Ervaring met HighFlexx

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Ervaring met HighFlexx

#1 Bericht door PA7RA »

Goedemiddag,

Zijn er amateurs die ervaring hebben met HighFlexx 7 coax?
Ik twijfel tussen Aircel en HighFlexx 7 HighFlexx 7 is volgens de specificaties beter maar wel goedkoper dan Aircel vandaar mijn vraag hierover. :D
het gaat om 20 meter die ik aan mijn 2/70cm vertical wil maken en ik moet toch coax kopen dan maar beter direct de goeie coax.

Graag jullie reactie's

groeten Rien, PA7RA

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Ervaring met HighFlexx

#2 Bericht door PA1AIS »

Ik heb recent ervaring met hyperflex-5, mogelijk niet het zelfde.
Voor 5mm kabels gebruik ik voor korte afstanden bij klanten altijd H155, super kabel voor 5mm.

Ik dacht laat ik eens een rol hyperflex proberen. wat mij opviel is dat hyperflex wel soepeler is, maar ontzettend veel sneller kinkt omdat het te soepel en zacht is. H-155 heeft daar nauwelijks last van.

Aircal-7 is ook een wat stijvere kabel, highflexx ken ik niet, maar zomaar ook soepeler kunnen zijn, maar dus ook veel kwetsbaarder.

De verlies verschillen zijn te verwaarlozen meestal.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Ervaring met HighFlexx

#3 Bericht door PA4WK »

Zoals al gezegd is de Hyperflex wat soepeler dan de aircell kabels en ook wat de demping aangaat iets beter maar dat ga je niet merken op 20 meter lengte, ook niet op 435MHz. Waar ik wel aandacht aan zou schenken zijn de connectoren, het beste wat je tot nu toe kunt kopen zijn de PL259 evolulion connectoren van Messi en Paoloni. Nog beter als je ze toe kunt passen zij natuurlijk N connectoren. Ben met je eens, als je toch nieuw moet kopen dan maar gelijk het beste en niet beknibbelen op een paar euro. https://messi.it/en/home.htm
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

on4ged
Berichten: 335
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Ervaring met HighFlexx

#4 Bericht door on4ged »

PA7RA schreef: 13 mei 2023, 18:06
Ik twijfel tussen Aircel en HighFlexx 7 HighFlexx 7 is volgens de specificaties beter maar wel goedkoper dan Aircel vandaar mijn vraag hierover.
groeten Rien, PA7RA
Ik heb hier intern alles in HighFlex7 uitgevoerd en deels ook wat naar buiten gaat. Ik kan niks negatiefs zeggen over de HighFlex7, alleen dat hij voor het gebruik achter de trancievers (verbinden met SWR-meters) wel wat stijf is. Voor deze korte stukjes zoek ik wel nog wel eens andere en soepelere kabel te nemen. Wat nu buiten hangt aan HighFlex7 hangt er intussen al zo’n 5 jaar en die kabel is nog steeds in prima conditie volgens mij. Ook het strippen van de kabel en monteren van de stekkers gaat bij de HighFlex7 zonder enige problemen. Dus wat mij betreft, ik vind het een zeer goede kabel ten mijn tevredenheid is dan ook 100%. Met de Aircel heb ik totaal geen ervaring.
Daarnaast gebruik ik ook de iets dunnere (5mm) Belden H155. Ook zeer tevreden over deze kabel, maar hij mocht ook wel iets soepeler zijn, zeker voor portabel gebruik. En zoals PA4WK het hiervoor schrijft speelt de gebruikte connector natuurlijk een grote rol. Ik gebruik deels Messi & Paoloni, en de andere ken ik het merk niet juist van, ik denk ROHS met vergulde contacten. Wel iets duurder misschien maar probleemloos in gebruik.
PA1AIS schreef: 13 mei 2023, 19:40
Ik dacht laat ik eens een rol hyperflex proberen. wat mij opviel is dat hyperflex wel soepeler is, maar ontzettend veel sneller kinkt omdat het te soepel en zacht is. H-155 heeft daar nauwelijks last van.
Aircal-7 is ook een wat stijvere kabel, highflexx ken ik niet, maar zomaar ook soepeler kunnen zijn, maar dus ook veel kwetsbaarder.
Wat PA1AIS schrijft dat de hyperflex soepeler is en sneller knikt is misschien wel waar, dat kan bij hem misschien het geval zijn. Maar met mijn kabels, eender van welke soort dan ook en lang - kort- dik of dun, heb ik daar weinig of geen last van. Het ligt hem gewoon aan de techniek hoe je je kabels oprolt / opwindt. En ja, een stijvere kabel rolt wel iets moeilijker op, maar knikt evengoed als soepelere kabel als je hem verkeerd behandelt.
Al mijn kabels, van welke soort dan ook, zien er na vele jaren gebruik nog steeds zo goed als nieuw uit.

Een voorbeeld: mijn QRL-collega’s hadden om de paar jaar nieuwe verlengkabels nodig. Ik heb hier nog verlengkabels liggen die ik al 40 jaar regelmatig in gebruik heb, ze zien er nog altijd als bijna nieuw uit. Het is gewoon een kwestie van ze met zorg en voorzichtigheid te behandelen, op de juiste manier op te rollen en te bewaren. Helaas zie ik weinigen die hun kabels zo behandelen.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Ervaring met HighFlexx

#5 Bericht door PA9X »

Een goed en goedkoper alternatief voor Aircell 7, met dezelfde buitendiameter, is RF287UF. Daarnaast heb je ook RF400UF (10 mm) die vaak evenveel kost als Aircell, maar wel met minder demping op VHF en UHF.

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Ervaring met HighFlexx

#6 Bericht door pe1cmo »

Voor de 7mm coax gebruik ik de Draka H2007.
Doordat de buitenmantel van een wat dikkere zachte koper folie is, gaat deze veel langer mee. Ik heb H1007 en 2007 coaxen gehad die met 3 a 4 keer oprollen scheurtjes kregen in dat koperfolie (welke op een polyester film geplakt zat) en daardoor al snel meer demping (op de hogere frequenties) gave.

Er waren jaren bij dat ik 500 a 1000 meter coax per jaar sleet, maar met de H2007 van Draka is dat bijna voorbij.
(Ik gebruik die coax in de professionele verhuur tussen de apparatuur en de antenne)

Oja, of de kabel nog goed is, kan je alleen meten. Uitwendig zien ze er nog goed uit.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ervaring met HighFlexx

#7 Bericht door PA7RA »

bedankt allemaal voor de reactie's

Ik ge me eens beraden en bestellen.

Vriendelijke groet
Rien

Plaats reactie