Storing op HF

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Storing op HF

#16 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Heb je PLC's in huis? Of mogelijk de buren?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Storing op HF

#17 Bericht door PD1A »

PLC's? heb je voorbeelden?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Storing op HF

#18 Bericht door PA3DJS »

PD1A schreef: 20 aug 2023, 10:39 Ik gebruik een Yaesu FT 817 op accu pakket en om te zoeken de bijgeleverde rubber duck aan de bovenkant, dan is de storing overigens wel een heel stuk minder maar de ontvangst is dan ook minimaal.
Als ik dan naar metalen delen loop en druk de rubber duck tegen een willekeurig groot metalen deel zoals een metalen raamkozijn, dan loopt ook de storing weer op, maar ook als ik de antenne bij de Wifi of stoppenkast duw of een stopcontact maar daar zit ook weer verschil in. Niet elk stopcontact heeft dezelfde sterkte aan storing. Zelfs als ik de antenne tegen de stoppenkast duw en deze dan uit zet heb ik nog die storing. Ik denk dat het bij mij in het appartementen complex iemand boven of onder mij is omdat deze de hele HF dichtgedrukt met S9+.
Zo'n 817 is een prima "draagbaar iets"!

Zodra je bij "zwevend" metaal komt, of zelfs metaal dat via-via aan aarde zit, kan de storing en het gewenste signaal toenemen. Dat rubberding koppelt dan met het metaal waardoor je antenne feitelijk groter wordt. Jouw eigen lijf, dat als tegencapaciteit kan dienen, draagt ook bij aan de antennewerking.

In mijn beleving is een monopool en verre van ideale oplossing om storing te zoeken.
Een loop (of lastig te bouwen korte dipool) heeft daar aanzienlijk minder last van. Je kunt de pech hebben dat de storing weinig verticaal gepolariseerde bagger produceert, in dat geval werkt een korte dipool beter. Ik heb mijn dipool (voor HF) overigens nooit nodig gehad om een storing te kunnen vinden, de loop voldeet in alle gevallen.

Probeer eens te kijken of je het storingspatroon ook op hogere frequenties hebt. Zo ja, dat zoekt makkelijker.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Storing op HF

#19 Bericht door PA0ETE »

PD1A schreef: 20 aug 2023, 11:17 PLC's? heb je voorbeelden?
PLC's zijn verbindingen voor internet die via het stopcontact en via de stroomdraden werken. In heel Europa moeten die met hun signalen de meeste amateurbanden ontzien, maar dat werkt niet altijd zo. Bovendien als de stroomlijn hoog hangt (sommige mensen spannen een lichtnetsnoer tussen de palen van de waslijn om een blokhut in de tuin van stroom en internet te voorzien) kan de QRM groot zijn. De norm zegt dat deze apparaten max 10W zendvermogen op een stopcontact mogen zetten hiervoor. Dat zendvermogen zit verspreid over een relatief groot spectrum, maar bij 10W kan dat toch een hoop ellende veroorzaken. Tegelijk kan het wel goed werken. Ik ken meerdere amateurs die de laptop naast hun HF-transceiver op internet hebben gekoppeld via PLC, en die geen centje pijn hebben. Geen last bij ontvangen, en de PLC-verbinding blijft overeind, zelfs met 100W enkelzijband :)

Zie voor meer info:
https://en.wikipedia.org/wiki/Power-line_communication
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Storing op HF

#20 Bericht door PD1A »

Gisteren eens even gaan rondlopen en de pieken in frequenties gaan zoeken.... ik heb op 29.730Mhz een stevig constant signaal zelfs bijna waarneembaar zonder antenne. Waar is die frequentie voor???
Verder rondgelopen op AM en het geluid is steeds harder als ik bij het lichtnet kom of de waterleiding dus daar zit het niet goed, maar ik blijf me verbazen dat er steeds plotseling ergens een schakelaar om gaat waardoor alles ineens op S9+ staat en dat duurt dan een uurtje of zoiets.
Zou dat een rotte koelkast kunnen zijn die aanslaat?
'73 Hans

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Storing op HF

#21 Bericht door PA3BAS »

Led-lamp? Die kunnen ook aardige rotzooi uitzenden.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Storing op HF

#22 Bericht door PA9X »

PA0ETE schreef: 19 aug 2023, 05:56 Je kunt ook een QRM eliminator gebruiken.
Die gebruik ik ook, een versie die voor de Oekraïne oorlog, door US4LG werd gebouwd. Die werkt vooral goed en als je één enkele stoorbron hebt zoals de storing die ik hier heb:


youtu.be/yaGCPM5up2o

's Avonds heb ik een hardnekkige storing van waarschijnlijk ledverlichting bij buren Daar is de QRM Eliminator toch niet tegen opgewassen. Dan gebruik ik de diversity modus op mijn SDRplay RSPduo ontvanger:


youtu.be/TEc9W4FNjPM

PLC is helaas een hele hardnekkige storing waar niet zoveel tegen opgewassen is...

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: Storing op HF

#23 Bericht door PD1A »

Nog steeds de storing niet gevonden. Ik hoor in AM mode wel de ruis toenemen als ik dichtbij electradozen of waterleidingen kom.
Ik heb op de FT 817 een mogelijkheid om een antenne met BNC aansluiting en een antenne met PL 259 coax chassisdeel aan te sluiten. Dus de 10m stick aan het balkon zit achter aangesloten en een telescoop antennetje ongeveer 50cm zit bovenop, maar als ik omschakel hoor ik totaal geen verschil in ruis of storing. Alleen met de 10m stick zie ik S9+ staan en met de telescoopantenne niets ook geen verschil in audio ruis als ik schakel.
Hoe kan dit???

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Storing op HF

#24 Bericht door PA3DJS »

Je zult aan een andere "Peil"antenne moeten om de kans te vergroten dat je het gaat vinden, zie mijn bijdrage #14.

Vaak komt storing van een apparaat op het lichtnet (zogenaamde "conducted emission"). Vervolgens wordt het door de lichtnetbedrading uitgezonden. Dat kan behoorlijk lastig zijn om te vinden, zeker in een piso.

Plaats reactie