niet altijd vaststaat maakt het alleen maar leuker. Dank :)
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#40 Bericht door pa3met »

PA3DAT schreef: 28 jan 2024, 22:14 Ik ben al meer dan 40 jaar blij met een FD4 Windom-antenne. Maar ik kan die lengte van 41m hier goed kwijt
ik smeet die handel wel eens half in een boom, op een heg, soms zelfs op de grond. Niet ideaal, da's waar.
zigzaggend op een plat dak en dan schun nara ekeden ging ook best aardig.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

on4ged
Berichten: 340
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#41 Bericht door on4ged »

pa3met schreef: 30 jan 2024, 17:29
PA3DAT schreef: 28 jan 2024, 22:14 Ik ben al meer dan 40 jaar blij met een FD4 Windom-antenne. Maar ik kan die lengte van 41m hier goed kwijt
ik smeet die handel wel eens half in een boom,.......... soms zelfs op de grond.
Ik zag onlangs een filmpje (vermoedelijk op YouTube) waarin een OM demonstreerde hoe hij met zijn EFHW HF-antenne die gewoon op de grond gegooid was enkele DX verbindingen maakte. Ik vond dat toch wel zeer ongeloofwaardig, maar het bleek toch wel te werken.
Ik zou graag eens weten of er hier nog OM's zijn die dit ook ooit eens gedaan hebben en hoe hun ervaringen daarmee waren.
Zelf ga ik dit toch ook wel eens uitproberen. Benieuwd naar het resultaat. Het zou natuurlijk wel heel fijn zijn mocht dit effectief werken. Het zou heel wat gezeul met extra materiaal besparen als je onderweg bent en geen mast etc. moet meepakken. Meer plaats in de rugzak en minder gewicht te dragen.
Waar ik dat filmpje juist gezien heb en van wie het was kan ik helaas niet meer terugvinden.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

PE0DNY
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#42 Bericht door PE0DNY »

Als er goede condities zijn werkt bij wijze van spreken een natte vinger ook.
Vorig jaar had ik een experimentele HF antenne gemaakt voor een paar HF banden, maar niet voor de 6m band.
Toch ontving ik signalen uit de Ukraine met een sterkte die ik tot dan nog nooit eerder had gezien +36 met FT8 en vele met +25 of hoger
Ik vroeg me af waar die knaap mee werkte en met een swr van 1:3 (behapbaar voor de tuner) een poging gewaagd een verbinding te maken.
Ik kreeg +35 terug, wonderbaarlijk wat je kunt werken op een stuk draad als er goede condities zijn.
73 Ynte

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Welke antenne zou jij gebruiken?

#43 Bericht door pa3met »

PE0DNY schreef: 30 jan 2024, 23:46 Als er goede condities zijn werkt bij wijze van spreken een natte vinger ook.
Except: dit is al die jaren door, ook als er geen goede condx zijn. Ja het kan beter maar het is zeker geen natte vinger. Al zou het maar zijn dat je natte vinger op de connector verrassend vervelend gevoel kan opleveren.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie