2 meter antenne maken

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Zoekontvanger
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 okt 2022, 15:07

2 meter antenne maken

#1 Bericht door Zoekontvanger »

Ik ben ik van plan om zelf mijn eerste twee meter antenne te maken. Ik wil graag wat te knutselen hebben, zelf maken vind ik leuker dan kopen in de winkel. Nu ben ik niet technisch maar probeer het beste er van te maken. Ik heb bijvoorbeeld bekeken 'het 2 meter antenneboek' en ik heb voor mijn gevoel eindeloos op het internet gelezen. Voor het grootste gedeelte 'Chinees' voor mij.
Wat ik graag zou willen is een 3 element Yagi maken. De spullen hiervoor kan ik bij de bekende bouwmarkten kopen en het zou te doen moeten zijn. In eerste instantie komt de antenne binnen ( zolder), later zou deze ook naar buiten moeten kunnen.
Op internet vind ik diverse 'Yagi calculators' dus de maatvoering heb ik dan ook.
Waar ik tegen aan loop is het volgende: ik wil graag een 'open' dipool maken omdat dit constructief het makkelijkst is lijkt mij. Nu heb ik gelezen dat je hier niet zomaar de 50 Ohm coax op aan mag sluiten voor zenden. Er moet een 1:1 aanpassing worden gedaan. Dit zou op diverse manieren moeten kunnen.
Dit is voor mij het lastige stukje. Ik ben een constructies tegengekomen met coaxlussen en ook ergens een constructie met een ringkern zoals op op de website van HF kits.

Naar mate ik meer ga zoeken op internet zak ik voor mijn gevoel steeds verder weg in het moeras van onkunde. Dat is de reden dat ik mijn vragen hier stel.


Hoe maak ik zelf eenvoudig een aanpassing ( ballun?) voor mijn antenne? De ringkern ziet er wel 'te doen' uit maar werkt dit ook op 2 meter?
Misschien een nog dommere vraag: moeten de elementen van de antenne in het horizontale vlak gelijk liggen met elkaar of is 1 cm verschil niet erg.

Ik moet op 1 maart as. examen doen voor N, ik ben dus nog behoorlijk onkundig op dit gebied.

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: 2 meter antenne maken

#2 Bericht door - PD2SKZ - »

Google eens op DK7ZB.

Die zijn makkelijk te maken en werken zeer goed. Alles staat op de website van hem vermeld.

De aanpassing geschied met een 2x75ohm coax parallel over het algemeen. Er zijn ook andere methoden, en ook die staan daar goed uitgelegd.

Deze ontwerpen van de beste man worden ook veel toegepast door EME liefhebbers. Zijn goede antennes, mits goed geconstrueerd- uiteraard.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 2 meter antenne maken

#3 Bericht door pa1bvm »

ik heb hier 4 yagi's liggen
ooit gebruikt voor EME op 144 Mhz
yagi's zijn 6 meter lang , 10 elements type DK7ZB deelbaar in stukken van drie meter
ik wil er graag twee zelf houden ...

zelfbouwen is leuk ..maar kost wel wat tijd ..die 4 yagi's waren goed om ruim 70 DXCC ( landen ) te werken via de maan

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: 2 meter antenne maken

#4 Bericht door Thijzer »

Het bouwen van je eigen richtantenne is wel erg bevredigend moet ik zeggen. Ik bouwde er een voor 6m en die beviel prima.

Je kunt diverse ontwerpen vinden en de gamma-match is mijn favoriet omdat je hiermee goed kunt afregelen en de constructie stabiel en weerbestendig gemaakt kan worden.

Maar het komt wel aan op wat constructieve ervaring. Een lokale VRZA- of VERON-afdeling kan een goede manier zijn om je ontwerp eens voor te leggen en hulp te vragen bij de constructie.

Je kunt ook kiezen voor een bouwpakket. Ik kocht bij Hamshop geloof ik een richtbeam maar ook EPS-antennas levert mooie pakketten die al op maat zijn en met een duidelijke beschrijving. Zo bouw je wat ervaring op en is de kans op slagen wat groter. Je kunt dan ook overwegen om een dualband antenne te bouwen, als dat voor jou nuttig kan zijn.

https://www.eps-antennas.com/

https://www.hamshop.nl/radio-amateur/an ... ennes.html

Gebruikersavatar
PA3FQS
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 aug 2010, 10:59

Re: 2 meter antenne maken

#5 Bericht door PA3FQS »

Je kunt ook voor super simpel en goedkoop kiezen: De Popovic antenne.

http://www.pe1opm.nl/dares/dload/popovic%20antenne.pdf

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 2 meter antenne maken

#6 Bericht door PE1PQX »

PA3FQS schreef: 08 feb 2023, 22:27 Je kunt ook voor super simpel en goedkoop kiezen: De Popovic antenne.

http://www.pe1opm.nl/dares/dload/popovic%20antenne.pdf
De OP wil zichzelf denk ik wat uitdagen en dan is de Popovic wel een afknappertje... :wink:

Één van de meest eenvoudige richtantennes is in mijn ogen de HB9CV, je kunt het daarbij bijna niet verkeerd doen volgens mij. Alleen heeft die (bij origineel ontwerp) maar 2 elementen.
Andere antenne die mij redelijk reproduceerbaar lijkt is de 'tapemeasure' antenne. (rolmaat antenne). Even Google raadplegen dus.

Aanpassing mbv. een balun is afhankelijk van welk type antenne je wilt gaan maken, de net genoemde HB9CV heeft die niet nodig. Er zijn meerdere typen genoemd (LFA, DK7ZB) die goed na te bouwen zijn mits je redelijk nauwkeurig kunt werken en de juiste gereedschappen hebt (zie mijn laatste alinea).

Een door o.a. Tonna gebruikte balun is de z.g.n. 'Bazooka', een geleidende buis over de laatste kwart golf van de coax, dus direct aan de dipool waarbij die buis op een kwart golf vanaf de dipool geleidend aan de drager (= massa!) of coax is gemonteerd. Ook hier: Google is je vriendje.

Om dus de vraag over de elementen in het horizontale vlak te beantwoorden: hoe vlakker, hoe beter (en ook netter). De door jou genoemde centimeter afwijking heeft op hogere frequenties (23cm, 1240-1300MHz) veel meer negatief effect dan op bijvoorbeeld 40mtr (7-7.2MHz). Hoe hoger de frequentie, hoe nauwkeuriger je construeren moet. Ook voor 2mtr (145MHz) zou ik zo nauwkeurig mogelijk werken.

Kwa gereedschappen: een kolomboormachine (met de juiste scherpe (!!!) boren) is heel erg handig om nauwkeurig te kunnen werken. Dit vind ik eigenlijk een onmisbaar stuk gereedschap voor de antenne-bouwer. Verder een kraspen, centerpunt, een blokhaak met mm-schaal, schuifmaat, bankschroef, voldoende werkruimte en genoeg geduld. (uiteraard ook schroevendraaiers en steek/ring sleutels)
Bij gebrek aan een kolomboormachine is een accu-bromtol ook bruikbaar maar een kolomboor werkt toch nauwkeuriger. (is mijn ervaring)

Succes met de bouw en het examen straks.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 2 meter antenne maken

#7 Bericht door PA3DAT »

Wat de HB9CV betreft, er is ook een variant met 3 elementen: https://www.google.com/search?newwindow ... 2&dpr=1.65
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 2 meter antenne maken

#8 Bericht door PE1PQX »

PA3DAT schreef: 08 feb 2023, 23:05 Wat de HB9CV betreft, er is ook een variant met 3 elementen: https://www.google.com/search?newwindow ... 2&dpr=1.65
Vandaar ook "bij origineel ontwerp"....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: 2 meter antenne maken

#9 Bericht door PA0KLS »

Als je alleen opziet tegen de 1:1 balun, kun je ook beginnen zonder balun. De aanpassing is dan in elk geval in orde. Alleen zal het richtingsdiagram een beetje scheef zijn. Nou heeft een 3-elements Yagi sowieso weinig richtwerking, het is dus de vraag of je dat scheve terug zult zien.

Zo kun je in elk geval vooruit met het bouwen. Als je dan te zijner tijd een leuk en maakbaar ontwerp ziet voor een 1:1 balun, dan kun je die er alsnog tussen zetten. Ik denk dat je er dan weinig van zult merken, maar het geeft een goed gevoel dat je het optimaal hebt gemaakt. Ik ben zelf ooit begonnen met een 4-elements Yagi en dat was best een leuke antenne.

Succes!

Plaats reactie