kwaliteit soepele coax 10mm

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: kwaliteit soepele coax 10mm

#31 Bericht door pe1cmo »

RG58-urethaan meetkabel met dubbele afscherming
is dat geen RG223 dan
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: kwaliteit soepele coax 10mm

#32 Bericht door PA3DJS »

PA1AIS schreef: 19 jan 2023, 17:08 Ik denk dat kabel met alleen volle gevlochten afscherming en eventueel dubbel veel beter geschikt is voor bewegen. De moderne low-loss kabels met koper opgedampte kunststof folie en af en toe een draadje afscherming zijn dat duidelijk niet. Daar heb je dan dus gelijk in.
Zo denk ik er ook over. Dat "flex" zie ik als dat het buigbaar is, niet om herhaaldelijk te buigen voorbij de elasticiteitsgrens. Allern vanwege demping moet je toch wat. Dan wordt het vaak toch die kabel met folie-afscherming en geschuimd PE in combinatie met regelmatig meten.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: kwaliteit soepele coax 10mm

#33 Bericht door Thijzer »

PA1AIS schreef: 19 jan 2023, 17:08
Thijzer schreef: 19 jan 2023, 10:41 Alle coax types zijn gemaakt voor vaste montage en niet om telkens weer op en af te rollen. Ook de connectoren zijn eigenlijk niet bedacht op voortdurend vast en los te draaien. Je gebruikt ook geen VMVK kabel als verlengkabel, daar heb je soepele kabels voor die wél geschikt zijn om telkens op te rollen.

Volgens mij is dus geen enkele coax geschikt voor veldwerk en eerlijk gezegd is daar ook niet echt een markt voor. Ja, RG-58 is redelijk geschikt maar op 70cm dempt dat onmeunig veel. Ik heb een rol van die Hyperflex coax met het zelfde diëlectricum als Aircell (ik meen dat er ook een 5mm Aircell bestaat) en dat is vreselijk ongeschikt wegens knikken en stijfheid.

Dus dan maar Aircell-7 en om de paar jaar je kabels vernieuwen.
Ik vrees toch dat we fundamenteel van inzicht verschillen. Stekkers zijn om los te kunnen nemen.
Extreem voorbeeld: Ik gebruik al 22 jaar een RG58-urethaan meetkabel met dubbele afscherming, die gebruik ik om jaarlijks ongeveer 2000-2400 toestellen te meten, vast-los-vast etc. Die kabel meet ik elk jaar op demping, al 22 jaar vrijwel hetzelfde, net als de stekkers.

Ik denk dat kabel met alleen volle gevlochten afscherming en eventueel dubbel veel beter geschikt is voor bewegen. De moderne low-loss kabels met koper opgedampte kunststof folie en af en toe een draadje afscherming zijn dat duidelijk niet. Daar heb je dan dus gelijk in.
Ik schrijf letterlijk dat hooguit RG-58 geschikt is, afgezien van de demping. En connectoren zijn NIET bedoeld om telkens los te maken, getuige het feit dat de meeste connectoren geen voorziening hebben om knikken van de kabel tegen te gaan (buigontlasting) en zelfs te lomp zijn voor de kabel die erachter hangt (wartel-knelconnectoren PL bijvoorbeeld). Dat je het wel zo gebruikt (en dat het goed gaat) maakt het nog niet tot beoogd gebruik.

Een aardig artikel hierover: http://resource.npl.co.uk/docs/networks ... ide_v3.pdf

Waarin wordt gesteld dat er wel degelijk verschil is tussen gewone connectoren en de precisie-varianten voor meetapparatuur. Daarbij komt nog eens dat een velddag niet de schoonste omgeving is (vuil, vocht) wat van grote invloed kan zijn op hogere frequenties. Als ik de gemiddelde velddag beschouw, wordt er nog genoeg op UHF en zelfs 2.4GHz gespeeld dus dan is het oppassen geblazen (en kun je RG-58 in de auto laten liggen).

Maar wij amateurs moeten het doen met wat de fabrikanten ons bieden en dat is wat het is. Dus toch gewoon Aircell met wartel-connectoren en dan maar een beetje beheerst omgaan met de kabels: grote rollen maken, niet meer "slaan" en zeker geen knikken maken. Volgens mij kom je dan toch al een heel eind vooruit.

Plaats reactie