ADS-B

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

ADS-B

#1 Bericht door PD1ITZ »

Zou het mogelijk zijn met een 20m antenna en een 1090MHZ BPF ADS-B te ontvangen?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ADS-B

#2 Bericht door PA3DAT »

ADS-B zit op 1090 MHz, golflengte minder dan 30cm. Een Ground Plane antenne (een GP) zou dus circa 7 cm (6,8) lang zijn!
In dit geval is een breinaald al te lang, laat staan een antenne voor de 20m-band...

Google eens: https://www.google.com/search?q=ads-b+a ... ntenne+diy

Deze is leuk: https://discussions.flightaware.com/t/t ... ners/16348

Succes!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

Re: ADS-B

#3 Bericht door PD1ITZ »

Ik heb ooit gelezen dat het voor Rx niets uitmaakt hoe lang de antenna is als je maar de passende filter heft?

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: ADS-B

#4 Bericht door PA2S »

PD1ITZ schreef: 14 mei 2023, 22:16 Ik heb ooit gelezen dat het voor Rx niets uitmaakt hoe lang de antenna is als je maar de passende filter heft?
Waar heb je dat dan gelezen?

PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

Re: ADS-B

#5 Bericht door PD1ITZ »

Zeggen die op het internet vaak. Bvb op YT. Als de antenne langer is dan nodig, past de golflengte n*lambda erop en dit zou geen pijn moeten doen. Ik zeg echter niet dat dit waar is. Ik zeg dat ik wil weten waarom dit niet waar is.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ADS-B

#6 Bericht door PA3DAT »

Je kunt met een willekeurige antenne alles ontvangen. Echt alles. De vraag is: hoe goed of hoe slecht?
Je kunt die 20m-antenne ook aansluiten op een satelliet ontvanger. Maar denk je dat je beeld krijgt, op TV?

Gisteren was ik actief op 20m met een kwartgolf verticale draad. Ik wilde naar 10m, dus ik halveerde de draadlengte van de antenne. Van 5m naar 2,5m. Ik hoorde meteen dat de ontvangst sterker werd: het ruisniveau ging hoorbaar omhoog. Een antenne die op de gewenste frequentie in resonantie is, levert een aanmerkelijk sterker signaal op.

Op je 20m antenne ontvang je dus wél ADS-B. En ook de FM-band, 2m en 70cm. Je ontvangt werkelijk alles, als het signaal maar hard genoeg is en dicht bij jou in de buurt zit.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: ADS-B

#7 Bericht door pd1ahm »

Je kunt op de klompen aanvoelen dat het niet klopt. Niet klakkeloos YouTube geloven, liever eventjes in de theorieboeken kijken.

Er is misschien een signaaltje te ontvangen als de zender sterk genoeg is. Maar daarnaast krijg je ook andere meuk binnen omdat de antenne niet resonantie is. Je antenne is voor 20 meter (14 MHz) resonant en niet voor 1090 MHz. Dus tettert al vooral datgene waarvoor de antenne gemaakt is de ontvanger binnen. En die moet van de verhoogde ruisvloer maar ‘iets’ maken.

Je kunt je voorstellen dat wanneer je een aparte antenne voor 1090 MHz hebt er ook minder rommel van andere frequenties op de ingang van de ontvanger komen. Zie een afgestemde antenne als een filter, dan hoor je ook zwakkere signalen.

Wat betreft een deel van de golflengte, dat zal best met heel veel geluk kunnen passen. Maar houd je dan ook rekening met je impedantie? Want die klopt van geen kanten meer.

Houd het simpel en overzichtelijk. Maak twee verschillende antennes bij zo een groot frequentie verschil.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: ADS-B

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Voor die genoemde frequentie heb ik als eerste de 2m antenne gebruikt. Vliegtuigen binnen een bereik van 20km was het resultaat.
Met een echte antenne voor deze frequentie + bandfilter is dit flink omhoog gegaan.
Dit met de antenne binnen opgesteld.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: ADS-B

#9 Bericht door PE4WJ »

Theoretisch gezien:
  • Het is best mogelijk dat je 20 m antennesysteem precies een resonantie heeft op 1090 MHz :D
  • Ook al is de antenne niet resonant op 1090 MHz dan kun je nog steeds wel signalen ontvangen al zal de efficientie van het gehele systeem dan laag zijn als gevolg van extra verliezen door misaanpassing
  • Het stralingspatroon zal bijzonder grillig zijn, en waarschijnlijk heel ver af staan van een "gewenst" patroon op 1090 MHz.
Maar je kunt het natuurlijk gewoon proberen! Zoals door anderen al aangegeven, geeft een "dedicated" ADS-B antennetje veel betere performance. Ik zou kijken naar een eenvoudig GP antennetje (kun je makkelijk zelf maken), of een colinear zodat je wat meer gain richting de horizon hebt.

73,

Wouter Jan PE4WJ

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: ADS-B

#10 Bericht door PA2S »

pd1ahm schreef: 15 mei 2023, 06:15 Je kunt op de klompen aanvoelen dat het niet klopt. Niet klakkeloos YouTube geloven, liever eventjes in de theorieboeken kijken.
Precies! Vele van die Youtube video's zijn heel oppervlakkig en soms wordt er de grootste onzin verkondigd. Ik zou mijn tijd er niet aan verknoeien. Besteed het aan lezen in goede boeken en je wordt er veel wijzer van. Met wat zoeken kun je diverse PDF versies van antenneboeken vinden. Bijvoorbeeld ook het bekende Duitstalige Rothammel Antennenbuch.

Theorie helpt enorm om te begrijpen waarom iets wel of niet kan werken.

Onderdeel van je antennesysteem is de voedingslijn (coax, open lijn etc.) en vooral op hoge frequenties spelen verliezen een enorme rol. RG 58 dempt op 1 GHz ongeveer 7 dB per 10 meter!

Terecht zegt PD1AHM dat de aanpassing zeer waarschijnlijk heel slecht is en daardoor zal de meeste energie worden gereflecteerd. Dus die gaat ook niet naar je ontvanger.

Een draadje van ca. 10 cm direct op de ingang van de ontvanger zal het al snel een stuk beter doen.

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: ADS-B

#11 Bericht door PA3RIS »

Ik weet niet of je de vraag stelde om de theorie erachter te begrijpen, of om in de praktijk toe te passen. In het 2e geval. Met een metertje overgebleven coax en een stukje plastic pijp maak je zo een collinear antenne voor ADS-B. Ik gebruik deze al een aantal jaren en de ontvangst is prima. Zie o.a. https://www.balarad.net/

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: ADS-B

#12 Bericht door on4ged »

PD1ITZ schreef: 14 mei 2023, 22:16 Ik heb ooit gelezen dat het voor Rx niets uitmaakt hoe lang de antenna is als je maar de passende filter heft?
Ik heb hier ooit iets gelijkaardigs geschreven, namelijk dat voor (enkel)RX op HF de lengte van de antenne helemaal niet zo kritisch is.
Wat dus niet wil zeggen dat het allemaal niet meetelt. En ja, een antenne perfect in resonantie zal hoogst waarschijnlijk wel veel betere resultaten kunnen opleveren. Voor de hogere frequenties, en dan zeker in SHF en/of hoger (zoals ADS-B) daar moet ik zwijgen, want daar heb ik helemaal geen ervaring mee.
Overigens, ADS-B was me tot nu toe volledig onbekend. Weeral wat nieuws opgestoken.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: ADS-B

#13 Bericht door PA1AIS »

Als het geen resonante antenne is en je hoogomig aansluit op een geschikte bufferversterker, b.v. FET volger voor 1100MHz, kon het best nog wel eens goede resultaten geven. Bandfilter wel aan te raden.

Wel even los gezien van de polarisatie en de antenne karakteristieken m.b.t openingshoeken.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ADS-B

#14 Bericht door PA3DAT »

Of maak zelf wat leuks van een colablikje en een stukje RG58 coaxkabel:

Afbeelding

Of zoiets:

Afbeelding

Meer plaatjes vind je hier!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: ADS-B

#15 Bericht door PA3DJS »

@PD1ITZ: Je vraag ik combinatie met reactie 3 en 5 vind ik opvallend.

Jij schreef: "Ik heb ooit gelezen dat het voor RX niets uitmaakt hoe lang de antenna is als je maar de passende filter heft?".

We hebben als radiozendamateurs de kennis om te experimenten en dat mogen we ook met antennes. Je kunt er dan achter komen dat bovenstaande in de regel niet geldt. Vermoedelijk heeft iemand het stuk tekst uit zijn verband gerukt en is het een eigen leven gaan leiden.

Voor de HF situatie, komt het best vaak voor dat SWR en lengte van antenne weinig tot geen invloed heeft op de signaal/ruis verhouding, maar op UHF is SWR en lengte in de meeste gevallen van belang.

Op HF is de ruis die de antenne ontvangt doorgaans dominant t.o.v. de ruis die de ontvanger zelf opwekt. Flink was misaanpassing is dan acceptabel, zowel ruis als signaal nemen af, dus de verhouding verandert niet tot nauwellijks.

Op UHF is de door de ontvanger opgewekte ruis doorgaans dominant. De signaal/ruis verhouding wordt dus bepaald door de signaalsterkte op ingang ontvanger en ontvangerruis. Als door misaanpassing de signaalsterkte minder wordt, neemt gelijk je signaal/ruis verhouding af. Daar bovenop komt nog dat als je een echt gevoelig systeem hebt (bijv. met losse mast-LNA), de ruis die de LNA produceert doorgaans toeneemt als je veel misaanpasisng hebt. Het gaat dan van twee kanten de verkeerde kant op. Je signaalsterkte neemt af, en de ruisproductie van de LNA neemt toe.

Zoals PE4WJ aangeeft, is het stralingsdiagram de volgende factor. Als jouw antenne signalen ontvangt van de emelten, engerlingen of veenmollen, dan ga jij je vliegtuigen niet horen. Je wilt dat je antenne het beste signalen ontvangt die vanuit de richting komen waar de zender zich bevindt. In jouw geval is dat de horizon.

Wat je met collinear antennes doet is het stralingsdiagram plat slaan, zodat je de meeste gain (dus ook de beste ontvangst) richting de horizon hebt.

Een willekeurig stuk erg lang draad (t.o.v. golflengte) krijg je best aangepast, maar het stralingsdiagram is verre van optimaal. Je gaat er best vliegtuigen op horen die dichtbij vliegen, maar voor ver weg doen kwartgolf ground plane antennes (zie bijdrage 14 van PA3DAT) het echt beter. Wil je nog beter, dan zul naar de collineaire antennes moeten (rondstralend of eventueel sectors).

Plaats reactie