Constructie vraag

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Constructie vraag

#16 Bericht door pe1rea »

Maar soms vraag ik me bij sommige aanbevelingen van mede amateurs wel eens af of het tornado's moet kunnen doorstaan.
Hangt ook wat af van de band waarop je werkt, vanaf 23 cm wil je het wel vast hebben staan, ik had een 48 elements beam voor 23 in de mast.
Dan is de openingshoek klein.
En een zwaaiende mast verpest dan je verbinding....
Dan maar wat robuster.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Constructie vraag

#17 Bericht door andre »

Ja dat snap ik. Maar ik zie/hoor wel eens oplossingen voorbij komen.....
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Florian
Berichten: 89
Lid geworden op: 01 apr 2013, 10:06
Roepletters: pb8dx

Re: Constructie vraag

#18 Bericht door Florian »

Wederom bedankt voor al jullie reacties,

Ik heb nu afdoende informatie om verder te kunnen. De mast zal ik waarschijnlijk constructie technisch aanpassen nadat het bitumen vervangen is. Desalniettemin, als de antenne 1 meter lager hangt, dus van 5 naar 4 meter boven het dak dan zou de constructie theoretisch omwaaien bij een windsnelheid van ca. 160km/u. Dat lijkt mij voldoende... voor nu.

Overigens voor uw beeldvorming, de windstuw norm 0,88Kn/m2 aangehouden in de voorgaande formule is fors maar niet onrealistisch. Als afgeleide van deze tabel http://meteo-tharde.nl/Wetenswaard/Windschaal.htm kom ik op een windsnelheid van ca. 135 km/u ofwel meer dan windkracht 12.

Formule: V = 10^((log s – log 0,6)/2 ) Waarbij (V) de windsnelheid in m/s is en (s) de windstuwdruk in N/m2.
PB8DX

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Constructie vraag

#19 Bericht door PA3HMP »

je moet niet alleen rekenen met de omwaaikracht, maar ook de kracht die de mast uit gaat oefenen op de nieuwe bitumen, ik acht de kans groot dat met een degelijk gewicht op zo'n klein oppervlak het door de bitumen heen gaat persen zeker als het warm wordt en bij een zomerstorm de kracht op de rand komt te staan..

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Constructie vraag

#20 Bericht door PA9X »

PA3HMP schreef: 12 okt 2022, 07:18 je moet niet alleen rekenen met de omwaaikracht, maar ook de kracht die de mast uit gaat oefenen op de nieuwe bitumen, ik acht de kans groot dat met een degelijk gewicht op zo'n klein oppervlak het door de bitumen heen gaat persen zeker als het warm wordt en bij een zomerstorm de kracht op de rand komt te staan..
Dat is een terechte opmerking! In theorie kan alle gewicht van de constructie op één zijde van de voet, het kantelpunt, komen te staan. Nu mag je ervan uitgaan dat een bitumen dakbedekking wel een puntbelasting kan hebben. Tenslotte moet een dak beloopbaar zijn. Maar in tegenstelling tot een persoon, staat het gewicht van die mastvoet 24/7 (met de randen van die voet) op het dak te duwen. Een dikke vlakke plaat eronder helpt om die puntbelasting te voorkomen.

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Constructie vraag

#21 Bericht door Roy pd8rw »

Is het plaatsen van tuikabels dan niet een betere optie ipv gewicht toevoegen?

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Constructie vraag

#22 Bericht door PA3ECZ »

PA9X schreef: 12 okt 2022, 11:25
PA3HMP schreef: 12 okt 2022, 07:18 je moet niet alleen rekenen met de omwaaikracht, maar ook de kracht die de mast uit gaat oefenen op de nieuwe bitumen, ik acht de kans groot dat met een degelijk gewicht op zo'n klein oppervlak het door de bitumen heen gaat persen zeker als het warm wordt en bij een zomerstorm de kracht op de rand komt te staan..
Dat is een terechte opmerking! In theorie kan alle gewicht van de constructie op één zijde van de voet, het kantelpunt, komen te staan. Nu mag je ervan uitgaan dat een bitumen dakbedekking wel een puntbelasting kan hebben. Tenslotte moet een dak beloopbaar zijn. Maar in tegenstelling tot een persoon, staat het gewicht van die mastvoet 24/7 (met de randen van die voet) op het dak te duwen. Een dikke vlakke plaat eronder helpt om die puntbelasting te voorkomen.
Misschien een Stelconplaat van 2 x 2 meter eronder, met een dikte van maximaal 25 cm.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1032
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Constructie vraag

#23 Bericht door PD5DJ »

Ik ben destijds een industrie terrein afgelopen met de vraag of er versleten loopbanden over waren. Deze heb ik versneden als rubber matten. Daar ga je nooit doorheen. En het verweerd nooit.
DSC08091_800x600.jpg
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Constructie vraag

#24 Bericht door PE1NBD »

Ik gebruik deze constructie nu al zo'n 15 jaar. Nog nooit een probleem mee gehad. HF-beam die er nu in hangt weegt zo'n 24 kg. Lengte van m'n mastje is zo'n 2,50 meter. Deze beam zit nu zo'n 2 jaar in mijn mast.
20200718_095716.jpg
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Plaats reactie