Endfed of Zepp antenne???

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA4GR
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 sep 2020, 19:50

Re: Endfed of Zepp antenne???

#16 Bericht door PA4GR »

Kan je wat meer details geven. Hoe lang is de lint-lijn. Wat zit er tussen deze lijn en de coax an hoe lang zijn de beide zijden en hoeveel is omgeslagen?

PE1RTC
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Endfed of Zepp antenne???

#17 Bericht door PE1RTC »

PA4GR schreef: 14 apr 2023, 14:58 Kan je wat meer details geven. Hoe lang is de lint-lijn. Wat zit er tussen deze lijn en de coax an hoe lang zijn de beide zijden en hoeveel is omgeslagen?
Dat is juist het mooie: als je een goede symmetrische tuner hebt en open lijn gevoed dan maakt dat allemaal niet meer zoveel uit. De tuner zal het geheel in afstemming brengen op de gewenste frequentie.
Natuurlijk ziet de tuner een andere impedantie bij bijvoorbeeld 10m voedingslijn i.p.v. 15m maar dat is geen punt zolang alles binnen bereik van de tuner valt.
Overgang van open lijn naar dipool kan met bijvoorbeeld een zelfgemaakt perspex plaatsje met 2 bouten erin maar zijn ook los te koop. Hangt het midden van de dipool niet aan een mast maar in het luchtledige dan kies je voor een overgang met zo weinig mogelijk gewicht.

Ik heb zelf ook jaren een BT1500 tuner gebruikt met 2x 16m dipool. Vanaf 80m werkte dat perfect op alle banden. Op 10m was eerst de combinatie van lengte openlijn en dipool zodanig dat ik geen goede match kreeg. Even 2m extra openlijn ertussen en klaar.

PA0SE schreef ooit in zijn technische notities in de Electron: een dipool gevoed met open lijn en symmetrische tuner is een nagenoeg verliesvrij systeem. Hang zoveel draad op als je symmetrisch kunt en pas eventueel de lengte open lijn aan als dit niet op elke band voor een goede VSWR zorgt.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Endfed of Zepp antenne???

#18 Bericht door PA1AIS »

Als je eenmaal een symmetrische antenne hebt, is dit de moeite waard om te bouwen als tuner van ons aller PA0FRI:

http://www.pa0fri.com/ATU/Smatch/smatch.htm
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA2HP
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: Endfed of Zepp antenne???

#19 Bericht door PA2HP »

PC8M schreef: 13 apr 2023, 20:39
PA2HP schreef: 12 apr 2023, 18:05 De laatste jaren heb ik hier gewerkt met een 2 maal 15 meter dipool met 450 ohm lintlijn.
Nu kon ik de dipool niet over mijn eigen grondgebied kwijt en hing 1 draad over 2 andere huizen.
Dat vond de Woonstichting niet oke en moest weg.
Ik zou ten alle tijden voor een symmetrische antennesysteem gaan zoals je hier beschreven hebt. Die 2 x 15 meter kun je prima kwijt in een tuin waar je 20 meter kwijt kunt. De truc is om de uiteinden (ongeveer 5 meter) van een dipool kun je gewoon prima terugvouwen en vastmaken aan je dipool met afstandhouders welke bijvoorbeeld te halen zijn bij hfkits: https://www.hfkits.nl/product/open-lijn ... s-8cm-2mm/

Toevallig heb ik z'n zelfde situatie gehad en was dit een oplossing. Door het terugvouwen met een beetje afstand kun je prima een lange dipool kwijt. Werkt als een trein van 80 t/m 10m inclusief warc en 60m. Met een beetje een goede tuner kun je er ook op 160m afstemmen, daar is hij dan wel veel minder efficient, maar in een contest kun je er prima verbindingen mee maken :)

Zie voorbeeld in de bijlage.
Het probleem is en blijft de ruimte....kijk anders even op mijn qrz pagina voor de duidelijkheid.
Ik heb een achtertuin van net 9 meter diep, met het dak erbij (wel slopend weghangen) kom ik aan 15 meter van dak tot einde achtertuin.
Op het dak staan 2 pijpen door het dak waar ik antennes in heb hangen en nu mijn voedingspunt zit voor de dipool...nu loopt draad 1 dus vanaf pijp 1 terug naar de achtertuin (is 15 meter), de andere draad, die dus eerst over 3 daken horizontaal hing, hangt nu vanaf pijp 1 horizontaal 5 meter over het dak naar pijp 2 op het dak...en de resterende 10 meter terug naar de antennemast in de tuin....tuin is slechts 5 meter breed....is een soort "U"vorm nu.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Endfed of Zepp antenne???

#20 Bericht door ON7RA »

Kijk eens op de site van PA0FRI https://www.pa0fri.com/Ant/Antmateriaal ... eriaal.htm scrol naar beneden tot aan cobra antenne. de foto's spreken voor zich!
Bijlagen
80m-doublet.png
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Endfed of Zepp antenne???

#21 Bericht door PA1AIS »

Waar een wil is, is een weg.....

Moet toch wel héél gek gaan als je met een suggestie van PA0FRI er niet uit komt.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Endfed of Zepp antenne???

#22 Bericht door ON5RKN »

PA1AIS schreef: 13 apr 2023, 19:22
ON5RKN schreef: 13 apr 2023, 18:12 Ga voor de Zepp, gevoed met open lijn tot aan de tuner. je zal het je niet beklagen.
Als je deze in een Inverted-V config kan opstellen zit je helemaal goed.


End Fed antennes staan ervoor gekend dat ze een hoop rommel en ruis met zich meebrengen.

Zepp antenne is 1 draad, dubbel-Zepp is 2 symmetrische draden.
Ook de originele End-fed Zepp antenne kun je afstemmen met een gebalanceerde tuner zoals bvb de LL tuner van bvb wijlen PA0LL

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Endfed of Zepp antenne???

#23 Bericht door PA1AIS »

If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Endfed of Zepp antenne???

#24 Bericht door ON5RKN »

PA1AIS schreef: 16 apr 2023, 08:20 Dat zeg ik.

https://www.zendamateur.com/viewtopic.p ... 48#p277848
Er is een groot verschil tussen een end fed Zepp en een endfed zoals de gekende hollandse.....
De laatste gebruikt de mantel van de coax als counterpoise en zonder choke heb je een hoop miserie.

De Zepp is weze een 1/2 golf antenne

HB9FXF
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 apr 2008, 12:09
Roepletters: HB9FXF

Re: Endfed of Zepp antenne???

#25 Bericht door HB9FXF »

Ik heb ook de nodige ervaring met symmetrische antennes of hoe je ze ook noemt, doublet, dubbel Zepp etc. Ook een tijd een Zepp gehad. Op dit moment heb ik bewust gekozen voor een 2x8 Meter, om goed uit te komen op 80 Meter moet die Antenne veel langer zijn. 2x 8 Meter op 40 werkt uitstekend, ook op 30, 20,17, 15 en 12. Natuurlijk werkt hij ook wel op 10, maar ik merk dat de eerste hop verbindingen nog goed gaat maar de 2e en nog verder gaat veel moeizamer, dat is op 12 Meter ook al wel een beetje maar gaat toch nog beter. Mijn conclusie is dan ook dat een qua lengte resonante dipool het beste werkt. Binnenkort hang ik dan ook een vertikale endfed voor 12 en 10 meter in de mast. Ook denk ik nog steeds aan een symmetrische trap dipool, dat lijkt misschien onlogisch, maar het voordeel van zo'n antenne is dat de lengte op verschillende banden dus goed resonant is, en ook nog eenvoudig af te stemmen op de warc banden, en wie weet lukt 80 dan ook beter.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Endfed of Zepp antenne???

#26 Bericht door PA1AIS »

ON5RKN schreef: 16 apr 2023, 08:38
PA1AIS schreef: 16 apr 2023, 08:20 Dat zeg ik.

https://www.zendamateur.com/viewtopic.p ... 48#p277848
Er is een groot verschil tussen een end fed Zepp en een endfed zoals de gekende hollandse.....
De laatste gebruikt de mantel van de coax als counterpoise en zonder choke heb je een hoop miserie.

De Zepp is weze een 1/2 golf antenne
Klopt helemaal, de onvolprezen 1/2 golf, maar dan zonder ferriet dat in verzadiging kan en niet lineair gedrag hierbij.
De Zepp is perfect en vergevingsgezind
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: Endfed of Zepp antenne???

#27 Bericht door PC8M »

PA2HP schreef: 15 apr 2023, 21:40
Het probleem is en blijft de ruimte....kijk anders even op mijn qrz pagina voor de duidelijkheid.
Ik heb een achtertuin van net 9 meter diep, met het dak erbij (wel slopend weghangen) kom ik aan 15 meter van dak tot einde achtertuin.
Op het dak staan 2 pijpen door het dak waar ik antennes in heb hangen en nu mijn voedingspunt zit voor de dipool...nu loopt draad 1 dus vanaf pijp 1 terug naar de achtertuin (is 15 meter), de andere draad, die dus eerst over 3 daken horizontaal hing, hangt nu vanaf pijp 1 horizontaal 5 meter over het dak naar pijp 2 op het dak...en de resterende 10 meter terug naar de antennemast in de tuin....tuin is slechts 5 meter breed....is een soort "U"vorm nu.
Ik heb even je QRZ pagina bekeken. Als je 15 meter kan wegspannen vanaf de eerste paal dan zou je dus 2 x 10 meter kwijt kunnen in je tuin. Je spant 2 x 7.5m weg en vouwt de laatste 2.5m terug zoals eerder beschreven. Het voedingspunt komt dan wel in je tuin te hangen. Hfkits.nl verkoopt hele mooie 450ohm flexibele lintlijn wat erg mooi en prettig werkt. Staat je mast eventueel midden in je tuin? Wellicht kun je daar iets aan vast maken.

Je zou ook nog een poot van de dipool tussen paal 1 en 2 kunnen hangen zodat het voedingspunt dichterbij het huis komt. Wellicht het experimenteren waard?
PA4GR schreef: 14 apr 2023, 14:58 Kan je wat meer details geven. Hoe lang is de lint-lijn. Wat zit er tussen deze lijn en de coax an hoe lang zijn de beide zijden en hoeveel is omgeslagen?
Ik heb op dit moment 2 x ~13.5m dipool hangen. Er zit 15 meter 450 ohm lintlijn aan. De lintlijn gaat direct mijn LL Tuner in en vanaf daar met minder dan 1 meter coax naar mijn set.

In het verleden heb ik ook een 4:1 balun gehad waarbij 1 kant de voedingslijn aan vast kon maken en de andere kant een PL connector zat. Die kon ik zo direct achterop de set aansluiten zodat ik geen verdere coax nodig zou hebben en dus geen verdere verlies in de coax zou hebben. Met de Flex 6600 en de K4 kan ik daarmee prima afstemmen met de automatische tuner. Let wel, beide sets hebben een uitstekende atu welke een range van 1:10 swr kan aanpassen.

Dick999
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mar 2023, 23:39
Roepletters: pa3glf

Re: Endfed of Zepp antenne???

#28 Bericht door Dick999 »

Heb toevallig pas 2 x 13,30 m gemaakt en getest .
Is dus een edz en op 20 m beetje versterking. Werkte ook goed op 40 en Andere freq ook.
Uiteinden wat laten vallen ..moet lukken .. succes

73 pa3glf

Dick999
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 mar 2023, 23:39
Roepletters: pa3glf

Re: Endfed of Zepp antenne???

#29 Bericht door Dick999 »

Was nog vergeten met 11 m ladderline meteen aan mn tuner ah-705...

Plaats reactie