T2FD versus actieve loop als ontvangstantenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

T2FD versus actieve loop als ontvangstantenne

#1 Bericht door PE1RTC »

Heeft iemand hier ervaringen opgedaan met T2FD antennes?
Vanwege de toenemende storing door zonnepanelen in de buurt wil ik eigenlijk nog een aparte ontvangstantenne plaatsen.
Zenden doe ik dan wel op mijn inverted L met CG-3000 want dat werkt fantastisch.
Ik las dat een T2FD antenne heerlijk rustig zou ontvangen omdat het een gesloten systeem is, net zoals bijvoorbeeld een delta loop.
Ik heb hier al een AL-1 actieve loopantenne en dat werkte tot voor kort prima maar nu komt de storing van verschillende kanten en valt er weinig meer uit te nullen en is het stoorniveau op de AL-1 loop helaas ook erg hoog.
Zou een T2FD dan nog helpen? Ik zat te denken aan zo'n Diamond W330S, omdat het alleen voor ontvangst is leek me de versie van 10 meter lang wel voldoende.
Of kan ik het geld beter elders besteden en ben ik veroordeeld tot de (overigens prima) Websdr in Maasbree?
73 Gert PE1RTC

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: T2FD versus actieve loop als ontvangstantenne

#2 Bericht door PA3DJS »

Hij ontvangt "rustig". Dit komt omdat het meeste van wat je ontvangt, zeker in het lage HF deel, terecht komt in de termination resistor. Dat "rustig" geldt helaas zowel voor de ruis als het signaal.

Als een kort dipooltje (hoeft niet resonant) met een goede balun (dus geen gewoon mantelstroomfilter) geen betere S/N ratio geeft, gaat die T2FD dat ook niet doen, ondanks dat hij gesloten is. Bedenk dat je loop ook gesloten is, en dat gaat ook niet goed.

Een dipool heeft een ander stralingsdiagram dan een loop, waardoor je verschillen kunt hebben (ten gunste of ten nadele). Het is een kwestie van proberen. Op mijn oude QTH had ik een verplaatsbare actieve dipool, en verplaatsbare tuned loop. Het was om het even. Soms ging de loop beter, soms de dipool. Voor NVIS op 80m leek de dipool het gemiddeld wat beter te doen. Wat bij mij geldt, hoeft echter niet bij jou gelden.

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: T2FD versus actieve loop als ontvangstantenne

#3 Bericht door PE1RTC »

Dankjewel PA3DJS, daar kan ik wat mee.
Ik heb hier nog een zelfbouw antenneversterker in een mastje hangen met een meter of 10 draad eraan.
Gebruikte ik altijd als 2e ontvangstantenne en dat werkt verbazend goed maar nu natuurlijk ook teveel storing.
Het gaat me vooral om 80m. Met 40 kan ik leven en de hogere banden zijn nog goed werkbaar gelukkig.

Je hebt me op het idee gebracht om die antenneversterker met 10m eindgevoede draad eraan naar beneden te halen en hier een dipool van een meter of 10 van te maken. Weliswaar veel te kort maar voor ontvangst op 80m zal het toch wel wat doen. Kan ik mooi vergelijken of de qrm minder wordt.
Zo nee, dan weet ik genoeg.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: T2FD versus actieve loop als ontvangstantenne

#4 Bericht door PA3DJS »

Aha, 80 m is het hoofddoel.

Je zou dan een autotransformator met 1:4 of 1:9 impedantieverhouding kunnen wikkelen die gelijk als echte balun functioneert. Doordat je dipool dan in 200 of 450 Ohm kijkt, is de aanpassing minder slecht waardoor je meer output krijgt. Je kunt dan wellicht met een kortere dipool af zodat je wat gunstiger kun orienteren.

Materiaal 43 is prima geschikt, of ander materiaal met een ur ergens tussen 200 en 1000.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: T2FD versus actieve loop als ontvangstantenne

#5 Bericht door PD0JSB »

Als er iemand is die wat kan en mag zeggen over de T2FD antenne is dat Rinus Tuk PA0TUK, die heeft diverse amateurs in het Dordtse geholpen met dit ontwerp, en gebruikt hem ook als reis antenne. Als je geen goede dingen leest over de T2FD gaat dat voor 90% over de types met de 1 op 9 balun ,met een center weerstand van 390 tot 450 ohm ! Rinus gaat uit van een Frans ontwerp, met een balun van 1 op 20, en een center weerstand van 1000 tot 1200 ohm, het materiaal van de trafo ken ik helaas niet. Wel was duidelijk dat de negatieve vooroordelen omtrent de T2FD verdwenen als sneeuw voor de zon ,tijdens een live demonstratie op een veld dag weekend .
Dit betrof een antenne gebruikt op de 20 meter,met een lengte van iets in de buurt van de 15-16 meter, hangende op 5-6meter hoog . Je noemde een antenne van 10 meter lengte, Diamond W330S, die zou ik meteen vergeten, daar is nou net wat minder over nagedacht . Een antenne tuner werd niet gebruikt . Na het veld dag weekend vertrok Rinus richting Spanje en werd dagelijks probleemloos gehoord vanaf zijn spaanse vakantie locatie
Rinus zijn e-mail is te vinden via QRZ
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: T2FD versus actieve loop als ontvangstantenne

#6 Bericht door PA1AIS »

Ik heb vroeger in een binnenstad een TF2D gehad van 20 meter, in die tijd waren er nog geen solar omvormers en zelden switched-mode halogeen trafo's. Resultaten goed., beter dan een dipool qua storingen.

Later overgestapt naar een deltaloop met de punt boven in de mast en met (kunststof) katrollen, zodat ik het voedingspunt kon verschuiven ivm het stralings patroon.

Beide antenne gevoed vanuit een icom ster AT130 en AT140. met voldoende mantelstroom filters.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: T2FD versus actieve loop als ontvangstantenne

#7 Bericht door PA3DJS »

PD0JSB schreef: 05 aug 2023, 19:56 Als er iemand is die wat kan en mag zeggen over de T2FD antenne is dat Rinus Tuk PA0TUK, die heeft diverse amateurs in het Dordtse geholpen met dit ontwerp, en gebruikt hem ook als reis antenne. Als je geen goede dingen leest over de T2FD gaat dat voor 90% over de types met de 1 op 9 balun ,met een center weerstand van 390 tot 450 ohm ! Rinus gaat uit van een Frans ontwerp, met een balun van 1 op 20, en een center weerstand van 1000 tot 1200 ohm, het materiaal van de trafo ken ik helaas niet. Wel was duidelijk dat de negatieve vooroordelen omtrent de T2FD verdwenen als sneeuw voor de zon ,tijdens een live demonstratie op een veld dag weekend .
Dit betrof een antenne gebruikt op de 20 meter,met een lengte van iets in de buurt van de 15-16 meter, hangende op 5-6meter hoog . Je noemde een antenne van 10 meter lengte, Diamond W330S, die zou ik meteen vergeten, daar is nou net wat minder over nagedacht . Een antenne tuner werd niet gebruikt . Na het veld dag weekend vertrok Rinus richting Spanje en werd dagelijks probleemloos gehoord vanaf zijn spaanse vakantie locatie
Rinus zijn e-mail is te vinden via QRZ
Als je een antenne hebt van 15...16 m lang die je gebruikt op 20 m, dan heb je geen termination meer nodig. Dus dat dit goed werkt is te begrijpen. Het gaat TS overigens alleen om ontvangst. Het doel van de T2FD was/is om een echte breedband antenne te hebben (die dus ook acceptabele SWR heeft buiten de amateurbanden voor bijvoorbeeld militair gebruik).

Aangezien klein, efficient en breedbandig niet samengaan, is er in het T2FD ontwerp ingeleverd op rendement aan de onderkant (dus voor ons 80 of 160 m band). Voor ontvangst geeft dat niet, vanwege dat omgevingsruis toch factoren sterker is dan de ontvangerruis. Het slechtere rendement compenseer je met meer TX vermogen.

Als je geen zin hebt in lange technische verhandelingen, staat hier
https://en.wikipedia.org/wiki/T2FD_antenna
wat info over de T2FD.

Beetje OT, er is ook een T3FD (drie draden dus).

PE1RTC
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: T2FD versus actieve loop als ontvangstantenne

#8 Bericht door PE1RTC »

Kijk....dan lees ik toch weer dat een T2FD rustiger ontvangt dan een dipool.
En daar gaat het me nu net om.
Maar zoals PA3DJS mij op het idee bracht: ik ga eerst een dipool spannen van totaal een meter of 10 met een actieve versterker erin.
Dat kost me niks behalve wat leuke hobbytijd.
En voordat ik daaraan begin sluit ik mijn RSPDX aan op een laptop en ga mijn (gelukkig) diepe tuin door op zoek naar de plek waar de qrm het minst is. Als die er tenminste is. Heb nog een Grahn moduul met eigenbouw loopje liggen vandaar.

Plaats reactie