RG58 of RG59 coax?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Johan Zijlstra
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 apr 2010, 10:06
Locatie: Leeuwarden

RG58 of RG59 coax?

#1 Bericht door Johan Zijlstra »

Beste lezer(s),,

Welke coaxkabel heb ik nodig voor verbinding tussen een balun (in mijn geval 1:9) naar de receiver? Is dat eenRG58 of RG59? Hij is alleen bedoeld voor ontvangst op de HF-banden.

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen RG58 en RG59-coaxkabel?

Graag hoor ik van jullie.


Vriendelijke groet,
Johan

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: RG58 of RG59 coax?

#2 Bericht door PA3DJS »

Ik neem aan dat het voor HF is (vanwege de 1:9 balun). Als je reeds RG59 hebt liggen, zou ik dat gebruiken. Moet je nog kopen, dan zou ik RG58 kopen met de juiste pluggen (ik gok dat dit PL259 gaat zijn). RG59 is ongeveer 6 mm dik, RG58 ongeveer 5 mm, vandaar dat als je gaat kopen RG58 mechanisch gezien beter uitkomt.

RG58 heeft 50 Ohm impedantie, RG59 heeft 75 Ohm impedantie.

Wat bedoel ik met impedantie?
Een 50 Ohm kabel is 50 Ohm omdat als je er een weerstand van 50 Ohm aanhangt, de impedantie voor RF signalen 50 Ohm is, ongeacht de lengte. Dit vertaalt zich in dat je dan geen reflectie op de kabel hebt.

Voor 75 Ohm kabel heb je geen reflectie op de kabel als je die "belast" met 75 Ohm. Vroeger in de tijd van analoge televisie wat het voorkomen van relfectie erg belangrijk. Als je in een lange kabel reflectie had, kreeg je schaduwbeeld.

Als je aan een 75 Ohm coaxkabel een 50 Ohm weerstand hangt zal, afhankelijk van de frequentie en de lengte van de kabel, de impedantie die je meet ergens tussen 50 en 112 Ohm liggen. Dat wil je in diverse toepassingen niet hebben, maar voor HF ontvangst maakt dat niets uit.

Johan Zijlstra
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 apr 2010, 10:06
Locatie: Leeuwarden

Re: RG58 of RG59 coax?

#3 Bericht door Johan Zijlstra »

Hallo PA3DJS,

Hartelijk dank voor uw uitgebreide en duidelijke uitleg.

Dit is precies wat ik wilde weten.


Vriendelijke groet,
Johan

Plaats reactie