Telescoop antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Telescoop antenne

#1 Bericht door andreph5c »

Ben mij aan het orienteren naar een goede antenne voor mijn portofoon.
Heb van het merk Diamond telescoop antenne's gezien ( srh-789 en srh-779 ).
Maar hoe kan je zien of de swr goed is, om dat een portofoon geen swr meter heeft?
Wie gebruikt deze antenne's ook en kan mij vertellen of het een goede keus is en of ze robuust zijn?
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Jurjen
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2021, 16:06
Roepletters: PA0JJF

Re: Telescoop antenne

#2 Bericht door Jurjen »

Ik heb de Diamond RH-770 (2m/70cm).
Blijft in de 2m en 70cm band overal onder de 1:1.5 SWR.
Prestatie is zonder meer beter dan de rubber duckys die standaard op een porto zitten.
Is het praktisch of robuust? Nee! Heb de antenne gekocht voor bij de ic-705. Zou continue bang zijn dat de antenne van de porto afbreekt.
Voor portabel gebruik toch de bijgeleverde antenne, of anders via een stukje coax een antenne aansluiten.
Succes,
Jurjen

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Telescoop antenne

#3 Bericht door on4ged »

Een telescopische antenne is toch zo kwetsbaar, en ik heb niet zoveel vertrouwen in de goede geleiding tussen de elementen van die uitschuifbare sprieten.
Ze zijn ook zeer gevoelig voor sleet en vervuiling.
Dan zou ik eerder opteren voor een Diamond SRH-36 (36cm) die is uiterst flexibel. Het probleem met veel portabel antennes is dat je er al wel eens ergens mee achter haken blijft. Met een type als de Diamond SRH-36 buigt die gewoon even mee en zwiept daarna vlotjes terug in zijn normale positie. Vermoedelijk geeft dat ook veel minder belasting op de aansluiting op de portabel.
Ikzelf gebruik al een tijdje een Diamond RH-519 wat de kortere versie is van de SRH-36, maar overweeg me toch nog een SRH-36 aan te schaffen.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Plaats reactie