Ondergrondse dipool (bijna) even goed als dipool op 8m hoogte

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Ondergrondse dipool (bijna) even goed als dipool op 8m hoogte

#1 Bericht door Paula Bean »

Raisa doet een test waarbij ze een ondergrondse dipool vergelijkt met eentje die op 8 meter hoogte hangt. Het verschil is minder groot dan verwacht!


youtu.be/N4V2H5dzaeU

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Ondergrondse dipool (bijna) even goed als dipool op 8m hoogte

#2 Bericht door TheoP »

Grappig, als ik dit doe blijft er van het ontvangst signaal niets meer over :D
Laat staan er mee te gaan zenden.

Theo

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Ondergrondse dipool (bijna) even goed als dipool op 8m hoogte

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Paula Bean schreef: 26 aug 2023, 11:08 Raisa doet een test waarbij ze een ondergrondse dipool vergelijkt met eentje die op 8 meter hoogte hangt. Het verschil is minder groot dan verwacht!


youtu.be/N4V2H5dzaeU
Is ze een bekende vlogger? Zo komt het filmpje op mij over.

Probeer het een keer uit een deel je ervaring met ons.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Ondergrondse dipool (bijna) even goed als dipool op 8m hoogte

#4 Bericht door PE7K »

Ik ga over een paar weken proberen mijn hele oude Fritzel FD-4 uit te spannen over een helling (horizontaal zelfde hoogte) en vastzetten met tent haringen. Ik wil ook wel eens weten wat het verschil is...
73, Mariëtte https://pe7k.com/

on4avt
Berichten: 1506
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Ondergrondse dipool (bijna) even goed als dipool op 8m hoogte

#5 Bericht door on4avt »

Iedereen zijn mast weggooien en antenne's onder de zoden,! HI!

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Ondergrondse dipool (bijna) even goed als dipool op 8m hoogte

#6 Bericht door Hans PE1KWH »

Hm minder groot dan verwacht, ik hoor het ON station toch 2 S punten minder doorgeven, dat is 12 dB.

Als je in het filmpje kijkt waar ze zit ( heuvel boven een meer ) en welke grond ze heeft ( nogal droge bosgrond ) geloof ik best dat het werkt zoals getoond.
Doe je dat hier in een vette klei polder zal het verschil zeker groter zijn tot nagenoeg niets meer kunnen horen/werken.

Het is een grote uitdaging een antenne te maken/weg te werken die helemaal geen signaal meer opvangt of uitstraalt.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Ondergrondse dipool (bijna) even goed als dipool op 8m hoogte

#7 Bericht door PD5DJ »

Hans PE1KWH schreef: 26 aug 2023, 15:52 Hm minder groot dan verwacht, ik hoor het ON station toch 2 S punten minder doorgeven, dat is 12 dB.

Als je in het filmpje kijkt waar ze zit ( heuvel boven een meer ) en welke grond ze heeft ( nogal droge bosgrond ) geloof ik best dat het werkt zoals getoond.
Doe je dat hier in een vette klei polder zal het verschil zeker groter zijn tot nagenoeg niets meer kunnen horen/werken.

Het is een grote uitdaging een antenne te maken/weg te werken die helemaal geen signaal meer opvangt of uitstraalt.
Ik wilde net exact hetzelfde opmerken, dat zand en klei wel een degelijk groot verschil maken.
Zelfs nat en droog zand.
In het bos op een hoog gelegen plek heb je de beste kans op een droge spot = minder invloed.
PD0MT schreef: 26 aug 2023, 13:07 Ik ga over een paar weken proberen mijn hele oude Fritzel FD-4 uit te spannen over een helling (horizontaal zelfde hoogte) en vastzetten met tent haringen. Ik wil ook wel eens weten wat het verschil is...
Vergeet daarbij ook niet dat een huidige dipool die je nu gebruikt niet zal werken. althans je zult moeten knippen.
Beste is gewoon zoals zij zegt, een 1:1 balun maken, en dan een nieuwe dipool maken.

Ik ben altijd wel in voor dit soort experimenten :-), had het al met een paar jongens hier uit haarlem om een keer de duinen in te trekken en ook te experimenteren hiermee :-)
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Ondergrondse dipool (bijna) even goed als dipool op 8m hoogte

#8 Bericht door pa3dsc »

Je zou het met wsprnet.org kunnen uitzoeken.
5.9 ??
beter is het meten van de signaal sterkt.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Plaats reactie