Eindgevoede draadantenne met kenwood AT230

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PB0DX
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mei 2012, 15:01
Roepletters: PB0DX

Eindgevoede draadantenne met kenwood AT230

#1 Bericht door PB0DX »

Hallo,
Ik wil graag weer de hobby oppakken, maar heb een antenne probleempje.
Ik moest een aantal jaar geleden mijn antennes van het dak halen van de verhuurder.
Nu wil ik graag de hobby weer oppakken met een onopvallende antenne. Ik kan dus geen permanente hoge mast plaatsen.
Ik heb 2 opties.. een cg1000 als die kan tunen rond de 5 watt input.(andere post voor geplaatst), of een eindgevoede draad met de kenwood AT230.
Ik woon op de boven verdieping van een 4 hoog flatje.
Ik kan het dak op al mag het niet, maar het kan niet zichtbaar zijn vanaf de grond.
Endfed kit lijkt tot nu toe de beste oplossing.
40 meter is mijn favo band. Als ik mn CW kan opkrikken wil ik ook graag naar 30 meter kunnen.
Als ik allen een draad aan de AT230 kan knopen is het ideaal. Minpuntje is de aarde. Dit is of de verwarming, of een berg kabel in het huis.

Heel verhaal.... sorry.
Mocht iemand een idee hebben dan hoor ik het graag.
73' Peter PB0DX

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Eindgevoede draadantenne met kenwood AT230

#2 Bericht door - PD2SKZ - »

Heb je niet een regenpijp die helemaal naar beneden toe loopt ? Gooi je daar een draad doorheen.

Je zou ook een mast van spiderbeam kunnen gebruiken. Uitschuiven als je zend en ben je klaar dan schuif je hem weer in ?

Tis maar een idee ?

Groet,

Sven.

PB0DX
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mei 2012, 15:01
Roepletters: PB0DX

Re: Eindgevoede draadantenne met kenwood AT230

#3 Bericht door PB0DX »

Hoi Sven,
Ik heb inderdaad al een spiderbeam mast van 12 meter staan.
Uitschuiven bij gebruik is inderdaad het plan.
Hoop alleen met de tuner en een stuk draad klaar te zijn, maar anders gaat het een endfed van HF kits worden.
Punt is dat ik op eham.net lees dat men met een "random" lengte alles kunnen tunen met deze tuner.
Dat zou een mooie en goedkopere oplossing zijn.
Bedankt voor je reactie.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Eindgevoede draadantenne met kenwood AT230

#4 Bericht door PE1PQX »

Even over een andere boeg: Wat is de reden die de verhuurder geeft dat jij je antenne's moet verwijderen? Mogelijk kun je hier tegen in verweer...?
Een simpele reden 'het is niet mooi' is een kul-argument (antenne's zijn i.d.d. lelijk maar absoluut noodzakelijk), net als 'een gevaar voor omstanders' (er van uit gaande dat jij je antenne's goed op orde had/hebt).
De verhuurder moet gewoon een gegronde reden hebben om dit te vorderen/verbieden. Zomaar een verbod 'mag-nie' kan niet.
Woon je in een beschermde omgeving, tja, dan heb je gewoon pech vrees ik.

Ik zou om te beginnen eens in een respectabel gesprek te gaan met de verhuurder en daar uitleggen wat jouw (onze) hobby inhoud, en dat je daarbij gewoon antenne's nodig bent. En vraag ook wat zij (verhuurder) wel kunnen accepteren en of zijn alternatieven kennen/hebben.

Bij mijn weten zijn ze verplicht alternatieven te bieden voor hetgeen wat wij proberen te bereiken, een CAI net is daar dus volledig ongeschikt voor.
Mochten ze toch met oplossingen komen zoals "dan zend je maar via het CAI-net" kun jij reageren: prima, maar de schade als gevolg hiervan daaraan is voor jullie rekening. (400Watt RF op een CAI net vinden de aangesloten abonnees niet leuk, maar ook de net beheerder niet)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PB0DX
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mei 2012, 15:01
Roepletters: PB0DX

Re: Eindgevoede draadantenne met kenwood AT230

#5 Bericht door PB0DX »

Hoi Andre,
Ik heb ook overwogen om de discussie aan te gaan met de woningstichting.
Voor nu heb ik het idee van 'dat kan altijd nog', eerst maar eens proberen om weer op een niet te opvallende en betaalbare manier weer verbindingen te kunnen maken :)
Groeten,
Peter

PB0DX
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mei 2012, 15:01
Roepletters: PB0DX

Re: Eindgevoede draadantenne met kenwood AT230

#6 Bericht door PB0DX »

Bedankt voor uw reacties..
Ik heb voor een mooie prijs een CG3000 kunnen overnemen en kan dus binnenkort weer aan de hobby beginnen.
Groetjes,
Peter PB0DX

Plaats reactie