is een antenne mogelijk op deze zolder?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
ferrapie
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 nov 2022, 20:51

is een antenne mogelijk op deze zolder?

#1 Bericht door ferrapie »

Goedemiddag,

Mijn zolder is nu geïsoleerd. Is het nu hopeloos om hier een antenne te zetten of op te bouwen tegen het dak?

zolder is in het midden twee meter hoog, vier meter breed en zes meter lang.

als ik hier geen antenne kwijt geraak, zal ik me moeten toeleggen op BOS!

groetjes

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: is een antenne mogelijk op deze zolder?

#2 Bericht door PA9CW »

Hoi,

Ik heb sinds twee jaar een MIDI loop antenne binnen op zolder. Vanwege geen toestemming om deze buiten te plaatsen. Met QRP werk ik gewoon europa. Ik maak voornamelijk contact met SOTA en WWFF stations. Dus het kan wel. Gewoon proberen. Alles is beter als geen antenne.
PS de zolder is volledig geisoleerd, met zelfs 6 zonnepanelen erop.

PS2 En BOS is ook leuk trouwens. Ik doe veel SOTA en in NL veel WWFF.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: is een antenne mogelijk op deze zolder?

#3 Bericht door PA9X »

Dat is sterk afhankelijk van de frequenties waarop je wil ontvangen/zenden en of je antenne binnen of buiten staat. Hoe hoger de frequentie, hoe moeilijker het signaal door het dakmateriaal doordringt. Op langegolf, middengolf en de lagere kortegolf banden zal ontvangst wel lukken, maar je zal merken dat je op de 10 meterband al demping door het dak ondervindt.

Daarnaast spelen ook isolatiemateriaal en dakbedekking een rol. Isolatie met bijvoorbeeld aluminiumfolie zal al een groter barrière vormen dan bijvoorbeeld purschuim platen of polystyreen platen. Betonnen dakpannen zullen ook aanzienlijk meer dempen dan een laag bitumen of shingles.

Een antenne buiten die boven het dak "uitkijkt" werkt eigenlijk altijd beter. Dus wellicht een kwestie van experimenteren in de praktijk ondervinden zoals je ontvangst binnen vergelijken met buiten of met de ontvangst van een (lokale) websdr.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: is een antenne mogelijk op deze zolder?

#4 Bericht door PA2S »

Je zou eens goed kunnen zoeken op internet, om al veel antwoorden te vinden. Ook is het erg eenvoudig om even wat draad op te hangen met een coax kabeltje eraan om een idee te krijgen.

Zoals PA9X al zegt, hangt het sterk af van de frequentie en de materialen die in het dak zijn verwerkt.

Steen en beton dempen veel, maar bij een dunne laag beton, zoal betonpannen kan het meevallen. Op de HF banden heb je ook nog te maken met het feit dat de achtergrondruis sterk is en dat demping dan voor de ontvangst minder van invloed is, maar bij zenden heb je er dan wel last van.

Ik heb in Frankrijk antennes op zolder (dakpannen van klei, geen isolatie) en daar heb ik weinig last van op de HF banden. Op 6 meter heb ik wel de indruk dat het wat minder is, maar het werkt allemaal wel.

Het grootste voordeel is dat je geen last van wind hebt en dat je antennes langer meegaan omdat ze alleen stoffig worden :-)

Dit is mijn 5 elements Tonna, die kan nog net draaien tussen de balken. Staat op een buis van een meter of 4, daaronder een toplager en rotor. Moet je thuis niet proberen. Valt met windkracht 5 al om...

F_PA2S_Tonna_2022_2.jpg

ferrapie
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 nov 2022, 20:51

Re: is een antenne mogelijk op deze zolder?

#5 Bericht door ferrapie »

ok, bedankt voor de info

groetjes pieter

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: is een antenne mogelijk op deze zolder?

#6 Bericht door PA3RIS »

Ik heb een boerenschuur met een behoorlijk grote zolder. Daar hangen o.a. een X30 voor 2 meter, een HB9CV voor 70cm, een HB9CV voor 4 meter, een FB3 voor HF en een Antron 99 voor 10 t/m 20 meter. Werkt prima. Maar dat is uiteraard wel afhankelijk van het voor het dak gebruikte materiaal.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: is een antenne mogelijk op deze zolder?

#7 Bericht door PA3DJS »

Weet je wat er voor isolatie is aangebracht?

Als het alleen schuim of glaswol is, ga je er nagenoeg niets van merken. Is het dak vanaf de buitenkant geïsoleerd met van die dikke renovatieplaten (bijv Unilin roof reno PIR), dan heb je wel een uitdaging. Niet door het schuim en de vezelplaat, maar door het alufolie wat er in is verwerkt.

Ik heb onlangs Unidek Reno platen gezien, en dat lijkt zwart PS schuim. Ik vermoed dat het koolstof is. Ik heb er (helaas) niet aan kunnen meten. Ik vermoed dat er ook een alufolie laag in zit (dat ben ik met mijn stomme kop vergeten te checken).

Vermoedelijk wordt het gewoon proberen. Ik zou dan wel proberen in de te buurt te lenen. Het is zonde als je spullen gaat kopen en je kunt er niets mee. Zoals reeds aangegeven door PA2S, kan het ook nog misgaan door veel storing.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: is een antenne mogelijk op deze zolder?

#8 Bericht door PA9CW »

Ik heb een A-label huis. In het dak zit ook folie in/op de isolatie. Maar ik heb, zoals gemeld, weinig last van.

Maar de beste tip is uiteraard een draad ophangen en proberen wat de antenne doet.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

ferrapie
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 nov 2022, 20:51

Re: is een antenne mogelijk op deze zolder?

#9 Bericht door ferrapie »

PA3DJS schreef: 20 mar 2023, 16:46 Weet je wat er voor isolatie is aangebracht?

Als het alleen schuim of glaswol is, ga je er nagenoeg niets van merken. Is het dak vanaf de buitenkant geïsoleerd met van die dikke renovatieplaten (bijv Unilin roof reno PIR), dan heb je wel een uitdaging. Niet door het schuim en de vezelplaat, maar door het alufolie wat er in is verwerkt.

Ik heb onlangs Unidek Reno platen gezien, en dat lijkt zwart PS schuim. Ik vermoed dat het koolstof is. Ik heb er (helaas) niet aan kunnen meten. Ik vermoed dat er ook een alufolie laag in zit (dat ben ik met mijn stomme kop vergeten te checken).

Vermoedelijk wordt het gewoon proberen. Ik zou dan wel proberen in de te buurt te lenen. Het is zonde als je spullen gaat kopen en je kunt er niets mee. Zoals reeds aangegeven door PA2S, kan het ook nog misgaan door veel storing.
de driehoeken van de zolder: Recticel isolatieplaten
en de schuine daken van de zolder: Efisarking isolatieplaten

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: is een antenne mogelijk op deze zolder?

#10 Bericht door PE1PQX »

ferrapie schreef: 21 mar 2023, 10:16
de driehoeken van de zolder: Recticel isolatieplaten
en de schuine daken van de zolder: Efisarking isolatieplaten
Als ik Google geloven moet hebben beide platen een alu-folie aan de buitenkant. Uitdaging dus....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: is een antenne mogelijk op deze zolder?

#11 Bericht door PA3DJS »

Ik heb ook even moeten kijken op bij enkele leveranciers, er lijkt inderdaad aluminium op te zitten. Als op de overgangen tussen de platen van dat mooie alu-tape is geplakt ben je niet bllij. Bij mijn zus (nieuwbouw) regelmatig wezen kijken, en ze hadden het daar echt goed gedaan, alles afgeplakt tot een luchtdichte schil, natuurlijk ook met HR weet ik veel hoeveel plusjes. Het gevolg is amper radio-ontvangst en slechte GSM dekking.

Als het alu niet doorlopend is (dus niet afgeplakt), kun je op HF nog best wat doen vanwege dat de breedte dan nog kleiner dan pakweg een kwartgolflengte is. Op VHF en hoger zal het vermoedelijk beperkt blijven tot de lokale repeaters. Grote kans dat je dan ontvangst hebt door het signaal dat via de benedenmuren en een houten vloer op zolder komt.

Kortom, je zult wat spullen "moeten" lenen en gewoon uitproberen. Wellicht ook uitkijken naar andere oplossingen. Indien geen HR glas, kun je vlak bij of tegen het raam ook nog wel wat doen als het aankomt op ontvangst. Denk ook aan tegelvoeten, antennes op balkon, etc.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: is een antenne mogelijk op deze zolder?

#12 Bericht door PA9CW »

Op welke band(en) wil je uitkomen?
Hf, VHF of UHF?
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

ferrapie
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 nov 2022, 20:51

Re: is een antenne mogelijk op deze zolder?

#13 Bericht door ferrapie »

PA9CW schreef: 21 mar 2023, 17:34 Op welke band(en) wil je uitkomen?
Hf, VHF of UHF?
Ik had graag toegelegd op HR.
Andere optie: in het tuinhuis kruipen (wel vochtig) en na de activiteiten transceiver ed. in een groene afvalbox steken (ik kan even niet op de juiste naam komen). Die zijn waterdicht.
In de tuin een standaard antennekabel hangen?

groetjes pieter

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: is een antenne mogelijk op deze zolder?

#14 Bericht door PA3HMP »

Alles hangt af van hoe het geisoleerd is en hoe creatief je zelf bent, vlaggemast in de tuin valt niet op, een metalen dakgoot doorzagen en een isolatiestuk tussen zetten zodat je de dakgoot als dipool kan gebruiken valt ook niet op, soms moet je een beetje creatief zijn.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: is een antenne mogelijk op deze zolder?

#15 Bericht door PA4WK »

Waarom op zolder, kun je buiten niets kwijt?
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie