Bi-square advies

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Dick999
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mar 2023, 23:39
Roepletters: pa3glf

Bi-square advies

#1 Bericht door Dick999 »

Zaterdag regen dus fantasie begint te werken..

Ik wil binnenkort een bi-square antenne voor 10 meter maken en in mn mastje (spiderbeam) van 12 meter hangen. Zou wat versterking en ook lage opstraalhoek geven . Dus diamant en dan 2 x 10 m en boven open laten en onder voeden met lint lijn.

Zijn er hier mensen die dit al geprobeerd hebben en zo ja was het de moeite waard? Vind nl weinig gebruikers ervaringen.

Zat ook te denken als ik de ene 10 m iets korten zou maken en de andere iets langer en ook beneden zou loskoppelen dat ik dan een director en reflector zou kunnen maken voor 20 m.

Maar wat dan in het midden als straler een 10 meter endfed voor 20 m langs het mastje van 12 m? Zou dit kunnen werken of slaat de fantasie op hol.

73 Pa3glf

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Bi-square advies

#2 Bericht door PA3DJS »

Een bi-square (hier twee golflengtes lange square met open bovenzijde) geeft wat meer gain dan een hele golf square. De polarisatie is horizontaal en meeste gain haaks op het vierkant. Ik vermoed dat die bi-square niet zo populair is vanwege dat hij een stuk groter is dan een halve golf dipool. Hij bestaat uit 4 halve golf dipolen en dat is best omvangrijk. Als het aankomt op gain, doet een dipool met alleen een reflector nagenoeg net zo veel.

Omdat, ten opzichte van de hele golf square, de bi-square wat meer naar de horizon straalt, wordt de elevatie van de hoofdlob iets kleiner. Door de horizontale polarisatie wordt de opstraalhoek voornamelijk bepaald door de hoogte. Als je een gewone hele golf square loop hoger op kunt stellen dan de bi-square, zou ik gaan voor de hoger opgestelde hele golf square. Even aangenomen dat je voor DX gaat (dus meeste gain gewenst bij lage elevatie). Als je tophoogte 12 m is (ten opzichte van omgeving), kom je met het center van de bi-square wel lager uit vergeleken met een hele golf square.

Een voordeel van die bi-square is dat je hem ook op 20 m kan gebruiken.

Als je wat meer met antennes wilt gaan doen, is simulatie ook best leuk. 4NEC2 (geschreven door Arie Voors) is een leuke pre en post processor met geintegreerde NEC2D core en gratis voor amateurgebruik (dus volledig werkende versie, geen gedoe met geen files op kunnen slaan, of sterk beperkte probleemgrootte).

Dick999
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mar 2023, 23:39
Roepletters: pa3glf

Re: Bi-square advies

#3 Bericht door Dick999 »

Bedankt voor je duidelijke info. Ik neem aan dat je het bovenstuk moet kortsluiten om er een loop voor 20 meter van te maken. Inderdaad dx vind ik het leukste... Was ook benieuwd of iemand het ook in de praktijk gemaakt heeft en wat de ervaringen zijn. Maar is simpel te maken dus binnenkort zal ik het even testen. Is hier grote tuin met laagbouw maar kan niet hoger dan mn spiderbeam mastje van 12 m. Ondertussen wel deltaloop voor 20 en 40 gemaakt en doublet met ongeveer 2 x 7 m en 2 x 11.5 m. Hoogte 12 m naar ongeveer uiteinden 5 m boven grond. Toch gemakkelijk met doublet verbindingen gemaakt met 5 watt. Werkt dus goed. Probleem is dat vriendin wil niet dat het blijft staan en moet ik het steeds afbreken... Haha

Heb op dit moment even geen laptop dus moet veel lezen
Over mogelijke antennes..

Had je nog gekeken of het mogelijk is voor evt director en reflector te maken met verticale straler op de mast?

Fijn weekend
73 Dick

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Bi-square advies

#4 Bericht door PA3DJS »

Verticale 2 element yagi voor 20 m
Als je de lengtes ongelijk maakt in de bi-square, wordt het wel een erg asymmetrisch iets lijkt mij (vanwege dat je met open lijn voedt). Het zou jammer zijn als je open lijn storing op gaat pikken.

De einden zitten behoorlijk dicht bij elkaar, waardoor ik daar niets over durf te zeggen. Het gaat simulatie worden denk ik. Je kunt je fantasie dan aardig aan de wat meer werkelijkheid spiegelen. Mocht je fantasie wat verder gaan dan alleen antennes, dan kun je vandaag en morgen ook nog naar Haarzuilens (Elfia 2023).

Wat partners betreft, wat is er met veel zendamateurs toch aan de hand? Het schort af en toe aan Emotioneel Meegaande Compatabiliteit (EMC) bij veel partners.

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Bi-square advies

#5 Bericht door Charles_ »

PA3DJS schreef: 22 apr 2023, 14:46Wat partners betreft, wat is er met veel zendamateurs toch aan de hand? Het schort af en toe aan Emotioneel Meegaande Compatabiliteit (EMC) bij veel partners.
Niet alleen bij veel partners, maar ook bij veel buren en omwonenden. Die vinden daar iets van en dat is altijd in negatieve zin :(
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Dick999
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mar 2023, 23:39
Roepletters: pa3glf

Re: Bi-square advies

#6 Bericht door Dick999 »

Haha .. mijn vriendin vraagt dan Ga je hallo Tokio doen met je draadjes...of wat is dat toch allemaal met die draden en krijg toch niet de politie of de buren aan mn deur... Begrijpt het helemaal niet en ziet dat ik een zware tas mee draag met mn zender etc als ik op bezoek kom en vraagt dan wat is dat toch allemaal maar als ik het wil uitleggen haakt ze binnen 10 s af... Verder niet verkeerd en een toffe hoor en heeft een mooie grote tuin..... Maar voor de hobby zijn er misschien wel meegaande en begrijpende vrouwen... Echter nooit tegengekomen...

Mijn bedoeling was een 20 m endfed met dan de 2 10 lange draden van de bi square als director en reflector te gebruiken.. ( na verkorting en verlenging). Misschien gewoon doen en kijken wat het doet...

Succes met de altijd fascinerende hobby ..

73 Dick

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Bi-square advies

#7 Bericht door PA3DJS »

Charles_ schreef: 22 apr 2023, 15:29
PA3DJS schreef: 22 apr 2023, 14:46Wat partners betreft, wat is er met veel zendamateurs toch aan de hand? Het schort af en toe aan Emotioneel Meegaande Compatabiliteit (EMC) bij veel partners.
Niet alleen bij veel partners, maar ook bij veel buren en omwonenden. Die vinden daar iets van en dat is altijd in negatieve zin :(
Mensen, het is was als je er met een hoop op een klein stukje grond woont.

Mijn buren vinden een vishengelmastje "horizonvervuiling". Ik ga nog wel een keer met ze aan de praat over andere mogelijkheden als ze dit echt niets vinden. Het is hier een gebied met laag welstandsniveau, dus vakwerkmastje van 5 m op schuur kan (vergunnningsvrij, natuurlijk wel buiten excessengebied blijven), zolang de antennes er maar niet boven uit steken.

het is de categorie die ook commentaar heeft als je auto niet schoon is (geen geintje). Nee, mijn auto wordt niet off-road gebruikt en heeft ook niet in de buurt van een giertank gestaan.


@Dick999:
Ik heb er een hard hoofd in als de einden zo erg dicht bij de straler langs de mast zitten. Voordat je gaat bouwen, zou ik eerst een simuleren. Je kunt dan ook simuleren hoe kritisch het is voor maatafwijkingen. Het punt met antennes met meer elementen is dat goede SWR niet betekent dat de antenne ook beter werkt dan een rondstraler.

Dick999
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mar 2023, 23:39
Roepletters: pa3glf

Re: Bi-square advies

#8 Bericht door Dick999 »

Dank...

Wat vervelend allemaal mensen gunnen een ander steeds minder...

Waar is de tijd gebleven dat ik mijn kantelbare mast had... Die is uiteindelijk versleten met op en neer laten voor weer een nw antenne.. en de buren zeiden niets. (Dachten misschien wel iets) haha .. Draaide hem wel altijd in tot net boven het dak... En met de pacc mocht ik met andere amateur op het land vd boer staan met een caravan leuk allemaal antennes maken .. bv eerst alu ladder en daar weer een hengel op etc.
En op 160 m toch 4 verbindingen met Japan... Heerlijk primitief knutselen met antennes. Mooie tijd...

Zodra ik kan ga ik het eens proberen maar eerst de 10 m bi-square eens proberen en de 20 m deltaloop...

Trouwens wel slechte ervaring gehad ik riep iemand op een weekje geleden die zei ik werk niet met een qrp station want dat vond hij moeilijk... Terwijl toch veel stations wel wat moeite willen doen.... Uitzondering

73 Dick

Dick999
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mar 2023, 23:39
Roepletters: pa3glf

Re: Bi-square advies

#9 Bericht door Dick999 »

De Bi-square gemaakt maar was er niet kapot van had misschien langer moeten testen. Meteen erna een edz gemaakt 2 x 13.30 met ladderlijn 450 ohm. Voedingspunt 12 m en dat werkte heel goed. Afbreken en weer in de lucht 15 m later. Uiteinde 5 m boven grond. Heel harde signalen en gemakkelijk verbindingen gemaakt met 5 watt op 20 en 40 m.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Bi-square advies

#10 Bericht door PA3DJS »

Mooi dat je je ervaringen deelt. Zo'n open lijn gevoede dipool van 26 m lang gaat op 20 m natuurlijk wel beter dan een Bi-quad voor 10 die je op 20 m gebruikt (een kwestie van meer real estate denk ik). Heb jij de Bi-Quad en open llijn dipool ook met elkaar vergeleken op 10 m?

De zon is de laatste dagen niet lief geweest voor de ionosfeer waardoor van dag tot dag de condities wel heel erg variëren. Vergellijkingen maken op basis van verbindingen is dan een uitdaging. Voor een snel overzicht, hou ik: http://ionosphere.meteo.be/ionosphere/ionosonde/ in de gaten.

Dick999
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mar 2023, 23:39
Roepletters: pa3glf

Re: Bi-square advies

#11 Bericht door Dick999 »

Je hebt gelijk heb geen reference antenne en ga af wat ik hoor op dat moment en ja 15 m later kan het totaal anders zijn. Dus signalen waren wel ineens veel harder... S9 ++ Kan dus toeval zijn.. En 10 m was vrijwel dood...

Maak dus wel contact soms snel achter elkaar maar normaal is het hard werk met mn ic705. Zit te denken de set te verkopen en voor iets meer vermogen te gaan. Vijf of soms 10 watt is soms lastig. Verder een hele fijne set en gemakkelijk mee te nemen als ik naar mn vriendin ga...twijfels haha

Heb nu een paar antennes klaar... 10 en 20 m vertical endfed. De 20 zonder gebruik ik als 40 m vertical voedings punt 5 m met 2 radialen. En dan de edz 2 x 13,5 m top hoogte 12 m. Ook nog vertical dipole 2 x 6 m top hoogte 13,5 m.
Kan nu snel wisselen van antennes.

Nu iets meer vermogen haha

Plaats reactie