SIGMA Rondstraler 0-30 Mhz

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD0HOD
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2016, 11:42
Roepletters: PD0HOD

SIGMA Rondstraler 0-30 Mhz

#1 Bericht door PD0HOD »

Dear OM's,
Ik vraag me af of een SIGMA rondstraler voor 0-30 MC een goede keuze is (zenden en ontvangen).
Er wordt geadviseerd deze met een tuner te gebruiken.
Wel dat is geen probleem, en hf sets genoeg...
Maar wat kan ik verwachten bij plaatsing in de stad (036) in een wijk die bijvoorbeeld vol ligt met zonnepanelen.
Wat storingen en LFI betreft?? Gaat het werken?
73 PD0HOD

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5107
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: SIGMA Rondstraler 0-30 Mhz

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Tom,


Een verticale gepolariseerde antenne pikt meer storing op en de kans op LFI is ook aanwezig meer aanwezig.

Als je de ruimte hebt zou ik voor een horizontale dipool gaan met openlijn.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SIGMA Rondstraler 0-30 Mhz

#3 Bericht door PA1AIS »

Exact, altijd een symmetrische antennes.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: SIGMA Rondstraler 0-30 Mhz

#4 Bericht door PA9X »

Waarschijnlijk bedoel je de Sigma 360. Dat is eigenlijk een antenne die je via een 9:1 unun voedt. Die moet je waarschijnlijk op de meeste banden tunen. Het is een compromis en ik zou er niet al te hoge verwachtingen van hebben.

Alternatieven hangen af van de ruimte die je hebt en je budget. Zoals hier al wordt geschreven zijn verticale antennes zijn over het algemeen gevoeliger voor storing uit de omgeving, maar wil niet zeggen dat je dit met een horizontale antenne niet hebt.

Horizontale alternatieven zijn bijvoorbeeld een G5RV Junior, ZS6BKW, T2FD of een EndFed die je horizontaal spant. Wel alternatieven waarvoor je de ruimte moet hebben, maar geen tuner nodig op 10, 20 en 40 meter. Verticaal alternatief kan een multiband vertical zijn met bijvoorbeeld traps (vaak ook geen tuner nodig). Die heb je van allerlei merken in verschillende prijsklasses.

Ik heb zelf weinig ruimte voor antennes en woon in een wijk vol stoorbronnen. Voor zenden gebruik ik een zogenaamde Rybakov antenne; een 7,7m lange vertical gevoed via een automatische tuner (kan ook met een 4:1 unun en de tuner in je transceiver) met wat willekeurige lengtes radialen als tegencapaciteit. Voor ontvangst gebruik ik een combinatie van een actieve loop antenne (Wellgood van M1GEO) en een Cobweb.

PD0HOD
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2016, 11:42
Roepletters: PD0HOD

Re: SIGMA Rondstraler 0-30 Mhz

#5 Bericht door PD0HOD »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 09 jan 2023, 18:10 Hallo Tom,


Een verticale gepolariseerde antenne pikt meer storing op en de kans op LFI is ook aanwezig meer aanwezig.

Als je de ruimte hebt zou ik voor een horizontale dipool gaan met openlijn.
Hi Tjeerd, dank voor je reactie.
Ja, duidelijk. Wordt veel gebruikt, en dikwijls met tevredenheid.
Had ik maar meer ruimte.
73, Tom

PD0HOD
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2016, 11:42
Roepletters: PD0HOD

Re: SIGMA Rondstraler 0-30 Mhz

#6 Bericht door PD0HOD »

PA1AIS schreef: 09 jan 2023, 21:30 Exact, altijd een symmetrische antennes.
Hi OM,
Dank voor je reactie. 73. GD DX.
Tom

PD0HOD
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2016, 11:42
Roepletters: PD0HOD

Re: SIGMA Rondstraler 0-30 Mhz

#7 Bericht door PD0HOD »

PA9X schreef: 10 jan 2023, 11:23 Waarschijnlijk bedoel je de Sigma 360. Dat is eigenlijk een antenne die je via een 9:1 unun voedt. Die moet je waarschijnlijk op de meeste banden tunen. Het is een compromis en ik zou er niet al te hoge verwachtingen van hebben.

Alternatieven hangen af van de ruimte die je hebt en je budget. Zoals hier al wordt geschreven zijn verticale antennes zijn over het algemeen gevoeliger voor storing uit de omgeving, maar wil niet zeggen dat je dit met een horizontale antenne niet hebt.

Horizontale alternatieven zijn bijvoorbeeld een G5RV Junior, ZS6BKW, T2FD of een EndFed die je horizontaal spant. Wel alternatieven waarvoor je de ruimte moet hebben, maar geen tuner nodig op 10, 20 en 40 meter. Verticaal alternatief kan een multiband vertical zijn met bijvoorbeeld traps (vaak ook geen tuner nodig). Die heb je van allerlei merken in verschillende prijsklasses.

Ik heb zelf weinig ruimte voor antennes en woon in een wijk vol stoorbronnen. Voor zenden gebruik ik een zogenaamde Rybakov antenne; een 7,7m lange vertical gevoed via een automatische tuner (kan ook met een 4:1 unun en de tuner in je transceiver) met wat willekeurige lengtes radialen als tegencapaciteit. Voor ontvangst gebruik ik een combinatie van een actieve loop antenne (Wellgood van M1GEO) en een Cobweb.
HI OM,
Dank voor je reactie. De genoemde antennes natuurlijk ff opgezocht.
Enkele waren met onbekend.
73, GD GX,
Tom.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5107
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: SIGMA Rondstraler 0-30 Mhz

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Tom,

We kunnen via C4FM een qso erover voeren. Ik heb wel wat ideeën, afhankelijk van de situatie.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PD0HOD
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2016, 11:42
Roepletters: PD0HOD

Re: SIGMA Rondstraler 0-30 Mhz

#9 Bericht door PD0HOD »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 15 jan 2023, 09:41 Tom,

We kunnen via C4FM een qso erover voeren. Ik heb wel wat ideeën, afhankelijk van de situatie.
Dank je, Tjeerd1
Zodra we elkaar treffen...
73
Tom

Plaats reactie