Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#16 Bericht door PA9X »

Ook interessant om te weten. Wat hebben de ambtenaren gemeten en wat waren de metingen?

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#17 Bericht door Gert_PA2LO »

Als het inderdaad deze locatie betreft, dan heb je best een ongelukkige situatie. Het meest logische lijkt wellicht om op de zijgevel je antenne-installatie te plaatsen, maar omdat je in een hoekhuis woont waarvan de zijkant aan een straat ligt, geldt ook die zijgevel als "voorerf". Je mag dus aan de zijgevel niet vergunningsvrij je antenne-installatie plaatsen. En de gevel aan het achtererf is dusdanig laag dat je bij bevestiging daar met je antenne niet boven de nok uit zal komen.

Voor de vertical die nu aan de achtergevel zit, lijkt het me eenvoudig om deze beneden de 5 meter boven het snijpunt te krijgen (even de buis wat laten zakken). Door dat te doen voor de gestelde datum kan je in ieder geval je goede intentie tonen richting de gemeente.

Naast wat PA2S aangeeft zou je voor de vertical die aan de schoorsteen zit ook nog kunnen overwegen om (zo hoog mogelijk in het dak aan de achterzijde) een doorvoer te maken voor een antennedrager (=mast) met daarop de antenne. Dan krijg je zoiets als Rick PE2AAB heeft gedaan (zie voor foto's dit draadje: viewtopic.php?f=5&t=22185&p=268059&hilit=dakpan#p268059). Vanaf het doorgangspunt in het dak dan dus rekening houden met de maximale hoogte van 5 meter.

De situatie is gelukkig niet hopeloos: ook in jou situatie kan je nog best leuke antennes kwijt waarmee je mooie verbindingen kan maken.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#18 Bericht door PA1AIS »

Jan B schreef: 30 dec 2022, 10:59 Beste gebruikers/amateurs,

Ik ben met spoed op zoek naar iemand of mensen die ervaring hebben met handhavings problemen betreffende plaatsen van antennes.
Heb een handhaving verzoek liggen van de gemeente dat ik mijn antennes moet gaan verwijderen en hier klopt het en en ander niet. daar ik toch ook wat rechten zou moeten hebben hierin.
Heb al een en ander gelezen op diversen forums en ook hier en heb diversen personen en instanties aangeschreven maar word hier op moment niet veel wijzer van.
Als er mensen zijn die mij hier in kunnen bijstaan ( evt.tegen betaling/vergoeding) graag!
Gezien de investering die ik er de afgelopen 2 jaar in gedaan heb zou ik het heel jammer vinden als dit per 15 febr. op zou houden en mijn call weer in kan leveren..

In afwachting van een positieve reactie.

73 Jan PD8JB
Ik denk als je een deadline hebt gekregen van 15 feb, dat je mogelijk al eerder contact hebt gehad of op en aanmerkingen. Ik weet niet of je die in de wind geslagen hebt, maar als laatste redmiddel hier even een poging? Oplossingen van DARU en VERON zijn al gegeven. Ik vindt het overigens wel een beetje naïef als je je antennes zonder vooraf informeren of overleg geplaatst hebt, dan zijn dit soort acties te verwachten.

Termen over investeringen en call inleveren zijn wel weer overdreven valse sentimenten of krokodillentranen, ik zou de vele overige mogelijkheden van de hobby nog maar eens onderzoeken.
Elke hobby kost geld, en je hebt de gok kennelijk genomen door je antennes te plaatsten zonder vergunning en nu heb je verloren.
Klinkt allemaal wat hard en onvriendelijk, maar een ambtenaar kijkt er ook zo naar.

Ik zou via de VERON maar eens contact opnemen met PA0GMM, dat is een juist en antenne wetgeving deskundige.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#19 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA1AIS schreef: 31 dec 2022, 02:05
Ik zou via de VERON maar eens contact opnemen met PA0GMM, dat is een juist en antenne wetgeving deskundige.
Volgens mij bemoeid Guido zich hier niet meer mee en wordt er naar het eerder genoemde boek verwezen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE1RTC
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#20 Bericht door PE1RTC »

Ik denk aan even andersom redeneren als ik die google foto van het qth zo zie: wat kan wel?
1.Een Diamond V2000 voor 6,2,70 aan de schoorsteen is geen probleem.
2. Een Mazzoni loop op een paal van 2 meter in de achtertuin kan ook. Wel een gevaarte als je er naast staat, maar het kan prima.
Het zal je nog verbazen hoe goed zo'n loop al werkt dicht bij de aarde en je kan m zo neerzetten dat je de minste straling in huis krijgt en de meeste over de achtertuintjes.
Dus.....opgelost zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#21 Bericht door PA1AIS »

We weten niet 100% zeker of de getoonde foto op die locatie de goede foto's zijn.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#22 Bericht door pa1bvm »

die vertical op het dak vervangen door een 3 elements yagi met rotor
en die loop .. wellicht verbuigen tot kerstman met arrenslee of kerstster en er lampjes in hangen
alvast een paashaas ??
voor in de tuin een mooie vlaggenmast met daarin de vlag van de gemeente ..
wel een kunststof mast met een .draad erin ..

er zijn oplossingen genoeg ..
een aluminium ladder tegen het huis/boom krijg je ook in resonantie

oja welkom hier op dit forum ..

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#23 Bericht door PA9X »

Waarschijnlijk heb je op je schoorsteen een vertical voor HF staan. Ik denk niet dat die je veel meer brengt dan je midi loop? Als je ook op 10 meter wil uitkomen, kun je ook een Halo bouwen: https://sites.google.com/site/g3xbmqrp/ ... homebase10
Die samen met de GP voor VHF-HF op een mastje aan de schoorsteen vastmaken. Die HF vertical zou ik weghalen.

Wat ik me wel afvraag is waarom de gemeente nu ineens handhaaft, want het is zelden dat de gemeente op een dag besluit om alle antennes te controleren. Is dat n.a.v. een melding uit de buurt? Dan kun je ook vragen aan de beste gemeente-ambtenaar of de melder met je in contact wil treden. Misschien gaat het helemaal niet om de antennes zelf, maar ondervindt de melder storing; wat met je eindtrap erbij (wat ik op je QRZ.com zie) niet onwaarschijnlijk is. Of is de melder huiverig voor "straling" van je antennes. Dan is een goed gesprek misschien een oplossing, alhoewel het nog de vraag is of de gemeente er dan geen punt meer van maakt.

PE1RTC
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#24 Bericht door PE1RTC »

PA1AIS schreef: 31 dec 2022, 13:29 We weten niet 100% zeker of de getoonde foto op die locatie de goede foto's zijn.
Bij nader inzien kan je daar wel s gelijk in hebben.
Hoe dan ook, zoals al meer collega amateurs aangeven: er zijn altijd mogelijkheden om zowel op hf als op vhf te werken.
Desnoods een end-fed of in de vorm van een geïsoleerde draad aangesloten op bijvoorbeeld een externe autotuner.
De topicstarter is waarschijnlijk even oud- en nieuw aan het vieren en dat ga ik ook doen.
Allemaal een goed nieuwjaar gewenst met weinig storing en ik ben benieuwd hoe het verder gaat met de antennes in dit draadje.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#25 Bericht door PA4WK »

het valt mij op dat iedereen allerlei zinnige reacties plaatst maar er komt weinig respons van de TS zelf.
Als ik hem was zou ik de antenne installatie ombouwen naar een vergunningsvrije situatie.
Lijkt mij dat als ik zo de foto's bekijk er daarvoor echt wel mogelijkheden zijn, hij zou bijvoorbeeld een mooie end-fed op kunnen hangen tussen de schoorsteen en een kort mastje op zijn schuurtje.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#26 Bericht door Gert_PA2LO »

...en een kort mastje op zijn schuurtje.
Een kort mastje op het schuurtje kan betekenen dat er opnieuw een handhavingsverzoek kan plaatsvinden: als ik kijk naar de locatie op Google maps vermoed ik dat het schuurtje/veranda als vergunningsvrij bouwwerk is neergezet. Als dat het geval is, kan een mastje bevestigen betekenen dat (opnieuw) niet aan de eisen voor vergunningsvrij wordt voldaan: ook aan de hoogte van een vergunningsvrij te plaatsen bijgebouw zitten immers voorwaarden v.w.b. de toegestane hoogte.

Ik vermoed dat de TS dit ook wel weet, omdat hij anders ongetwijfeld de loop al op/aan de schuur/veranda had bevestigd in plaats van op een losse mast die vóór het bijgebouw staat.

pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#27 Bericht door pe1cmo »

Je kan altijd vragen aan die gemeente wat dan wel of niet mag. Dan kan je nagaan of ze fouten maken of niet, want ook ambtenaren maken fouten. Misschien hoor je dat ook wel of er klachten zijn.
Als die gemeente een eigen beleid heeft, kan je ze altijd wijzen op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... mmunicatie
Blijf netjes en probeer die ambtenaren voor je te strikken. Vaak lukt dat ook, dat ze de helpende hand bieden.
Het zijn pas boemensen als je dat er zelf naar maakt.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#28 Bericht door Gert_PA2LO »

We weten niet 100% zeker of de getoonde foto op die locatie de goede foto's zijn.
Blijkt inderdaad niet de hoekwoning te betreffen: foto's op Google vertekenen een beetje aan welke woning de antennes zijn geplaatst.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#29 Bericht door PA4WK »

Als je even met google Street view om de woning heen loopt zie je allereerst dat Gert gelijk heeft en het dus de 2e woning vanaf de hoek betreft, maar ook dat er vanaf de schoorsteen een draad over de openbare weg naar een boom aan de voorkant van het huis loopt. Dat is iets wat natuurlijk helemaal niet mag.
Als ik deze man was zou ik kijken wat ik vergunningsvrij kan neerzetten, tegen de tijd dat de hele buurt weet dat je voor die antennes geen vergunning nodig hebt stoppen ze vanzelf met zeuren vervolgens is een antennepark is net een echt park, het groeit in de loop van de jaren onopvallend.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Spoed! Hulp/info gezocht voor antenne plaatsing problemen.

#30 Bericht door PA9CW »

PA4WK schreef: 31 dec 2022, 15:16 het valt mij op dat iedereen allerlei zinnige reacties plaatst maar er komt weinig respons van de TS zelf.
Ja, jammer is dat.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Plaats reactie