Käferlein Loop AMA-85

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Käferlein Loop AMA-85

#16 Bericht door on4avt »

PD1ITZ schreef: 05 mar 2023, 14:44
on4avt schreef: 05 mar 2023, 12:27 Wat bedoel je daarmee? Waarom zouden die niet werken?
Als jouw screen een waterfall met 6KHz toont en de bandbreedte van de Loop aleen 3- 4KHz is bij 80m.
Ja dan is dat zo. Aan alles is wat.
Ik kan zonder waterval.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Käferlein Loop AMA-85

#17 Bericht door on4avt »

Onvangst breedte is veel meer dan 4 KHZ.

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Käferlein Loop AMA-85

#18 Bericht door - PD2SKZ - »

PD1ITZ schreef: 05 mar 2023, 14:41
- PD2SKZ - schreef: 05 mar 2023, 11:55 Klopt, maar een breedbandige ontvangstloop kan dit probleem dan weer verhelpen door RX en TX te scheiden.
Ik begrijp het helaas niet. Bedoelt dit dat in de praktijk twee loops nodig zijn?
Ja dat is wat ik bedoel. Ikzelf heb een I3VHF babyloop. Die is ook smalbandig. Ikzelf heb er geen problemen mee maar kan me voorstellen dat als je continue de gehele band in je bandscoop wilt zien dat je dit niet wenselijk vind. Vandaar dat het eventueel een optie voor je zou kunnen zijn door er een RX loop antenne of een andere RX antenne op aan te sluiten.

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Käferlein Loop AMA-85

#19 Bericht door PE1RTC »

Al eens gedacht aan een simpele endfed voor TX en een breedband RX (actieve) loop antenne voor alleen ontvangst?
Hoeft je niet de kop te kosten: van Dijken heeft een prima ontvangstloop weet ik uit eigen ervaring.
Samen met een endfed voor 80 en hoger ben je voor 200 a 300 euro helemaal klaar.
Je kan natuurlijk ook eerst de endfed spannen. Wellicht valt in jouw situatie de ontvangststoring mee (ja die plaatsen schijnen er nog te zijn) en heb je helemaal geen loop voor ontvangst nodig.
Succes.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Käferlein Loop AMA-85

#20 Bericht door PA2S »

PD1ITZ gooit telkens wat "ballen in de lucht" en de meute reageert er dan op, waarna PD1ITZ er niet of nauwelijks op terugkomt.

Het heeft naar mijn mening vooral te maken met "als het tegenvalt ligt het niet aan mij". Geef mij de schuld gerust, in die gevallen ben ik "Teflon Henk". Het is een maatschappelijk verschijnsel lijkt het. Politici zijn de meest extreme voorbeelden.

Het internet staat bol van de info en uiteindelijk zul je zelf verantwoordelijkheid moeten nemen. Dat geldt voor heel veel dingen in het leven. Een van de wat mij betreft meest belangrijke grondregels is "Leg je lot niet in andermans handen.".

Zo dat moest er even uit.

Ik zou nooit zo'n dure loop aanschaffen. Echt geld over de balk gooien en de vermoedelijke frustratie is in elk geval evenredig met de investering. Wil je perse zo'n hoepel, er zijn zat ontwerpen met heel vernuftige oplossingen voor de hoge spanningen op de afstem-C. Voor de rest een paar meter koperbuis en nog wat, klaar. Voor een fractie van het bedrag weet je of het gaat werken. En het is heel leerzaam.
Waarschuwing: omgevingsruis zal sowieso de ontvangst flink bederven.

Wonderantennes bestaan niet. De theorie geeft al een goede indicatie (theorie is nu eenmaal bijzonder geschikt om een prognose te maken van wat je kunt verwachten). Natuurlijk, als je gaat vergelijken met een whatever draadantenne (ZESD*) met veelal de nodige verliezen, dan is er wat te zeggen voor een loop. Maar ook daarvoor geldt dat het internet heel veel informatie bevat hoe je in een situatie een goed werkende antenne maakt en vooral: voor welk doel. Zoals DX of dichterbij?

Als ik elke dag zou willen meekletsen met Duitse netten**, dan zou ik proberen een dipool weg te spannen en die voeden met een ladderlijn en (gebruikte) tuner. Lage(re) verliezen als je het slim oplost met afhangende einden. Dat gaat het al snel beter doen dan een loop met ca. 1 meter diameter. Rustiger ontvangst en als je klachten krijgt over een te zwak signaal, dan koop je een (gebruikte) eindtrap en dan heb je nog steeds geld over. Werkt ook prima op 40 (beter dan een vertical) voor PA-DL.

Niet goed? Zoek dan via de link een geschikt exemplaar en leef je uit.

https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=kop+va ... &ia=images

:-)

* ZESD: Zomaar Een Stuk Draad (tnx Ep voor dit stukje humor)
** VOX noodzakelijk, call hoeft niet, voornaam is voldoende :-)

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Käferlein Loop AMA-85

#21 Bericht door PA9X »

PA2S schreef: 30 jun 2023, 12:11 PD1ITZ gooit telkens wat "ballen in de lucht" en de meute reageert er dan op, waarna PD1ITZ er niet of nauwelijks op terugkomt.
Bespaar je de moeite, PD1ITZ zit blijkbaar niet meer op dit forum. De opgevraagde gebruiker bestaat niet.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2495
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Käferlein Loop AMA-85

#22 Bericht door PA3DJS »

Klein, smalbandig en efficient, je kunt maar twee van de genoemde eigenschappen tegelijk hebben. Wordt het heel klein, dan raak je "efficient" altijd kwijt.

Die kaferlein loop heeft op 80 m een bandbreedte van 4 kHz en een rendement van 2%. Goed te lezen dat ze op het eerste gezicht geen onzingetallen presenteren.

100W in betekent dus dat er 2 W wordt uitgestraald. Daarvan raak je een deel nog kwijt in de grond. Voor digitale modes geen probleem, maar als je spraak QSO's wil doen, is een rendement van 2% toch wel erg laag.


Zelfs met een dipoolengte van zo'n 10..12 m moet je er behoorlijk wat aan doen om serieus rendement te krijgen op 80m. Indien het rendement aardig is, is het geheel zo smalbandig als het maar kan (dus veel tunen, net als bij een magnetic loop). Zie als voorbeeld (lang document, veel rekenen, maar de resultaten staan er ook):
https://tetech.nl/divers/SmallGarden_80m.pdf
De rendementen in tabel 2.1 zijn inclusief het verlies in de grond, vandaar dat de 40 m lange dipool geen 100% rendement heeft.

Door de geringe bandbreedte van kleine getunde antennes (vaak minder dan 10 kHz), heeft het weinig zin om het spectrum van 3.5...3.8 MHz te bekijken. Het is dan altijd erg stil links en rechts van de afstemfrequentie van de magnetic loop (op de heel sterke stations na). Diverse transceivers hebben een aparte ingang voor een RX antenne, daar kun je dan een (actieve) RX loop of actieve RX dipool op aansluiten, terwijl je zendt met de smalbandige loop. De TRX doet dan automatisch de omschakeling.

Dure loop
Als je niet wilt of kan bouwen, weinig ruimte hebt, en toch op 80 m een aardig signaal neer wil zetten, is zo'n loop een optie. Ja die MIDI loop kost aardig wat geld, maar dan heb je ook wat. Productie-aantallen zijn niet te vergelijken met die van transceivers en dat vertaalt zich naar een hoge prijs (veel handwerk tijdens productie). Voor een rendement van 2% op 80 m in combinatie met spraakverbindingen, zou ik die 1359 EUR in ieder geval niet uitgeven.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Käferlein Loop AMA-85

#23 Bericht door PA2S »

PA9X schreef: 30 jun 2023, 13:30 Bespaar je de moeite, PD1ITZ zit blijkbaar niet meer op dit forum. De opgevraagde gebruiker bestaat niet.
Dank je J-P. Tja, dat zegt genoeg...

@PA3DJS: prachtige uitwerking van de "postzegel antenne" inclusief ideeën voor het afstemmen. Zelfs een slecht gemaakt ding zal al snel veel meer rendenent hebben dan die 2% denk ik zo.

Bij mij beginnen de vingers al te kriebelen om een (draaibare) 60 meter versie te maken. 15 kHz bandje... dus een keer afstemmen en vastzetten. Hoeft van mij alleen maar te ontvangen om te proberen of ik lokale storing kan verminderen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2495
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Käferlein Loop AMA-85

#24 Bericht door PA3DJS »

@PA2S:
Aha, alleen ontvangen om te testen. Dan mag het rendement een stuk slechter zijn voordat je ontvangerruis dominant wordt. Hij kan dan een stuk korter, en de spoelen kunnen van dunner draad.

De balancering goed krijgen is wel even experimenteren. Ik had op basis van een kabelferriet een stroomprobe gemaakt waarmee ik de CM stroom in de kabel kon meten. Door iets te varieren met de aftakking op de spoelen, kreeg ik de balancering goed (in orde van 10 mA CM stroom (100W input), en dan klaag ik niet meer). Zeker voor ontvangt wil je dat de balancering goed is om zeker te weten dat je transmissielijn niet meedoet als antenne.

Een dipool heeft ander gedrag dan een loop. Een loop ontvangt voor een groot deel ook verticaal, en dat kan andere resultaten opleveren vergeleken met een dipool. Ik snap dat je wilt experimenteren met een dipool. Voor 80 m gebruik ik weleens een actieve dipool (gebouwd in hemelwaterafvoerbuis), en dat gaf op mijn oude QTH andere resultaten dan een getunde loop. Met anders bedoel ik de ene keer beter dan de loop en de andere keer wat minder. Het hangt sterk af van de opstelling ten opzichte van eventuele storing. Mijn gevoel was dat de dipool het gemiddeld genomen wat beter deed dan de loop (voor NVIS ontvangst).

Plaats reactie