Terug vouwen draad- dipool zin of onzin

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA2HP
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: Terug vouwen draad- dipool zin of onzin

#16 Bericht door PA2HP »

Mijn vraag was inderdaad of je " winst" haalt uit een extra teruggevouwen stuk draad via afstandhouders om winst/gain te halen in zowel RX als TX.
Ik geef als voorbeeld de 2 maal 15 meter dipool ( ik wil op 80 uit kunnen komen), met 450 ohm lijn en symetrische tuner.
15 meter ivm maximaal beschikbare lengte...ik heb hier nog wel een draad-dipool liggen van 18 meter en 20 meter.
Dat wordt dus of 3 of 5 meter terugvouwen d.m.v. 10cm afstandhouders.
Vraag was dus kan ik het net zo goed bij die 15 meter houden en niks vouwen, of toch wellicht verlengen d.m v. parallel terugvouwen van respectievelijk 3 of 5 meter extra?

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Terug vouwen draad- dipool zin of onzin

#17 Bericht door TheoP »

Gewoon doen en uitproberen?

Theo

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Terug vouwen draad- dipool zin of onzin

#18 Bericht door PA3DJS »

Als je terugvouwt met 10 cm tussen heen- en teruggaande draad, houd ik er rekening mee dat je resonantiefrequentie wat hoger komt te liggen dan bij de volledig gestrekte lengte. Dit vanwege wat PA0KLS ook aangeeft in #9. Het teruggevouwen stuk zit wel heel erg in het magnetisch en elektrisch veld van het stuk draad dat parallel loopt.

Ik neem aan dat je deze dipolen ook aan de 450 Ohm lijn verbindt zodat na tunen de verliezen meevallen. Zou je de teruggebouwen draaddipolen aan een ferriet 1:1 balun verbinden en dan met een dikke kabel naar de tuner, dan gaat het verlies in het ferriet oplopen. Hoe meer je naast de resonantiefrequentie zit, hoe hoger de fluxdichtheid (en dus verlies) in het ferrietmateriaal.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Terug vouwen draad- dipool zin of onzin

#19 Bericht door PA1AIS »

En als je de niet wetenschappelijke benadering doet?

Hoe meer koper in de lucht, hoe beter? Of is dat te simpel gesteld?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1168
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Terug vouwen draad- dipool zin of onzin

#20 Bericht door pa3dsc »

Hoe langer de draad, hoe dichter bij het tegen station.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Terug vouwen draad- dipool zin of onzin

#21 Bericht door PA3DJS »

PA1AIS schreef: 16 jun 2023, 11:13 En als je de niet wetenschappelijke benadering doet?

Hoe meer koper in de lucht, hoe beter? Of is dat te simpel gesteld?
Ja, dat is te simpel gesteld. Tot grofweg een halve golflengte en de juiste orientatie geldt dat meer is beter, maar daarboven wordt het lastig.

Zet maar eens een 10m lange vertical neer die je onderaan tuned voor 10m band DX. Als je je draad inkort tot 5 m (halve golf dus) gaat het echt beter. Ik heb dit een keer tijdens een cursus (maar dan op VHF) een cursist uit laten proberen en ze moesten er aan meten. Er waren er een paar die bij hoog en laag beweerden dat langer is beter. De langere deed het een stuk minder dan de kortere spriet (natuurllijk wel aangepast).

Een eindgevoede hele golf horizontaal voor bijv 80m is serieus slecht voor NVIS verkeer, terwijl als je hem in het midden voedt hij het super doet.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Terug vouwen draad- dipool zin of onzin

#22 Bericht door PA1AIS »

pa3dsc schreef: 16 jun 2023, 12:48 Hoe langer de draad, hoe dichter bij het tegen station.
:lol:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie