Endfed of Zepp antenne???

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA2HP
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Endfed of Zepp antenne???

#1 Bericht door PA2HP »

De laatste jaren heb ik hier gewerkt met een 2 maal 15 meter dipool met 450 ohm lintlijn.
Nu kon ik de dipool niet over mijn eigen grondgebied kwijt en hing 1 draad over 2 andere huizen.
Dat vond de Woonstichting niet oke en moest weg.

Nu heb ik de keus om de volgende antennes op te hangen.
Een Sigma LW-20 met 1:9 balun, 20 meter lang, wordt gespannen vanaf het dak naar paal in de achtertuin.
Wat ik me heb laten vertellen is om op 4 meter een mantelstroomfilter te plaatsen.

Andere optie een zgn Zepp antenne, 20 meter lang, meter of 15, 450ohm lijn, deze komt in de Symetrische tuner.

Wat zou jullie voorkeur genieten?

PA2WN
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Endfed of Zepp antenne???

#2 Bericht door PA2WN »

Wat is er op tegen om ze allebei te proberen?
Dan hoef je niet achteraf te twijfelen of je wel de beste keuze heb gemaakt.
73 de PA2WN, Theo

PE1RTC
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Endfed of Zepp antenne???

#3 Bericht door PE1RTC »

Die Sigma LW-20 werkt ook alleen met een extra tuner.
Het bereik van die tuner wordt vervolgens vergroot door de 1:9 balun.
Kan ook niet anders want op 40m is die 20m draad gewoon een halve golf en dus zeer hoogohmig.

Eerste vraag moet zijn of jij ook op 80m wil werken of alleen hoger.
Ik ga ervan uit dat je ook op 80 wil werken anders zou je wel een 2x 10m dipool met kippenladder wegspannen...
Voor 80 is dat wel erg kort.
Kan je geen inverted L maken met bijvoorbeeld een CG-3000? Meter of 30 draad eraan en stuk draad als counterpoise en klaar.
Of als je toch al een symmetrische tuner hebt: kan je geen 2x 15m kwijt op eigen grond door de uiteinden haaks om te buigen?

Helaas zullen alle niet-symmetrische antennes er wel voor zorgen dat je meer storing uit de buurt oppikt t.o.v. die 2 x 15 dipool.
(Nee, ik ben geen papegaai, hier zelf ondervonden: mijn inverted L van ongeveer 32m lengte werkt zendmatig op 80m beter dan mijn 2x16m dipool die ik ervoor had. Helaas kwamen er ontvangstzijdig ook een paar s punten qrm bij...)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2073
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Endfed of Zepp antenne???

#4 Bericht door PA1AIS »

Ik heb in de afgelopen 35 jaar van alles geprobeerd.
Ik heb nu een Zepp antenne, 40 meter draad, 7 meter kippeladder (1 kip!) en dan een FRI-mach. Dik tevreden!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA2HP
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: Endfed of Zepp antenne???

#5 Bericht door PA2HP »

Als ik 40 meter draad kwijt kon, had ik dat wel gedaan uiteraard.
Ik moet die draad van 20 meter eerst over al over het dak spannen om 5 meter extra kwijt te kunnen...dus eerst 5 meter over het dak, dan 15 meter slopend naar een pijp in de achtertuin.

PE1RTC
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Endfed of Zepp antenne???

#6 Bericht door PE1RTC »

Die 20 meter is dan altijd nog een kwart golf op 80m.
Eindgevoed niet ideaal want lage ingangsimpedantie en dus nogal wat aardverliezen.
Gewoon proberen, die 20m aan het eind voeden en en extra draad als tegencapaciteit.
Kom ik toch weer op een soort inverted L terecht maar dan ergens op een derde gevoed. Gaat zeker wel werken.

En voor PA1AIS: volgens mij woon je aardig landelijk en dan zal een Zepp van 40 meter prima werken, maar ik blijf erbij dat het meer qrm op gaat pikken als een 2x20m dipool en dan met kippenladder naar binnen. Althans, hier wel.....

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Endfed of Zepp antenne???

#7 Bericht door on4avt »

PA2HP schreef: 12 apr 2023, 18:05 De laatste jaren heb ik hier gewerkt met een 2 maal 15 meter dipool met 450 ohm lintlijn.
Nu kon ik de dipool niet over mijn eigen grondgebied kwijt en hing 1 draad over 2 andere huizen.
Dat vond de Woonstichting niet oke en moest weg.

Nu heb ik de keus om de volgende antennes op te hangen.
Een Sigma LW-20 met 1:9 balun, 20 meter lang, wordt gespannen vanaf het dak naar paal in de achtertuin.
Wat ik me heb laten vertellen is om op 4 meter een mantelstroomfilter te plaatsen.

Andere optie een zgn Zepp antenne, 20 meter lang, meter of 15, 450ohm lijn, deze komt in de Symetrische tuner.

Wat zou jullie voorkeur genieten?
Ik ben geïnteresseerd in wat voor Symmetrische tuner je hebt?

PA2HP
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: Endfed of Zepp antenne???

#8 Bericht door PA2HP »

Ik heb een Palstar BT1500 tuner, puur voor open lijn.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Endfed of Zepp antenne???

#9 Bericht door PA3DJS »

Waarom niet 2*10 m dipool?

Als je er behoorlijk wat moeite in wilt steken, krijg je dat op 80 m goed aan de loop. Je moet denken aan 3 tot 5 dB minder vergeleken met een halve golf dipool, maar je moet er wel het nodige voor doen om het op 80 m goed aan de loop te krijgen.

Ik heb het als experiment voor 2*6 meter met hangende einden van 2 m gedaan, en dat ging best aardig. Zie
https://tetech.nl/divers/SmallGarden_80m.pdf


Over de 1:9 (impedantie) balun/transformator/unun/etc
werkt die ook nog goed als je er 3 kOhm aan hangt (zeg maar 20 m draad bij gebruik op 40 m band)? Zelfs al werkt hij goed, dan nog moet je tuner een aardig bereik hebben, vanwege dat bij goede werking van de 1:9 trafo je tuner toch nog 330 Ohms ziet (overeenkomend met SWR = 6.7). Als blijkt dat de SWR een stuk beter is (op 40) dan weet je zeker dat je duur verkregen vermogen in warmte verdwijnt.

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Endfed of Zepp antenne???

#10 Bericht door PD3E »

Het is weliswaar geen onderdeel van de vraag, maar waarom niet een endfed op basis van een 1:49 trafo?
73's PD3E, Erwin.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Endfed of Zepp antenne???

#11 Bericht door PA3DJS »

@PD3E:
Stel dat hij 20 m draad neemt en het gebruikt op 80 m, dan is dat relatief laagohmig (zeg grofweg 30 Ohm + weerstand tegencapaciteit). Stel dat je op 100 Ohm uitkomt en je stop dat in een 1:49 transformator, dan zit je aan de 50 Ohms kant van de trafo in 100/49 = 2 Ohm te kijken.

het kernverlies is dan laag, maar je koperverlies is hoog. Erger is dat je tuner een SWR= 25 ziet, dus die heeft het ook best moeilijk om dit met enig rendement naar 50 Ohm aan te passen.

Om die situatie te voorkomen, zie je bij veel end-feds van zo'n 20 m dat er aan het eind van de draad een LC seriekring zit (dus spoel in serie met daar achter stuk draad). Doordat je dan het eind laagohmig maakt, wordt het voedingspunt hoogohmig en werkt zo'n 1:49 trafo prima.


Andere optie is om een omschakelbaar iets maken. In geval van 80m (20 m draad, dus kwart golf) de hele 1:49 trafo er tussenuit, en voor de andere harmonisch gerelateerde banden er weer tussen.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Endfed of Zepp antenne???

#12 Bericht door ON5RKN »

Ga voor de Zepp, gevoed met open lijn tot aan de tuner. je zal het je niet beklagen.
Als je deze in een Inverted-V config kan opstellen zit je helemaal goed.


End Fed antennes staan ervoor gekend dat ze een hoop rommel en ruis met zich meebrengen.

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Endfed of Zepp antenne???

#13 Bericht door on4avt »

PA2HP schreef: 13 apr 2023, 07:17 Ik heb een Palstar BT1500 tuner, puur voor open lijn.
Ja dat is wel DE tuner.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2073
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Endfed of Zepp antenne???

#14 Bericht door PA1AIS »

ON5RKN schreef: 13 apr 2023, 18:12 Ga voor de Zepp, gevoed met open lijn tot aan de tuner. je zal het je niet beklagen.
Als je deze in een Inverted-V config kan opstellen zit je helemaal goed.


End Fed antennes staan ervoor gekend dat ze een hoop rommel en ruis met zich meebrengen.

Zepp antenne is 1 draad, dubbel-Zepp is 2 symmetrische draden.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: Endfed of Zepp antenne???

#15 Bericht door PC8M »

PA2HP schreef: 12 apr 2023, 18:05 De laatste jaren heb ik hier gewerkt met een 2 maal 15 meter dipool met 450 ohm lintlijn.
Nu kon ik de dipool niet over mijn eigen grondgebied kwijt en hing 1 draad over 2 andere huizen.
Dat vond de Woonstichting niet oke en moest weg.
Ik zou ten alle tijden voor een symmetrische antennesysteem gaan zoals je hier beschreven hebt. Die 2 x 15 meter kun je prima kwijt in een tuin waar je 20 meter kwijt kunt. De truc is om de uiteinden (ongeveer 5 meter) van een dipool kun je gewoon prima terugvouwen en vastmaken aan je dipool met afstandhouders welke bijvoorbeeld te halen zijn bij hfkits: https://www.hfkits.nl/product/open-lijn ... s-8cm-2mm/

Toevallig heb ik z'n zelfde situatie gehad en was dit een oplossing. Door het terugvouwen met een beetje afstand kun je prima een lange dipool kwijt. Werkt als een trein van 80 t/m 10m inclusief warc en 60m. Met een beetje een goede tuner kun je er ook op 160m afstemmen, daar is hij dan wel veel minder efficient, maar in een contest kun je er prima verbindingen mee maken :)

Zie voorbeeld in de bijlage.
Bijlagen
Voorbeeld
Voorbeeld

Plaats reactie