telescopische antennemast

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
François
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 dec 2008, 20:38
Roepletters: ON4NYO
Locatie: Wenduine

telescopische antennemast

#1 Bericht door François »

Hallo ,

ik wil een telescopische mast aankopen van zo'n 6- 10 mt lengte ...je komt bv op de standaard glasvezelmast o.a. te koop bij Veenstra ...maar je komt er ook tegen op internet o.a Bol.bom ,vida onder de naam Vlaggenmast in Aluminium ,

De bedoeling is mijn long wire antenne hiernaar toe te leiden vanuit het verluchting rooster in het huis dat op een 7 mt hoogte is gelegen.
bij de glasvezel mast is de top wel heel dun , en kan je misschien beter 1 of 2 lengtes minder uitschuiven .Bij de Aluminium zit je nog op 1 cm bij het einde van een 6 mt lengte.

Wat is nu het beste / en zeker het veiligste ...denk dan bv aan onweer " bliksem " !! een glasvezelmast of aluminium ...heb ook geen idee wat het sterkste is

groeten,,

françois

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: telescopische antennemast

#2 Bericht door PE7K »

Dag François,

Ik heb zo'n alu mast van Wimo. Die van Veenstra hebben kunststof klemmen zodat de mast uitgeschoven blijft en daar had ik geen vertrouwen in. Ik zou de mast aarden op een eigen aardpunt wat je moet maken, dus niet aan de randaarde van je electriciteitsnet en goede bliksem zekeringen in de coax helpt ook. Maar als de bliksem in je mast slaat moet je rekening houden met flinke schade aan apparaten, zelfs als alles netjes op orde is.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

François
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 dec 2008, 20:38
Roepletters: ON4NYO
Locatie: Wenduine

Re: telescopische antennemast

#3 Bericht door François »

hallo PDOMT,

dat is het hem juist ...heb schrik van de bliksem ...als we nog in het binnenland woonden hebben wij de bliksem binnen gekregen ,we woonden in een gesloten bebouwing en de buurman had ook van dit !! wij hadden ook veel schade .

nu wonen we aan zee , een open bebouwing en de overbuur heeft de bliksem ook al binnen gekregen , vlak op de schouw ...schouw afgebroken en door het dak gevallen ...de elektriciteits kast ( zekering kast ) was ook verbrand .

daarom ook mijn vraag ...wat is nu het veiligste een aluminium of glasvezelmast .

ik denk als de bliksem echt op de mast komt ...er zo overslag is naar de longwire , ( als ik het niet vergeet ) koppel ik de transceiver los van de antenne na beeindigen verbindingen met andere amateurs.

grt,

françois ON4NYO

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: telescopische antennemast

#4 Bericht door PE7K »

Tja, glasvezel geleidt geen stroom maar als de bliksem eenmaal zo dicht bij gekomen is dan helpt niet veel meer denk ik. Kerk bouwen niet al te ver weg?
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2568
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: telescopische antennemast

#5 Bericht door PA5COR »

Geisoleerd mastje maar dan gaat de meeste vermogen door je draadje heen naar binnen.
Zelfs zonder antenne buiten loop je kans op inslag zie je eigen verhaal over de buurman inslag op schouw.
Ik ben hier het hoogste punt zeker toen de 23 meter hoge vertical stond voor 160 meter ( huizen 9 meter hoog) maar toch sloeg bliksem in op een ander huis in de C.V. ketel op zolder 50 meter verderop, mijn vertical geaard bij bliksem via 8 mm dikke koper pen aan aardpen.
De bliksem legt kilometers af zonder geleider die laatste meters doen het hem niet.
Je kan alu mast gebruiken bij onweer de antenne draad naar buiten brengen.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: telescopische antennemast

#6 Bericht door PA3DJS »

PA5COR schreef: 30 aug 2023, 18:42 Geisoleerd mastje maar dan gaat de meeste vermogen door je draadje heen naar binnen.
Zelfs zonder antenne buiten loop je kans op inslag zie je eigen verhaal over de buurman inslag op schouw.
Ik ben hier het hoogste punt zeker toen de 23 meter hoge vertical stond voor 160 meter ( huizen 9 meter hoog) maar toch sloeg bliksem in op een ander huis in de C.V. ketel op zolder 50 meter verderop, mijn vertical geaard bij bliksem via 8 mm dikke koper pen aan aardpen.
De bliksem legt kilometers af zonder geleider die laatste meters doen het hem niet.
Je kan alu mast gebruiken bij onweer de antenne draad naar buiten brengen.
Ja, dat is het. De bliksem legt kilometers af door de lucht en zwabbert richting aarde. Eenmaal dicht bij de aarde laat de opbouw van de bliksem zich pas beinvloeden als hij toevallig op zo'n 25..50 m in de buurt van iets komt dat beter geleidt dan lucht. Je kunt dus dodelijk getroffen worden als je op bijv 50 m van een 100m hoge mast staat. Bij ons is dat jaaaaren terug gebeurd in de buurt van een 70 m hoge mast. De persoon in kwestie is overleden, zijn hond had het overleefd. Het ging om een directe inslag op de paraplu van de wandelaar met hond.

Als je voor glasvezel gaat, en geld is niet de beperkende factor, zou ik voor een Spider beam mast gaan. Ik heb hier zo'n relatief goedkope Veenstra/Wimo mast. Het ding is echt taai/sterk maar wel flexibel. Om een draad strak te houden zul je vermoedelijk de bovenste twee delen eruit moeten halen.

Ik heb ook een 18 Spiderbeam mast. Het topdeel is aan de bovenkant reeds 4 mm dik. De mast is natuurlijk wel zwaarder (vanwege de diameter/wanddikte) en duurder. Mocht je een keer schade hebben, de delen van de Spider Beam masten zijn los te bestellen.

Jan pa3abk
Berichten: 373
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: telescopische antennemast

#7 Bericht door Jan pa3abk »

Hoi Francois,

Een paar maanden geleden heb ik 2 masten aangekocht bij VIDA-XL.
Voordeel is dat een vlaggenmast in de tuin maximaal 6M hoog mag zijn en tenmiste 20cm van de stoeprand kan staan.
Hiermee hebben eigenaren van een "zadeldak", waarbij het wettelijk snijpunt al bij de vloer van de zolder begint, de mogelijkheid om de antenne draad door de vlaggenmast in de (korte) voortuin op laten te pikken en "over" het zadeldak in de tuin vast zetten. Bijvoorbeeld een EndFed over je dak naar het schuurtje in de achtertuin.

VIDAXL had (toendertijd) 2 soorten: een uitschuifbare en een alu stapelmast. Heb ze allebei besteld.

Wat de uitschuifbare betreft. Daarvan is elke sectie "geisoleerd". (Althans ze meten "hoog-Ohmig"...)
Dus als je hem als HF vertikaal wilt gebruiken moet er een draad antenne mee worden gehesen.
In het beide pakketten zitten onderdelen om een vlag te hijsen.
Voordeel is wel dat er weinig energie weglekt via de mast naar aarde.
Hij is "licht" en voor /P gebruik best handig. Een INV-V of (lichte) vhf/uhf antenne in de top kan hij makkelijk hebben..
De hoogste/laatste pijp heeft een diameter van 26mm.
De grondpijp 50mm. Een parasol(tegel)voet heeft ook ongeveer die maat.
Bijgeleverd worden 2 plastic ogen, waarvan 1 vast in de top kan worden gezet.
Er wordt een kunststof grondkoker bijgeleverd. (Hiervoor zijn zgn parasolboren te koop)
Maximale Lengte 5m55.
De lengte is makkelijk aan te passen doordat elke sectie met een "schroef klem beweging" is te fixeren.
Gewicht rond de 2kg.
Ingeschoven is hij 1m10lang.
Afgezien van het gewicht, makkelijk mee te nemen en redelijk "zwiepvrij" bij sterke wind.
Elke sectie is "geisoleerd" zodat er weinig energie direct weglekt via de mast zelf.
Dat laatst is van belang als je toevallig een "spanningsbuik" nabij de mast zou hebben.
--
De tweede is een deelbare buizenmast.
Buisdiameter overall van 46mm. Lengte per sectie 1m13 waarvan +/- 13cm versmald is voor insteek op de volgende sectie. Is dus: "stapelbaar per meter" en heeft over de hele lengte dezelfde diameter.
Totale lengte 6m23. Kunststof buis wordt meegeleverd.
De secties maken wel onderling "electrisch" kontakt. Maar het is verstandig om elke sectie toch "electrisch" te "benadrukken". Bijvoorbeeld met een "parker" of wat je ook vaak ziet met een (of meerdere) kleine zaagsnede(s) in het "dikke" einde en een RVS 50mm slangenklem om het aan te drukken.
Bij de scheepvaart had men het dan over het "rusted bolt" effect, kraak storingen veroorzaakt door "stagen" die ontvangst beinvloeden.
De onderste sectie van beide masten passen ook in een 50mm "mof" van Martens (te koop in bouwmarkt) mocht je overwegen om hem aan de onderkant "geisoleerd" op te stellen en daar "aan te stoten" met HF. Bijvoorbeeld bij een End Fed die dan via de mast over je zadeldak zijn weg vind naar een klein paaltje bij de schuur in de achtertuin. Past ook in een standaard parasol(tegel)voet.

Vwb onweer e.d. het sowieso verstandig je antenne "los" van je transceiver te doen en aan aarde te leggen.
Dan ook aan een aarde waaraan je TRX niet hangt maar ja als je "echt" een inslag hebt is er weinig veilig in je huis.

Overweeg wel dat producten die gefabriceerd worden voor een specifiek doel men eigenlijk ze ook voor dat doel moet gebruiken.
Ik heb wat bedenkingen voor de alu stapelmast. Of je moet de secties isoleren of altijd zorgen dat ze elektrisch goed zijn doorverbonden.
Met wat regenbuien en windvlagen verwacht ik op termijn wel onregelmatigheden bij het in resonatie brengen van de antenne.

Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: telescopische antennemast

#8 Bericht door PA0ETE »

Ik heb meerdere glasvezelmasten en één zo'n vlaggenmast van Bol.

De klemmen van de alumast die ik heb zijn niet super. Maar op zich kun je daar ook roestvrije slangenklemmen gebruiken met rubbervoering, zoals ik ook bij de glasvezelmasten doe. Hij is wat steviger maar niet heel veel.

Er zijn qua bliksem voor- of nadelen te noemen, maar die gelden maar in een deel van de gevallen. Zoals Wim ook al aankaart, bliksem is zo'n random verschijnsel. Met een dunner draadje loop je de kans dat je de bliksem binnenkrijgt, maar met een aluminium mast ook. Wil die metalen mast enig veiligheidsvoordeel opleveren, dan zal hij goed geaard moeten zijn, anders is het verschil meestal niet zo heel groot. Ik denk dus dat het echt in een beperkt aantal gevallen enig verschil maakt. En je wilt hem als antennemast gebruiken, dus linksom of rechtsom moet er een geleider langs lopen (tenzij je de zender bovenin op accu's laat werken en die draadloos aanstuurt).
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: telescopische antennemast

#9 Bericht door TheoP »

Gewoon voor de vakantie gebruik ik een glasvezel mastje van DX wire.
10 of 15 meter hoog, net wat ik nodig ben.
Dit moet thuis toch ook nog wel te doen zijn?

Theo
Bijlagen
Elehuizen 29-08.jpg

François
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 dec 2008, 20:38
Roepletters: ON4NYO
Locatie: Wenduine

Re: telescopische antennemast

#10 Bericht door François »

goede namiddag,

alvast mijn dank voor de reacties en de tips

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: telescopische antennemast

#11 Bericht door pe1cmo »

Kijk even bij Wind antenne techniek. Die verkoopt antennemasten (schuifmasten) van Flammex uit Duitsland. Die masten gebruik ik al jaren professioneel. 1.35 ingeschoven en 10m uitgeschoven.

https://www.frick-geraetebau.de/rundrohrmaste/
https://www.frick-geraetebau.de/uebersi ... rohrmaste/

FGRM 70
1,34/10/9
eloxiert
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: telescopische antennemast

#12 Bericht door Thijzer »

Een kerkgebouw vlakbij houdt de bliksem niet weg. Wat iemand al zei, de bliksem legt kilometers af door nagenoeg niet-geleidende lucht en een kerktoren of GSM-mast maakt dan ook niks meer uit. Een bliksemafleider trekt ook geen bliksem aan maar leidt wel de ontlading naar aarde via een koperleiding zodat de ontlading minder schade aanricht doordat 'ie niet via de constructie loopt.

Wat betreft die vlaggenmasten, daar heb ik er ook eentje van. Voor een groundplane voor 2m of 70cm is het prima maar ze zijn niet stabiel genoeg voor een draad of beam. Ook de uitschuifmast van Veenstra, Moonraker geloof ik, is niks. De secties worden door een boutje geklemd maar die draait in een ingeperste rampamoer in een kunststof kraag. Met een beetje stevig aandraaien, duwt die rampamoer zich al uit de zetting en flikkert alles in elkaar. Rommel dus.

Ik gebruik het liefst een mast met klemmen rondom de buis. In de buis zitten een paar zaagsnedes waardoor de buis wat geknepen kan worden en goed vat heeft op de kleinere sectie. Dan kun je met gemak 10m de lucht in. Niet goedkoop, wel goed.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: telescopische antennemast

#13 Bericht door TheoP »

Vlaggemast gebruik ik ook, naar volle tevredenheid.
Wel even aandacht besteden aan de klemmen en de opvulbussen in deze paal.
Bliksem slaat altijd in het punt, welke het dichts bij aarde zit.
En dat is niet het hoogste punt. :D

Theo
Bijlagen
IMG_1427.JPG
IMG_1429.JPG

Plaats reactie