End-fed 1:49 35 uH spoel

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: End-fed 1:49 35 uH spoel

#16 Bericht door Michiel »

Dat is een fantastische antenne.
Ik heb op mijn vorige locatie de zs6bkw gehad, hele rustige ontvangst.
Ik kan deze wel kwijt , alleen 1 been komt naar de voortuin.
Dan denk dat ik eerst dat ik mijn XYL moet heropvoeden :lol:

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: End-fed 1:49 35 uH spoel

#17 Bericht door PD2EW »

@Michiel (en anderen)

Smeltlijm en waterdicht maken...
Mijn zelfgemaakte end-fed antennedraad voor 10-40m ligt wel klaar, maar moet nog opgehangen worden. Graag hoor ik de ervaringen van anderen… maar ik wilde je wel waarschuwen voor het gebruik van die smeltlijm en zet mijn ervaringen daarmee hieronder neer..

Ik heb dus ook een poging met smeltlijm gewaagd, in een andere combinatie en uiteindelijk merkte ik dat dat niet goed gaat. Als het koud is dan ontstaan er blijkbaar een soort van haarscheurtjes, omdat de materie krimpt ten opzichte van het buisje (of andersom). Daar trekt dan weer vocht in en zo zijn we weer terug bij af.

Ik heb ook smeltlijm gebruikt om een horizontale V-dipool te maken en de boel af te dichten. Die dipool werkte in den beginne perfect (SDR ontvangst van luchtvaart en 2m) en ik heb er ook wel over geschreven op het ZA forum. Alleen… hij heeft het twee jaar in weer en wind uitgehouden en toen was het gebeurd met de Wama’s (https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Wama's).
Ik heb hem opengezaagd en wat ik toen tegen kwam…! Geoxideerde verbindingen en een open (weggeoxideerde) aansluitdraad! Zodoende kom ik dan ook tot mijn mindere ervaringen.

Ook had ik de dop aan de onderkant van mijn actieve antenne vastgelijmd. Eerst met PVC lijm, maar dat knapte toch weer om de een of andere reden los en er trok water tussen. Toen met nieuwe en schone materialen en met smeltlijm (thermoplastische lijm): ook mislukt, zelfde reden. Print, onderdeeltjes en ook de soldeerverbindingen waren totaal weggerot aan de aansluitbuszijde. Door de capillaire werking komt het vocht er toch wel in..

Wat ik ook geprobeerd heb en tot op heden (afkloppen...!) nog geen problemen mee gehad: mijn zelfgemaakte CoCo kwartgolf luchtvaart- en 2 meter antenne (voor ontvangst), in een installatiebuis. Onderaan die antenne heb ik een F-connector verwerkt, met een female-female verloopje dat iets uitsteekt. Iets van ¾ van het geheel zit dit dan in de buis en dat kleine deel dat uitsteekt is om een F-connector op te draaien. Een stevige prop er nog even ingedrukt, een stukje doordrukken in de buis en dan tot de rand volgieten met tweecomponentenhars. Het uitstekend stukje van het F-contradeel had ik vooraf wel afgetaped met schilderstape en met een stukje VMVK draad en aan de buis verbonden, zodat het gecentreerd bleef staan bij het gieten. Dat gaat helemaal prima, maar het geheel wordt erg warm (chemische reactie) en de buis zet ook iets uit. Onderaan die buis heb ik net op tijd nog een sokje geschoven, zodat de F-connectorverbinding daarin nog enigszins beschut verscholen zit. Stoelpootdop er bovenop en klaar is Klara… Ik vermoed dat het warm worden er ook mee te maken heeft gehad, dat het nog steeds goed gaat en ik zaag hem pas los als hij echt defect is… ;-)

Nu heb ik een nieuwe Mini-Whip gemaakt en ben toch maar weer met PVC lijm aan de gang gegaan. Ter bescherming heb ik er dit maal wel nog eens vulcaniserende tape omheen gewikkeld. We gaan het meemaken straks…

Alleen nu nog even wachten op iets beter weer om het spul op te zetten. Ik ben net hersteld van een longontsteking en de griep... (jazeker, ik ook al..).

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: End-fed 1:49 35 uH spoel

#18 Bericht door Michiel »

Late reactie, ik had mijn huidige spoel ook volledig gevuld met smeltlijm.
Hij hangt nu 4 jaar buiten en gelukkig geen problemen gehad van vocht (tot nu toe).
Ook al zou er ruimte komen tussen het lijm en het buisje is het nog geen probleem omdat mijn soldering in het midden zit van het massieve lijm.
Normaal gebruik ik siliconen kit om de boel af te dichten en natuurlijk zelf vulkaniserende tape voor de pluggen.
Aansluiting van bv de draad boven op de end-fed zit ook silicone kit, wel even een beetje de behuizing opschuren en ontvetten voor je kit aanbrengt.

Mijn nieuwe end-fed is ook klaar, dit keer zonder spoel en 20m litze.
Volgende maand komt die buiten, ben ook benieuwd of dat nog beter werkt.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: End-fed 1:49 35 uH spoel

#19 Bericht door PA0FRI »

Uitgebreid artikel over dit type antenne. Ik weet niet of het al bekend is op dit forum.
https://www.nonstopsystems.com/radio/fr ... nd-fed.htm
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: End-fed 1:49 35 uH spoel

#20 Bericht door PA4WK »

Bedankt Frits,
deze kende ik nog niet
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: End-fed 1:49 35 uH spoel

#21 Bericht door PA1AIS »

Dank je, Frits!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: End-fed 1:49 35 uH spoel

#22 Bericht door PA0FRI »

#PA4WK & #PA1AIS mooi dat jullie het nog niet zijn tegengekomen.
Ik heb al eens geëxperimenteerd met een andere wikkelmethode, maar dat was vooralsnog geen succes.
Bijlagen
Endfed spec.gif
Endfed spec.gif (8.5 KiB) 4385 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie